Page 51 - KobiEfor_Haziran_2011
P. 51
k›yor. Hatta öngörülen bir büyüme rakam› da var;
2013 için 100 milyar dolar. Küresel ekonomik krizde
büyümesi yavafllayan sektörün 2010 cirosu ise 52
milyar dolar. 2011 y›l› büyüme hedefi ise yüzde 30.
Sektörün geliflmesinde mihenk tafl›n› 2006 y›l›nda
Bankac›l›k Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun de-
netimi alt›na girmesi oluflturuyor. Böylelikle sektör
flirketlerinin intibak ve lisansland›r›lma süreci baflla-
m›fl ve 2010 y›l›nda tamamlanm›fl. Bugün faaliyette
bulunan 74 flirketin denetim ve gözetimi, ayr›ca sek-
törün mevzuat düzenlemesi BDDK taraf›ndan sürdü-
rülüyor. Dernek, BDDK’›n faaliyet belgesi verdi¤i fir-
malar› üyeli¤e kabul ediyor ancak üyelik iste¤e ba¤-
l›. BDDK’›n sektöre en büyük katk›s› ise alg›lamada
yaflan›lan s›k›nt›y› olumluya çevirmifl olmas›. Zafer
Ataman, sektörün BDDK gözetimine ba¤lanmas› ile
flirketlerde fleffaflaflma sa¤land›¤›na ve uygulama
birli¤ine gidildi¤ine dikkat çekiyor. Bunun da fakto-
ring sektörüne yaklafl›m› ve güveni olumlu etkiledi-
¤ini vurguluyor.
YASA ÇIKMALI VE
KOB‹’lerde gidilecek çok yol var SEKTÖR YERL‹ YER‹NE
Faktoring, ticaretin oldu¤u her alanda uygulanabi-
lir bir finansman modelidir. Faktoring sistemi, flirket- OTURMALI
ler için finansman kayna¤› olman›n d›fl›nda, alacak-
lar›n garanti alt›na al›nmas›n›, böylece tahsilat ope- Sektörün iflleyiflini daha sa¤l›kl› ve yasal bir
rasyonu gibi önemli bir yükten kurtulmalar›n› sa¤l›- çerçeveye oturtacak olan “Finansal Kiralama,
yor. Faktoring, yurt içinde veya d›fl›nda, flirketlerin Faktoring ve Finansman fiirketleri” konulu yasa
tan›mad›klar› ülkelere ve müflterilere sat›fl olana¤› tasar›s›n›n kanunlaflmas›n›n ard›ndan, sektörün
yarat›yor. Al›c›lar hakk›nda istihbarat sa¤layarak flir- potansiyelinin daha etkin kullan›lmas› bekleni-
ketlerin riskini minimum seviyeye indiriyor. fiirketle- yor. Ataman, 2006 y›l›ndan bu yana yasay› bek-
re, mali verileri çok güçlü olmasa da, h›zl› ve uygun lediklerini, yeni Türk Ticaret Kanunu ile uyum-
maliyetle fon olana¤› sa¤l›yor. Alacaklar›n tahsilinde lu bir yasan›n sektörün büyümesine katk› sa¤-
flirketlere, hem zaman hem de insan kayna¤› avan- layaca¤›n› söylüyor.
taj› sunuyor. ‹hracatç› flirketler, garanti hizmetinden
yararlanarak d›fl piyasalarda pazar paylar›n› risksiz kurulufl oluflturuyor. Yabanc› stratejik ortakl›klar›n
flekilde art›rma imkan› bulabiliyor. Sistemi kullanma- kurulmas›yla da sektörün sermaye taban›nda gelifl-
n›n en önemli art›lar›ndan biri de, dengesiz nakit me olaca¤›n› öngören Ataman, sektörde flirket say›-
ak›fl› karfl›s›nda sat›c›ya likidite sa¤lamas›. Böylece s›n›n da azalaca¤› görüflünde. Bunu flu tahlille
flirketler d›fl kayna¤a gerek duymadan nakit ak›fl›n› aç›kl›yor; “Sektörde 74 flirket var. Evet fazla gibi gö-
kendi kaynaklar› ile düzenleme ve büyüme olana¤›- züküyor. Ama flunu görmekte fayda var: Zarar eden
n› yakalayabiliyor. kurulufl sektörde kalamaz. Zamanla sektörden ç›k›fl-
Ataman, faktoringi KOB‹’lerin “finansman çözüm lar olacakt›r. Yabanc› kurulufllar da Türkiye’ye gel-
merkezi” olarak da tan›ml›yor, Faktoring Derne¤i meye çal›fl›yorsa daha çok potansiyel var.”
olarak Türkiye’deki her 4 KOB‹’den birinin finans-
man ve tahsilat takibi için faktoring flirketlerini ter- Sektörün envanteri olacak
cih etmesini sa¤lamay› amaçlad›klar›n› söylüyor. fiu Faktoring sektörü ile flirketlerin çal›flabilmesi fa-
an ise hedeflenen KOB‹ müflteri say›s›n›n alt›nda ol- turaya ba¤l›. Sektör, faktoringin iflleyifli ve mevzua-
duklar›n› kaydediyor. Faktoringin temelinde ticaret t› gere¤i ticari sat›fllardan do¤an alacaklar› belgele-
oldu¤unu hat›rlatan Ataman, en fazla kimya sektö- yen fatura veya benzeri dokümanla ifllem yap›yor.
rüyle, ikinci olarak da tekstil sektörüyle yo¤un çal›fl- Böylece sektör kay›t içi ekonomiyi destekliyor. Fak-
t›klar›n› aç›kl›yor. toring Derne¤i, ellerindeki tüm verileri Kredi Kay›t
Bürosu’na göndererek sektörün bir envanterini ç›-
Sektöre iki yabanc› gelecek karmak istiyor.
Faktoring sektöründe büyüme potansiyelinin ya- Envanterde faturan›n ödenme yüzdesi ve benzeri
banc› kurulufllar›n dikkatini çekti¤ini aç›klayan Ata- bir dizi bilgi yer alacak. Zafer Ataman, olumsuz da-
man, bu y›l iki yabanc› kuruluflun sektöre ad›m ata- tan›n sektörün geliflimi aç›s›ndan önemli oldu¤unu
ca¤› tiyosunu veriyor. Sözkonusu yabanc›lar›n birini düflünüyor. Zira kara liste, KOB‹’lerin daha dikkatli
ABD’li dev bir fon, di¤erini ise Avrupa menfleli bir olmas›na vesile oluyor.
Haziran 2011 KobiEfor 51