Page 89 - KobiEfor_Kasim_2012
P. 89
kiye’de 2012’nin ilk çeyre¤inde enflasyon, cari a盤› Turhan
ve ithalat› önlemeye yönelik olarak al›nan önlemler, Mentefl
büyüme ve iç piyasay› yavafllatt›. ‹thalat›n h›z› kesi-
lip d›fl ticaret a盤› yüzde 20.4 azal›rken sanayi ürün-
leri kapasite kullan›m oran›nda bir daralma yafland›.
Teknolojik dönüflümünü tamamlayabilmek için Tür-
kiye h›zla gerekli reformlar› gerçeklefltirmeli, katma-
de¤eri yüksek olan biliflimde, ülke olarak baflar›l› ol-
ma flans›n› yakalamal›d›r.
Her y›l 70 bin yeni eleman gerek
Yeni ulusal istihdam stratejisine göre, her y›l 10
bin biliflim uzman› yetifltirilece¤ini aktaran Mentefl,
biliflim sektöründe istihdam›n toplam istihdam içeri-
sindeki pay›n›n 2017’de yüzde 1.3; 2023’te ise yüzde
3 seviyelerine ç›kar›laca¤›n› ifade ediyor: “Büyük
oranda ithalata dayal› ve donan›m a¤›rl›kl› olarak bü-
yüyen biliflim sektöründe son dönemde yerli katma- konumunu, güçlü ekonomisini, küresel pazarda mut-
de¤erli e-devlet projelerinin gelifltirilmeye bafllanma- laka avantaja çevirmesi gerekti¤ine dikkat çekiyor
s› çok sevindirici bir durum. Türkiye’de, biliflim sek- ve ekliyor: “Türkiye’nin bir an önce daha fazla bili-
töründe istihdam›n oran› toplam istihdam›n ancak flim inovasyonuna imza atmas› ve sektörün rekabet-
binde 5’i seviyesinde. Avrupa Birli¤i (AB) ülkelerinde çili¤ini artt›rmas› gerekiyor. Türk biliflim sektörünün
ise bu oran ortalama yüzde 3.9 düzeyinde. Biliflim yurtd›fl›na aç›lmas› ve uluslararas› arenada varolma-
sektöründe her y›l ortalama 70 bin elemana ihtiyaç s› aç›s›ndan iflbirli¤i, çok önemli. UNESCO verilerine
duyuldu¤unu an›msatmak isteriz.” göre, ‘yarat›c› endüstri’nin dünyadaki büyüklü¤ü 1.3
trilyon dolara ulaflt›. Dünya GSMH’s›n›n yüzde 8’ini
Biliflim ihracat›nda sessizlik sürüyor oluflturan ‘yarat›c› endüstri’ yüzde 10 ile en fazla bü-
Turhan Mentefl, biliflim ihracat›n›n bu y›l da yo- yüyen sektör. Kültürel miras; görsel ve sahne sanat-
¤un bir faaliyet olarak göze çarpmad›¤›na, biliflim lar›; yaz›l› ve görsel medya; animasyon; internet; vi-
sektöründe her geçen y›l daha fazla ihracat girdisi deo oyunlar›; tasar›m; reklamc›l›k ve mimarl›k olarak
elde etmek için Türkiye’nin, genç nüfusunu, co¤rafi gösterilen ‘yarat›c› endüstri’, Türkiye için büyük
önem tafl›yor. ‘Yarat›c› endüstri’ler aras›nda yer alan
animasyon ve dijital oyun, ekonomik krizlerden pek
B‹L‹fi‹M VAD‹S‹ etkilenmeyen, tüm dünyada internetten sonra en
OLUfiTURULMALI h›zl› büyüyen iflkollar›ndan ikisi. Türkiye olarak özel-
likle uluslararas› alanda önemli baflar›lar da yakala-
Turhan Mentefl, Ulaflt›rma Bakanl›¤›’n›n ‘Biliflim d›¤›m›z dijital oyun alan›nda fark yarat›p iflbirlikleri-
Sektörü Araflt›rma Raporu’nun haz›rlanmas› için ne gidebiliriz.”
her türlü deste¤i verebilece¤i sözünün gere¤ini
beklediklerini kaydediyor ve flu tespitte bulunu- Sektör kamu desteklerini bekliyor
yor: “Biliflim alan›nda hala bir yol haritam›z yok. Mentefl sektörün beklentilerini flöyle özetliyor:
Y›llard›r söylüyoruz ‘Türkiye’nin 20-30 y›l sonraki l Yerel rekabet sisteminin oluflturulmas›,
teknoloji politikalar›n›n ad› konmal› ve hala kuru- l Ar-Ge çal›flmalar›n›n çok ciddi olarak destek-
lamayan Biliflim Vadisi, bir an önce oluflturulmal›. lenmesi,
Türkiye, öncelikle ve acil olarak kendisine ait bir l Online hizmet üretimine teflvik verilerek; genifl-
biliflim modeli belirlemeli, planlama ve organizas- bant ucuzlat›larak; biliflimi tüm ekonomik faaliyetlerde
yon yapmal›, istihdam ve lojistik sa¤lamal›. Türki- yayg›nlaflt›racak politikalar uygulanmas›,
ye’ye özel ulusal yaz›l›m modeli her kesimden yet- l Evrensel hizmet, Ar-Ge fonlar›n› kullanarak; tica-
kililerin kat›l›m›yla tasarlanmal›. Yaz›l›m sektörün- rileflen Ar-Ge yat›r›mlar› ve innovatif flirketleri des-
de ihtiyaçlar, ulusal kaynaklar› destekleyecek fle- tekleyecek fonlar›n sektöre kulland›r›lmas› ve giri-
kilde karfl›lanmal› ve sektörlere özel yaz›l›mlar ge- flimcili¤in desteklenmesi,
lifltirmeliyiz. Yaz›l›m ve hizmet sektörünü destek- l Devlet kurumlar› ve özel sektör flirketleri aras›n-
leyecek politikalar oluflturulmal›. Gelifltirdi¤i çö- daki haks›z rekabetin engellenmesi,
züm ve hizmetlerle finans, telekom, kamu, sa¤l›k, l Karmafl›k mevzuatlar›n basitlefltirilmesi; yaz›l›m
lojistik gibi alanlarda önemli bir tecrübeye sahip üzerindeki tüm vergi yüklerinin kald›r›lmas›,
olan Türkiye biliflim sektörünün, bilgi birikimi ve l Kamu hizmetlerinin sürdürülebilir ve eriflilebilir-
tecrübesini yurtd›fl›na tafl›mas›n› sa¤layacak ge- li¤inin art›r›lmas›.
rekli teflvik ve yasal düzenlemeler yap›lmal›.” Turhan Mentefl, küresel mali krizin Türkiye’ye olan
s›n›rl› etkilerinden azami ölçüde yararlanmak ve dün-
Kas›m 2012 KobiEfor 89