Page 57 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 57
mizde flirket öyle büyüdü ki Türkiye’de Almanya’da- de durmak çok önemli, randevusuna zaman›nda gel-
ki ana flirketten daha kuvvetli hale geldik, sadece meyen, bunu yapaca¤›m deyip yapmayana sayg›m
Almanya ile de¤il bütün Avrupa ile ifl yapmaya bafl- kalm›yor, mükemmeliyetçiyim.”
lad›k, gümrükleme, depolama, hava tafl›mac›l›¤› yap- Aygüler, için insan çok önemli: “Herfleyin merke-
t›k. O dönem ortakl›¤›m›z› yüzde 50-50 yapal›m de- zinde insan olmal›, insana sayg› ve sevgi duymayan-
dim. Orta¤›m yüzde 51-49 olsun dedi, el s›k›flt›k, ay- la çal›flamam. Bizim iflimiz iletiflimle ilgili. ‹nsan› se-
lar geçti, bana uzun bir mektup yazm›fl, flartlar› ka- ven, iflini severek yap›yor ve baflar›l› oluyor.”
bul etmedi¤ini belirten. Ben de oturdum bir mektup ‹nsan›n para kazanmak d›fl›nda da sosyal sorum-
yazd›m, görevimden istifa etti¤imi ve elimdeki yüz- luluklar› olmas› gerekti¤ine inanan Aygüler, 1991’de
de 10 hisseyi verip, ayr›lmak istedi¤imi belirten. 30 yafl›nda o zamanlar ad› UMMAD olan nakliye or-
Fakslad›m. Orta¤›m geldi, güvenim sars›lm›flt›. O za- ganizatörleri derne¤inin baflkan› olur, 2000 y›l›nda
man dedi ki sen al hisseleri. 2 milyon mark. Ödeye- derne¤in ad›n› UT‹KAD olarak de¤ifltirirler.
mem dedim, siz biliyorsunuz. Dedi ki ‘Çal›fl›p 2 y›l- Türkiye’nin lojistik sektöründe bir merkez üs ola-
da ödersin.’ Zor bir karard› ama tüccar ve giriflimci bilece¤ini vurgulayan Balnak Yönetim Kurulu Baflka-
ruh orada devreye girdi. Sene 1993 Aral›¤›. 1994 ba- n› Lütfi Aygüler, flunlar› dile getiriyor: “Tafl›mac›l›k
fl›nda kriz oldu, bir gecede mark 8 liradan 25 liraya sektöründe birçok sorun var. Ana bafll›klar olarak
ç›kt›, rakam› 1 milyon marka düflürdük, sözleflmemi- demiryolu yat›r›mlar›n›n yetersiz ya da yeteri kadar
zi yapt›k. fiirketi ald›m.” h›zl› olmay›fl›, gümrüklemede yaflanan sorunlar, alt-
yap› eksiklikleri gibi. Türkiye’de depo, arazi kiralar›,
Osmanl› Projesi inflaat maliyetleri bat›l› ülkeleri aflm›fl durumda. Ay-
Balnak’›n ikinci atak dönemi bafllar. Aygüler, hep r›ca depolar›n demiryolu ba¤lant›lar› yok. Limanlara
yat›r›m yapma havas›ndad›r, özgür kal›nca istedi¤i uzak alanlarda ve düzensiz depolama yap›lmakta.
gibi davran›r, ancak kendi deyimiyle dersini de al›r. Tüm bunlar Türkiye’nin lojistik üs olmas› ad›na bü-
Bina, depo yapt›rm›fl, t›rlar alm›flt›r, bir yandan da yük engeller. Ayr›ca gümrük mevzuat›nda iyilefltirme
borç ödüyordur: “Bir musibet bin nasihattan iyidir. yap›lmas› da gerekiyor. Bu konularda önerim; Lojis-
Finansman s›k›fl›kl›¤› yaflad›¤›n›zda basiretli davra- tik Bakanl›¤›’n›n kurulmas›d›r.”
n›p h›zl› karar almak çok önemli. Bir gecede bütün
t›rlar› satt›m zarar ettim evet. Ama flirketin gelece¤i-
ni kurtard›m. Bu da bana iyi bir ders oldu.” LOJ‹ST‹⁄‹N Ö⁄RETMEN‹
2005 y›l›ndan sonra tekrar h›zla büyüyen flirketin Bo¤aziçi Üniversitesi’nde 1997’den 2009 y›l›na
ifli nakliyeden lojisti¤e dönüflür. Aygüler, flirket he- kadar “Uluslararas› Tafl›-
deflerinden sözediyor: “Balnak, 1986 y›l›ndan bu ya- mac›l›k ve Lojistik” dersleri
na uluslararas› kara, hava, deniz, demiryolu, güm- de veren Lütfi Aygüler,
rüklü ve gümrüksüz depo iflletmecili¤i, gümrükleme, yapt›¤› ifli gençlere ö¤ret-
katmade¤erli paketleme hizmetleri ve yurtiçi nakliye menin kendisine de¤iflik
ve da¤›t›m hizmetlerinin tamam›n› tek çat› alt›nda bir boyut katt›¤›n› düflünü-
sunuyor. Türk lojistik sektöründe ilk 5 flirket aras›n- yor. Gençlere pazarda li-
da yer al›yoruz ancak hizmet ve kalite olarak ilk s›- mon dahi olsa bir fleyler
raday›z. 2003 y›l›nda KalDer’den Kalite Büyük Ödü- satarak ifle bafllamalar›n›
lü’nü ald›k. 2011’de 15 milyon Euroluk filo ve depo öneren Aygüler, ticaretin
yat›r›m› ile Balnak, 141 milyon Euro ciroya ulaflarak özünü ö¤renmelerini isti-
sektöründe emin ad›mlarla ilerliyor, bu y›l 160 mil- yor. Üniversite y›llar›ndan
yon Euro ciroya ulaflaca¤›z, 2 bin çal›flan›m›z var. sonra foto¤rafç›l›¤› b›rakan
Balnak’›n yüzde 49’u ABD’li Great Circle Fund adl› Aygüler, bu aralar dijital
fona sat›ld›. Yabanc› ortaklar›n ç›k›fl›yla beraber foto¤rafç›l›¤a merak sal-
2014 y›l›nda halka aç›lmak istiyoruz. ‹ntermodal ta- m›fl. Özellikle foto¤raf çek-
fl›mac›l›k özellikle demiryolu tafl›mac›l›¤›nda büyü- mek için Hindistan’a, Afri-
mek, bölgeye ve Türkiye’ye yay›lmak istiyoruz, böl- ka’ya Kenya ve Tanzan-
gesel güç olmay› hedefliyoruz, Balkanlar, CIS, Rus- ya’ya safariye gitmifl. Y›lda
ya, BDT ülkeleri, Orta Do¤u ve Kuzey Afrika’da flir- 2-3 kez foto¤raf gezisi yap-
ket al›mlar› yapaca¤›z ve ortakl›klar kuraca¤›z. Bu may› hayal ediyor. Plans›z
projenin ad›; Osmanl› Projesi. 2015 y›l›na kadar böl- programs›z, arabayla efli
gedeki önemli destinasyonlarda yer alaca¤›z, ilk he- ve 2 o¤luyla birlikte yolculuk yapmay› da çok se-
defimiz M›s›r ve Yunanistan.”
viyor, Kaz Da¤lar›, Ege sahili, oradan güney… Ay-
Dürüstlük, çal›flkanl›k ve insana de¤er güler’e göre insan ölene kadar çal›flmal›, ama
Yapt›¤› ifli iyi yapmaya çabalad›¤›n› vurgulayan temposunu yavafllatmal›, kaliteli bir yaflam sür-
dürmeli, hobilerle dengelemeli. Bu nedenle foto¤-
Aygüler, çal›flkan ve dürüst olmay› önemsiyor: “Dü- rafç›l›¤›n yan›s›ra Aygüler tenis de oynuyor.
rüstlük konusunda çok hassas›m, dürüst ve sözün-
Eylül 2012 KobiEfor 57