Page 118 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 118
UZMAN Strateji Demiflken...
‘S trateji’ kelimesi, kocaman yapmak kadar önemli. Düflük karl›
ya da potansiyelli ifllerden çekilebil-
bir kavram gibi görünse
de nihayetinde herkesi il-
mek, karmafl›k iflleyiflleri ya da ve-
gilendirmekte.
devretmek, az gelir getiren müflteri-
Çocuklar›n›n en iyi biçimde nas›l ge- rimsiz iflleri daha iyi yapabileceklere
liflece¤ini düflünen anne baba, stra- ler için farkl› hizmet kanallar› gelifltir-
teji gelifltirmek durumunda! Mahalle- mek bir yandan vazgeçmek öte yan-
deki süpermarketin yan›nda ayakta dan yeni çözümler gelifltirebilmek
kalma mücadelesi veren bakkal da... anlam› tafl›makta.
Çal›flanlar›n›n motivasyonunu ve ve- Bilim çevrelerinin iyimser tahminleri-
rimlili¤ini artt›rmay› isteyen iflletme ne göre, 20-30 y›l içinde dünyadaki
de... Nakit ak›fl›n› dengelemeye çal›- canl› türlerinin beflte birinin soylar›
flan giriflimci de... Sanayi ile iflbirli¤i- tükenme tehlikesi alt›nda iken biyo-
ni gelifltirmeye zihin yoran üniversite loji, ekoloji, t›p gibi sahalarda yap›-
de... Üreticiyken sat›fl ve pazarlama lacak çal›flmalar, tüm canl›lar›n sür-
a¤›n› nas›l kuraca¤›n›n aray›fl›ndaki dürülebilirli¤ine katk›da bulunacak
iflveren de... Bulut biliflim, sosyal umudunday›z. Peki biz insanl›k ola-
medya, mobil dünya konuflulurken rak nelerden vazgeçece¤iz? Karbon
IfiIK DEL‹ORMAN bunlardan ne fayda elde edebilece- emisyonunu azaltma, enerjiyi ve su-
¤ini anlamaya çal›flan kurulufl da...
yu verimli kullanma, orman ve hay-
AYDIN Yurtd›fl›na aç›l›rken hangi pazarlara van katliam›n› durdurma, sa¤l›kl› ve
isikaydin@novida.com.tr gidece¤i, markas›n› nas›l konumlan- do¤al beslenme... ‹nsanl›k olarak
www.novida.com.tr d›raca¤›n› düflünen iflletme sahibi stratejilerimiz ne?
de... Herkesin, internet, bloglar ve Strateji gelifltirme, içeri¤inde mevcut
sosyal medya sayesinde potansiyel durumu anlama, amaç ve hedef be-
birer yazar haline geldi¤i bir dünya- lirleme, seçenekler gelifltirme, seçim-
da de¤iflime nas›l uyum sa¤layaca¤›- ler yapma, karar verme, eylem plan-
n› düflünen bas›n-yay›n sektörü de... lamas›, hayata geçirme ve gözden
Strateji, bir ülkenin, kuruluflun ve geçirmelerden oluflan ‘mant›k’l› sü-
hatta bireyin yol haritas›d›r. Gelecek- reçleri bar›nd›rmakta. Öte yandan,
lerine dair seçimlerini ve ne yapacak- pazar gerçeklerine, e¤ilimlere, reka-
Belli bafll› dünya lar›n›n belirlenmesini içerir. ‘Gelece- bete göre farkl›laflt›rma ve de¤er
sunmak üzere yap›lacak ‘bilinçli se-
¤in’ nas›l flekillenebilece¤ine dair bir
ekonomileri miktar tasavvur edebilmeyi ve o ‘ge- çimleri’ de içermekte. Seçimlerimizin,
lecek’ içinde nas›l bir konum al›naca- strateji ve ilgili eylemlerimizin bizi ni-
aras›nda olmay› ¤›na dair amaç, hedef oluflturmay› hai amac›m›za ne denli ulaflt›rabile-
amaçlayan bir gerektirir. Seçenekler gelifltirme, se- ce¤ini; ilintili, gerekli ve yeterli olup
ülkenin temel çimler yapma; hemen beraberinde olmad›¤›n›, yani ‘tutarl›l›¤›n›’ da çok
iyi de¤erlendirmek durumunday›z.
de birfleylerden vazgeçmeyi gerekti-
konularda çok rir. Seçimlerini nas›l hayata geçirece- Örne¤in, belli bafll› dünya ekonomi-
¤ini belirlemeyi ve amac›na ne denli leri aras›nda olmay› amaçlayan bir
net ve tutarl› yaklaflt›¤›n› gözetmeyi gerektirir. ülkenin, üretimini artt›rma; ihracat/it-
stratejilerle yol 1886 y›l›nda Jacobs’un Eczanesi’nde halat dengesini gözetme; yap›sal so-
‘lezzetli ve canland›ran’ bir içecek
runlar›n› aflma; gençlerini bilim ve
almas› gerekir. olarak hayat bulan Coca-Cola, 125. ak›l ekseninde yo¤urma; kad›n, er-
y›l›nda ‘mutluluk’ sunma vaadini ye- kek tüm bireylerini üretime ve eko-
rine getirebiliyorsa mutlaka ki strate- nomiye de¤er katar hale getirme gi-
ji yolculu¤unda birçok seçimler yap- bi temel konularda çok net ve tutar-
m›fl ve vazgeçifller yaflam›flt›r. Ya da l› stratejilerle yol almas› gerekir. Sa-
çizgi film kahramanlar› tasarlayarak nayi, ticaret, enerji, biliflim, e¤itim,
yola ç›kan Disney, günümüzde ‘fark- sa¤l›k, turizm, tar›m... Tüm sektörler-
l›laflt›r›lm›fl e¤lence’ vaadine do¤ru de tutarl› strateji ve politikalar› be-
ulafl›rken ne seçimler, ne vazgeçifller nimsemesi ve hayata geçirmesi gere-
yaflad› acaba? Arama motoru olarak kir ki nihai amaca gerçekten ulafl›la-
yola ç›kan Google, y›llar içinde her bilsin. Yolculuk elbette bol virajl›,
türlü ‘bilginin’ üretilebildi¤i bir veri engebeli, düflüfl kalk›fll›, duraksama-
uzay› halini nas›l ald›? l› olacakt›r. Gerekli manevralar da
Vazgeçmek de enerjiyi do¤ru odakla- yap›lmal›d›r; ancak her durumda ni-
mak aç›s›ndan, en az yeni birfleyler hai amaç do¤rultusunda.
118 KobiEfor Haziran 2012