Page 50 - KobiEfor_Kasim_2013
P. 50
UZMAN Kaliteden Mükemmelli¤e Yolculuk
T am 21 y›ld›r kesintisiz verilen ve Türk 2. Uyum içinde çal›flan ve ilkeleri birbirine
ba¤l› süreç olgusunu içeriyor olmas›n›,
ifl dünyas›n›n en prestijli ödülü olarak
tan›mlanan Ulusal Kalite Ödülleri art›k
3. Sistemi güvence alt›na alan bir radar göz-
“Türkiye Mükemmellik Ödülü’’ olarak
mas›n›,
verilecek. Bu büyük de¤iflimin ilk uy- lemlemesi ve iyilefltirme f›rsatlar›n› bar›nd›r-
gulamas› 22. Kalite Kongremiz’de gerçekle- modelin özellikleri ve üstünlükleri olarak
flecek. Bu süreç ile KalDer-TÜS‹AD ödülü de ortaya koymak do¤ru olacakt›r.
Avrupa’daki muadilleriyle efl adl› bir tan›ma Böylesine yayg›n kullan›m› olan modellerin
geçmifl olacakt›r. Mükemmellik Modeli, Av- avantajlar› ve dezavantajlar› her zaman gün-
rupa’da tüm ülkelerde uygulanan bir yöne- deme gelmifltir. Modelin en büyük avantaj›,
tim modelidir ve 22 y›ld›r ülkemizde KalDer binlerce kuruluflta uygulanmas›yla kazanaca-
taraf›ndan sunulmaktad›r. Halen 35 bin ku- ¤› zengin içerik ve deneyimdir. Bir baflka
rulufl taraf›ndan kullan›lmaktad›r. EFQM bu avantaj› ise sürekli iyileflme ortam›n›n yarat-
modelin Avrupa uygulamas›n› yürüten üst t›¤› rekabet ve yar›fl ortam›d›r. Bunu bir teh-
kurumdur. Mükemmellik ödülü ise bu mode- dit olarak görmeyip f›rsata dönüfltürebilen
li baflar› ile uygulayan kurulufllara verilen kurulufllar “fit” olurlar. Genç ve sa¤l›kl› ka-
ödülün ad›d›r. l›p sürekli baflar›y› kovalarlar. KalDer uzun
“Mükemmellik nedir?” sorusunun sözlükler- y›llard›r süreklili¤i sa¤layan yap›s› ve biriki-
de birbirine yak›n pek çok tan›m› ve hepi- mi ile model ve uygulay›c›lar›na art› de¤er
mizde de farkl› bir alg›s› bulunmaktad›r. Mü- katan kurulufl olmufltur. E¤itici ve de¤erlen-
kemmellik kifliye, konuma, flartlara göre de- dirici kadrolar›ndaki olgun potansiyel birçok
¤iflen soyut, mu¤lak bir kavram olarak de- kuruluflun hedeflerine ulaflmas›nda h›zland›-
A. HAMD‹ DO⁄AN ¤erlendirilmektedir. KalDer’in tan›m› ise ba- r›c› ve etkin bir rol oynam›flt›r. Kurulufllar k›-
sa sürede hedeflerin gerisinde kovalayan ol-
sit ve yal›nd›r. Sektör, büyüklük, yap›, bölge
KalDer ve ülke fark› gözetmeksizin kurulufllar›n sür- maktan ç›karak hedefleri aflan pozisyonlar›
dürülebilir bir baflar›y› yakalayabilmelerini yakalam›fllard›r.
Yönetim Kurulu Baflkan› sa¤layan bir yönetim modelidir. Kurum ve Savunmac› konumdan, hücum konumuna
kurulufllar için girdileri ile ç›kt›lar› aras›nda- geçifl süreci kurulufllarda önemli kültür de¤i-
ki dengeyi sürekli iyilefltirerek, gelifltiren kal- flikliklerine yol açar. Kurum kültürü liderlik
d›rac›n ad› mükemmelliktir. Mükemmellik bir ve öncülük güdüleri ile pekiflir. Liderlik ön-
anlamda “dalgay› yakalamakt›r.” Pek çok de olmak demektir. “Mükemmellik Liderlik-
kurulufl dalgalar› yakalayamad›klar› için va- tir.’’ Baflkalar›n› izleyerek lider olunmaz, mü-
Mükemmellik: rolmay› sürdürememifllerdir. Bu bazen tek- kemmel olunmaz. Klasik bir deyifl ile “mü-
nolojiyi ›skalamaktan, bazen küreselli¤i es kemmel do¤ulmaz, mükemmel olunur.”
Dalgay› geçmekten, bazen iflletme körlü¤ünden, k›- Model kullan›ld›¤›nda çal›flanlarda artan mo-
saca de¤iflimi kaç›rmaktan geçer. Mükem- tivasyon ve geliflen performanslar ile do¤ru
yakalamakt›r. mellik Modeli mükemmelli¤i soyut de¤il, sa- stratejilerle yol alan, hedefi belli, do¤ru is-
y›sal ve kavramsal parametrelerle somut bir tasyonlara zaman›nda girip kalkan bir seyir
Performanslar› kavramla tan›mlar. Bu modelde ölçülebilen içinde yolculu¤unuz sürecektir. Her ad›mda
sürekli ölçerek, de¤erler sözkonusudur. teknolojik geliflmelerin takip edildi¤i, iflbir-
Peter Drucker’a göre ifl modeli müflteriyi
liklerinin örüldü¤ü ve üretildi¤i süreçlerle
iyilefltirmektir. do¤ru tan›mlayan, ‘O’nun neye de¤er verdi- zenginleflen ürün ve hizmet platformlar› ya-
rat›lacakt›r. Yarat›c›l›¤› özendiren, sürdürüle-
¤ini kavrayan ve bunu müflterilerine uygun
‹flletmenizi sürekli bir maliyetle aktararak de¤er yaratarak ba- bilirli¤i kollayan bu model müflterilerin, pay-
flar›ya götüren formüldür. Diyebiliriz ki “mü- dafllar›n ve toplumun memnuniyetini sa¤la-
fit k›lmakt›r. kemmellik müflteri odakl›l›kt›r.’’ “Mükem- yan bir sonuçlar kümesi ile baflar›ya ulaflt›-
mellik Modeli’’ müflteri odakl› ç›k›fl› ile bü- racakt›r. Zaman zaman anlat›m ve uygula-
K›yaslama ve tünsel bir bak›fl aç›s› ortaya koyarak, birbiri- malarda bu sürecin zorlu¤una de¤inilir. Mo-
ni tamamlayan süreçleri, teknikleri birlefltire- delin her sürecini yaflam›fl ve uygulam›fl,
yenileflim f›rsatlar›n› rek yorumlay›fl› ve üst düzeyde oluflan çat› ödülleri ekibi ile kucaklam›fl bir lider olarak
kovalamakt›r. kavram› ile tan›mlad›¤›m›z bir yönetim mo- buna kat›lmam mümkün de¤il. Bence zorluk
ne zaman, ne yapaca¤›n› bilmemektir. An-
delidir. Model, yöneticilerin/liderlerin, kuru-
Liderliktir. lufllar›n›n ne yapt›¤›n› ve sonras› hangi so- cak, baflar› da ›sl›k çalarak, eller cepte yürü-
nuçlar› elde etti¤ine iliflkin neden-sonuç ilifl-
yebilece¤iniz bir yolculuk de¤ildir.
Ve ‘Mükemmelli¤i’ kilerini anlamas›n› sa¤lar.(*) Gerek dayand›- Mükemmellik:
¤› temel kavramlar, gerekse modelin girdi ve Dalgay› yakalamakt›r.
paylaflmakt›r. ç›kt› kriterleri evrenseldir. Bütün sektörlerde Performanslar› sürekli ölçerek,
ve her büyüklükteki kuruluflta uygulanabilir iyilefltirmektir.
olma özelli¤i modelin karfl›laflt›rma olana¤› ‹flletmenizi sürekli fit k›lmakt›r.
yaratan zenginli¤idir. “Ölçmeden iyilefltire- K›yaslama ve yenileflim f›rsatlar›n›
mezsiniz” kural›na ifllerlik kazand›r›r. Kuru- kovalamakt›r.
lufllar›n birbirlerinin deneyimlerinden yarar- Liderliktir.
lanabilmeleri ancak bilmedi¤iniz de¤erleri Ve ‘Mükemmelli¤i’ paylaflmakt›r.
ölçmekle mümkündür. Ölçme k›yaslama ve KalDer 22. Kalite Kongresi’nde iflte bu özel-
yenileflim avantaj› yarat›r. Bu modeli baflar› li¤i öne ç›kararak üyeleri ve izleyicileri için
ile uygulayan kurulufllar tüm paydafllar›n ana temay› “Mükemmelli¤i Paylaflmak”
beklentilerini karfl›layan veya aflan ileri bir olarak belirledi. 2000 y›l›nda ‹stanbul’da
performans ortaya koyarlar ve bunu sürdü- EFQM–KalDer iflbirli¤inde gerçekleflen Fo-
rürler. rum’dan sonra bu kongre Avrupa liderleri-
Bu modelin sistem olarak de¤erlendirilebil- nin, ödüllü kurulufllar›n, kazananlar›n kat›la-
mesi ba¤lam›nda; ca¤› ikinci büyük uluslararas› toplant› ola-
1. Stratejisinin varl›¤› ve sürekli iyilefltirme- cakt›r. 22. Kalite Kongresinde de buluflmak
yi öngören yap›s›n›n oldu¤unu, dile¤i ile.
50 KobiEfor Kas›m 2013