Page 118 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 118

UZMAN                                   Strateji Demiflken...
                                     ‘S        trateji’ kelimesi, kocaman  yapmak kadar önemli. Düflük karl›
                                                                         ya da potansiyelli ifllerden çekilebil-
                                               bir kavram gibi görünse
                                               de nihayetinde herkesi il-
                                                                         mek, karmafl›k iflleyiflleri ya da ve-
                                               gilendirmekte.
                                                                         devretmek, az gelir getiren müflteri-
                                      Çocuklar›n›n en iyi biçimde nas›l ge-  rimsiz iflleri daha iyi yapabileceklere
                                      liflece¤ini düflünen anne baba, stra-  ler için farkl› hizmet kanallar› gelifltir-
                                      teji gelifltirmek durumunda! Mahalle-  mek bir yandan vazgeçmek öte yan-
                                      deki süpermarketin yan›nda ayakta  dan yeni çözümler gelifltirebilmek
                                      kalma mücadelesi veren bakkal da...  anlam› tafl›makta.
                                      Çal›flanlar›n›n motivasyonunu ve ve-  Bilim çevrelerinin iyimser tahminleri-
                                      rimlili¤ini artt›rmay› isteyen iflletme  ne göre, 20-30 y›l içinde dünyadaki
                                      de... Nakit ak›fl›n› dengelemeye çal›-  canl› türlerinin beflte birinin soylar›
                                      flan giriflimci de... Sanayi ile iflbirli¤i-  tükenme tehlikesi alt›nda iken biyo-
                                      ni gelifltirmeye zihin yoran üniversite  loji, ekoloji, t›p gibi sahalarda yap›-
                                      de... Üreticiyken sat›fl ve pazarlama  lacak çal›flmalar, tüm canl›lar›n sür-
                                      a¤›n› nas›l kuraca¤›n›n aray›fl›ndaki  dürülebilirli¤ine katk›da bulunacak
                                      iflveren de... Bulut biliflim, sosyal  umudunday›z. Peki biz insanl›k ola-
                                      medya, mobil dünya konuflulurken    rak nelerden vazgeçece¤iz? Karbon
           IfiIK DEL‹ORMAN             bunlardan ne fayda elde edebilece-  emisyonunu azaltma, enerjiyi ve su-
                                      ¤ini anlamaya çal›flan kurulufl da...
                                                                         yu verimli kullanma, orman ve hay-
           AYDIN                      Yurtd›fl›na aç›l›rken hangi pazarlara  van katliam›n› durdurma, sa¤l›kl› ve
           isikaydin@novida.com.tr    gidece¤i, markas›n› nas›l konumlan-  do¤al beslenme... ‹nsanl›k olarak
           www.novida.com.tr          d›raca¤›n› düflünen iflletme sahibi  stratejilerimiz ne?
                                      de... Herkesin, internet, bloglar ve  Strateji gelifltirme, içeri¤inde mevcut
                                      sosyal medya sayesinde potansiyel  durumu anlama, amaç ve hedef be-
                                      birer yazar haline geldi¤i bir dünya-  lirleme, seçenekler gelifltirme, seçim-
                                      da de¤iflime nas›l uyum sa¤layaca¤›-  ler yapma, karar verme, eylem plan-
                                      n› düflünen bas›n-yay›n sektörü de...   lamas›, hayata geçirme ve gözden
                                      Strateji, bir ülkenin, kuruluflun ve  geçirmelerden oluflan ‘mant›k’l› sü-
                                      hatta bireyin yol haritas›d›r. Gelecek-  reçleri bar›nd›rmakta. Öte yandan,
                                      lerine dair seçimlerini ve ne yapacak-  pazar gerçeklerine, e¤ilimlere, reka-
         Belli bafll› dünya            lar›n›n belirlenmesini içerir. ‘Gelece-  bete göre farkl›laflt›rma ve de¤er
                                                                         sunmak üzere yap›lacak ‘bilinçli se-
                                      ¤in’ nas›l flekillenebilece¤ine dair bir
             ekonomileri              miktar tasavvur edebilmeyi ve o ‘ge-  çimleri’ de içermekte. Seçimlerimizin,
                                      lecek’ içinde nas›l bir konum al›naca-  strateji ve ilgili eylemlerimizin bizi ni-
          aras›nda olmay›             ¤›na dair amaç, hedef oluflturmay›  hai amac›m›za ne denli ulaflt›rabile-
           amaçlayan bir              gerektirir. Seçenekler gelifltirme, se-  ce¤ini; ilintili, gerekli ve yeterli olup

            ülkenin temel             çimler yapma; hemen beraberinde    olmad›¤›n›, yani ‘tutarl›l›¤›n›’ da çok
                                                                         iyi de¤erlendirmek durumunday›z.
                                      de birfleylerden vazgeçmeyi gerekti-
           konularda çok              rir. Seçimlerini nas›l hayata geçirece-  Örne¤in, belli bafll› dünya ekonomi-
                                      ¤ini belirlemeyi ve amac›na ne denli  leri aras›nda olmay› amaçlayan bir
            net ve tutarl›            yaklaflt›¤›n› gözetmeyi gerektirir.   ülkenin, üretimini artt›rma; ihracat/it-
          stratejilerle yol           1886 y›l›nda Jacobs’un Eczanesi’nde  halat dengesini gözetme; yap›sal so-
                                      ‘lezzetli ve canland›ran’ bir içecek
                                                                         runlar›n› aflma; gençlerini bilim ve
           almas› gerekir.            olarak hayat bulan Coca-Cola, 125.  ak›l ekseninde yo¤urma; kad›n, er-
                                      y›l›nda ‘mutluluk’ sunma vaadini ye-  kek tüm bireylerini üretime ve eko-
                                      rine getirebiliyorsa mutlaka ki strate-  nomiye de¤er katar hale getirme gi-
                                      ji yolculu¤unda birçok seçimler yap-  bi temel konularda çok net ve tutar-
                                      m›fl ve vazgeçifller yaflam›flt›r. Ya da  l› stratejilerle yol almas› gerekir. Sa-
                                      çizgi film kahramanlar› tasarlayarak  nayi, ticaret, enerji, biliflim, e¤itim,
                                      yola ç›kan Disney, günümüzde ‘fark-  sa¤l›k, turizm, tar›m... Tüm sektörler-
                                      l›laflt›r›lm›fl e¤lence’ vaadine do¤ru  de tutarl› strateji ve politikalar› be-
                                      ulafl›rken ne seçimler, ne vazgeçifller  nimsemesi ve hayata geçirmesi gere-
                                      yaflad› acaba?  Arama motoru olarak  kir ki nihai amaca gerçekten ulafl›la-
                                      yola ç›kan Google, y›llar içinde her  bilsin. Yolculuk elbette bol virajl›,
                                      türlü ‘bilginin’ üretilebildi¤i bir veri  engebeli, düflüfl kalk›fll›, duraksama-
                                      uzay› halini nas›l ald›?           l› olacakt›r. Gerekli manevralar da
                                      Vazgeçmek de enerjiyi do¤ru odakla-  yap›lmal›d›r; ancak her durumda ni-
                                      mak aç›s›ndan, en az yeni birfleyler  hai amaç do¤rultusunda.

          118 KobiEfor Haziran 2012
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123