Page 90 - KobiEfor_Kasim_2012
P. 90
SEKTÖR/B‹L‹fi‹M
yadaki mevcut durumu f›rsata çevirmek için inovas-
yona öncelik verilmesi gerekti¤ine iflaret ediyor: “Bu
kapsamda BT sektörünün yurtd›fl› pazarlarda etkinli-
¤ini art›racak innovatif çal›flmalar›na destek verecek
çeflitli programlar h›zla hayata geçirilmeli. Türkiye,
2023 hedeflerine ulaflabilmek için 2023’e kadar her
y›l GSY‹H’s›n›n yüzde 6.7, ihracat›n›n yüzde 12.1 ve
biliflim sektörünün ise yüzde 13.8 büyümesi ve tüm
bunlar›n d›fl›nda da ortalama yüzde 6.5’tan az olma-
mak üzere büyümeyi yakalamal›. Bunu sa¤layacak,
ülkemizi ilk on ülke aras›na sokacak dinamizme sa- l Küresel rekabetçi B‹TS için hizmet ve yaz›l›m ih-
hip tek sektör önceliklendirilmifl, staratejik sektör racat› desteklenmelidir.
olarak ilan edilecek biliflim sektörüdür.” lRekabetçi, yayg›n ve ucuz iletiflim altyap› ve hiz-
metleri sa¤lanmal›d›r.
“At›l›m ‹çin Biliflim” l B‹TS’in ifl dünyas›na nüfuzu art›r›lmal›d›r.
TÜB‹SAD Baflkan› Kemal C›l›z, Türkiye’de bilgi ve l Ar-Ge ve yenilikçilik desteklenmelidir.
iletiflim sektörleri verileriyle ilgili çok çeflitli kaynak- l Giriflimci kültürün güçlendirilebilmesi için giri-
lar bulundu¤unu belirterek, flu bilgileri veriyor: flim sermayesinin oluflumu h›zland›r›lmal›d›r.
“Bizim yapt›¤›m›z çal›flmaya göre 2011 sonu itiba- l B‹TS’ten al›nan vergiler büyümeyi teflvik edecek,
r›yla biliflim sektörü verileri donan›m, yaz›l›m ve hiz- derinleflmeyi sa¤layacak ve ihracat› güçlendirecek fle-
met, elektronik haberleflme, e-ticaret, savunma sa- kilde de¤ifltirilmeli ve vergi yükü azalt›lmal›d›r.
nayii, ça¤r› merkezi, mobil cihazlar dahil olmak üze- l Hizmet ve altyap›larda etkin rekabet ortam› te-
re toplam pazar büyüklü¤ü 66.7 milyar TL. Türkiye sis edilmeli ve yeni teknolojilere dayal› B‹TS altyap›-
pazar›nda bilgi ve iletiflim teknolojileri pazar›n›n lar›n›n kurulmas› için uygun ortam yarat›lmal›d›r.”
yüzde 75’ini iletiflim teknolojileri oluflturuyor. Top- Kemal C›l›z, 1960 y›l›nda Güney Kore’den ve Sin-
lam pazar›n yüzde 25’ini oluflturan bilgi teknolojile- gapur’dan daha yüksek kifli bafl›na gelire sahip olan
ri pazar›nda ise yüzde 75 ile a¤›rl›k donan›mda ka- Türkiye’de 2009 y›l›na gelindi¤inde kifli bafl›na dü-
lan yüzde 25 yaz›l›m ve servislerde bu da toplam flen gelirin her iki ülkenin de yar›s›n›n alt›na gerile-
pazar›n yüzde 5’i gibi bir orana denk geliyor. di¤ini vurgulayarak, flunlar› dile getiriyor: “Kore;
“TÜB‹SAD’›n yapt›¤› araflt›r- 2010 y›l› itibar›yla 363 milyar dolar ihracat yapt›. 50
mada sevindirici bir haber ola- milyon nüfusu ile 3 kat›m›zdan fazla. Singapur 273
rak yaz›l›m ve servislerde bir milyar dolarl›k ihracat… 2 kat›m›zdan fazla, üstelik
art›fl gözüküyor. Araflt›rmam›- sadece 5 milyon nüfusu ile… Aradaki fark nerede bi-
z›n sonuçlar›na göre donan›m liyor musunuz? Yüksek teknolojide yani katmade¤e-
pazar› 8.9 milyar TL; yaz›l›m ve ri yüksek ürün üretiminde. Dünya ekonomisini ve ti-
hizmet pazar› da 4.2 milyar TL caretini art›k yüksek teknoloji sürüklüyor. Kalk›nm›fl
büyüklü¤e ulaflm›fl durumda. ekonomilerde, düflük teknolojili ürünlerin üretim
“Burada özellikle üstünde içindeki pay› azal›rken yüksek teknolojili ürünlerin
durmak istedi¤imiz bir konu pay› da h›zla art›yor. Rekabet gücünün üstünlü¤ü
da asl›nda resmi kaynaklarda katmade¤eri yüksek ürün ve hizmet üretmeye ba¤l›-
bile 8 milyon gibi gözüken bi- d›r. Türkiye’nin üretim ve d›fl ticaret yap›s›nda yük-
liflim yani yaz›l›m ve servis ih- sek teknolojili ürünler a¤›rl›kta de¤ildir. 2000’li y›l-
racat›n›n araflt›rmam›z›n sonu- larda düflük ve orta teknolojili ürünlerden yüksek
cunda 732.5 milyon TL olarak teknolojili ürünlere do¤ru bir dönüflüm bafllam›fl, an-
gerçekleflti¤ini tespit ettik. Bu cak bu dönüflüm tamamlanamam›flt›r. Dünya ticare-
Kemal C›l›z ihracat›n 455.9 milyon TL’lik tinde B‹TS’in pay› yüzde 14 iken Türkiye’de bu oran
tutar› yaz›l›mda, 117.6 milyon yaklafl›k yüzde 3’tür. Rekabet gücü üstünlü¤ümüz
TL’si donan›mda, 159 milyonu ise savunma sanayi- katmade¤eri yüksek ürün ve hizmet üretmeye ba¤l›-
inde gerçekleflti.” d›r. Günümüz dünyas›nda ekonomiyi ileri teknoloji
Kemal C›l›z, Türkiye’nin 2023 y›l›nda en büyük 10 sürüklüyor. Teknolojik yenili¤i içsellefltiren, yani,
ülke aras›nda yer almas› için önerdikleri politika kendisi üreten ekonomiler, bunu baflaramayanlara
ad›mlar›n› flöyle s›ral›yor: göre daha yüksek oranda büyüyorlar. ‹flte bu ne-
l Bilgi ve iletiflim teknolojileri sektörü (B‹TS) stra- denle TÜB‹SAD olarak diyoruz ki bilgi ve iletiflim tek-
tejisi, büyüme stratejisinin ayr›lmaz bir parças› ola- nolojileri sektörü bütüncül, sistemli, sürekli ve tüm
rak kabul edilmelidir. toplum taraf›ndan benimsenen bir politika ile des-
l Sektöre yönelik güçlü yasal altyap› oluflturulma- teklenirse sektöre giriflim sermayesi sa¤lan›rsa sek-
l›d›r. törün standartlar› ve altyap›s› oluflturulursa nitelikli
l B‹TS’e dayal› istihdam yarat›lmas›na dönük e¤i- iflgücü yetifltirilirse sektör üreten konumuna geçme-
tim politikas› gelifltirilmelidir. ye haz›r.”
90 KobiEfor Kas›m 2012