Page 116 - KobiEfor_Haziran_2012
P. 116

PAZAR ÜLKE


                                                                        Yeniden yap›lanmakta olan
                                                                        Yeniden yap›lanmakta olan
                                                                Güneydo¤u Avrupa ülkelerinin orta
                                                               Güneydo¤u Avrupa ülkelerinin orta
                                                                    ölçek Türk yat›r›mlar›na önemli
                                                                    ölçek Türk yat›r›mlar›na önemli
                                                                    f›rsatlar sundu¤unu çok say›da
                                                                    f›rsatlar sundu¤unu çok say›da
                                                                        baflar› örne¤inden biliyoruz.
                                                                       baflar› örne¤inden biliyoruz.
                                                                         Bu ülkelerden biri de genç
                                                                         Bu ülkelerden biri de genç
                                                                                         Makedonya.
                                                                                         Makedonya.













                     Avrupa’da ama Avrupa’ya uzak, Türkiye’ye daha yak›n
                            Makedonya








         S       on 10 y›ldaki toplam ekonomik baflar›s› Gü-  mektedir. Uzun vadeli toprak kiralama, çiftçilik için
                 neydo¤u Avrupa ülkelerinde yeni bir Türkiye
                                                          40 y›la, hayvanc›l›k yap›lacak toprak kullan›m› için
                                                          20 y›la varan vergi muafiyetleri bulunmaktad›r. Yat›-
                 alg›s› yaratt›. Bu yeni alg› AB’den daha güç-
                 lü ve Türkiye’den beklentileri yükseltti. Ma-
                                                          r›mc› aç›s›ndan stratejik bir olgu olarak ülke erken
                 kedonya da Türkiye alg›s›n›n giderek güç-
          lendi¤i ülkelerden biri. Yat›r›mc› ve  giriflimci Türk  sezon meyve ve sebze üretimi gibi katma de¤eri
                                                          yüksek ürünlerle ihracat›n› artt›rma potansiyeline sa-
          KOB‹’leri için hedef ülke olabilir. Tan›yal›m:  hiptir. Sektörde ihracata yönelik en önemli ürün ha-
            Tüm Balkan ülkelerinin ortaya koydu¤u tablo için-  len tütündür.
          de Makedonya en iyi durumda olan›d›r. Avro bölge-
          si ekonomik alan›nda yer al›yor. Ancak finans siste-  Sanayi
          mi küresel ekonomiden ba¤›ms›z oldu¤u için krizden  Sanayide istihdam toplam istihdam›n yüzde 20’si
          etkilenmedi, hatta görece bir avantaj kazand›.  olan 124.590 kiflidir. ‹nflaat sektörü en geliflkin  sek-
          2012'de yüzde 3.4 büyüme h›z›yla yürüyor. Enflasyo-  törüdür. Çünkü, sosyalist dönemden kalma miras
          nu yüzde 3.2 düzeyinde. Yunanistan’›n krizi Make-  olarak inflaat sektörü önemli bir deneyime sahiptir
          donya için bir f›rsat oluflturdu çünkü ekonomileri ile-  ve eski sosyalist ülke pazarlar›nda rekabet edebilir
          ri düzeyde entegre. Ülke ekonomisinde Yunanis-  etkinli¤ini sürdürmektedir.
          tan’›n etkinli¤i azald›kça Makedonya’da, doldurul-
          may› bekleyen boflluklar do¤uyor.                   Turizm
            ‹ki milyon nüfuslu Makedonya’n›n ortalama ra-    Makedonya’daki otellerin 80 bin’den fazla yatak
          kamlarla  GSY‹H’s› 6.5 milyar dolar, kifli bafl›na dü-  kapasitesi mevcuttur. Sektörde özellefltirme yavafl-
          flen geliri ise 3.150 dolar civar›ndad›r. D›fl ticaret  t›r. Ülkenin önemli turizm merkezi Ohri, Prespa ve
          hacmi 10.83 milyar dolar düzeyindedir ve bunun  Dojran gölleri ve göller çevresinin sundu¤u do¤al
          6.85 milyar dolarl›k k›sm›n› ithalat›, 3.98 milyar do-  zenginliklerdir.  Ülkede birçok termal su kayna¤› ve
          larl›k k›sm›n› da ihracat› oluflturmaktad›r. ‹hracat›n›n  da¤ turizmi aç›s›ndan uygun olanaklar bulunmakta-
          yüzde 56’s›n› AB ülkelerine gerçeklefltiriyor.   d›r. Popova Sapka, Mavrovo, Pelister, Galicica ve
                                                          Osogova gibi k›fl turizmi merkezleri Avrupa’n›n yo-
            Tar›m ve hayvanc›l›k                          ¤un ilgisini görmektedir.
            Makedonya’n›n sürdürülebilir bir kalk›nma ve ge-
          liflme için sahip oldu¤u baz tar›mdad›r. Çünkü uygun  Bankac›l›k
          iklim flartlar›, geliflmifl bir tar›m sektörü yaratm›flt›r.  Bankac›l›k sistemi 19 mevduat bankas› ve 12 ta-
          Ekonomik reformlar›n› da bu do¤rultuda genifllet-  sarruf bankas›ndan oluflmaktad›r. Ziraat Bankas›’n›n

          116 KobiEfor Haziran 2012
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121