Page 96 - KobiEfor_Aralik_2013
P. 96
SEKTÖR/LOJ‹ST‹K
Lojistik sektörünün vaziyeti
‘KARSIZ’ büyüme
Tüm dünyada d›fl ticarette durgunluk devam ederken bunun lojistik sektörüne
do¤al yans›mas› yaflan›yor. Ancak demiryollar›n›n özel sektöre aç›lmas›, 3. köprü
ve 3. havaliman› gibi sektörün dura¤anlaflmas›n›n önüne geçecek kamu aç›l›mlar›,
lojistik alt/üst yap›y› güçlendirecek. Uluslararas› tafl›ma koridorlar›na
dahil edilecek yat›r›m ve projelerle, 2014 y›l›n›n sektör aç›s›ndan
verimli geçece¤i öngörülüyor.
T ürkiye’nin ihracata dayal› büyüme stratejisi- kanl›¤›n yapt›¤› yat›r›m ise 133 milyar liraya ulaflt›.
Ayn› dönemde yerel yönetimlerin yapt›¤› yat›r›m›n
ni benimsemesi sonucu artan d›fl ticaret
hacmi, Türk lojistik sektörünün önemli
tutar› ise 72 milyar lira olarak gerçekleflti. Di¤er ka-
ad›mlar atmas›n› sa¤lad›. Ancak, sektörün
yar TL’yi buldu.
hem bulundu¤u co¤rafya, hem de potansi- mu kurulufllar›n›n sektöre yapt›¤› yat›r›m ise 10 mil-
yel pazarlara hizmet verir hale gelerek rekabetin yo-
¤un yafland›¤› bir faaliyete dönüflmesi, kurumsal ya- Yat›r›m projeleri yo¤unlaflarak sürüyor
p› ve altyap›daki eksikliklere ra¤men gerçekleflti. Bu yat›r›mlar yo¤un olarak sürüyor ve sürecek.
2013 y›l›nda küresel ekonomide iyileflmesinin za- Kas›m ay›nda TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda
y›f olmas› ve Türkiye’de büyümenin düflüfl trendine konuflan Ulaflt›rma Bakan› Binali Y›ld›r›m, karayolun-
girmesi sektördeki büyümeyi geçti¤imiz y›l›n rakam- da 297, demiryolunda 52, havayolunda 47, denizyo-
lar›na yak›n bir seviyeye çekti. 2012 y›l›nda yüzde lunda 49, haberleflmede 15 proje olmak üzere top-
2.2 ile beklentilerin alt›nda büyüyen Türkiye Lojistik lam 460 ana ve 3 bin 898 alt proje bulundu¤unu
Sektörü 2013’te yaklafl›k yüzde 3-4 düzeyinde büyü- aç›klad›. Y›ld›r›m, 184.5 milyar lira olan toplam yat›-
müfl olacak. Türk lojistik sektörü aç›s›ndan en temel r›m bedelinin 98.2 milyar liral›k k›sm›n›n tamamlan-
görüfl ise büyümesini “kars›z” sürdürdü¤ü yönünde. d›¤›n› söyledi.
Kars›z büyümenin temel nedenleri aras›nda ‘Dev Türkiye’de yat›r›mlar tam gaz sürerken sektörün
Projeler’ olarak tan›mlanan Marmaray Projesi, 3. Ha- alt kalemlerinde önemli geliflmeler yaflan›yor. Kara-
valiman› Projesi, 3. Köprü Projesi ile mevzuatla ilgi- yolunda tafl›mac›l›k yapan toplam firma say›s› 44 bin
li geliflmeler önemli yer tutuyor. 357’ye, tafl›t say›s› ise 90 bin 600’e ulaflm›fl bulunu-
Elbete lojistik tek bir ifl koluna dayanm›yor. Ulafl- yor. Karayolu tafl›mac›l›¤›nda Avrupa’n›n en büyük
t›rma yat›r›mlar› esas al›nd›¤›nda sektöre yap›lan bü- filosu Türkiye’de bulunuyor. Ard›ndan Rusya ve Al-
yük hacimli yat›r›mlar toplam sektör büyümesinin ni- manya geliyor. Türkiye’de karayolu a¤› 65 bin 627
çin “kars›z” oldu¤unu aç›kl›yor. Rakamlarla bakal›m: kilometreye ulaflm›flken Türkiye’nin içinden 12 bin
Ulaflt›rma sektöründe 2003 ve 2013 y›llar› aras›nda 573 kilometre uzunlu¤unda 8 adet uluslararas› kara-
toplam 212.5 milyar lira yat›r›m gerçeklefltirildi. Ba- yolu koridoru geçiyor.
94 KobiEfor Aral›k 2013