Page 124 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 124

UZMAN                      Stratejik Konumlanmada ‹lk Ad›m:
                                         Ortam ve Koflullar› Alg›layabilmek

                                          “Herkes savafl› nas›l kazand›¤›ma  m› vb. fleklinde ele almak mümkün.
                                        dair taktikleri görebilir; ancak kimse-  Bu ba¤lamda, kuruluflun; TEN-T (Av-
                                        nin göremeyece¤i fley, zaferi infla  rupa Ulafl›m A¤›), TINA-T (Türkî Cum-
                                        eden stratejimdir.”               huriyetler s›n›rlar› içinde TEN-T siste-
                                                               Sun Tzu    minin ülkemize uzant›s› niteli¤inde
                                          Strateji ve oyun plan›n› infla et-  ulaflt›rma a¤›), Romanya-M›s›r-Türkiye
                                        mek, meflakkatli bir u¤raflt›r. Ortaya  aras›nda kurulmas› planlanan ro-ro
                                        ç›kan stratejiler ise genelde ‘basit’  hatlar› gibi projeleri ve etkilerini yak›-
                                        olarak alg›lan›r. Basit ifade edilmesi,  nen takip etmesinde fayda olacakt›r.
                                        benimsenmesi ve hayata geçirilmesi  Öte yandan, devletin küresel tedarik
                                        aç›s›ndan önemlidir de. Ancak strate-  zincirleri içinde yer alacak lojistik ve
                                        jiyi sa¤l›kl› ve güçlü k›lan, basitli¤in  hukuki altyap›y› kurmak için neler ya-
                                        ard›ndaki ‘derinlik’tir. Derinlik ise  paca¤›; Türkiye 2023 Stratejisi içinde
                                        gözlemleme, araflt›rma, dinleme, sez-  lojistik sektörüne ne denli öncelik ve
                                        me, düflünme, yorumlama, ç›kar›mda  önem verdi¤i; bölgesel lojistik üs ol-
                                        bulunma gibi faaliyetleri içerir.   ma hedefi için neler yapt›¤›; GSMH
                                        Kuruluflumuzun piyasadaki konumu-  içinden lojistik sektörüne ne kadar
             IfiIK DEL‹ORMAN             nu, iç ve d›fl ortam ile koflullara dair  pay ay›raca¤›; ne gibi teflvikler vere-
             AYDIN                      anlay›fl›m›z ve eylemlerimiz flekillen-  ce¤i; demir, deniz, kara ya da hava-
                                        direcektir. D›fl ortam dinamikleriyle ifl  yolu tafl›mac›l›¤›ndan hangisine daha
             isikaydin@novida.com.tr
                                        koflullar›n›, kendi kuruluflumuzun  fazla yat›r›m yapaca¤›; zemini özel
             www.novida.com.tr          amaç ve hedefleri, kaynaklar›, yetkin-  sektöre ne denli b›rakaca¤›; yabanc›
                                        likleri, tarihçesi ve kültürüyle bir bü-  oyuncular›n sektöre giriflini ne denli
                                        tün olarak ele almak gerekir.     kolaylaflt›raca¤›; birleflme, sat›n alma
                                        D›fl ortam ve koflullar›n› ne flekilde  gibi konularda ne kurallar koydu¤u;
                                        analiz edebilece¤imizi, ‘lojistik’ en-  antrepolardan ihracat yap›lmas›n›
                                        düstrisi örne¤i ile ele alal›m. ‹nsanl›k,  yayg›nlaflt›r›c› mevzuat› yay›nlay›p ya-
                                        gereksinimlerini karfl›lamak için tü-  y›nlamad›¤›; yeni Türk Ticaret Kanu-
                                        ketti¤i ve ticari faaliyetlerde bulundu-  nu’nun sektöre ve sektörden talebi
            Strateji ve oyun            ¤u sürece; ürün, mal ve malzemeler  olanlara getirdi¤i yenilikler gibi bilgi-
               plan›n› infla             bir yerden baflka bir yere tafl›nmak  lere vak›f olmas› gerekecektir.
                                        durumunda. Üstelik dijital medya ve  Faaliyet sahas›ndaki yasal zorunlu-
                  etmek,                e-ticaretin geliflimi, bu ihtiyac› daha  luklar› ve mevzuat›; bürokratik yakla-
                                        da körüklemekte. En az›ndan, ›fl›nlan-  fl›mlar›, gerekli sertifika ve belgeleri
             meflakkatli bir             ma ya da dijital medyadan üç boyut-  iyi bilmesi önem kazanacakt›r. Yeflil
            u¤raflt›r. Ortaya            lu cisimlerin sunulabilmesi gibi flimdi-  Lojistik konusundaki geliflmelerin
                                        den dima¤›m›z›n alamad›¤› geliflme-  içinde yer almas›; endüstride hangi
            ç›kan stratejiler           ler yaflanana de¤in. Georgetown Üni-  sivil toplum örgütlerinin ve kurumla-
               ise genelde              versitesi Lojistik Direktörü Prof. Ricar-  r›n etkili oldu¤una; nitelikli istihdam›
                                        do Ernst, dünyada üretilen her 1 do-  nereden temin edebilece¤ine; marka
              ‘basit’ olarak            lar›n 25 sentinin lojistik faaliyetlerine  ve pazar konumland›rmas› aç›s›ndan
                                        gitti¤ini belirtmekte.            hangi iletiflim kanallar›n› kullanabile-
            alg›lan›r. Ancak            Lojistik sektöründe faaliyet gösteren  ce¤ine dair görüfllerinin oluflmas› flart
           stratejiyi sa¤l›kl›          ya da pazara girecek bir kurulufl için  olacakt›r.
                                        temel soru, oyun sahas›nda nas›l ko-  ‘Baflar›’y› tan›mlayabilmek aç›s›ndan,
             ve güçlü k›lan,            numlanaca¤›n› ve yaflayaca¤›n› belir-  endüstriyel parametrelere dair k›stas
                basitli¤in              lemek; kal›c› olman›n yollar›n› ara-  ve k›yaslara gereksinimi olacakt›r: ci-
                                                                          ro, kârl›l›k, verimlilik, büyüme, lojistik
                                        mak. Öncelikle, ‘oyun sahas›’n› çevre-
                ard›ndaki               leyen unsurlar›; uluslararas›, bölge-  operasyonlar›n verimlili¤i, tafl›nan
                                        sel, ulusal ya da yerel pazar ve en-  yük miktar›, depo yat›r›mlar›, da¤›t›m
               ‘derinlik’tir.           düstri dinamikleri ve e¤ilimler; devlet  merkezleri, filo, kapasite kullan›m›,
                                        ve hükümet politikalar›; hukuki çerçe-  maliyetler, vb.
                                        ve ve standartlar; siyasi ve ekonomik  Keza, pazar ve endüstriye dair
                                        konjonktür; rekabet ortam ve koflul-  kapsaml› analiz ve ç›kar›mlarda
                                        lar›; müflteri beklentileri ve tatmini;  bulunmufl olmas› gerekecektir. Bil-
                                        iflbirlikleri; da¤›t›m ve hizmet kanalla-  gi, analizi; analiz, ç›kar›mlar›; ç›ka-
                                        r›; toplumsal e¤ilimler ve geliflmeler;  r›mlar da senaryo ve eylemleri güç-
                                        bilginin ve teknolojinin etkili kullan›-  lendirecektir.

           124 KobiEfor A¤ustos 2012
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129