Page 116 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 116

UZMAN                                 Proaktif Yaklafl›m

                                       D     ürtüyle tepki aras›nda insanlar›n  vermifl oluruz. Bizim de¤iflmemiz için “ön-
                                             seçme özgürlü¤ü vard›r. Seçme öz-
                                                                          ce d›flar›n›n de¤iflmesi gerekir” diye dü-
                                                                          flünmek do¤ru bir yaklafl›m de¤ildir. Pro-
                                             gürlü¤ü; hayal gücünü, öz-bilinci,
                                             vicdan› ve özgür iradeyi kapsar.
                                        Seçme özgürlü¤ü insan olarak, kendi yafla-  aktif yaklafl›m “içten d›fla” de¤iflimi savu-
                                                                          nur. Farkl› olmak ve farkl› olarak d›flar›da-
                                        m›m›zdan sorumlu oldu¤umuzu ifade eder.  ki etkeni olumlu yönde de¤ifltirmeyi gü-
                                        Yaflam›m›z› bir koflulland›rma ve çevresel  der.  De¤iflim önce kendinden bafllar. An-
                                        koflullar›n sonucu oldu¤unu düflünüyor-  lafl›lmay› beklemeden önce anlamaya çal›-
                                        sak, bunun nedeni, bilinçli bir kararla ya  fl›r. Olaylar›n geliflimindeki sorumlulu¤u-
                                        da ihmal sonucu kendi denetimimizi d›fl  muzu kabullenmek, durumdan vazife ç›-
                                        etkenlere teslim etmeyi seçmifl olmam›z-  karmak anlam›na gelir.
                                        d›r. Bu tür bir seçim yapt›¤›m›zda reaktif  Davran›fllar›m›z› de¤erlerimiz ve ilkelerimiz
                                        (tepkisel) oluruz. Reaktif insanlar toplum-  yönetir. De¤erlerimizle uyum içinde yafla-
                                        sal çevrelerinden etkilenirler.    mak, olumlu neticeler do¤urur. ‹lkeleri çi¤-
                                        Reaktif  Olmak  (Etkiden  sonra  tepki  ver-  nemek, de¤erlere uygun davranmamak ise
                                        mek): Bir sorun var ve reaktif olan konu-  olumsuz sonuçlara neden olur. Herhangi
                                        fluyor… “Yapabilece¤im hiçbir fley yok.”  bir duruma verece¤imiz tepkiyi vermekte
                                        “Elimden geleni yapt›m.” “‹flte ben böyle-  özgürüz. Ancak bunu yaparken tepkimizi
                                        yim.” “Beni öyle k›zd›r›yor ki.” “Buna izin  izleyecek sonucu da kabul etmifl oluruz.
                                        vermezler.” “Bunu yapmam laz›m.” “Yap›l-  Bir hataya proaktif yaklafl›m, hatay› hemen
                                        mal›.” “Yapmal›yd›m.” “Zaten iyiyiz, niye  kabul etmek, ondan ders almak, düzelt-
             MEM‹fi YILMAM               iyi olal›m ki…” “Keflke böyle olmasayd›…”  mek ve ayn› hatay› bir daha yapmamakt›r.
             Uzman E¤itmen/             Kendi proaktiflik derecemizi daha iyi kav-  Bu yaklafl›m, baflar›s›zl›¤› gerçekten bafla-
             Yönetim Dan›flman›          ramak için mükemmel bir yol, zaman ve  r›ya dönüfltürür. Hatalar›m›z› hemen kabul-
                                        enerjimizin odak noktas›na bakmakt›r. He-  lenip, onlar› düzeltmek çok önemlidir. Bu-
             memis@yilmam.com           pimiz bir dizi fleyle ilgileniriz, bunlar› zihin-  nu yaparsak, olumsuz durumun bir sonra-
                                        sel ya da duygusal aç›dan bizim için önem  ki an üzerinde hiçbir etkisi kalmaz. Bu du-
                                        tafl›mayan fleylerden, bir “ilgi alan›” yara-  rumda tekrar güçlenmifl oluruz. K›saca,
                                        tarak ay›rabiliriz. ‹lgi alan›m›z›n içinde yer  dün yapt›¤›m›z hatalar› bugün tekrarlama-
                                        alanlara bakarken baz› fleylerin gerçekten  d›¤›m›zda geliflmifl oluruz. Geliflmenin en
                                        denetimimiz d›fl›nda oldu¤unu görürüz.  do¤ru yolu budur. Çünkü hiçbir insan ana-
                                        Kontrol edebildi¤imiz di¤erleri için ise bir  s›ndan usta olarak do¤mam›flt›r.
                                        fleyler yapabiliriz. Bu ikincileri bir “etki  Etki alan›m›z›n tam ortas›nda söz verip va-
              Proaktif olun,            alan›” içine alarak tan›mlayabiliriz. Proak-  at etme ve verdi¤imiz sözler ba¤l› kalma
                                        tif insanlar çabalar›n›n odak noktas› olarak  yetene¤imiz yer al›r. Sözler verip ba¤l› kal-
                 öngörüp                etki alanlar›n› seçerler. Enerjilerinin do¤as›  d›kça, bunlar önemsiz bile olsa, bir iç dü-
                                        pozitiftir. Büyüyen ve mükemmelleflen  rüstlük ve bütünsellik sergilemeye baflla-
               önlem al›n,              enerjileri, etki alan›n› da geniflletir.   r›z. Bu bize öz-denetim bilinciyle birlikte,
                                        Odak noktam›z etki alan›m›zdan ilgi alan›-  kendi yaflam›m›z konusunda daha fazla
               “Sorun yok,              m›za kayd›¤›nda ve ilgi alan›m›z›n içinde  sorumluluk yüklenme cesareti ve gücünü
           çözüm var!” diye             çal›flt›¤›m›zda oradaki durumlar›n bizi de-  verir.
                                                                          Reaktif  insanlar›n  bir  sorun  karfl›s›ndaki
                                        netlemesine izin vermifl oluruz. Bu durum-
               düflünün ve               da pozitif bir de¤ifliklik yapmak için gerek-  söyledikleri: “Asl›nda sorun yok!” “Biz bu
                                                                          sorunu çözmüfltük.” “Her fley akl›mda.”
                                        li olan proaktif inisiyatifi ele almam›z› zor-
                  sonunu                laflt›rm›fl oluruz.                 “Ö¤rendi¤im bana yeter.” “Ders almam,
                                                                          ders veririm.” “Bu ifli en iyi ben bilirim.”
                                        Karfl›laflt›¤›m›z  sorunlar  genelde  flu  üç
             düflünerek ifle              gruptan  bi irine  girer: “Dolays›z Denetim  “Suçlu kim?” “Çözüm flu, hay›r bu.” “Biz
                                                                          zaten baflar›l›y›z.” Asl›nda söylemek iste-
                                        (kendi davran›fllar›m›zla ilgili sorunlar),
                 bafllay›n.              Dolayl› Denetim (baflkalar›n›n davran›flla-  dikleri: “Bu sorunu, sorun olarak kabul et-
                                        r›yla ilgili sorunlar), Denetimsizlik (hiçbir  miyorum”, “Sorunu görmezden geliyo-
                                        fley yapamayaca¤›m›z sorunlar).”    rum”, “Bilgiyi paylaflmak istemiyorum”,
                                        Proaktif yaklafl›m üç tür sorunun da gün-  “Yeni bir fley ö¤renmek zorunda de¤ilim”,
                                        cel etki alan›m›z›n içinde çözümlenmesi  “Ders almak istemiyorum”, “Bilgilerimi
                                        konusunda ilk ad›m› sa¤lar. Bir sorun ister  paylaflmak istemiyorum”, “Sorunlarla kifli-
                                        dolays›z, ister dolayl› ya da denetimsiz ol-  leri kar›flt›r›yorum”, “Yap›y› ve sistemi an-
                                        sun çözüme giden ad›mlar: Al›flkanl›klar›-  lamak istemiyorum”, “Geçmiflin baflar›lar›-
                                        m›z›, etki yöntemlerimizi, denetim d›fl› so-  na s›¤›nmaktan hofllan›yorum.”
                                        runlara bak›fl aç›m›z› de¤ifltirmektir. Bunla-  Bir sorun var ve proaktif   bir kifli konuflu-
                                        r›n tümü etki alan›m›z›n içindedir.   yor: “Ne yapabilece¤imize bir bakal›m.”
                                        ‹lgimizin hangi alan›n içinde oldu¤una ka-  “Farkl› bir yaklafl›m seçebiliriz.” “Bu konu-
                                        rar vermenin bir yolu da “olsayd›”larla  da, ben ne yapabilirim?” “Duygular›m› kon-
                                        “olabilirim”leri birbirinden ay›rt etmektir.  trol edebilirim.” “Etkili bir konuflma yapa-
                                        ‹lgi alan› ‘olsayd›’larla doludur, buna karfl›  bilirim.” “Uygun bir tepki seçece¤im”.
                                        etki alan›nda ‘olabilirim’ler bulunur. Soru-  “Seçtim.” “Tercih ettim.” “Yapaca¤›m.”
                                        nun d›flar›da oldu¤unu, bizi aflt›¤›n› düflü-  Proaktif olun, öngörüp önlem al›n, “Sorun
                                        nüyorsak as›l sorun bu düflüncedir. Böyle-  yok, çözüm var!” diye düflünün ve sonunu
                                        ce d›fl etkenlere bizi denetleme yetkisini  düflünerek ifle bafllay›n.

           116 KobiEfor A¤ustos 2012
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121