Page 90 - KobiEfor_Kasim_2012
P. 90

SEKTÖR/B‹L‹fi‹M



          yadaki mevcut durumu f›rsata çevirmek için inovas-
          yona öncelik verilmesi gerekti¤ine iflaret ediyor: “Bu
          kapsamda BT sektörünün yurtd›fl› pazarlarda etkinli-
          ¤ini art›racak innovatif çal›flmalar›na destek verecek
          çeflitli programlar h›zla hayata geçirilmeli. Türkiye,
          2023 hedeflerine ulaflabilmek için 2023’e kadar her
          y›l GSY‹H’s›n›n yüzde 6.7, ihracat›n›n yüzde 12.1 ve
          biliflim sektörünün ise yüzde 13.8 büyümesi ve tüm
          bunlar›n d›fl›nda da ortalama yüzde 6.5’tan az olma-
          mak üzere büyümeyi yakalamal›. Bunu sa¤layacak,
          ülkemizi ilk on ülke aras›na sokacak dinamizme sa-  l Küresel rekabetçi B‹TS için hizmet ve yaz›l›m ih-
          hip tek sektör önceliklendirilmifl, staratejik sektör  racat› desteklenmelidir.
          olarak ilan edilecek biliflim sektörüdür.”         lRekabetçi, yayg›n ve ucuz iletiflim altyap› ve hiz-
                                                          metleri sa¤lanmal›d›r.
            “At›l›m ‹çin Biliflim”                           l B‹TS’in ifl dünyas›na nüfuzu art›r›lmal›d›r.
            TÜB‹SAD Baflkan› Kemal C›l›z, Türkiye’de bilgi ve  l Ar-Ge ve yenilikçilik desteklenmelidir.
          iletiflim sektörleri verileriyle ilgili çok çeflitli kaynak-  l Giriflimci kültürün güçlendirilebilmesi için giri-
          lar bulundu¤unu belirterek, flu bilgileri veriyor:   flim sermayesinin oluflumu h›zland›r›lmal›d›r.
            “Bizim yapt›¤›m›z çal›flmaya göre 2011 sonu itiba-  l B‹TS’ten al›nan vergiler büyümeyi teflvik edecek,
          r›yla biliflim sektörü verileri donan›m, yaz›l›m ve hiz-  derinleflmeyi sa¤layacak ve ihracat› güçlendirecek fle-
          met, elektronik haberleflme, e-ticaret, savunma sa-  kilde de¤ifltirilmeli ve vergi yükü azalt›lmal›d›r.
          nayii, ça¤r› merkezi, mobil cihazlar dahil olmak üze-  l Hizmet ve altyap›larda etkin rekabet ortam› te-
          re toplam pazar büyüklü¤ü 66.7 milyar TL. Türkiye  sis edilmeli ve yeni teknolojilere dayal› B‹TS altyap›-
          pazar›nda bilgi ve iletiflim teknolojileri pazar›n›n  lar›n›n kurulmas› için uygun ortam yarat›lmal›d›r.”
          yüzde 75’ini iletiflim teknolojileri oluflturuyor. Top-  Kemal C›l›z, 1960 y›l›nda Güney Kore’den ve Sin-
          lam pazar›n yüzde 25’ini oluflturan bilgi teknolojile-  gapur’dan daha yüksek kifli bafl›na gelire sahip olan
          ri pazar›nda ise yüzde 75 ile a¤›rl›k donan›mda ka-  Türkiye’de 2009 y›l›na gelindi¤inde kifli bafl›na dü-
          lan yüzde 25 yaz›l›m ve servislerde bu da toplam  flen gelirin her iki ülkenin de yar›s›n›n alt›na gerile-
          pazar›n yüzde 5’i gibi bir orana denk geliyor.    di¤ini vurgulayarak, flunlar› dile getiriyor: “Kore;
                               “TÜB‹SAD’›n yapt›¤› araflt›r-  2010 y›l› itibar›yla 363 milyar dolar ihracat yapt›.  50
                            mada sevindirici bir haber ola-  milyon nüfusu ile 3 kat›m›zdan fazla. Singapur 273
                            rak yaz›l›m ve servislerde bir  milyar dolarl›k ihracat… 2 kat›m›zdan fazla, üstelik
                            art›fl gözüküyor. Araflt›rmam›-  sadece 5 milyon nüfusu ile… Aradaki fark nerede bi-
                            z›n sonuçlar›na göre donan›m  liyor musunuz? Yüksek teknolojide yani katmade¤e-
                            pazar› 8.9 milyar TL; yaz›l›m ve  ri yüksek ürün üretiminde.  Dünya ekonomisini ve ti-
                            hizmet pazar› da 4.2 milyar TL  caretini art›k yüksek teknoloji sürüklüyor. Kalk›nm›fl
                            büyüklü¤e ulaflm›fl durumda.    ekonomilerde, düflük teknolojili ürünlerin üretim
                               “Burada özellikle üstünde  içindeki pay› azal›rken yüksek teknolojili ürünlerin
                            durmak istedi¤imiz bir konu   pay› da h›zla art›yor. Rekabet gücünün üstünlü¤ü
                            da asl›nda resmi kaynaklarda  katmade¤eri yüksek ürün ve hizmet üretmeye ba¤l›-
                            bile 8 milyon gibi gözüken bi-  d›r. Türkiye’nin üretim ve d›fl ticaret yap›s›nda yük-
                            liflim yani yaz›l›m ve servis ih-  sek teknolojili ürünler a¤›rl›kta de¤ildir. 2000’li y›l-
                            racat›n›n araflt›rmam›z›n sonu-  larda düflük ve orta teknolojili ürünlerden yüksek
                            cunda 732.5 milyon TL olarak  teknolojili ürünlere do¤ru bir dönüflüm bafllam›fl, an-
                            gerçekleflti¤ini tespit ettik.  Bu  cak bu dönüflüm tamamlanamam›flt›r. Dünya ticare-
                  Kemal C›l›z  ihracat›n 455.9 milyon TL’lik  tinde B‹TS’in pay› yüzde 14 iken Türkiye’de bu oran
                            tutar› yaz›l›mda, 117.6 milyon  yaklafl›k yüzde 3’tür. Rekabet gücü üstünlü¤ümüz
          TL’si donan›mda, 159 milyonu ise savunma sanayi-  katmade¤eri yüksek ürün ve hizmet üretmeye ba¤l›-
          inde gerçekleflti.”                              d›r. Günümüz dünyas›nda ekonomiyi ileri teknoloji
            Kemal C›l›z, Türkiye’nin 2023 y›l›nda en büyük 10  sürüklüyor. Teknolojik yenili¤i içsellefltiren, yani,
          ülke aras›nda yer almas› için önerdikleri politika  kendisi üreten ekonomiler, bunu baflaramayanlara
          ad›mlar›n› flöyle s›ral›yor:                     göre daha yüksek oranda büyüyorlar.  ‹flte bu ne-
            l Bilgi ve iletiflim teknolojileri sektörü (B‹TS) stra-  denle TÜB‹SAD olarak diyoruz ki bilgi ve iletiflim tek-
          tejisi, büyüme stratejisinin ayr›lmaz bir parças› ola-  nolojileri  sektörü bütüncül, sistemli, sürekli ve tüm
          rak kabul edilmelidir.                          toplum taraf›ndan benimsenen bir politika ile des-
            l Sektöre yönelik güçlü yasal altyap› oluflturulma-  teklenirse sektöre giriflim sermayesi sa¤lan›rsa sek-
          l›d›r.                                          törün standartlar› ve altyap›s› oluflturulursa nitelikli
            l B‹TS’e dayal› istihdam yarat›lmas›na dönük e¤i-  iflgücü yetifltirilirse sektör üreten konumuna geçme-
          tim politikas› gelifltirilmelidir.               ye haz›r.”


          90 KobiEfor Kas›m 2012
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95