Page 122 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 122

UZMAN                               Yarat›c›l›k Üzerine;

                                      Y    arat›c›l›k hayat›m›z›n her    Anaokullar›ndan bafllayarak biz
                                                                         yetiflkinler, çocuklar› ve gençle-
                                           alan›nda önemli bir yere
                                           sahiptir ve belki de gelifl-
                                      memizin temelidir de denilebilir.  ri kendi dünya modelimize gö-
                                                                         re formatlamak yerine ki -bu
                                      Özellikle sahip olduklar›m›zla so-  onlara hakarettir- onlara kendi
                                      runlar›m›za yan›t bulamad›¤›m›z    kaynaklar›n› ö¤retecek sistemi
                                      durumlarda yarat›c›l›k bir anlam-  oluflturmal› ve bu ortam› onla-
                                      da insana, flirkete, kurumlara ne-  ra sa¤lamal›y›z. Bundan sonra-
                                      fes ald›ran ve sorun çözen         s› onlar›nd›r. Düfle kalka kendi
                                      önemli bir davran›fl özelli¤idir.   ve ülke sorunlar›na daha yara-
                                      Yarat›c›l›k “yoktan var etmek      t›c› yaklafl›mlar gelifltirecektir;
                                      de¤il; var olanlar aras›nda yeni   bizim yapaca¤›m›z fley onlara
                                      bir iliflki kurup, yeni bir ürün,   güvenmek, desteklemek, belirli
                                      düflünce, nesne, araç, sistem ve    ölçülerde hata yapmalar›na izin
                                      fley” üretmek olarak tan›mlan›r     vermek ve sabretmektir. Gerek-
                                      k›saca. Burada as›l amaç sorun-    ti¤inde de önlerinden çekil-
           Prof. Dr.                  lara farkl› gözle bakarak daha     mektir.
           TURGAY B‹ÇER               önceki çerçevesi d›fl›nda alg›la-   “Korumac›l›k”, “sen daha kü-
                                      yabilme yetisine sahip olmakt›r.   çüksün”, “sen bilmezsin” yakla-
           turgay@marmara.edu.tr      Asl›nda hepimiz s›n›rs›z bir ya-   fl›mlar› yetenek dehas› çocuklar
                                      rat›c›l›k yetisiyle do¤mam›za      için tehlikelidir. Belirli ölçülerde
                                      ra¤men yafl ilerledikçe bir an-     sorumluluk almalar›na, kendi
                                      lamda çevresel s›n›rlamalarla      kararlar›n› vermeye teflvik et-
                                      esnek olmayan ve bir o kadar       mek ve kendileri ile ilgili alg›la-
                                      da tutucu, kuralc›, s›n›rl› düflün-  r›n› olumluya çevirmemiz gere-
                                      me sisteminin içine giriyoruz ve   kir ki çocuk emin ad›mlarla ge-
                                      bunlar› kesin ve mutlak do¤ru-     lece¤e yönelsin. Bunun d›fl›nda
                                      lar kabul edip hem kendimizle      “hata” ve “yanl›fl”lara verdi¤i-
         Yarat›c›l›k do¤al            yabanc›laflmaya bafll›yoruz ve       miz kat› ve afl›r› tutumlar yerine
             bir yetidir;             hem de sorunlar›m›za yeni bir      daha anlay›fll›, hatalar› ve yan-
                                                                         l›fllar› bir ö¤renme döngüsü
                                      bak›fl aç›s› getiremiyoruz.
          gelifltirilebilir.           Yarat›c›l›¤›n önündeki di¤er bir   içinde ele alan yaklafl›mlar ço-
           Desteklenirse              engel de d›fl çevrenin kifliye ye-   cu¤un ve gencin özgüvenini da-

       ortam› sa¤lan›rsa;             teri derece özgür olma flans›       ha da art›racak ve sonunda ge-
                                                                         rekti¤inde gençler daha da ya-
                                      vermemesidir. Yasaklar, tabular,
       k›saca bunun iklimi            kat› düflünce modelleri, önyar-     rat›c› bir davran›fl özelli¤i ortaya
         sa¤lan›rsa insan             g›lar bunlar›n önde gelenleridir.  koyacakt›r.
                                                                         Kaynaklar h›zla tükenirken eli-
                                      Birey yeterince özgür bir ortama
         ve insanl›k daha             sahip de¤ilse ne kadar yarat›c›    mizde kalan önemli olgu, hayal-
       zengin, üretken ve             bir kiflili¤e sahip olursa olsun    gücümüzdür. Hayalgücü yarat›-
       mutlu bir gelece¤e             yeterli derecede geliflemez.        c›l›¤›n en önemli hammaddesi-
                                                                         dir. “Hayalgücü bilgiden daha
                                      Yarat›c›l›k do¤al bir yetidir ve
          sahip olabilir.             gelifltirilebilir. Birey yaflam›nda  önemlidir” derken Einstein; ha-
                                      çok fleyi görür, duyar, yaflar,      yalgücünün s›n›rs›zl›¤› ve bilgi-
                                      hisseder, koklar, tadar, hayal     nin s›n›rl›l›¤›na da gönderi yap-
                                      eder ve bunlar› zihninde depo-     maktayd›…
                                      lar. Önemli olan sorunlar olufl-    Yarat›c›l›k do¤al bir yetidir; ge-
                                      tu¤unda daha önce sahip ol-        lifltirilebilir. Desteklenirse orta-
                                      duklar›n› farkl› ve özgün bir fle-  m› sa¤lan›rsa; k›saca bunun ik-
                                      kilde iflleyerek sorunlara daha     limi sa¤lan›rsa insan ve insanl›k
                                      yarat›c› bir yaklafl›m getirebilir  daha zengin, üretken ve mutlu
                                      veya bir üretime gidebilir.        bir gelece¤e sahip olabilir…


          122 KobiEfor Haziran 2012
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127