Page 47 - KobiEfor_Nisan_2012
P. 47

Bu minvalde sürdürmekte oldu¤umuz yap›sal re-
            formlarla, kamu tasarruflar›ndaki art›fllar› sürekli k›-
            lacak politikalar gelifltirdik ve uygulamaya koyduk.
            Özel kesim tasarruflar›n› art›rmaya yönelik çabalar›-
            m›z devam ediyor. ‹ktidara geldi¤imizden bu yana
            araflt›rma ve gelifltirme faaliyetlerine önem verdik ve
            bu alana büyük oranda kaynak ay›rd›k. Önümüzde-
            ki dönemde, Ar-Ge ve yenilik kapasitesinin güçlü ol-
            du¤u baflta otomotiv, makine ve imalat teknolojile-
            ri ile bilgi ve iletiflim teknolojileri gibi alanlardaki
            araflt›rma altyap›lar›n› oluflturmaya ve araflt›rmac› in-
            san gücünü yetifltirmeye daha da önem verece¤iz.
            Enerjide d›fla ba¤›ml›l›¤›m›z› azaltmak için yerli ve
            yenilenebilir enerji kaynaklar›n› harekete geçirdik.
            Ülkemizin rekabet gücünü daha da art›rmak için alt-
            yap› yat›r›mlar›n› önceliklendirerek
            geliflmifl ülkelerle bu alandaki
            fark› azaltt›k, azaltmaya de-  Ekonomideki
            vam ediyoruz. Uluslararas›
            rekabet gücümüzü art›r-        yumuflak inifl
            mak ve bilgi yo¤un, tek-    e¤iliminin yan›s›ra
            noloji yo¤un ürünlere ge-  sürdürmekte oldu¤umuz
            çifli sa¤lamak için befleri  yap›sal reformlar da cari
            sermayemizin kalitesini
            yükseltiyoruz. Son olarak  aç›k problemini kökten
            ihracat› art›rmak ve cari ifl-    çözmeye
            lemler a盤›n›n finansman       yöneliktir.
            kalitesini yükseltmek için kü-                      fiunu rahatl›kla söyleyebilirim ki kamu borcunu
            resel do¤rudan yat›r›mlar› ülke-                bir endifle kayna¤› olmaktan ç›kartt›k. Bugün birçok
            mize çekecek birçok yap›sal düzen-              geliflmifl ülke borç bata¤›na saplanm›flken ülkemiz-
            lemeyi uygulamaya koyduk. Özellikle yat›r›m ortam›-  de ne iç ne de d›fl borcun finansman› konusunda
            n› iyilefltirmeye yönelik ad›mlar att›k, atmaya devam  herhangi bir kayg› bulunmamaktad›r. 2011 y›lsonun-
            ediyoruz.                                       da toplam kamu borç stokunun GSYH’ye oran›n›
              Ekonomideki yumuflak inifl e¤iliminin yan› s›ra  yüzde 40’a, yani yüzde 60’l›k Maastricht kriterinin
            sürdürmekte oldu¤umuz yap›sal reformlar da cari  tam 20 puan afla¤›s›na düflürdük. 2002’de bu ora-
            aç›k problemini kökten çözmeye yöneliktir. Tabi bu  n›n yüzde 74 oldu¤unu hat›rlarsak, kamu finansma-
            reformlar orta ve uzun vadede netice verecektir,  n›nda nereden nereye geldi¤imizi daha da iyi gör-
            ama bu sayede cari a盤› toptan unutaca¤›z ve art›k  müfl oluruz.
            bu konu üzerinde konuflmayaca¤›z.                  Bu da uygulamakta oldu¤umuz ihtiyatl› mali poli-
                                                            tikalar›n bir sonucudur. Bildi¤iniz üzere, 2002 y›l›n-
              BORÇ ÇEV‹RME SIKINTIMIZ B‹TT‹                 da iktidara geldi¤imizde bütçe a盤›n›n GSYH’ye ora-
                                                            n› yüzde 11.5 idi. 2003 y›l›ndan itibaren bütçe a盤›-
              2012’de Türk maliyesi ne kadar d›fl borç       n›n GSYH’ye oran›n› ciddi anlamda düflürdük. Son
              ödemek zorunda, bu paray› nas›l bulacak?      60 y›l›n en büyük küresel krizine ra¤men bütçe den-
              Türkiye, 2012 y›l›nda 5.6 milyar dolar› anapara,  gelerimizde kal›c› bir tahribat yaflamad›k. Aksine,
            3.5 milyar dolar› faiz olmak üzere toplam 9.1 milyar  geçen sene itibar›yla bütçede kriz öncesi seviyeleri
            dolar d›fl borç ödemesi gerçeklefltirecektir. Faiz öde-  yakalad›k; bütçe a盤›n›n GSYH’ye oran›n› yüzde 1.4
            meleri zaten bütçede yer almaktad›r. Kald› ki toplam  civar›na indirdik. Genel devlete bakarsak bu oran
            tutar da mali dengeler için rahatl›kl›kla döndürülebi-  yüzde 0,6 ile daha da düflüktür.
            lir miktardad›r.(1.Tablo)                         Kararl›l›kla sürdürdü¤ümüz mali disiplin sayesin-
                                                                   de faiz giderlerinin GSYH’ye oran›n› h›zl› bir
                  1. MERKEZ‹ YÖNET‹M DIfi BORÇ ÖDEME                flekilde azaltt›k. 2002 y›l›nda yüzde 14.8
                             PROJEKS‹YONLARI                       olan bu oran›, 2011 y›lsonunda yüzde 3.3
            Milyar USD  2012    2013   2014   2015  2016   2017+   seviyelerine düflürdük.
            Anapara     5.6     4.8    5.6    5.2   5.2    52.1      Ayr›ca, faiz giderlerinin bütçe içerisindeki
            Faiz        3.5     3.7    3.5    3.2   3.0    23.0    pay›n› da sürekli olarak düflürdük. 2002 y›-
                                                                   l›nda faiz giderlerinin bütçe içindeki pay›
            Toplam      9.1     8.5    9.1    8.4   8.2    75.5
                                                                   yüzde 43.2 iken, 2011 y›lsonu itibar›yla bu
            GSY‹H’ya    1.1     1.0    1.0
            oranı %                                                oran yüzde 13.5’e inmifltir.
                                                                                       Nisan 2012 KobiEfor 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52