Page 124 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 124
UZMAN Stratejik Konumlanmada ‹lk Ad›m:
Ortam ve Koflullar› Alg›layabilmek
“Herkes savafl› nas›l kazand›¤›ma m› vb. fleklinde ele almak mümkün.
dair taktikleri görebilir; ancak kimse- Bu ba¤lamda, kuruluflun; TEN-T (Av-
nin göremeyece¤i fley, zaferi infla rupa Ulafl›m A¤›), TINA-T (Türkî Cum-
eden stratejimdir.” huriyetler s›n›rlar› içinde TEN-T siste-
Sun Tzu minin ülkemize uzant›s› niteli¤inde
Strateji ve oyun plan›n› infla et- ulaflt›rma a¤›), Romanya-M›s›r-Türkiye
mek, meflakkatli bir u¤raflt›r. Ortaya aras›nda kurulmas› planlanan ro-ro
ç›kan stratejiler ise genelde ‘basit’ hatlar› gibi projeleri ve etkilerini yak›-
olarak alg›lan›r. Basit ifade edilmesi, nen takip etmesinde fayda olacakt›r.
benimsenmesi ve hayata geçirilmesi Öte yandan, devletin küresel tedarik
aç›s›ndan önemlidir de. Ancak strate- zincirleri içinde yer alacak lojistik ve
jiyi sa¤l›kl› ve güçlü k›lan, basitli¤in hukuki altyap›y› kurmak için neler ya-
ard›ndaki ‘derinlik’tir. Derinlik ise paca¤›; Türkiye 2023 Stratejisi içinde
gözlemleme, araflt›rma, dinleme, sez- lojistik sektörüne ne denli öncelik ve
me, düflünme, yorumlama, ç›kar›mda önem verdi¤i; bölgesel lojistik üs ol-
bulunma gibi faaliyetleri içerir. ma hedefi için neler yapt›¤›; GSMH
Kuruluflumuzun piyasadaki konumu- içinden lojistik sektörüne ne kadar
IfiIK DEL‹ORMAN nu, iç ve d›fl ortam ile koflullara dair pay ay›raca¤›; ne gibi teflvikler vere-
AYDIN anlay›fl›m›z ve eylemlerimiz flekillen- ce¤i; demir, deniz, kara ya da hava-
direcektir. D›fl ortam dinamikleriyle ifl yolu tafl›mac›l›¤›ndan hangisine daha
isikaydin@novida.com.tr
koflullar›n›, kendi kuruluflumuzun fazla yat›r›m yapaca¤›; zemini özel
www.novida.com.tr amaç ve hedefleri, kaynaklar›, yetkin- sektöre ne denli b›rakaca¤›; yabanc›
likleri, tarihçesi ve kültürüyle bir bü- oyuncular›n sektöre giriflini ne denli
tün olarak ele almak gerekir. kolaylaflt›raca¤›; birleflme, sat›n alma
D›fl ortam ve koflullar›n› ne flekilde gibi konularda ne kurallar koydu¤u;
analiz edebilece¤imizi, ‘lojistik’ en- antrepolardan ihracat yap›lmas›n›
düstrisi örne¤i ile ele alal›m. ‹nsanl›k, yayg›nlaflt›r›c› mevzuat› yay›nlay›p ya-
gereksinimlerini karfl›lamak için tü- y›nlamad›¤›; yeni Türk Ticaret Kanu-
ketti¤i ve ticari faaliyetlerde bulundu- nu’nun sektöre ve sektörden talebi
Strateji ve oyun ¤u sürece; ürün, mal ve malzemeler olanlara getirdi¤i yenilikler gibi bilgi-
plan›n› infla bir yerden baflka bir yere tafl›nmak lere vak›f olmas› gerekecektir.
durumunda. Üstelik dijital medya ve Faaliyet sahas›ndaki yasal zorunlu-
etmek, e-ticaretin geliflimi, bu ihtiyac› daha luklar› ve mevzuat›; bürokratik yakla-
da körüklemekte. En az›ndan, ›fl›nlan- fl›mlar›, gerekli sertifika ve belgeleri
meflakkatli bir ma ya da dijital medyadan üç boyut- iyi bilmesi önem kazanacakt›r. Yeflil
u¤raflt›r. Ortaya lu cisimlerin sunulabilmesi gibi flimdi- Lojistik konusundaki geliflmelerin
den dima¤›m›z›n alamad›¤› geliflme- içinde yer almas›; endüstride hangi
ç›kan stratejiler ler yaflanana de¤in. Georgetown Üni- sivil toplum örgütlerinin ve kurumla-
ise genelde versitesi Lojistik Direktörü Prof. Ricar- r›n etkili oldu¤una; nitelikli istihdam›
do Ernst, dünyada üretilen her 1 do- nereden temin edebilece¤ine; marka
‘basit’ olarak lar›n 25 sentinin lojistik faaliyetlerine ve pazar konumland›rmas› aç›s›ndan
gitti¤ini belirtmekte. hangi iletiflim kanallar›n› kullanabile-
alg›lan›r. Ancak Lojistik sektöründe faaliyet gösteren ce¤ine dair görüfllerinin oluflmas› flart
stratejiyi sa¤l›kl› ya da pazara girecek bir kurulufl için olacakt›r.
temel soru, oyun sahas›nda nas›l ko- ‘Baflar›’y› tan›mlayabilmek aç›s›ndan,
ve güçlü k›lan, numlanaca¤›n› ve yaflayaca¤›n› belir- endüstriyel parametrelere dair k›stas
basitli¤in lemek; kal›c› olman›n yollar›n› ara- ve k›yaslara gereksinimi olacakt›r: ci-
ro, kârl›l›k, verimlilik, büyüme, lojistik
mak. Öncelikle, ‘oyun sahas›’n› çevre-
ard›ndaki leyen unsurlar›; uluslararas›, bölge- operasyonlar›n verimlili¤i, tafl›nan
sel, ulusal ya da yerel pazar ve en- yük miktar›, depo yat›r›mlar›, da¤›t›m
‘derinlik’tir. düstri dinamikleri ve e¤ilimler; devlet merkezleri, filo, kapasite kullan›m›,
ve hükümet politikalar›; hukuki çerçe- maliyetler, vb.
ve ve standartlar; siyasi ve ekonomik Keza, pazar ve endüstriye dair
konjonktür; rekabet ortam ve koflul- kapsaml› analiz ve ç›kar›mlarda
lar›; müflteri beklentileri ve tatmini; bulunmufl olmas› gerekecektir. Bil-
iflbirlikleri; da¤›t›m ve hizmet kanalla- gi, analizi; analiz, ç›kar›mlar›; ç›ka-
r›; toplumsal e¤ilimler ve geliflmeler; r›mlar da senaryo ve eylemleri güç-
bilginin ve teknolojinin etkili kullan›- lendirecektir.
124 KobiEfor A¤ustos 2012