Page 72 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 72

DOSYA/OMÜD




            Mukavva sektörü büyüyor Olmuksa büyüyor

           S      abanc› Holding kuruluflu                      Tu¤rul Ar›kan  de 5’ine denk geliyor. Mukavva
                                                                            sektörünün havaleli bir ürün ol-
                  Olmuksa, sektörün loko-
                  motif kurulufllar›ndan.
                                                                            mas›ndan dolay› ihracat›n fazla
                  Firman›n Genel Müdürlük
           koltu¤unda Tu¤rul Ar›kan oturu-                                  yüksek olmad›¤›n›n alt›n› çizen
                                                                            Ar›kan, flunlar› kaydediyor: “Di-
           yor. Ar›kan’la buluflup oluklu mu-                                rekt ihracat düflük olsa da müflte-
           kavva sektörünü ve Olmuksa’y›                                    rilerimiz kanal›yla olan endirekt
           konufluyoruz. Ar›kan, mukavva                                     ihracatta Türkiye’nin potansiyeli
           sektörünün Türkiye için önemli                                   oldukça yüksek. Avrupa’daki dal-
           bir noktada oldu¤unu söylüyor.                                   galanmalardan dolay› bu y›l daha
           Sektörün organik büyüme potan-                                   küçük bir büyüme bekliyoruz.
           siyelinin yüksek olmas›na de¤i-                                  2013 y›l›ndan sonra ise daha yük-
           nen Ar›kan, halen daha Türki-                                    sek büyüme rakamlar›na ulafl›la-
           ye’de kifli bafl› mukavva tüketimi-                                ca¤›n› düflünüyorum. Özellikle Av-
           nin y›ll›k 21 kilogramlarda oldu-                                rupa’n›n toparlanacak olmas› ve
           ¤unu AB gibi geliflmifl ülkelerde                                  yeni pazarlar büyümenin temel
           bu oran›n ise 50 kilogram› aflt›¤›-                               nedeni olacakt›r.”
           n› paylafl›yor. Demek ki sektörün
           önümüzdeki dönem büyüme po-                                        Olmuksa’n›n gücü
           tansiyeli de oldukça yüksek. Ar›-                                  Ar-Ge ve inovasyon
           kan, sektörün Türkiye’nin büyü-                                    Olmuksa, kuruluflundan bu ya-
           me h›z›ndan daha yüksek bir bü-                                  na ekonomik büyümenin çok üze-
           yümeye imza att›¤›n› hat›rlatarak,                               rinde büyümelere imza at›yor. Fir-
           konuflmas›nda flu bilgilere yer                                    man›n en önemli gücünü ise Ar-
           veriyor: “Bat›’n›n gerek regülasyonlar gerek bilinç  Ge ve inovasyon oluflturuyor. Tüketiciyi memnun
           düzeyindeki geliflmiflli¤i sektörü de olumlu etkilemifl  edecek çözümlere odakland›klar›n› belirten Ar›kan,
           ve iyi noktalara gelinmifltir. Avrupa flimdi Do¤u’ya k›-  “Baflar›l› bir inovasyon grubumuz var. Müflterinin is-
           yasla daha düflük büyüme rakamlar›na imza at›yor.  tekleri gözönüne al›n›yor. Üründe gelifltirme çal›flma-
           Sektördeki as›l büyümeyi ise dünyan›n Do¤usu gös-  lar› ile pastay› büyütmeye odaklan›yoruz” diye konu-
           teriyor. Türkiye’de bu yap›da önemli bir oyuncu olma  fluyor.
           yolunda ilerliyor.”                                Oluklu mukavva a¤›rl›kl› geri dönüflümden sa¤la-
              H›zl› büyüyen ekonomisine paralel olarak Türkiye  n›yor. Direkt a¤açtan üretilen mukavva ise daha da-
           oluklu mukavva pazar›n›n Avrupa ortalamalar›n›n çok  yan›kl›l›k gerektiren ve hijyenin zorunlu oldu¤u sek-
           üstünde bir h›zla büyümesi ise dünyan›n büyük oluk-  törlerde kullan›l›yor. Geri dönüflüm ise sektörün ol-
           lu mukavva üreticilerinin gözlerini Türkiye’ye dikme-  mazsa olmaz›. fiu anda sektörün üretilen ambalajla-
           lerine neden oluyor.                            r›n›n yüzde 60’a yak›n›n›n geri döndürüldü¤ünü akta-
                                                           ran Ar›kan, bu oran›n gerekli bilinçlenme ile yüzde
              Olmuksa pazar lideri                         80’lere rahatl›kla ç›kabilece¤ini söylüyor. Sektörde
              Olmuksa yüzde 15 pazar pay› ile sektörde liderli-  hammadde fiyatlar›n›n önemli oldu¤unu, cari aç›k
           ¤ini sürdürüyor. 1 lojistik merkezi ve 7 üretim merke-  üzerinden yorumlayan Ar›kan, flunlar› dile getiriyor:
           zi, 2 tane de deposu bulunan Olmuksa’n›n büyüme-  “Mukavva sektörünün daha iyi bir flekilde teflvik edil-
           sindeki mihenk tafl›n› 1.5 y›l önce sat›n al›nan ‹ngiliz  mesi gerekiyor. Çünkü maliyetleri düflük oluklu mu-
           firmas› oluflturuyor. Olmuksa’n›n Türkiye geneline ya-  kavva sektörü müflterilerimizin dünya piyasas›ndaki
           y›lm›fl bir yap›s› var. Marmara, Ege, Akdeniz, ‹ç Ana-  rekabetini artt›racakt›r. Bu da direkt cari a盤› etkile-
           dolu ve Güneydo¤u Anadolu’da bulunan firma, yat›-  yecek bir geliflme olur. Yurtiçinde hurda ka¤›d›n geri
                         r›m› da ihmal etmiyor. Mevcut tesis-  toplanmas›nda önemli mevzuatsal ad›mlar at›ld›.
                           lerin yat›r›m planlar› ve optimizas-  Bunlar›n devam›n› bekliyoruz. Yurtiçinde toplanan
                            yonuna yo¤unlaflan Olmuksa, 3-5  ambalaj at›¤›n›n tamamen yine yurtiçindeki ka¤›t üre-
                                   y›ld›r yat›r›mlar›n› devam  timinde kullan›lmas› sadece sektörümüz için de¤il
                                   ettiriyor ve flu anda 3 y›l-  tüm sanayimiz için çok önemlidir. Yerinde ka¤›t top-
                                       l›k yat›r›m planlar›n›  lama ve ayr›flt›rma sa¤lan›p ka¤›d›n bir çöp olmad›-
                                       haz›rl›yor.  Toplam  ¤›n›n en iyi flekilde anlat›lmas› gerekiyor. AB süreci
                                      bin kiflinin istihdam  de Türkiye’ye bu anlamda vizyon ve bilinç kazand›r›-
                                      edildi¤i Olmuksa’n›n  yor. Bu ve bunun gibi geliflmeler gösteriyor ki sektö-
                                      direkt ihracat› ise  rün büyüme potansiyeli yüksek, özellikle orta vade-
                                     toplam üretiminin yüz-  de Türkiye sektörün önemli bir oyuncusu olacakt›r.”

                 72 KobiEfor A¤ustos 2012
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77