Page 63 - KobiEfor_Aralik_2013
P. 63
Fibabanka
Genel Müdür
Yard›mc›s›
Emre Ergun
Turizm Türkiye’nin flans›
Sahada KOB‹’ye dokunduklar›nda en fazla turizm
ve g›da KOB‹’lerinde yat›r›m ifltah› gördüklerini, ima-
lat KOB‹’lerinin ifltah›nda azalma oldu¤unu dile ge-
tiren Dildar, görüfllerini flöyle aktar›yor: “Bankac›l›k
sektörü BDDK’n›n KOB‹ Kredileri’nde karfl›l›k oran›n›
düflürmesinin de etkisiyle KOB‹’lere deste¤e devam
ediyor. Ancak dünya ekonomisi (ABD Merkez Banka-
s› FED’in karar› sonras›) bir hareketlilik yafl›yor. Sa-
hada flunu tespit ediyoruz: sanayici yat›r›m›n› öteli-
yor. Ama turizm ve g›da sektöründe halen daha yük- Ayn› zamanda Türkiye’nin en zengin ifladam› olarak bilinen
sek bir yat›r›m ifltah› var. Tabi co¤rafi imkanlar da Hüsnü Özye¤in, her hafta bankan›n komite toplant›s›na
önemli. Gaziantep, Kahramanmarafl gibi illerin yat›- kat›larak büyük dosyalar› görüflüyor. Bekir Dildar, bu
nedenle çok büyük taleplere dahil 1-2 hafta içinde
r›m ifltah› yüksek.” karar verdiklerini duyuruyor.
Turizm sektörünü Türkiye’nin en rekabetçi olaca¤›
sektör olarak tan›mlayan Dildar, hem ithalata ba¤l› ol- üretim ve markalaflmadan geçti¤ini savunuyor.
mamas› hem döviz kazand›rmas› gibi art›larla turizmin
önünün aç›k oldu¤unu ifade ediyor. Dildar, kredileri- Faiz kararlar› zorlad›
nin sektörel da¤›l›m›n› ise turizm, inflaat, toptan pe- Bekir Dildar’› 3 y›lda en fazla zorlayan ise faizle-
rakende – ticaret, tekstil ve g›da olarak aç›kl›yor. rin inifl ve ç›k›fl› ile FED karar› olmufl. Yat›r›m plan›n-
da buna ra¤men hiçbir s›k›nt› yaflamad›klar›n›n alt›-
Tüketimi k›smak sosyal s›k›nt› yaratabilir n› çizen Dildar, bu y›l› 30 milyon TL yat›r›mla kapa-
Tasarrufu art›rma politikalar›n› da de¤erlendiren tacaklar›n› dile getiriyor. FED kararlar› sonras› bol
Bekir Dildar, tüketimde ifltah azalmas› beklemedi¤ini para döneminin bitti¤inin sinyallerinin gelmeye bafl-
söylüyor. “Vatandafl tüketmek istedikçe tüketir” di- lad›¤›n› hat›rlatan Dildar, flu bilgileri veriyor: “Yeni
yen Dildar, yaln›z kredi kart›nda vadeye göre yüzde dünya düzeni kuruluyor. Bol para dönemi bitiyor.
200’e ç›kan karfl›l›k oranlar›ndan kaynakl› olarak kre- Dünya bankac›l›k sektörü yurtd›fl›ndan ciddi borçlan-
di maliyetlerin tüketiciye yans›yaca¤›n› bu durumun d›¤› için bu durum bizi etkileyecek. En az›ndan para
da kay›td›fl›l›¤a neden olabilece¤ini savunuyor. Dil- arz›nda bir daralma olmaz ise sendikasyon ve ser-
dar, öngörüsünü flu cümlelerle aç›kl›yor: “Evlendi- maye benzeri kredilerde maliyetler artacakt›r. Günün
¤imde beyaz eflyam› senetle alm›flt›m. O dönemlere sonunda yine tüketiciye yans›yacak. Tüzel müflterile-
dönüfl olabilir. Tüketici de, ara perakendeci de bu rin yurtd›fl›ndan borçluluk oran› 250 milyar dolar›n
soruna çözüm bulur. Ayr›ca kart limiti dolunca baflka üzerinde. Bankalar zaten aç›k pozisyonlu.”
çözüm yollar› gelifliyor. Çek senet d›fl›nda annesi, ba-
bas›, efli veya akrabalar üzerinden borçlanmalar gö- Herkes müflterinin peflinde
rülebilir. Tüketimi k›sma politikalar›n›n orta vadede Fibabanka’›n en büyük iddias› turizm sektöründe.
sosyal s›k›nt› yaratabilece¤ini düflünüyorum. Nitekim Sanayi yo¤un bölgelerde aç›lan flubelerle de imalatç›
var: Kart limitini art›ramayan veyahut bir iki taksiti KOB‹’lerin yan›nda olmaya devam edilecek. Küçük bir
ödememifl kara listeye girmifl tüketiciler, annesinden, banka olarak müflteriyi kazanman›n i¤ne ile kuyu kaz-
babas›ndan, eflinden dostundan yard›m istiyor.” maya benzedi¤ini ifade eden Dildar, “Bankac›l›kta re-
kabetin her noktas›nda var›z. 3 y›l geçti. Art›k yeni de-
Bankac›l›¤›n karl›l›¤› çok yüksek de¤il ¤iliz. 50 bin müflteriye hizmet eden ve web sayfas› ye-
Bankalar›n karl›l›¤›na iliflkin de görüfl bildiren Be- nilenen bir bankay›z. Ama konut, tafl›t kredisinde ak-
kir Dildar, konulan sermayeye göre karl›l›¤›n makul tif de¤ilim. Hizmet verdi¤imiz sektörler halen daha
seviyelerde oldu¤unu düflünüyor. Dildar flu noktala- dar ama büyümek istiyoruz. Bunun için Fibabanka
ra dikkat çekiyor: “Yüzde 12 ile yüzde 14 sermaye özel strateji kullan›yoruz” diye konufluyor.
dönüfl getirisi normal. Tutarlar büyük oldu¤u için öy- Fibabanka’n›n kulland›¤› strateji ise esnekli¤e da-
le görünüyor. Oysa bankalar›n koydu¤u sermaye 100 yan›yor. Dildar, yöntemlerini flöyle detayland›r›yor:
milyar lira. Bunu kimse konuflmuyor. Dolay›s›yla “3 y›ldan fazla ömrü olan ve son 1 y›lda kara liste-
bankalara k›s›tlamalar getirirken bunun nihai olarak ye düflmemifl, yani s›k›nt› yaflamayan iflletmelere ka-
perakendeciye bireye nas›l yans›yaca¤›n›n sosyal p›m›z aç›k. Esnaf bir aileden geliyor. Bir dönem s›-
boyutuyla birlikte hesaplanmas› gerekiyor.” k›nt› yaflanm›fl olabilir ama bu, kötü iflletme oldu¤un
Enflasyon ve cari aç›k nedeniyle tüketimi k›sma anlam›na gelmez. Biz buna s›cak bak›yoruz. Bizim
ad›na daha makro önlemlerin al›nabilece¤ini aktaran en büyük avantaj›m›z ise süratli ve esnek olmam›z.
Dildar, ancak orta vadede bir tak›m negatif sosyal Niyet ve proje önemlidir. Turizmde bu kadar h›zl›
boyut olabilece¤inin unutulmamas›n› istiyor. Tasar- büyümemizin nedeni budur. Ayr›ca banka olarak
rufu art›rma olarak yorumlanan bu önlemlerin çok müflteri için ulafl›labilirim. Birkaç yüz flube olsam da
da sürdürülebilir oldu¤unu düflünmedi¤ini dile geti- ulafl›labilir olaca¤›m.”
ren Dildar, Türkiye’nin çözümünün katma de¤erli Fibabanka’n›n takipteki kredi oran› ise yüzde 1.10.
Aral›k 2013 KobiEfor 63