Page 121 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 121
Temel ekonomik göstergeler
2008 2009 2010 b 2011c 2012 c
GSY‹H (milyar dolar, cari fiyatlarla) 931.4 832.5 1.014.5 1.139.6 1.237.9
Reel Büyüme Oran› (%) 1.3 0.9 3.6 2.4 3.6
Kifli Bafl›na GSYiH (dolar, PPP) 27.390 27.830 29.620 31.390 33.340
‹flsizlik Oran› (%, ort.) 3.2 3.7 3.7 3.3 3.0
Enflasyon Oran› (%, TÜFE) 4.1 2.8 3.0 4.2 3.3
Enflasyon Oran› (%, ÜFE) 8.6 -0.2 3.8 6.1 3.1
Kredi Faiz Oran› (%, ort.) 7.2 5.6 5.5 5.9 6.3
‹hracat (fob, milyar dolar) 433.5 371.9 464.3 570.0 605.3
‹thalat (fob, milyar dolar) 427.4 317.6 422.4 534.7 570.3
D›fl Ticaret Hacmi (fob, milyar dolar) 860.9 689.5 886.7 1.104.7 1.175.6
D›fl Ticaret Dengesi (milyar dolar) 6.1 54.3 41.9 35.3 35.0
b Economist Intelligence Unit tahmini. c Economist Intelligence Unit projeksiyonu
Kaynak: EIU Economist Intelligence Unit, South Korea Country Report March 2011
GSY‹H’y› ana sektörler flu paylarla üretirler: G. Kore ABD, Japonya ve Çin ile birlikte dünyan›n en
Sektör 2005 2008 2010 büyük çelik üreticilerinden biri oldu.
Tar›m 3.2 2.6 2.3 Tafl›t arac› üretimi K. Amerika pazar›n› hedef pa-
Sanayi 37.2 36.9 37.5 zar olarak de¤erlendirdi. Hyundai Motor 1980’li y›l-
Hizmetler 48.6 49.3 48.7 lar boyunca ülkedeki üretime hakim konumda tek
firma oldu. Kia ve Daewoo 1980’li y›llar›n sonlar›nda
Ekonomisinde güncel görünüm piyasaya girebildiler. Tekelci üretim yap›s› bir flans
Kriz’den sonra Güney Kore ekonomisi h›zla topar- oluflturdu. Sektörde büyüme patlamalar fleklinde
land›. Toparlanman›n dinami¤ini, bu ülkenin mallar›- seyretti. 2005 y›l›nda binek otomobil üretiminde 3.4
na ilgisi artan Çin ve Japonya ekonomileri oldu. Son milyona ulafl›ld›.
dört y›ll›k tablo flöyledir:
2008 2009 2010 2011
Büyüme (%)2.2 (%)0.1 (%)5.1 (%)4.0
Enflasyon (%)4.1 (%)2.8 (%)3.4 (%)2.7
‹hracat 433.5 371.9 431.8 467.6
‹thalat 427.4 317.6 389.5 433.0
Denge +6.0 -6.3 +25.2 +6.0
Küresel krizden sonra büyüme trendine giren eko-
nominin önümüzdeki dönemde ihracat art›fl›, düflük
faiz oranlar› ve uygun mali politikalarla tekrar büyü-
meye bafllayaca¤› öngörülmektedir. Güney Kore eko-
nomisi yaklafl›k 17-20 milyar ABD dolar› cari fazlas›
ve yüzde 3.5’larda seyreden iflsizlik oran› ile dikkat
çekmektedir. Ülkede iflgücü maliyetleri 1987’den iti-
baren düzenli yükselmektedir, örne¤in bugün Polon-
ya’da bile iflgücü maliyeti G.Kore’den daha ucuzdur.
Art›k ucuz ifl gücüne dayal› montaj sanayi G.Kore’de Yabanc› sermaye endüstrileflmeye ivme katt›.
yeterli üretim koflullar›n› bulamamaktad›r. Yüksek Samsung Motors, Daewoo, Sangyong Motors yaban-
katma de¤erli ürünlerden elektronik, tafl›ma ekip- c› sermayeye sat›ld›lar. Sermaye mallar› ithalat› top-
manlar› ve yüksek üretkenli¤i olan ürünlerin üretimi lam ithalat içinde yüzde 40 oran›nda bir yere geldi.
ancak yaflama flans› bulabilmektedir. Dünya gemi infla sanayinde Güney Kore parlad› ve
2. s›raya yerleflti. Kadmiyum, çinko ve çelik üreti-
Sanayileflmenin baflar› hikayesi minde ön s›ralara ç›kt›.
Güney Kore’de sanayileflme 1962 y›l›nda, ilk 5 y›l- Ve nihayet Güney Kore bugün dünyan›n önde ge-
l›k kalk›nma plan› ile bafllat›ld›. 1963-1978 y›llar› ara- len teknoloji üreticisidir. Bilgi teknolojileri konusun-
s›nda sanayi üretimi y›lda ortalama yüzde 16.9 ora- da ileri bir altyap›ya sahiptir. Her yüz haneden 81’in-
n›nda artt›. 1970 y›l›nda ortaya, Dünya Bankas›’n›n de bilgisayar olup, yirmili yafllardakilerin yüzde
da yönlendirmesiyle çelik üretimi ç›kt›, Pohang De- 97.4’ünün, otuzundakilerin yüzde 99.2’sinin, k›rk›n-
mir Çelik (Posco) firmas› üretime bafllad›. Japonya dakilerin ise yüzde 97’sinin bilgisayar› vard›r.
kendi ekonomisinin istikrar› için G. Kore'deki üreti- Güney Kore enerji ihtiyac›n›n yüzde 40’›n› 23 adet
mi destekledi ve Posco’ya yat›r›m yapt›. Bu at›l›mla nükleer santral iflleterek sa¤lamaktad›r.
A¤ustos 2012 KobiEfor 121