Page 76 - KobiEfor_Ekim_2012
P. 76
SEKTÖR/OTOMOT‹V
OSD: “Otomotiv pazar› normallefliyor”
Otomotiv Sanayii Derne¤i’nin (OSD) vafllatmay› öngören politikalar ile pa-
raporuna göre, 2011 y›l›nda rekor ta- zarda beklendi¤i flekilde talep daralma-
leple karfl›laflan otomotiv pazar›, 2010 ya devam ediyor. Bu durumda da talep
y›l› düzeyinde seyrederek normallefli- 2011 y›l›n›n aksine bu y›l daha dengeli
yor. Ancak toplam üretim, azalan iç ta- bir biçimde seyrediyor. Y›l›n sonuna
lep ve ihracat nedeniyle yüzde 11 ora- do¤ru üretimin artarak 2012 y›l›nda pa-
n›nda azald›. zar›n 2010 y›l› toplam talebinin üzerin-
Otomotiv Sanayii Derne¤i taraf›n- de kapanaca¤›n› tahmin ediyoruz” dedi.
dan haz›rlanan “Üretim-‹hracat-Pazar A¤ustos ay›nda ihracatta meydana
Raporu” verilerine göre; otomotiv sa- gelen gerilemenin as›l nedeninin tesis-
nayii, ihracat, iç pazar ve bunlara ba¤- Kudret lerdeki genel bak›m çal›flmas› sebebiyle
Önen
l› olarak üretim aç›s›ndan da A¤ustos üretime ara verilmesi oldu¤unu belirten
ay›nda da düflüfl e¤ilimi gösterdi. 2012 Önen “A¤ustos ay›nda üretim azalmas›-
y›l› Ocak-A¤ustos döneminde toplam pazar, 2011 n›n bir di¤er sebebi de temel ihracat pazar›m›z Av-
y›l› ayn› dönemine göre yüzde 15 oran›nda azalarak rupa Birli¤i’nin talebinin de yüzde 8 civar›nda azal-
486 bin adede geriledi. Otomotiv Sanayii Derne¤i mas›d›r” dedi.
Baflkan› Kudret Önen, “2011 y›l›nda otomotiv sana- Kudret Önen, ekonomide yavafllamay› öngören
yinde makroekonomik koflullar sebebiyle rekor bir önlemlerin de yeniden de¤erlendirilmesi gerekti¤i-
taleple karfl›laflt›k. 2012 y›l›n›n ilk 8 ayl›k dönemin- ni ve içinde bulunulan bu ortamda talebi daha faz-
de ise 2011 y›l›nda yaflanan bu yüksek talebin ak- la s›n›rlayacak herhangi bir vergi art›fl›ndan da mut-
sine pazar normalleflmeye bafllad›. Ekonomiyi ya- laka kaç›n›lmas› gerekti¤ini sözlerine ekledi.
Di¤er ülkelerle ilgili problem büyük ölçüde afl›l- de üretim ve kapasite fazlas› mevcut. Böyle bir du-
m›flt›r. A¤ustos ay›nda, Yemen ve Fas’a ihracat dü- rumda biz 2023 hedefi için nerelere gidip kimlere ne
flüflleri görülmektedir. Fas’a ihracat düflüflleri binek sataca¤›z? Böyle bir risk var.”
otomobilleri ve otomotiv yan sanayi gruplar›nda ve Dudaro¤lu, yeni yat›r›mlar konusunda da AB mer-
Yemen’e ihracat düflüflleri otomotiv yan sanayi gru- kezli yaflanan daralmalar ve bunun getirece¤i riskler
bundaki ihracat düflüfllerinden kaynaklanm›flt›r. do¤rultusunda daha tedbirli olmak gerekti¤ine vur-
gu yap›yor.
De¤erlendirme
Otomotiv sektörümüzün daralmas› AB pazar›nda- Sektörel konsept
ki daralmaya ba¤l›d›r. ‹ç talep daralmas›na politik Yukar›daki riskler otomotiv sektörümüzün bugün-
müdahalelerle çözüm aranabilir, nitekim Eylül sonu kü gündemini olufltuyor. Bu gündem sektörün genel
itibar›yla aranmaya bafllanm›flt›r ama AB pazar›nda- konseptine uygun çözümlenecek. Sektörün görünür
ki daralmay› aflmak sorun oluflturmaktad›r. konsepti ise flöyle:
Bu durumu gören otomotiv • Dünya’da otomotiv sektöründe yüzde 1,5’luk bir
sektörümüz s›k›nt›n›n, 2013’te de paya sahibiz. Avrupa’da 7. Dünya çap›nda ise 17. s›-
sürece¤ini öngörüyor. Tafl›t Araç- raday›z. S›ralamadaki yerimiz yükselecek.
lar› Yan Sanayicileri Derne¤i • Küresel kapasite fazlal›¤›na ra¤men, dünyada
(TAYSAD) Baflkan› Dr. Mehmet geçen y›l 80 milyon otomotiv üretildi, 2025 y›l›nda
Dudaro¤lu, firmalar›, risklere kar- 100 milyona ulaflacak. Türkiye’nin üretim ve sat›fl
fl› korunabilmek için, “Kurumsal pay› artacak.
Risk Yönetimi Sistemi” kurmaya • Ana e¤ilim olarak olarak önümüzdeki 15 y›lda;
ça¤›r›yor. çevre sorunlar›n›n getirdi¤i yeni çözümler, alternatif
Dudaro¤lu, TAYSAD olarak “Fi- enerji kayna¤› kullanan otomobiller, flehirleflme biçi-
nansal, stratejik, fiziki ve operas- minin yaratt›¤› yeni konsept araçlar taraf›ndan belir-
yonel olmak üzere sanayimiz aç›- lenecek. Türk otomotiv sektörünün Ar-Ge ve yenilik-
Mehmet s›ndan birçok risk faktörü bulun- çilik gereksinmesi ço¤alacak, kapasitesi artacak.
Dudaro¤lu
maktad›r. Bunlar›n önlemini flim- • 2024 y›l›nda, toplam sat›lan araçlar›n yüzde
diden almal›y›z” diyerek uyar›yor. 10’u elektrikli olacak. Türkiye’de sektör bu kategori-
Sektörün 2023 hedefinin 4 milyon adet araç üre- de iddias›n› sürdürüyor.
timi ve 75 milyar dolarl›k ihracat oldu¤una iflaret • Önümüzdeki y›llarda yo¤un bir “Mikro araç”
eden Dudaro¤lu, “Bu noktada sektör gündemini he- ata¤› yaflanacak.
defler de¤il, risklerin nas›l afl›laca¤› konusu iflgal et- • BRIC ülkelerinde nüfusun yüzde 15’i mobiliteye
melidir” diyor. Reel mant›¤› da flu: “fiu an AB mer- ihtiyaç duyacak. Türk otomotiv sektörünün AB d›fl›n-
kezli daralan otomotiv endüstrisinden dolay› sektör- daki alternatif pazarlar› geniflleyecek.
76 KobiEfor Ekim 2012