Page 132 - KobiEfor_Ekim_2012
P. 132

UZMAN                     Stratejik Konumland›rma: Endüstri
                                       Yaflam Döngüsü ve Rekabet ‹liflkisi

                                     E    ndüstrinin geliflim aflamas›, keyif-  devreye girmesi ile geleneksel emlak-
                                                                         ç›l›kta düflüfl yaflanmas›, petrole daya-
                                          li bir dönemdir. Bu dönem, bir-
                                                                         l› endüstrilerin gelifliminde azalma, ya-
                                          kaç oyuncunun bulundu¤u, farkl›
                                      ürünlerin sunuldu¤u, rekabetin az his-  z›l› bas›nda düflüfl gibi geliflimler bu
                                      sedildi¤i, ‘deneysel’ bir aflamad›r. An-  çalkant›l› dönem örnekleridir.
                                      cak rekabet göreceli az hissedilse de  Endüstrilerin ‘olgunluk’ döneminde,
                                      yat›r›m maliyetlerinin yüksek olmas›,  ölçek ekonomisine eriflmifl ve endüstri
                                      endüstri oyuncular› aras›na girmeyi  deneyimleri oturmufl oyuncular ortaya
                                      zorlaflt›r›r. Günümüzde, alternatif ener-  ç›kar. Ürün ve hizmetler standardlafl-
                                      ji, ileri üretim, genetik bilim, biyotek-  maya bafllar. Bu dönemde, standardlar
                                      noloji gibi endüstriler, bu aflamaya ör-  ve denetimlerin yerleflmesi ile tüketici
                                      nek olarak verilebilir. Geliflim aflama-  veya müflteri güveninde art›fl yaflan›r.
                                      s›nda, ‘yenilikçilik ve farkl›laflma’ stra-  Müflteriler, ne bekleyebileceklerine da-
                                      tejilerine odaklanmak sa¤l›kl› bir yak-  ir daha iyi fikir sahibidir ve farkl› teda-
                                      lafl›m olacakt›r.                   rikçilere eriflim flanslar› artm›flt›r. En-
                                      Geliflimi, ‘h›zl› büyüme’ aflamas› izler.  düstriye yeni oyuncular›n girmesi ol-
                                      H›zl› büyüme döneminde, hâlâ birçok  dukça zorlafl›r. Günümüzde, çelik, oto-
           IfiIK DEL‹ORMAN             oyuncuyu besleyebilecek pazar potan-  motiv, ilaç endüstrilerini bu kategoride
           AYDIN                      siyeli sözkonusudur. Mevcut oyuncular  görmek mümkün. ‹laç endüstrisinde,
                                      belli ölçeklere ulaflmam›flt›r. Henüz en-  araflt›rma maliyetleri; otomotiv endüs-
           isikaydin@novida.com.tr    düstri standardlar› yerleflmemifl, müfl-  trisinde, sermaye yat›r›m› gibi maliyet-
           www.novida.com.tr          terilerin deneyimleri k›s›tl› kalm›fl ve  ler mutlaka zorlay›c› olacakt›r. Bu dö-
                                      beklenti düzeyleri netleflmemifl du-  nemde, en önemli konu ‘pazar pay›’
                                      rumdad›r. Dolay›s› ile yeni oyuncular›n  kapabilmektir. Denklemin en önemli
                                      endüstriye girifli rahat olabilecek, bu  bileflenleri: Farkl›laflma stratejileri ge-
                                      da rekabet bask›s›n› art›racakt›r. H›zl›  lifltirerek tüketici/ müflterilerin ilgisini
             Endüstrileri             büyümenin en olas› s›k›nt› sahalar›, ta-  çekmek ve maliyet avantaj› ile reka-
                                      lebi öngörebilme ve karfl›layabilme ye-
                                                                         betten daha uygun fiyata sunabilmek
             cazip k›lan,             tene¤i olarak baflgösterir. Hammadde  olacakt›r.
                                      temini, tedarik zinciri yönetimi, lojistik  ‘Düflüfl’ ya da ‘küçülme’ aflamas› ise
              sunduklar›              ve operasyonel altyap›da sorunlarla  difle-difl rekabetin yaflanabilece¤i bir
         karl›l›k imkan›d›r.          karfl›laflmak mümkündür. Tedarikçile-  aflamad›r; zay›f olandan pay kapmak
                                      rin pazarl›k gücünün yükseldi¤i bir dö-
                                                                         ve onu k›yas›ya yok etmek üzerine ku-
           Rekabetin çok              nemdir. Öte yandan müflteri beklenti-  ruludur. ‹yisi mi, düflmeye görün! Fiyat
                                      leri net oluflmad›¤› için pazarl›k güçle-  rekabetinin en yo¤un yaflanaca¤› dö-
          yo¤un yafland›¤›             ri göreceli düflük olacakt›r. Hatta, müfl-  nemdir. Bu aflamada, pazar oyuncusu
           endüstrilerde,             teriler yeni ürünlere sahip olabilmek  olarak kalaca¤›n›z› müflterilerinize ve
                                      için stok tutma yoluna dahi gidebilir.  pazara sürekli kan›tlamak durumunda-
              kurulufllar              H›zl› büyüme döneminde baflar›n›n s›r-  s›n›z. Maliyetler yine oldukça önem ta-
          üzerindeki bask›            r› ise büyüyebilme kabiliyeti gelifltir-  fl›yacakt›r. Olgunluk döneminden, ye-
                                      mekten geçmekte. Bilgiyi etkili kulla-
                                                                         niden do¤mak, nifl pazarlar gelifltir-
           yüksek olacak,             nabilmek; yönetsel, operasyonel ve  mek ve alt segmentlerde geliflme f›r-
                                      teknolojik altyap›y› kurabilmek ve ve-  satlar› bulabilmek, yenilikçi bak›fl aç›s›
         dolay›s› ile makul           rimli k›lmak önem kazanacakt›r.    ile her zaman mümkün.
           karl›l›klar elde           Büyüme oran› azalmaya bafllad›kça,  Endüstrileri cazip k›lan, sunduklar›
                                      ‘çalkant›l›’ dönemler devreye girecek-  karl›l›k imkan›d›r. Rekabetin çok yo-
           edebilmek güç              tir. Rekabet artacak, büyüme h›z› dü-  ¤un yafland›¤› endüstrilerde, kurulufl-
                                      flecektir. Rekabet flartlar› ve olgunla-  lar üzerindeki bask› yüksek olacak,
               olacakt›r.             flan müflteri beklentileri, bu dönemde,  dolay›s› ile makul karl›l›klar elde ede-
           Bir endüstriye             mali durumu, itibar›, kalitesi, operas-  bilmek güç olacakt›r. Bir endüstriye re-
                                      yonel yetkinlikleri zay›f olanlar› endüs-  kabetin giriflini zorlaflt›rmak, girifl en-
         rekabetin giriflini           tri d›fl›na atmaya bafllayacakt›r. Kimi  gelleri sayesinde mümkündür. Endüs-
            zorlaflt›rmak,             oyuncular›n güçlendi¤i, kimilerinin ise  trideki mevcut ölçekler ve kazan›lm›fl
                                      oyun d›fl› kalaca¤› bu dönem herkes
                                                                         deneyim, tedarik veya da¤›t›m kanalla-
           girifl engelleri            aç›s›ndan zorludur. Hayatta kalabil-  r›n›n konumu, fiyat savafllar›, pazarla-
                                      mek için, yönetsel ve mali yetkinlikle-  ma ve marka alg›s›, farkl›laflma, ka-
              sayesinde               rin güçlü olmas› flartt›r. Her dönemde  nunlar ve hükümet uygulamalar›
            mümkündür.                liderlik önemli, bu dönemde ise elzem  önemli girifl engeli ya da avantaj› hali-
                                      olacakt›r. Çevrimiçi arama motorlar›n›n  ne dönüflebilmektedir.
          130 KobiEfor Ekim 2012
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137