Page 122 - KobiEfor_Mart_2012
P. 122

UZMAN                         “En Büyük Sosyal Sorumluluk
                                         Kaynaklar› Verimli Kullanmakt›r”


                                       G    elece¤in kurumsal kalitesini belirle-  fl›, sorumluluk bilinci ve etik anlay›fl› çer-
                                            yecek faktörlerinden biri ekonomik,
                                                                          çevesinde davran›fl ve paylafl›mlar› olarak
                                            sosyal ve ifl ortamlar›ndak ki “karma-
                                                                          tan›mlayabiliriz. Osmanl›lar’da Vak›f yöne-
                                            fl›kl›k”  olacakt›r.  Küresel  rekabet
                                        küresel odakl› ifllere ve müflterilere ihtiya-  timini an›msatan yeni bir yaklafl›m. Pek
                                                                          çok aile kuruluflumuzun günümüzde de
                                        c› artt›r››rken sosyal sorumluluk olgusu gi-  vak›f kurarak KSS çal›flmalar›n› yürüttükle-
                                        derek önem kazanacakt›r. Küresel beklen-  rini görmekteyiz. KSS kurum ve kuruluflla-
                                        tiler art›k flirketlerin kaç›n›lmaz biçimde  r›n sürdürülebilirli¤ine katk›da bulunan,
                                        “Çevre Politikalar›” sahibi olmalar›n› yerel  rekabet gücünü artt›ran önemli bir araç
                                        ve küresel anlamda etik davranmalar›n›n  olarak ifllev görüyor. Philip Kotler, Nancy
                                        ve bunu gelifltirmeleri gere¤ini ortaya ç›-  Lee ile beraber haz›rlad›¤› “Corporate So-
                                        kartmaktad›r. Bugün gönüllü olarak yap›-  cial Responsibility” kitab›nda; “Ürün ve
                                        lan pek çok ifllem ve yaklafl›m gelecekte  hizmetlerinizi büyük iddia ve sloganlarla
                                        küresel boyutta zorunluluk haline gele-  satmaya çal›flman›n devri geçti. Tüketicile-
                                        cektir. ‘Karbon Ayak ‹zi’, ‘At›k Yönetimi’,  rin say›s›z seçenek aras›ndan sizin marka-
                                        ‘Geri Kazan›m’ gibi çevre düzenlemelerine  n›z› tercih etmesi için çok iyi bir neden ya-
                                        eklenecek ‘Etik’ gibi yeni sosyal sorumlu-  ratman›z gerekiyor art›k” diyerek konu-
                                        luk parametreleri oluflacakt›r.  Bütün  bu  nun önemini vurgulamaktad›r. Baz› büyük
                                        parametreler gelecekte büyük b bir olas›l›k-  kurulufllar›m›z›n yan›s›ra bir çok STK’da
             A. HAMD‹ DO⁄AN             la “Sürdürülebilirlik Endeksi” veya “Sos-  baflar›l› örneklerini gördü¤ümüz projeler
                                                                          üretiyorlar. Türkcell’in “Kardelenler”, Koç
                                        yal Sorumluluk Endeksi” olarak adland›r›-
                                        labbilecek önemli bir kavram› gündemleri-  Grubu’nun “Meslek Lisesi Memleket Me-
             KalDer
                                        mize getirebilecektir. Bu durum, müflteri-  selesi”, Hayrettin Karaca önderli¤indeki
             Yönetim Kurulu Baflkan›     lerin yapacaklar› se eçimler, vergi oranlar›,  Tema, Bilim ‹laç’›n 11 ilde bafllatt›¤› sa¤l›k
                                        banka kredi faizi oranlar›, teflvikler üzerin-  projeleri, merhume Türkan Saylan’›n Ça¤-
                                        de önemli etkiler yaratabilece ektir.    dafl Yaflam Derne¤i’nin projeleri hemen
          2011 y›l› KOB‹’ler            EFQM Avrupa Kalite Yönetimi Vakf› tara-  akl›m›za gelenler. Di¤er yandan Sabanc›
                                        f›ndan yirmi y›l› aflk›n bir süredir yönetim
                                                                          Grubu’nun kuruluflu VAKSA y›llard›r Türk
         aç›s›ndan y›l›n son            arac› olarak kullan›lan mükemmellik mo-  e¤itim sistemine eserler kat›yor. Eczac›ba-
                                        deli ülkemizde de uygulan›yor. KalDer’in
                                                                          fl› ailesi ‹stanbul Kültür Sanat Vakf› ile
           çeyre¤ine kadar              öncülü¤ü ve rehberli¤inde sektör ve bü-  kültür hayat›m›za katk›da bulunuyor. Koç
                                                                          ailesinin kurdu¤u Türk E¤itim Vakf› binler-
                                        yüklük fark› gözetmeksizin her kurum ve
                 olumlu                 kurulufl taraf›ndan uygulanabiliyor. Mü-  ce gencimizin e¤itimine olanak sa¤lad›.
                                                                          Bunlar kal›c› ve uzun soluklu güzel örnek-
                                        kemmellik modelinin 2010 y›l›nda de¤iflik-
              geliflmelerin              li¤e u¤rayan yeni düzenlemesinde önemli  lerdir. Sosyal sorumluluk yan›s›ra kal›c›l›k
                                                                          alg›s›n› kuvvetlendirmektedir. KSS k›sa
                                        aç›l›mlardan biri sürdürülebilirlik kavram›
             yafland›¤› bir              modele kat›ld›. “Sürdürülebilir bir gelecek  vadede bir markay› desteklemek amaçl›
                                        için sorumluluk alma” mükemmelli¤in te-
                                                                          sponsorluktan, uzun vadede kal›c› olma
             dönem olarak               mel kavramlar› aras›nda yer ald›. Kavram  ve sosyal anlay›fla yak›nl›¤› ile ayr›lmakta-
                                        tan›mlan›rken mükemmel kurulufllar›n kül-
                                                                          d›r. KSS art›k çeflitli organizasyonlar ile
              gerçekleflti.              türlerinin özünü; “Etik anlay›fl, aç›kça ta-  yap›lanmas›n› oluflturmaktad›r. Baflar›l› iki
                                                                          STK örne¤i Kurumsal Sosyal Sorumluluk
                                        n›mlanm›fl de¤erler ve kurumsal davran›-
          KOB‹’ler 2012’nin             fla iliflkin yüksek standartlar oluflturur”  Derne¤i ve Sürdürülebilir Kalk›nma Derne-
                                                                          ¤i’dir. Sürdürülebilir bir gelecek için so-
                                        denilmektedir. Kuruluflun, vizyonu ile bafl-
                olumsuz                 layan, etik kurallar ve kurumsal davran›fl-  rumluluk almak her kalite gönüllüsünün
                                        larda, kurumun gelece¤ine iliflkin sa¤lam
                                                                          görevi olmal›d›r.
                                        temeller at›lmas› öngörülmektedir. Top-  Son  olarak; 2011 y›l› KOB‹’ler aç›s›ndan
             beklentilerini             lumla yararl› iliflkiler ekonomi, do¤al çev-  y›l›n son çeyre¤ine kadar olumlu geliflme-
                                        re ve toplum aç›s›ndan sürdürülebilirlik  lerin yafland›¤› bir dönem olarak gerçek-
               karfl›lama                dengeleri de¤erlendirilmektedir. Çal›flma-  leflti. AB’de henüz ekonomide daralma ve
                                        lar›n, ürünlerin ve hizmetlerin kamu sa¤l›-  finans darbo¤azlar›n›n oluflmad›¤› ancak
             haz›rl›klar›na             ¤›na, güvenli¤ine ve çevreye etkilerine  sinyallerin al›nmaya bafllad›¤› bir geçifl
                                        özen gösterilmesi aranmaktad›r. Çal›flan-  süreci içerisinde kayg›lar önplana ç›kt›.
           girdiler. 13 y›ld›r          lar için sa¤l›kl› ve güvenli ortamlar yarat›l-  Yat›r›m arzular› konjonktür düzeldi¤inde
                                        mas› ve çal›flanlar›nda yüksek etik stan-  tekrar ›s›t›lmak üzere buzdolab›na kald›-
         KOB‹’lere öncelikli            dartta davranmas› beklenmektedir. Pay-  r›ld›. Kredi konusunda temkinli bir yakla-
                                        dafllar›na ve topluma karfl› saydam, hesap  fl›m gözlemlendi. Bir kaç sektör hariç ki
         hizmet veren ve her            verebilir olman›n ötesinde, daha net yak-  bunlar›n bafl›nda inflaat geliyor, KOB‹’ler
                                        lafl›mlar beklenmektedir. K›sa vadeli ka-  2012’nin olumsuz beklentilerini karfl›lama
            zaman yan›nda               zançlar yerine, uzun vadeli ve sürdürüle-  haz›rl›klar›na girdiler. ‹hracata yönelik ça-
                                        bilen rekabet gücü aranmaktad›r. Yaln›zca  l›flmaya bafllayan KOB‹’ler için 2011 hem
            olan ‘KobiEfor              kurumun de¤il, çal›flanlar›n ve di¤er pay-  f›rsatlar sundu hem de tehditler. Boflalan
                                        dafllar›n topluma katk›n›n içinde yer alma-  d›fl pazarlardaki alanlar bir f›rsat olufltur-
               Dergisi’nin              lar› istenmektedir.               du ama daralan pazarlarda keskinleflen
                                        Tarihimizde ‘Kurumsal Sosyal Sorumluluk  rekabet s›k›nt› ve tehditler yaratt›.
              150. say›s›n›             Kültürü’ne  sahibiz. “Kurumsal ve Sosyal  13 y›ld›r KOB‹’lere ön ncelikli hizmet veren
                                        Sorumluluk” (KSS) kavram›n› bir kurum  ve  her  zaman  yan›nda  olan  “KobiEfor
              kutluyorum.               veya kuruluflun gerek kendi bünyesindeki,  Dergisi’nin 150. say›s›n› kutluyor, baflar›-
                                        gerekse iflletme d›fl›ndaki paydafllara kar-  lar›n›z›n devam›n› diliyorum.
           122 KobiEfor Mart 2012
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127