Page 138 - KobiEfor_Ekim_2012
P. 138

VAKIF ÜN‹VERS‹TELER‹



                                     Yüksek ö¤renimde rol model;

            Vak›f Üniversiteleri





                 Türkiye’nin ‘devletçi’ yüksek ö¤renim sisteminin günümüzün ekonomik
           ve toplumsal geliflme ihtiyaçlar›na cevap vermekten uzak yap›s›  köklü-ça¤dafl bir
                  reformu zorunlu k›l›yor. Vak›f Üniversitelerinin k›sa sürede sa¤lad›¤›
                e¤itim baflar›s› Yüksek Ö¤renim Reformu’nun gereklili¤ini güncellefltirdi.

          Y       ÖK kuruldu¤unda Türkiye’de 27                  koflullar›na uyum sa¤layabilecek bilgi, bece-
                                                                     ri ve yetkinliklerle donat›lm›fl, giriflimde
                  üniversite bulunuyordu.
                  Bugün 6 kat fazlas›na sa-
                                                                         bulunmaktan ve sorumluluk yük-
                                                                           lenmekten kaç›nmayan, elefltirel
                  hibiz. Bu sadece say›sal
                  bir art›fl de¤il, kab›na                                 düflünebilen, insan haklar› ve de-
          s›¤mayan beyinsel bir kapasite                                mokrasi, çevresel, kültürel ve este-
          anlam›na geliyor. Eski kuram-                                 tik de¤erler konular›nda duyarl› ve
          lar ve kurumlarla bu kapasite-                                aktif bireyler...
          yi yönlendirmek art›k mümkün                                   Tafl›y›c›  birey: Ald›¤› e¤itimi genifl
          de¤il. Reforma ihtiyaç yeni de-                            kitlelere ulaflt›rarak ülkenin yar›flmac›
          ¤il ve gecikme nedeniyle ülke                             potansiyelini gelifltiren, uluslararas› dü-
          büyük bir maliyet ödemekte-                                zeyde sayg›nl›¤› olan bilim ve sanat üre-
          dir. Gecikmenin sebebi ise, bu-                           timine yönelmifl, rekabet edebilirlili¤e
          nun ideolojik ve politik bir reform                  odakl›, hizmeti etkin ve sürdürülebilir nitelikte
          olarak alg›lanmas›ndan kaynakla-                   üreten birey...
          n›yor. Oysa gerçekli¤imiz de, ihtiyac›-             Çeflitlilik: Sistem asgari ortak standartlar teme-
          m›z da bu de¤il.                                linde çeflitlili¤i sa¤lamal›, renkli mozaik ö¤renci pro-
            Direnen sa¤l›ks›z baz› yap›lar› saymazsak dünya  filinin tüm taleplerine yan›t vermek, piyasa ihtiyac›-
          her bak›mdan küresellefliyor. E¤itim ve ö¤retim de  na cevap vermek ve istihdam gibi sorunlar›n çözü-
          küreselleflen alanlardan biridir. E¤itim ve ö¤retimin  münü de içine almak durumunda olmal›d›r.
          küreselleflmesi baz› evrensel ilkeler temelinde ger-  Kurumsal özerklik: Türkiye yüksekö¤renimde elde
          çekleflmektedir. Türkiye fiziki ve sosyolojik manada  etti¤i görece kurumsal özerkli¤i bir ç›rp›da yoketmifl
          Avrupa yüksek ö¤retim alan›ndad›r fakat bu alan› da  bir ülkedir. Bunu unutmadan, Yüksekö¤renim ku-
          aflan bir gereksinmeyle yüz yüzedir.             rumlar›n›n, hesab›n› kamuya ve ayr›ca iç ve d›fl pay-
            Yüksekö¤retim alan›nda at›lmas› gereken ad›mlar  dafllar›na verecekleri bir sistemi kurmak ve gelifltir-
          ve tercihler noktas›nda Türkiye birikimsiz de¤ildir.  mek durumundad›r. fieffafl›k esas olmal›d›r.
          Devlet veya vak›f, her yüksekö¤retim kurumu haya-  Rekabet: Sistem tasar›m› halen geçerli olan ö¤-
          t›n gerçe¤ine toslad›kça kendi sorunlar›na lokal çö-  renci ve ö¤retim eleman› giriflinde öngörülen asgari
          zümler bulmaya çal›flarak önemli bir tecrübe kazan-  standartlara “ç›kt› ve süreç kontrolleri”ni eklemeli,
          m›flt›r. Üniversitelerimizin kendi logolar› alt›nda gös-  performans de¤erlendirmesi sa¤layan aç›l›mlara yö-
          terdikleri bu çal›flmalar›n çok baflar›l› örneklerini iz-  nelmelidir.
                                                                 ö
          liyoruz. S›ra bu çabalar›n yeniden yap›land›r›lm›fl bir  Mali  özerklik:  Finansal esneklik ve çok kaynakl›
          sistem içinde toplanarak et-                                     gelir yap›s› yüksekö¤retimde
          kinli¤inin en üst düzeye ç›ka-                                   özerkli¤in garantisidir. Dolay›s›y-
          r›lmas›ndad›r.                                                   la yüksekö¤retim kurumlar›n›n
            Önümüzdeki 5 y›l içinde                                        mali kaynaklar›n›n çeflitlendiril-
          vak›f üniversitelerinin kapasi-                                  mesi, zenginlefltirilmesi ve kay-
          tesi devlet üniversitelerini                                     nak kullan›m›nda esneklik sa¤la-
          geçmifl olacakt›r. Bu nedenle                                     yan bir kurgu gerekmektedir.
          devletçilikten vazgeçmifl bir                                       Kalite: Ulusal bir yüksekö¤re-
          yüksekö¤renim reformunun                                         tim kalite sistemi oluflturmak, re-
          birbirine sarmal temel eksen-                                    formun ayr›lmaz bir parças›d›r.
          leri günümüzde flöyle olmak                                         Bu eksende bir yüksekö¤re-
          zorundad›r:                                                      nim reformu gerçekleflmeden
            Birey: Dünyan›n de¤iflen                                        Türkiye hayal kuramaz.

          136 KobiEfor Ekim 2012
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143