Page 58 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 58

F‹NANS



                                                            Türkiye’de ihracat›n yaklafl›k yüzde 60’›
           ‹hracat faktoringde lider                           aç›k hesap denilen mal mukabili,
           TEB                                              ‹hracat faktoring ise aç›k hesap mal sa-
           TEB
           TEB
                                                                    yani ‘söz’e dayal› ticaret.
                                                             Bu da 62 milyar avroya denk geliyor.
                                                                t›lmamas›n›, öz kaynaklar›n riske
           Faktoring                                           at›lmamas›n›, ülkenin de sermaye
           Faktoring
           Faktoring
                                                                kayb›na u¤ramamas›n› sa¤l›yor.
                                                           B      u y›l 44. Ola¤an Genel Kurulu’nu Pekin’de
                                                                  gerçeklefltiren dünyan›n en büyük faktoring
                                                                  zinciri Factors Chain International (FCI) TEB
                                                                  Faktoring’i 2009, 2010, 2011 y›l›nda oldu¤u
                                                            gibi 2012 y›l›nda da “En ‹yi ‹hracat Faktoring fiirketi”
                                                            ilan etti. Gerçeklefltirdi¤i 2011 y›l› büyümesiyle muha-
                                                            birli ifllemlerde Türkiye’nin en büyük; FCI üyeleri ara-
                                                            s›nda da 2’inci büyük ihracat faktoring flirketi olan
                                                            TEB Faktoring Genel Müdürü Ça¤atay Baydar, “dört
                                                            y›ldan bu yana ‘dünyan›n en iyisi’ ünvan›na lay›k gö-
                                                            rülmekteyiz” diyor. Baydar, Türkiye’nin Çin’den son-
                                                            ra en fazla ihracat faktoring yapan ülkesi oldu¤unu
                                                            hat›rlatarak flu verileri önümüze koyuyor: “Türkiye
                                                            2011 y›l›nda faktoring kaynakl› 5 milyar Euro ihracat
                                                            yapt›. Bunu 7-8 ve 10’a ç›karmak çok kolay.  Potan-
                                                            siyel var. Dünyada faktoringin hacmi 2 triyon dolar.
                                                            Bunun içinde uluslararas› ticaret hacmi 300 milyar
                                                            dolar. Bizim yapt›¤›m›z muhabir garantili ifllemler ise
                                                            30 milyar dolar. Türkiye, 5- 6 milyar dolar ile ikinci
                                                            ülke konumunda. Türkiye, alternatif pazarlara yönel-
                                                            dikçe ihracat faktoring potansiyeli de art›yor.”

                                                              Türkiye’de faktoring büyüyor
                                                              2012 y›l›nda faktoring sektörünün yüzde 10 büyü-
                                                            mesi öngörülüyor. Türkiye’nin iç piyasa ve ihracatta
                                                            faktoring hacmi ise 50 milyar dolar.  2015 y›l› hede-
                                                            fi ise 100 milyar dolar. Baydar, hedefe ulaflmada ön-
                                                            görülerini flöyle aç›kl›yor: “Yeni kanun ve düzenle-
                                                            meler ekseninde Basel II ve Basel III’ün uygulanaca-
                                                            ¤›n› BDDK’›n söyleminden anl›yoruz. Dolay›s›yla flir-
                                                            ketlerin mali tablolar› daha önemli hale gelecektir.
                                                            Bu noktada bankalar›n flirketlerle çal›flmas›n›n biraz
                                                            daha zor olaca¤›n› düflünüyorum. Faktoring flirketle-
                                                            rine bu durum ilave bir imkan yaratacakt›r. ‹hracat›n
                                                            artmas› ve iç piyasan›n büyümeye devam etmesi
                                                            faktoring flirketlerine avantaj sa¤layacakt›r. ‹ngilte-
                                                            re’de faktoringin hacmi 250 milyar dolar. GSMH’ya
                                                            oran› yüzde 15’lerde. Çin’de faktoringin hacmi 275
                                                            milyar dolar. Geliflmifl ülkelerde GSMH’n›n yüzde
                                                            15’ine kadar ç›kan faktoring oran› var. Türkiye’de bu
                                                            oran yüzde 5-7’lerde. Daha gidilecek çok yol var. Ve
                                                            100 hedeftir. Faktoringin 20 senelik bir ürün oldu¤u-
                                                            nu hat›rlad›¤›m›zda baflar›l› bir flekilde büyüdü¤ümü-
                                                            zü söyleyebiliriz.”
                                                              TEB, en az yüzde 10 büyür
                                                              KOB‹’lerin yeterince faktoringden yararlanmad›¤›-
            Ça¤atay Baydar
                                                            n› kaydeden Ça¤atay Baydar, “Alg›s› ne olursa olsun
           58 KobiEfor A¤ustos 2012
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63