Page 116 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 116
PAZAR ÜLKE
Yeniden yap›lanmakta olan
Yeniden yap›lanmakta olan
Güneydo¤u Avrupa ülkelerinin orta
Güneydo¤u Avrupa ülkelerinin orta
ölçek Türk yat›r›mlar›na önemli
ölçek Türk yat›r›mlar›na önemli
f›rsatlar sundu¤unu çok say›da
f›rsatlar sundu¤unu çok say›da
baflar› örne¤inden biliyoruz.
baflar› örne¤inden biliyoruz.
Bu ülkelerden biri de genç
Bu ülkelerden biri de genç
Makedonya.
Makedonya.
Avrupa’da ama Avrupa’ya uzak, Türkiye’ye daha yak›n
Makedonya
S on 10 y›ldaki toplam ekonomik baflar›s› Gü- mektedir. Uzun vadeli toprak kiralama, çiftçilik için
neydo¤u Avrupa ülkelerinde yeni bir Türkiye
40 y›la, hayvanc›l›k yap›lacak toprak kullan›m› için
20 y›la varan vergi muafiyetleri bulunmaktad›r. Yat›-
alg›s› yaratt›. Bu yeni alg› AB’den daha güç-
lü ve Türkiye’den beklentileri yükseltti. Ma-
r›mc› aç›s›ndan stratejik bir olgu olarak ülke erken
kedonya da Türkiye alg›s›n›n giderek güç-
lendi¤i ülkelerden biri. Yat›r›mc› ve giriflimci Türk sezon meyve ve sebze üretimi gibi katma de¤eri
yüksek ürünlerle ihracat›n› artt›rma potansiyeline sa-
KOB‹’leri için hedef ülke olabilir. Tan›yal›m: hiptir. Sektörde ihracata yönelik en önemli ürün ha-
Tüm Balkan ülkelerinin ortaya koydu¤u tablo için- len tütündür.
de Makedonya en iyi durumda olan›d›r. Avro bölge-
si ekonomik alan›nda yer al›yor. Ancak finans siste- Sanayi
mi küresel ekonomiden ba¤›ms›z oldu¤u için krizden Sanayide istihdam toplam istihdam›n yüzde 20’si
etkilenmedi, hatta görece bir avantaj kazand›. olan 124.590 kiflidir. ‹nflaat sektörü en geliflkin sek-
2012'de yüzde 3.4 büyüme h›z›yla yürüyor. Enflasyo- törüdür. Çünkü, sosyalist dönemden kalma miras
nu yüzde 3.2 düzeyinde. Yunanistan’›n krizi Make- olarak inflaat sektörü önemli bir deneyime sahiptir
donya için bir f›rsat oluflturdu çünkü ekonomileri ile- ve eski sosyalist ülke pazarlar›nda rekabet edebilir
ri düzeyde entegre. Ülke ekonomisinde Yunanis- etkinli¤ini sürdürmektedir.
tan’›n etkinli¤i azald›kça Makedonya’da, doldurul-
may› bekleyen boflluklar do¤uyor. Turizm
‹ki milyon nüfuslu Makedonya’n›n ortalama ra- Makedonya’daki otellerin 80 bin’den fazla yatak
kamlarla GSY‹H’s› 6.5 milyar dolar, kifli bafl›na dü- kapasitesi mevcuttur. Sektörde özellefltirme yavafl-
flen geliri ise 3.150 dolar civar›ndad›r. D›fl ticaret t›r. Ülkenin önemli turizm merkezi Ohri, Prespa ve
hacmi 10.83 milyar dolar düzeyindedir ve bunun Dojran gölleri ve göller çevresinin sundu¤u do¤al
6.85 milyar dolarl›k k›sm›n› ithalat›, 3.98 milyar do- zenginliklerdir. Ülkede birçok termal su kayna¤› ve
larl›k k›sm›n› da ihracat› oluflturmaktad›r. ‹hracat›n›n da¤ turizmi aç›s›ndan uygun olanaklar bulunmakta-
yüzde 56’s›n› AB ülkelerine gerçeklefltiriyor. d›r. Popova Sapka, Mavrovo, Pelister, Galicica ve
Osogova gibi k›fl turizmi merkezleri Avrupa’n›n yo-
Tar›m ve hayvanc›l›k ¤un ilgisini görmektedir.
Makedonya’n›n sürdürülebilir bir kalk›nma ve ge-
liflme için sahip oldu¤u baz tar›mdad›r. Çünkü uygun Bankac›l›k
iklim flartlar›, geliflmifl bir tar›m sektörü yaratm›flt›r. Bankac›l›k sistemi 19 mevduat bankas› ve 12 ta-
Ekonomik reformlar›n› da bu do¤rultuda genifllet- sarruf bankas›ndan oluflmaktad›r. Ziraat Bankas›’n›n
116 KobiEfor Haziran 2012