Page 72 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 72
DOSYA/OMÜD
Mukavva sektörü büyüyor Olmuksa büyüyor
S abanc› Holding kuruluflu Tu¤rul Ar›kan de 5’ine denk geliyor. Mukavva
sektörünün havaleli bir ürün ol-
Olmuksa, sektörün loko-
motif kurulufllar›ndan.
mas›ndan dolay› ihracat›n fazla
Firman›n Genel Müdürlük
koltu¤unda Tu¤rul Ar›kan oturu- yüksek olmad›¤›n›n alt›n› çizen
Ar›kan, flunlar› kaydediyor: “Di-
yor. Ar›kan’la buluflup oluklu mu- rekt ihracat düflük olsa da müflte-
kavva sektörünü ve Olmuksa’y› rilerimiz kanal›yla olan endirekt
konufluyoruz. Ar›kan, mukavva ihracatta Türkiye’nin potansiyeli
sektörünün Türkiye için önemli oldukça yüksek. Avrupa’daki dal-
bir noktada oldu¤unu söylüyor. galanmalardan dolay› bu y›l daha
Sektörün organik büyüme potan- küçük bir büyüme bekliyoruz.
siyelinin yüksek olmas›na de¤i- 2013 y›l›ndan sonra ise daha yük-
nen Ar›kan, halen daha Türki- sek büyüme rakamlar›na ulafl›la-
ye’de kifli bafl› mukavva tüketimi- ca¤›n› düflünüyorum. Özellikle Av-
nin y›ll›k 21 kilogramlarda oldu- rupa’n›n toparlanacak olmas› ve
¤unu AB gibi geliflmifl ülkelerde yeni pazarlar büyümenin temel
bu oran›n ise 50 kilogram› aflt›¤›- nedeni olacakt›r.”
n› paylafl›yor. Demek ki sektörün
önümüzdeki dönem büyüme po- Olmuksa’n›n gücü
tansiyeli de oldukça yüksek. Ar›- Ar-Ge ve inovasyon
kan, sektörün Türkiye’nin büyü- Olmuksa, kuruluflundan bu ya-
me h›z›ndan daha yüksek bir bü- na ekonomik büyümenin çok üze-
yümeye imza att›¤›n› hat›rlatarak, rinde büyümelere imza at›yor. Fir-
konuflmas›nda flu bilgilere yer man›n en önemli gücünü ise Ar-
veriyor: “Bat›’n›n gerek regülasyonlar gerek bilinç Ge ve inovasyon oluflturuyor. Tüketiciyi memnun
düzeyindeki geliflmiflli¤i sektörü de olumlu etkilemifl edecek çözümlere odakland›klar›n› belirten Ar›kan,
ve iyi noktalara gelinmifltir. Avrupa flimdi Do¤u’ya k›- “Baflar›l› bir inovasyon grubumuz var. Müflterinin is-
yasla daha düflük büyüme rakamlar›na imza at›yor. tekleri gözönüne al›n›yor. Üründe gelifltirme çal›flma-
Sektördeki as›l büyümeyi ise dünyan›n Do¤usu gös- lar› ile pastay› büyütmeye odaklan›yoruz” diye konu-
teriyor. Türkiye’de bu yap›da önemli bir oyuncu olma fluyor.
yolunda ilerliyor.” Oluklu mukavva a¤›rl›kl› geri dönüflümden sa¤la-
H›zl› büyüyen ekonomisine paralel olarak Türkiye n›yor. Direkt a¤açtan üretilen mukavva ise daha da-
oluklu mukavva pazar›n›n Avrupa ortalamalar›n›n çok yan›kl›l›k gerektiren ve hijyenin zorunlu oldu¤u sek-
üstünde bir h›zla büyümesi ise dünyan›n büyük oluk- törlerde kullan›l›yor. Geri dönüflüm ise sektörün ol-
lu mukavva üreticilerinin gözlerini Türkiye’ye dikme- mazsa olmaz›. fiu anda sektörün üretilen ambalajla-
lerine neden oluyor. r›n›n yüzde 60’a yak›n›n›n geri döndürüldü¤ünü akta-
ran Ar›kan, bu oran›n gerekli bilinçlenme ile yüzde
Olmuksa pazar lideri 80’lere rahatl›kla ç›kabilece¤ini söylüyor. Sektörde
Olmuksa yüzde 15 pazar pay› ile sektörde liderli- hammadde fiyatlar›n›n önemli oldu¤unu, cari aç›k
¤ini sürdürüyor. 1 lojistik merkezi ve 7 üretim merke- üzerinden yorumlayan Ar›kan, flunlar› dile getiriyor:
zi, 2 tane de deposu bulunan Olmuksa’n›n büyüme- “Mukavva sektörünün daha iyi bir flekilde teflvik edil-
sindeki mihenk tafl›n› 1.5 y›l önce sat›n al›nan ‹ngiliz mesi gerekiyor. Çünkü maliyetleri düflük oluklu mu-
firmas› oluflturuyor. Olmuksa’n›n Türkiye geneline ya- kavva sektörü müflterilerimizin dünya piyasas›ndaki
y›lm›fl bir yap›s› var. Marmara, Ege, Akdeniz, ‹ç Ana- rekabetini artt›racakt›r. Bu da direkt cari a盤› etkile-
dolu ve Güneydo¤u Anadolu’da bulunan firma, yat›- yecek bir geliflme olur. Yurtiçinde hurda ka¤›d›n geri
r›m› da ihmal etmiyor. Mevcut tesis- toplanmas›nda önemli mevzuatsal ad›mlar at›ld›.
lerin yat›r›m planlar› ve optimizas- Bunlar›n devam›n› bekliyoruz. Yurtiçinde toplanan
yonuna yo¤unlaflan Olmuksa, 3-5 ambalaj at›¤›n›n tamamen yine yurtiçindeki ka¤›t üre-
y›ld›r yat›r›mlar›n› devam timinde kullan›lmas› sadece sektörümüz için de¤il
ettiriyor ve flu anda 3 y›l- tüm sanayimiz için çok önemlidir. Yerinde ka¤›t top-
l›k yat›r›m planlar›n› lama ve ayr›flt›rma sa¤lan›p ka¤›d›n bir çöp olmad›-
haz›rl›yor. Toplam ¤›n›n en iyi flekilde anlat›lmas› gerekiyor. AB süreci
bin kiflinin istihdam de Türkiye’ye bu anlamda vizyon ve bilinç kazand›r›-
edildi¤i Olmuksa’n›n yor. Bu ve bunun gibi geliflmeler gösteriyor ki sektö-
direkt ihracat› ise rün büyüme potansiyeli yüksek, özellikle orta vade-
toplam üretiminin yüz- de Türkiye sektörün önemli bir oyuncusu olacakt›r.”
72 KobiEfor A¤ustos 2012