Page 84 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 84

UZMAN                             Dört Bafl› Mamur “Lider”lik

                                       L   ider bir atefl böce¤i, kar›nca ya  deli ne? Liderin ifli, çal›flanlar›yla; te-
                                           da çekirge mi? Aslan m›, kaplan
                                                                          darikçi, ‘Müflteri’, ‘‹fl Ortaklar›’, daha-
                                           m›? Tart›fl›ladursun. Gelin biz gü-
                                                                          amaca en uygun biçimde yönetmesi
                                        nümüzün liderini birlikte keflfedelim.  s› ekosistemi ile etkileflim içinde,
                                        Her bir gün gözümüzü yepyeni dina-  elzem. Yani bir ‘orkestra flefi’. J.Q.
                                        miklerle aç›yoruz. Dünya gittikçe, s›-  Adams’›n söyledi¤i gibi: “Mürettebat
                                        n›rlar› net olmayan, birbiriyle ba¤lan-  farkl› yönlere kürek çekiyorsa kapta-
                                        t›l›, daha bir a¤ fleklinde ifllemekte.  n›n liman› görmesi hiçbir ifle yara-
                                        Art›k herhangi bir kurumun gündemi-  maz.” Liderlik, temelde analitik bir
                                        ni dünyadaki siyasi, ekonomik, sos-  ifl. Gerekli analizleri yap›p, ç›kar›mda
                                        yal ya da teknolojik geliflmelerden  bulunan; do¤ru yap›lar› kurup, etkili
                                        muaf tutmak imkans›z. Rekabetçi ka-  ve zaman›nda kararlar verebilen lider
                                        labilmek ve karl› büyümeyi sa¤laya-  ‘iyidir’. Yetti mi? ‹flin içine bir miktar
                                        bilmek için, kurumlar›n ‘uyum sa¤la-  elini at›p, gerçekte o iflin dinamikle-
                                        yabilir’ olmas› gerekmekte. Herhal-  rini anlamadan ilerlerse ya piyasa-
                                        de, öncelikle bir liderin, piyasa, reka-  dan ya kurumundan kopuk kararlar
                                        bet, müflteri beklentilerindeki gelifl-  almaya bafllar. fiekil verdi¤i kurum,
                                        me ve de¤iflimleri takip eder, alg›lar  organizasyon, kültür ve yap›y› tan›-
                                        ve bunlar› kendi kurumunun gerçek-  mas›, kendi elleriyle biçimlendirmesi
                                        leriyle ba¤daflt›rabilir olmas› laz›m.  gerekir. Ayn› bir sanatç›n›n resim,
             IfiIK DEL‹ORMAN             Bugünün sorunlar›n› çözebilir, yar›n›  heykel, seramik, tiyatro eseri ya da
             AYDIN                      öngörebilir, kurumuna bir amaç, yön  roman›na verdi¤i gibi. Lider bir ‘sa-
                                        ve hedef çizebilir olmas› gerekir. O  natç›’d›r, dahas› bir ‘zanaatkar’d›r.
             isikaydin@novida.com.tr
                                        zaman lider, ‘geminin kaptan›d›r’, di-  Eline ald›¤› kuruma ‘ruh’ katar, in-
                                        yebilir miyiz?                    sanlar›n gönüllü olarak o kurumda
                                        ‘Uyum sa¤layabilmenin’ gereklerini  çal›flmas›n›, müflterilerinin gönüllü
                                        belli yöntem ve yaklafl›mlarla sa¤la-  olarak o kurumdan ürün, hizmet sa-
           “Özünde liderlik,            yabilmek de kifayet etmiyor. Olas›l›k-  t›n almas›n› sa¤lar.
                                        lar› öngörebilir, olas› senaryolar› ge-  Ak›l, yürek, tutku ve elini ifle katarak
              bir tutum, bir            lifltirebilir, de¤iflen koflul ve zorlukla-  yap›lan liderlik… Tek bir ‘karizmatik’
           durufl, bir hayata            ra göre yeni rotalar, manevralar be-  liderin tüm bu yetkinliklere sahip ol-
                                                                          mas›, olsa da enerjisinin herfleye yet-
                                        lirleyebilir olmas›nda yarar var. Belki
             bak›flt›r. Ak›l,            de lider, bir ‘senarist’! Belirlenen  mesi mümkün de¤il. Bu durumda,
                                        amaç ve rota do¤rultusunda, organi-  günümüzün lideri, tüm bu yetkinlik-
            yürek, tutku ve             zasyonel yap›, süreçler, ‘insan’› özü-  leri biraraya getirecek, yo¤urup ha-
                                        ne alan yönetim sistemi ve altyap›y›  mur yapacak, flekil verip de¤er kata-
            elini ifle katarak           kurgulamas›; hem bugünün, hem de  cak, pazara sunacak kifli. Kat›l›mc›
                  yap›lan               gelece¤in gereksinimlerine göre ge-  bir yönetimle çal›flanlar›ndan ve eko-
                                                                          sistemden azami geribildirim ve kat-
                                        lifltirmesi, iyilefltirmesi; sevk ve idare
                 liderlik…              etmesi (yönetip, yönlendirmesi) bek-  k› alabilmek, ‘da¤›t›k liderlik’ dedi¤i-
                                        lenir. Hem yenilikçili¤i bar›nd›racak  miz yap› ile kurumun her katman›n-
                  Tek bir               giriflimci bir yaklafl›m›, hem de orga-  da liderli¤in gelifltirilmesini sa¤laya-
                                        nize yap›lar› içiçe gerçeklefltirebilmek  bilmek liderin ana rolü olarak ortaya
               ‘karizmatik’             bafll› bafl›na bir ifl. Bu durumda, lide-  ç›kmakta. Özünde liderlik, bir tutum,
                                        rin bir de ‘mimar’ olmas› söz konu-  bir durufl, bir hayata bak›flt›r. Konum
             liderin tüm bu             su. Asl›nda lider, bir ‘organizatör’. O,  ya da ünvandan ba¤›ms›z olarak, li-
              yetkinliklere             en iyi kaynaklar› nereden bulaca¤›n›  derlik vas›flar›n› haiz kifliler bir ener-
                                        bilir; emek ve becerileri biraraya ge-
                                                                          ji, bir ›fl›k yay›c›d›r. Etraflar›ndaki in-
             sahip olmas›,              tirir; bunlar› en verimli biçimde kulla-  sanlar› ve geliflimlerini destekler,
                                        n›r; rekabetçi avantaj› ve karl› büyü-  ufuklar›n› açar, cesaretlendirir, özgü-
                  olsa da               meyi sa¤layabilece¤i ürün, hizmet ve  venlerini art›r›r; sorgulamaya izin ve-
                                        çözümleri ortaya koyar ve en etkili ifl  rir ki karfl›l›kl› güven ve birliktelik ge-
               enerjisinin              sonuçlar›n› elde edebilmek için ge-  liflebilsin. Her konuyu bilmesi bekle-
           herfleye yetmesi              rekli organizasyonu yapar.        nemez; ancak ufku, tutumu ve kiflili-
                                                                          ¤iyle yol aç›c›d›r. Gerçek liderler, in-
                                        Tam anlam›yla bir ‘ve’ dönemine gir-
            mümkün de¤il.”              dik. Karar ve seçimler gittikçe, “hem  sanlar› ve kurumlar› yukar› çeker.
                                        bu, hem flu” halini almakta. Ciro el-  Diyebilirsiniz ki, ‘ben birçok lider ta-
                                        bette önemli, ancak müflteri memnu-  n›d›m, bu özellikleri tafl›m›yor.’ fiuna
                                        niyetini sa¤lamad›kça, ciro ne kadar  bakmak gerek: ortaya ç›kan verim,
                                        süreyle akabilir? Geliflim ve motivas-  de¤er, etki nedir ve neye ra¤men, ne
                                        yonlar›n› önemsemeden, çal›flanlar›  bedelle?
                                        elde tutmak mümkün mü? ‹fl orta¤›-  Liderlikle ilgili görüfl ve hikayelerini-
                                        na, bir ‘di¤eri’ gibi davranman›n be-  zi benimle paylaflmak ister misiniz?

           84 KobiEfor May›s 2011
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89