Page 78 - KobiEfor_Ekim_2012
P. 78
SEKTÖR/OTOMOT‹V
YEDPA’n›n umudu imar palanlar›nda
‹stanbul’un en büyük oto yedek parça toptan sa-
t›fl noktas› olan ‹stanbul Oto Yedek Parçac›lar› Top- Salih Sami
lu ‹flyeri Yap› Kooperatifi (YEDPA) tapulardaki fluyu- At›lgan
land›rma sorununun çözümü için bölgede yap›lacak
imar planlar›n› bekliyor. Bin 600 orta¤›n ve 2 bin
250 iflyerinin bulundu¤u YEDPA 310 bin metrekare
kapal› alandan olufluyor. Kurulufl çal›flmalar› 1986
sonras›nda gerçekleflen YEDPA aradan geçen 25 y›l-
da imar –iskan sorunu ile bo¤ufluyor.
YEDPA Ticaret Merkezi Yönetim Kurulu Baflkan›
Salih Sami At›lgan, göreve geldikten sonra bir dizi
proje oluflturduklar›n› ancak tapulardaki sorun nede-
niyle sözkonusu projeleri gerçeklefltiremediklerinden
yak›n›yor. Sektörel kümelenme mant›¤›yla ba¤›ms›z
Taksim, Aksaray ve Sirkeci’de bulunan yedek parça
sat›c›lar›n›n oluflturdu¤u YEDPA’da imar iskan soru-
nunun çözümü için yürütülen çal›flmalar birçok nok-
tada t›kanm›fl durumda. At›lgan, yürütülen çal›flma- projeleri hayata geçiremediklerini dile getiren At›l-
lar› ve çözüm önerilerini flöyle anlat›yor: “YEDPA ku- gan, flu anda Ataflehir ve Büyükflehir aras›ndaki
rulufl flartlar›na göre düflünüldü¤ünde önemli bir anlaflmazl›k nedeniyle sorunun çözümünün ancak
proje. Monoblok sistemi ve yüksek inflaat teknikle- kentsel dönüflümle olabilece¤ini düflünüyor. Bu
riyle oluflturulan yap› y›llar içerisinde büyük potansi- süre zarf›nda ipotek hisseleriyle YEDPA’ya paydafl
yeline ra¤men bekleneni verememifl. Bunun temel olanlara para ödemesi yapt›klar›n› anlatan At›lgan,
nedeni ise imar ve iskan sorunlar›ndan kaynaklan›- “YEDPA’n›n eksik hisselerini tamamlad›k. Paydafl-
yor. Maalesef Türkiye’de çarp›k kentleflmenin bir so- lardan hisseleri ikinci kez ödeme yaparak tekrar
nucunda oluflan imar, iskan problemi sadece YED- sat›n ald›k. Bir k›sm› ile yap›lan protokollere daya-
PA’y› de¤il YEDPA’n›n içinde bulundu¤u Ferhatpafla narak hisse devrini gerçeklefltirdik. Toplam 50 dö-
Bölgesi’ni kaps›yor. YEDPA kurulurken tapulu 126 nüm alan›n ipotek alaca¤›n› YEDPA olarak sat›n al-
bin metrekare alan üzerine müstakil tapular al›nm›fl. maz zorunda kald›k. Büyük ma¤duriyetler yaflama-
Ruhsat ç›kar›lm›fl ve inflaat bafllam›fl. ‹nflaat›n bitme s›na karfl›l›k, günümüzde yap›lacak bir fluyuland›r-
aflamas›nda ise birileri ‘YEDPA’n›n elinde yasal tapu- mada YEDPA olarak yeterince hisse sahibiyiz” di-
lar› olmas›na ragmen’ tapularda bizim de hakk›m›z ye konufltu.
var’ demifl. Bu süreç mahkemeye tafl›nm›fl ve mah-
keme tapularla ilgili olumsuz karar vermifl. Yani ta- YEDPA’n›n potansiyeli büyük
pumuz vard›, ruhsatl› binam›z› yapt›k on befl y›ld›r Yedpa’da günlük istihdam iflveren ve çal›flanlar
kullan›yoruz ama iskan alam›yoruz.” olarak 10 bin kifliyi buluyor. Dünyada bu tarz proje-
lerin tamam›nda devletin teflvik edici konumda bu-
Büyükflehir ile Ataflehir lundu¤unu dile getiren At›lgan, aradan geçen sure-
Belediyesi’nden çözüm yok de ise mevcut dükkanlar›n birçok üye için küçük kal-
YEDPA ortaklar›n›n ‘tapum yok’ diyerek yat›r›m d›¤›n› aktar›yor. Bu nedenle büyümek isteyen ifllet-
yapmad›¤›n› ve YEDPA’y› günümüze uyarlayacak melerin YEDPA’n›n d›fl›na konumland›¤›n› aktaran
At›lgan, binada yüzde 90 doluluk oldu¤unu kaydedi-
yor. 4-5 y›ld›r ortaklardan para toplamad›klar›n› an-
cak bu y›l do¤algaz dönüflümü için para toplamak
zorunda kald›klar›n› ifade eden At›lgan, “YEDPA’n›n
a¤›rl›¤›n› otomotiv yedek parça toptanc›lar› oluflturu-
yor. Ama bölgenin geliflimi için farkl› sektör grupla-
r›na da a盤›z. Duman ve gürültü üretmeyen ve ima-
lat yapmayan her türlü sektör temsilcisi YEDPA’da
yer alabilir. YEDPA bünyesinde; PTT’sinden kargo
flirketine, bankadan restoranlar›na kadar her türlü
ihtiyaç çözülebiliyor” diye konufluyor.
YEDPA yönetimi tapu ve arsa sorunlar›n›n çözümü
halinde sosyal tesis alan› olan 44 bin metrekare ara-
zide di¤er hissedarla birlikte bölgeye gelir sa¤laya-
cak proje hayata geçirmek istiyor.
78 KobiEfor Ekim 2012