Page 136 - KobiEfor_Ekim_2012
P. 136

UZMAN                               Yarat›c›l›k ve ‹nsan


                                      “A       yn› fleyleri yaparak       lidir. Ülkelerin önde, güçlü ve
                                               farkl› sonuçlar elde
                                                                         önder olabilmeleri için yarat›c›
                                                                         bireylere gereksinimi vard›r ve
                                               edilemez” ve “hayal
                                      gücü bilgiden daha de¤erlidir”     hayati önem tafl›r. Steve Jobs,
                                      derken Einstein; yarat›c›l›¤›n,    Bill Gates, G. Armani, Disney,
                                      farkl› düflünmenin yan›s›ra her     rahmetli Vehbi Koç ve Hac›
                                      bilginin bir ömrü oldu¤una ve      Ömer Sabanc›, Right Kardefller,
                                      bildiklerimizin bir gün ifle yara-  Madam Curi, Edison v.s. gibi
                                      mayaca¤›na dikkatimizi çekme-      birçok isim hem kendi ülkeleri
                                      ye çal›fl›r.                        hem de insanl›k için ilham veren
                                      Yarat›c›l›k k›sa tan›mla “var      de¤erli flahsiyetlerdir.
                                      olanlar veya sahip olduklar›m›z-   Spor, sanat, bilim, ifl, e¤itim,
                                      dan yeni bir seçenek yaratmak”     mühendislik ve her türlü alan
                                      olarak tan›mlan›r. Bilgiden dav-   ve meslek, o alan ve meslekleri
                                      ran›fla, düflünceye, söze, duru-     büyüten, de¤ifltiren ve dönüfltü-
                                      fla, ürüne, resme, çözüme ve        ren yarat›c› insanlara ihtiyaç du-
           Prof. Dr.                  teknolojiye kadar bir dizi alan›   yar. Muhammed Ali’den sonra
           TURGAY B‹ÇER               kapsar.                            ‘boks’un tarihi ak›fl› nas›l de¤ifl-
                                      Yarat›c›l›¤›n temeli her fleyde ol-  miflse, Maradona, Messi, Ronal-
           turgay@marmara.edu.tr
                                      du¤u gibi ihtiyaçlar veya sorun-   do ile de futbolun, M. Jordon ile
                                      lard›r. “Sorun varsa çözüm de      de basketbolun seyri de¤iflmifl-
                                      vard›r” derken asl›nda olaylara    tir. Usein Bolt ise atletizmi bafl-
         Yarat›c›l›k hafife           farkl› bakarak yeni çözümlere      ka bir boyuta getirmifltir.
                                                                         Sanat ise daha baflka bir yarat›-
                                      gidilece¤ini biliriz. Önemli olan
             al›namaz;                burada bireyin esnek, özgün,       c›l›¤a gereksinim duyar; sanat,
            yarat›c›l›¤›n             farkl› tav›r göstermesinin yan›s›-  yarat›c›l›k demektir. Yarat›c›l›k-
        yeflermesi için de             ra kal›plaflm›fl yaklafl›mlardan      tan yoksun bir sanat düflünüle-
                                      uzak bir tav›r sergilemesidir.
                                                                         mez bile. Bilimsel araflt›rmala-
         en önemli unsur              Yarat›c›l›k da bir süreçtir; zaman  r›n, siyasetin, ekonominin ve ti-
        özgür bir ortam›n             al›r; çok zaman beklenmedik bir    caretin özü de yarat›c›l›kt›r.

            oluflmas›d›r.              anda ortaya ç›kar. Belirli bir ku-  Bir araflt›rma ülkemizde her y›l
                                                                         nüfusun yüzde 2’si kadar üstün
                                      luçka döneminden sonra ve za-
         Gerekli koflullar             man› geldi¤inde kifli ne bulmak,    yetenekli çocuklar›n do¤du¤unu
        oluflturulursa her             yaratmak, tasarlamak istiyorsa     fakat uygun flartlar olmad›¤›n-
         türlü sorunlara,             “do¤um” gerçekleflir ve yeni bir    dan birçok çocu¤u kendi kaderi-
                                      döneme girilmifl olur.
                                                                         ne terk etti¤imizi söylemektedir.
        do¤ufltan var olan             Çocuklar›n yarat›c› olmas›n›n bü-  Büyük bir y›k›md›r bu ama bafl-
         becerimizi do¤ru             yük fark› onlar›n oldukça özgür,   ka sorunlar yüzünden kendi var
         bilgi ve tutumla             kal›plaflmam›fl, yenili¤e aç›k, do-  olan kaynaklar›m›z› heba etmek
                                      ¤al ve rahat olmalar›ndan kay-
                                                                         o ülkeye çok büyük zararlar ver-
             birlefltirip              naklan›r. Yetiflkinler yetiflkin ol-  mektedir.
          istedi¤imiz her             man›n ve çevrenin de s›n›rlay›c›   Yarat›c›l›k hafife al›namaz; yara-
          türlü çözümleri             ve olaylar› olduklar› gibi göre-   t›c›l›¤›n yeflermesi için de en
                                      meme yoksunlu¤undan dolay›
                                                                         önemli unsur özgür bir ortam›n
            üretebiliriz.             yarat›c›l›k süreçleri ya a¤›r ifller  oluflmas›d›r. Gerekli koflullar
        Bunun da anlam›               ya da imkans›z hale gelir. Tabii   oluflturulursa her türlü sorunla-
       zenginlik, refah ve            baz› insanlar her fleye ra¤men      ra, do¤ufltan var olan becerimi-
                                                                         zi do¤ru bilgi ve tutumla birlefl-
                                      merak›n› ve ö¤renmeyi bir çocuk
             kaliteli bir             gibi sürdürdü¤ü ölçüde yarat›c›-   tirip istedi¤imiz her türlü çö-
             yaflamd›r.                l›klar› hep taze kal›r ve sonunda  zümleri üretebiliriz. Bunun da
                                      ödüllerini al›rlar.                anlam› zenginlik, refah ve kali-
                                      Yarat›c›l›k, ülkeler için de önem-  teli bir yaflamd›r.

          134 KobiEfor Ekim 2012
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141