Page 96 - KobiEfor_Aralik_2013
P. 96

SEKTÖR/LOJ‹ST‹K



                                      Lojistik sektörünün vaziyeti

                  ‘KARSIZ’ büyüme





























            Tüm dünyada d›fl ticarette durgunluk devam ederken bunun lojistik sektörüne
           do¤al yans›mas› yaflan›yor. Ancak demiryollar›n›n özel sektöre aç›lmas›, 3. köprü
          ve 3. havaliman› gibi sektörün dura¤anlaflmas›n›n önüne geçecek kamu aç›l›mlar›,
                  lojistik alt/üst yap›y› güçlendirecek. Uluslararas› tafl›ma koridorlar›na
                    dahil edilecek yat›r›m ve projelerle, 2014 y›l›n›n sektör aç›s›ndan
                                        verimli geçece¤i öngörülüyor.

         T       ürkiye’nin ihracata dayal› büyüme stratejisi-  kanl›¤›n yapt›¤› yat›r›m ise 133 milyar liraya ulaflt›.
                                                          Ayn› dönemde yerel yönetimlerin yapt›¤› yat›r›m›n
                 ni benimsemesi sonucu artan d›fl ticaret
                 hacmi, Türk lojistik sektörünün önemli
                                                          tutar› ise 72 milyar lira olarak gerçekleflti. Di¤er ka-
                 ad›mlar atmas›n› sa¤lad›. Ancak, sektörün
                                                          yar TL’yi buldu.
                 hem bulundu¤u co¤rafya, hem de potansi-  mu kurulufllar›n›n sektöre yapt›¤› yat›r›m ise 10 mil-
          yel pazarlara hizmet verir hale gelerek rekabetin yo-
          ¤un yafland›¤› bir faaliyete dönüflmesi, kurumsal ya-  Yat›r›m projeleri yo¤unlaflarak sürüyor
          p› ve altyap›daki eksikliklere ra¤men gerçekleflti.  Bu yat›r›mlar yo¤un olarak sürüyor ve sürecek.
            2013 y›l›nda küresel ekonomide iyileflmesinin za-  Kas›m ay›nda TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda
          y›f olmas› ve Türkiye’de büyümenin düflüfl trendine  konuflan Ulaflt›rma Bakan› Binali Y›ld›r›m, karayolun-
          girmesi sektördeki büyümeyi geçti¤imiz y›l›n rakam-  da 297, demiryolunda 52, havayolunda 47, denizyo-
          lar›na yak›n bir seviyeye çekti. 2012 y›l›nda yüzde  lunda 49, haberleflmede 15 proje olmak üzere top-
          2.2 ile beklentilerin alt›nda büyüyen Türkiye Lojistik  lam 460 ana ve 3 bin 898 alt proje bulundu¤unu
          Sektörü 2013’te yaklafl›k yüzde 3-4 düzeyinde büyü-  aç›klad›. Y›ld›r›m, 184.5 milyar lira olan toplam yat›-
          müfl olacak. Türk lojistik sektörü aç›s›ndan en temel  r›m bedelinin 98.2 milyar liral›k k›sm›n›n tamamlan-
          görüfl ise büyümesini “kars›z” sürdürdü¤ü yönünde.  d›¤›n› söyledi.
          Kars›z büyümenin temel nedenleri aras›nda ‘Dev     Türkiye’de yat›r›mlar tam gaz sürerken sektörün
          Projeler’ olarak tan›mlanan Marmaray Projesi, 3. Ha-  alt kalemlerinde önemli geliflmeler yaflan›yor. Kara-
          valiman› Projesi, 3. Köprü Projesi ile mevzuatla ilgi-  yolunda tafl›mac›l›k yapan toplam firma say›s› 44 bin
          li geliflmeler önemli yer tutuyor.               357’ye, tafl›t say›s› ise 90 bin 600’e ulaflm›fl bulunu-
            Elbete lojistik tek bir ifl koluna dayanm›yor. Ulafl-  yor. Karayolu tafl›mac›l›¤›nda Avrupa’n›n en büyük
          t›rma yat›r›mlar› esas al›nd›¤›nda sektöre yap›lan bü-  filosu Türkiye’de bulunuyor. Ard›ndan Rusya ve Al-
          yük hacimli yat›r›mlar toplam sektör büyümesinin ni-  manya geliyor. Türkiye’de karayolu a¤› 65 bin 627
          çin “kars›z” oldu¤unu aç›kl›yor. Rakamlarla bakal›m:  kilometreye ulaflm›flken Türkiye’nin içinden 12 bin
          Ulaflt›rma sektöründe 2003 ve 2013 y›llar› aras›nda  573 kilometre uzunlu¤unda 8 adet uluslararas› kara-
          toplam 212.5 milyar lira yat›r›m gerçeklefltirildi. Ba-  yolu koridoru geçiyor.

          94 KobiEfor Aral›k 2013
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101