Page 76 - KobiEfor_Ekim_2012
P. 76

SEKTÖR/OTOMOT‹V




                              OSD: “Otomotiv pazar› normallefliyor”
             Otomotiv Sanayii Derne¤i’nin (OSD)                     vafllatmay› öngören politikalar ile pa-
           raporuna göre, 2011 y›l›nda rekor ta-                    zarda beklendi¤i flekilde talep daralma-
           leple karfl›laflan otomotiv pazar›, 2010                   ya devam ediyor. Bu durumda da talep
           y›l› düzeyinde seyrederek normallefli-                    2011 y›l›n›n aksine bu y›l daha dengeli
           yor. Ancak toplam üretim, azalan iç ta-                  bir biçimde seyrediyor. Y›l›n sonuna
           lep ve ihracat nedeniyle yüzde 11 ora-                   do¤ru üretimin artarak 2012 y›l›nda pa-
           n›nda azald›.                                            zar›n 2010 y›l› toplam talebinin üzerin-
             Otomotiv Sanayii Derne¤i taraf›n-                      de kapanaca¤›n› tahmin ediyoruz” dedi.
           dan haz›rlanan “Üretim-‹hracat-Pazar                       A¤ustos ay›nda ihracatta meydana
           Raporu” verilerine göre; otomotiv sa-                    gelen gerilemenin as›l nedeninin tesis-
           nayii, ihracat, iç pazar ve bunlara ba¤-  Kudret         lerdeki genel bak›m çal›flmas› sebebiyle
                                              Önen
           l› olarak üretim aç›s›ndan da A¤ustos                    üretime ara verilmesi oldu¤unu belirten
           ay›nda da düflüfl e¤ilimi gösterdi. 2012                   Önen “A¤ustos ay›nda üretim azalmas›-
           y›l› Ocak-A¤ustos döneminde toplam pazar, 2011  n›n bir di¤er sebebi de temel ihracat pazar›m›z Av-
           y›l› ayn› dönemine göre yüzde 15 oran›nda azalarak  rupa Birli¤i’nin talebinin de yüzde 8 civar›nda azal-
           486 bin adede geriledi. Otomotiv Sanayii Derne¤i  mas›d›r” dedi.
           Baflkan› Kudret Önen, “2011 y›l›nda otomotiv sana-  Kudret Önen, ekonomide yavafllamay› öngören
           yinde makroekonomik koflullar sebebiyle rekor bir  önlemlerin de yeniden de¤erlendirilmesi gerekti¤i-
           taleple karfl›laflt›k. 2012 y›l›n›n ilk 8 ayl›k dönemin-  ni ve içinde bulunulan bu ortamda talebi daha faz-
           de ise 2011 y›l›nda yaflanan bu yüksek talebin ak-  la s›n›rlayacak herhangi bir vergi art›fl›ndan da mut-
           sine pazar normalleflmeye bafllad›. Ekonomiyi ya-  laka kaç›n›lmas› gerekti¤ini sözlerine ekledi.

            Di¤er ülkelerle ilgili problem büyük ölçüde afl›l-  de üretim ve kapasite fazlas› mevcut. Böyle bir du-
          m›flt›r. A¤ustos ay›nda, Yemen ve Fas’a ihracat dü-  rumda biz 2023 hedefi için nerelere gidip kimlere ne
          flüflleri görülmektedir. Fas’a ihracat düflüflleri binek  sataca¤›z? Böyle bir risk var.”
          otomobilleri ve otomotiv yan sanayi gruplar›nda ve  Dudaro¤lu, yeni yat›r›mlar konusunda da AB mer-
          Yemen’e ihracat düflüflleri otomotiv yan sanayi gru-  kezli yaflanan daralmalar ve bunun getirece¤i riskler
          bundaki ihracat düflüfllerinden kaynaklanm›flt›r.  do¤rultusunda daha tedbirli olmak gerekti¤ine vur-
                                                          gu yap›yor.
            De¤erlendirme
            Otomotiv sektörümüzün daralmas› AB pazar›nda-   Sektörel konsept
          ki daralmaya ba¤l›d›r. ‹ç talep daralmas›na politik  Yukar›daki riskler otomotiv sektörümüzün bugün-
          müdahalelerle çözüm aranabilir, nitekim Eylül sonu  kü gündemini olufltuyor. Bu gündem sektörün genel
          itibar›yla aranmaya bafllanm›flt›r ama AB pazar›nda-  konseptine uygun çözümlenecek. Sektörün görünür
          ki daralmay› aflmak sorun oluflturmaktad›r.       konsepti ise flöyle:
                            Bu durumu gören otomotiv        • Dünya’da otomotiv sektöründe yüzde 1,5’luk bir
                         sektörümüz s›k›nt›n›n, 2013’te de  paya sahibiz. Avrupa’da 7. Dünya çap›nda ise 17. s›-
                         sürece¤ini öngörüyor. Tafl›t Araç-  raday›z. S›ralamadaki yerimiz yükselecek.
                         lar› Yan Sanayicileri Derne¤i      • Küresel kapasite fazlal›¤›na ra¤men, dünyada
                         (TAYSAD) Baflkan› Dr. Mehmet      geçen y›l 80 milyon otomotiv üretildi, 2025 y›l›nda
                         Dudaro¤lu, firmalar›, risklere kar-  100 milyona ulaflacak. Türkiye’nin üretim ve sat›fl
                         fl› korunabilmek için, “Kurumsal  pay› artacak.
                         Risk Yönetimi Sistemi” kurmaya     • Ana e¤ilim olarak olarak önümüzdeki 15 y›lda;
                         ça¤›r›yor.                       çevre sorunlar›n›n getirdi¤i yeni çözümler, alternatif
                            Dudaro¤lu, TAYSAD olarak “Fi-  enerji kayna¤› kullanan otomobiller, flehirleflme biçi-
                         nansal, stratejik, fiziki ve operas-  minin yaratt›¤› yeni konsept araçlar taraf›ndan belir-
                         yonel olmak üzere sanayimiz aç›-  lenecek. Türk otomotiv sektörünün Ar-Ge ve yenilik-
                 Mehmet   s›ndan birçok risk faktörü bulun-  çilik gereksinmesi ço¤alacak, kapasitesi artacak.
               Dudaro¤lu
                         maktad›r. Bunlar›n önlemini flim-   • 2024 y›l›nda, toplam sat›lan araçlar›n yüzde
                         diden almal›y›z” diyerek uyar›yor.  10’u elektrikli olacak. Türkiye’de sektör bu kategori-
            Sektörün 2023 hedefinin 4 milyon adet araç üre-  de iddias›n› sürdürüyor.
          timi ve 75 milyar dolarl›k ihracat oldu¤una iflaret  • Önümüzdeki y›llarda yo¤un bir “Mikro araç”
          eden Dudaro¤lu, “Bu noktada sektör gündemini he-  ata¤› yaflanacak.
          defler de¤il, risklerin nas›l afl›laca¤› konusu iflgal et-  • BRIC ülkelerinde nüfusun yüzde 15’i mobiliteye
          melidir” diyor. Reel mant›¤› da flu: “fiu an AB mer-  ihtiyaç duyacak. Türk otomotiv sektörünün AB d›fl›n-
          kezli daralan otomotiv endüstrisinden dolay› sektör-  daki alternatif pazarlar› geniflleyecek.


          76 KobiEfor Ekim 2012
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81