Page 69 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 69

mas› ortaya önemli bir sektör ç›kard›. Türkiye’de ise
           ilk kez Mehmet Ali Ka¤›tç›’n›n yo¤un çabalar› sonu-
           cunda 1936 y›l›nda kurulan SEKA’da ise dünyada
           üretiliflinden 83 y›l sonra, yani 1954 y›l›nda oluklu
           mukavva üretimi yap›ld›.  Özel sektöre ait ilk kuru-
           lufl olan DAKO ise 1960 y›l›nda, daha sonra ise 1966
           y›l›nda Bomsafl ve 1968’de Olmuksa kuruldu. SEKA    Mehmet Nuri       Fikret          Tu¤rul
           ise 1993 y›l›nda oluklu ve kutu fabrikas›n› satarak  Göreno¤lu       Özveren         Ar›kan
           bu alandan çekildi.
                                                                      OMÜD 25. YAfiINI
              Oluklu mukavva ve ambalaj                                  KUTLAYACAK
              Oluklu mukavvan›n ana geliflim nedenini ambalaj
           oluflturuyor. Zira oluklu mukavva her ambalaj ihtiya-  Oluklu Mukavva Sanayicileri Derne¤i, (OMÜD)
           c›na bir çözüm sunuyor. Oluklu mukavva hacmi ve   1997 y›l›nda ambalaj sektörünün ilk meslek kuru-
           hafifli¤i sebebiyle en ekonomik tafl›ma ve depolama  luflu olarak kuruldu. Derne¤in Yönetim Kurulu
           maliyetini sunar. Oluklu mukavva, hammaddesi olan  Baflkan› Fikret Özveren, “80’lerin ikinci yar›s›nda
           ka¤›d›n ‘yeniden üretilebilen, yeniden kullan›labilen,  bafllayan ihracat hamlesi ile birlikte artan kaliteli
           ve geri dönüfltürülebilen’ bir madde olmas› nedeniy-  ambalaj ihtiyac›, oluklu mukavva ambalaj üreticisi
           le çevreye uyumu en yüksek olan ambalaj türü ola-  olarak bizleri, hem birbirleriyle bilgi al›flverifli yap-
           rak tan›mlan›yor. Oluklu mukavva ambalaj üretimi  maya, hem de bu konuda dünyadaki geliflmeleri
           2010 y›l›nda 1 milyon 564 bin tonu buluyor. Ka¤›t ve  izlemeye yönlendirdi. Bu nedenle sektör temsilci-
           karton ambalaj ise 2010 y›l›nda 620 bin ton olarak  leri olarak OMÜD’ü oluflturma karar› ald›k” diyor.
           gerçekleflmiflti.
                                                             31 üyesi bulunan OMÜD’, Türkiye üretiminin yak-
                                                             lafl›k yüzde 80’ini temsil ediyor. OMÜD’ün hedef-
                                                             lerini Özveren, flöyle anlat›yor:
                                                               “Oluklu mukavva ambalaj›n›n tan›t›m›n› sa¤la-
                                                             yarak kullan›m›n› art›rmak,
                                                               “Oluklu mukavva ambalaj›n›n üretim ve kullan›-
                                                             m›nda standartlar oluflturmak ve gelifltirmek,
                                                               “Ülkeler aras› teknik bilgi ve deneyimlerin pay-
                                                             lafl›lmas›n› sa¤lamak,
                                                               “Avrupa Birli¤i nezdinde bu konuda yay›nlanan
                                                             ve yay›nlanacak çeflitli yönetmelik ve uygulamala-
                                                             r›n oluflturulmas›nda sektörün görüfllerinin yer al-
                                                             mas›n› sa¤lamak,
                                                               “Alternatif ambalajlara karfl› oluklu mukavvan›n
                                                             üstünlüklerini tüm kullan›c›lara anlatmak gibi ne-
                                                             denlerle kuruluflu gerçeklefltirdik.”
              Oluklu mukavva ambalaj                           Türkiye’de yaflayan 80 milyon insan›n oluklu
              yüksek rand›manl›d›r:                          mukavvay› hak etti¤ini anlatan Özveren, tar›msal
              Oluklu mukavva ambalaj                         ve s›naî ürünlerin maliyetleri üzerinde dikkatlerin
           yüksek performansl›d›r. ‹çinde-                   yo¤unlaflt›¤› ölçüde, oluklu mukavva kullan›m›n›n
           ki ürünü korur, güvenli bir bi-                   da artaca¤›n› hat›rlatarak flu bilgileri veriyor: “Çün-
           çimde dünyan›n her yerine                         kü oluklu mukavvadan üretilen ambalaj bir maliyet
           nakledilmesini sa¤lar. Hafif, sa¤-                unsuru de¤il; maliyet düflürme arac›d›r. Büyük
           lam ve güçlüdür ayr›ca yivler ara-                emeklerle ortaya ç›kan ürünün iyi ambalajlanmad›-
           s›ndaki hava sirkülasyonu saye-                   ¤› için de¤erini kaybetmesi ve hatta yok olmas› ris-
           sinde hassas ürünleri ani s›cakl›k                ki iyi tasarlanm›fl, iyi üretilmifl ve yerinde kullan›l-
           de¤iflimlerine karfl› korur.                        m›fl bir ambalajla ortadan kalkmaktad›r. Avrupa ile
              Oluklu mukavva ambalaj elastiktir:             ekonomik entegrasyon, çevre duyarl›l›¤›n›n dünya
              Oluklu mukavva ambalaj pek çok farkl› endüstri  çap›nda yayg›nlaflmas›, tasar›m, kriter ve teknolo-
           ürününün gereksinimlerine cevap verir. De¤iflebilirli-  jideki geliflmeler, bilgi ça¤›n›n getirdi¤i yenilikler
           ¤i sayesinde özel tasar›mlara ve s›n›rs›z ambalaj ih-  artan nüfus, geliflen perakende zinciri, yabanc› fir-
           tiyaçlar›na çözüm sa¤lar. Katlanabilir özelli¤i nede-  malar›n artan yat›r›mlar› ve beraberinde getirdikle-
           niyle de depolarda az yer kaplar, otomatik paketle-  ri bilinç, kentsel yaflama geçiflin yaratt›¤› tüketici
           mede ise ise kolayca kutu haline getirilebilir.   al›flkanl›klar› ve e¤ilimleri Türkiye’deki oluklu mu-
              Oluklu mukavva ambalaj çevre dostudur: Oluklu  kavva sektörünün yolunun aç›k oldu¤unun göster-
           mukavva do¤al ve geri dönüfltürülebilen malzeme-   geleridir.”
           den üretilir. Oluklu mukavva tabiatta tamamen çö-
                                                                                      A¤ustos 2012 KobiEfor 69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74