Page 122 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 122
UZMAN Yarat›c›l›k Üzerine;
Y arat›c›l›k hayat›m›z›n her Anaokullar›ndan bafllayarak biz
yetiflkinler, çocuklar› ve gençle-
alan›nda önemli bir yere
sahiptir ve belki de gelifl-
memizin temelidir de denilebilir. ri kendi dünya modelimize gö-
re formatlamak yerine ki -bu
Özellikle sahip olduklar›m›zla so- onlara hakarettir- onlara kendi
runlar›m›za yan›t bulamad›¤›m›z kaynaklar›n› ö¤retecek sistemi
durumlarda yarat›c›l›k bir anlam- oluflturmal› ve bu ortam› onla-
da insana, flirkete, kurumlara ne- ra sa¤lamal›y›z. Bundan sonra-
fes ald›ran ve sorun çözen s› onlar›nd›r. Düfle kalka kendi
önemli bir davran›fl özelli¤idir. ve ülke sorunlar›na daha yara-
Yarat›c›l›k “yoktan var etmek t›c› yaklafl›mlar gelifltirecektir;
de¤il; var olanlar aras›nda yeni bizim yapaca¤›m›z fley onlara
bir iliflki kurup, yeni bir ürün, güvenmek, desteklemek, belirli
düflünce, nesne, araç, sistem ve ölçülerde hata yapmalar›na izin
fley” üretmek olarak tan›mlan›r vermek ve sabretmektir. Gerek-
k›saca. Burada as›l amaç sorun- ti¤inde de önlerinden çekil-
Prof. Dr. lara farkl› gözle bakarak daha mektir.
TURGAY B‹ÇER önceki çerçevesi d›fl›nda alg›la- “Korumac›l›k”, “sen daha kü-
yabilme yetisine sahip olmakt›r. çüksün”, “sen bilmezsin” yakla-
turgay@marmara.edu.tr Asl›nda hepimiz s›n›rs›z bir ya- fl›mlar› yetenek dehas› çocuklar
rat›c›l›k yetisiyle do¤mam›za için tehlikelidir. Belirli ölçülerde
ra¤men yafl ilerledikçe bir an- sorumluluk almalar›na, kendi
lamda çevresel s›n›rlamalarla kararlar›n› vermeye teflvik et-
esnek olmayan ve bir o kadar mek ve kendileri ile ilgili alg›la-
da tutucu, kuralc›, s›n›rl› düflün- r›n› olumluya çevirmemiz gere-
me sisteminin içine giriyoruz ve kir ki çocuk emin ad›mlarla ge-
bunlar› kesin ve mutlak do¤ru- lece¤e yönelsin. Bunun d›fl›nda
lar kabul edip hem kendimizle “hata” ve “yanl›fl”lara verdi¤i-
Yarat›c›l›k do¤al yabanc›laflmaya bafll›yoruz ve miz kat› ve afl›r› tutumlar yerine
bir yetidir; hem de sorunlar›m›za yeni bir daha anlay›fll›, hatalar› ve yan-
l›fllar› bir ö¤renme döngüsü
bak›fl aç›s› getiremiyoruz.
gelifltirilebilir. Yarat›c›l›¤›n önündeki di¤er bir içinde ele alan yaklafl›mlar ço-
Desteklenirse engel de d›fl çevrenin kifliye ye- cu¤un ve gencin özgüvenini da-
ortam› sa¤lan›rsa; teri derece özgür olma flans› ha da art›racak ve sonunda ge-
rekti¤inde gençler daha da ya-
vermemesidir. Yasaklar, tabular,
k›saca bunun iklimi kat› düflünce modelleri, önyar- rat›c› bir davran›fl özelli¤i ortaya
sa¤lan›rsa insan g›lar bunlar›n önde gelenleridir. koyacakt›r.
Kaynaklar h›zla tükenirken eli-
Birey yeterince özgür bir ortama
ve insanl›k daha sahip de¤ilse ne kadar yarat›c› mizde kalan önemli olgu, hayal-
zengin, üretken ve bir kiflili¤e sahip olursa olsun gücümüzdür. Hayalgücü yarat›-
mutlu bir gelece¤e yeterli derecede geliflemez. c›l›¤›n en önemli hammaddesi-
dir. “Hayalgücü bilgiden daha
Yarat›c›l›k do¤al bir yetidir ve
sahip olabilir. gelifltirilebilir. Birey yaflam›nda önemlidir” derken Einstein; ha-
çok fleyi görür, duyar, yaflar, yalgücünün s›n›rs›zl›¤› ve bilgi-
hisseder, koklar, tadar, hayal nin s›n›rl›l›¤›na da gönderi yap-
eder ve bunlar› zihninde depo- maktayd›…
lar. Önemli olan sorunlar olufl- Yarat›c›l›k do¤al bir yetidir; ge-
tu¤unda daha önce sahip ol- lifltirilebilir. Desteklenirse orta-
duklar›n› farkl› ve özgün bir fle- m› sa¤lan›rsa; k›saca bunun ik-
kilde iflleyerek sorunlara daha limi sa¤lan›rsa insan ve insanl›k
yarat›c› bir yaklafl›m getirebilir daha zengin, üretken ve mutlu
veya bir üretime gidebilir. bir gelece¤e sahip olabilir…
122 KobiEfor Haziran 2012