Page 99 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 99

R›dvan Mertöz, bir aile flirketi-
                                                                                 nin patronu olsa da kurumsallafl-
                                                                                man›n önemini yads›m›yor. Ku-
                                                                                rumsallaflma R›dvan Mertöz’ün
                                                                                farkl› organizasyonlarda yer alma-
                                                                                s›n›n önünü açan yegane yönetim
                                                                               modeli. Mertöz, “tecrübe ve bilgi
                                                                               birikimlerimi paylaflmak, topluma
                                                                               faydal› olmak” amac›yla ‹stanbul
                                                                               Sanayi Odas›, ‹hracatç›lar Birli¤i ve
                                                                              çeflitli STK’larda görev al›yor.

           töz’ün küçük atölyesi için ifller ray›ndan ç›kar. “H›zl›!”  ya kilidi yan›nda endüstriyel kilit üretimi yapmaya
           bir giriflimcilik deneyimi yaflayan Mertöz, ifl yaflam›n-  bafllad›k.”
           da prensip olacak ilk dersi al›r: “Yumurtalar› ayn› se-
           pete koyma.” Babas› ve piyasadaki dostlar› sayesin-  Endüstriyel kilitte 1 numara
           de yeniden toparlanmaya bafllasa da art›k a¤z›          Yeni bir piyasa, yeni makineler, yeni müflteri
           yanm›flt›r. Bir daha hiçbir müflterisi cirola-             kitlesi. ‘Milat’ ifadesi abart› de¤il. Mertöz
           r›n›n yüzde 70’ini oluflturmaz. Y›lmaz,  l Ço¤u Avrupa ülkesi  risk al›r, kardefliyle ayn› sektörde faali-
           yeni bir imalat›n pefline düfler.  Çe-  olmak üzere 40’tan fazla   yet yürütmek istemez. Ayn› zamanda
           lik mobilya sektörünün güçlü ol-       ülkeyi ziyaret etti.      endüstriyel kilit sektöründe ‘gele-
           du¤u bir dönemde; sektörün        l En çok etkilendi¤i ülke; Çin,   cek’ görmüfltür. Piyasaya girmek
           ihtiyac› olan kilitleri üretmeye       Kore ve Hindistan           ise o kadar kolay de¤ildir. Mer-
           karar verir.                                                        töz, flöyle konufluyor: “Sie-
                                         l Almanya’n›n flehir düzenini, ‹talya’n›n
                                              tarihi dokusunu be¤eniyor        mens gibi bir dev kurulufla mal
              Ortakl›k kültürü                                                 vermek için yeri geldi¤inde
              Türkiye’de yok             l Keyif ald›¤› ortam: Pazar kahvalt›lar›   haftada 3-4 kez Anadolu-Avru-
              1980’li y›llar›n bafl›nda  l Sevdi¤i yemek: Malatya tabiri ile köfte   pa yakas› aras› mekik doku-
                                         olarak nitelendirilen 20’ye yak›n yemek
           sadece 4 ürünü olmas›na              l K›yafetleri özel dikim       yordum. Baflard›k ve Sie-
           ra¤men fiyat listesi ile sat›fl     l Araba markas›: Mercedes        mens’e ifl yapmak yolumuzu
           yapan Mesan Kilit, kalitesi ve       l Ayakkab›lar›: ‹talyan       açt›.” Mesan Kilit, sektördeki
           ciddiyeti ile sektörün imaj› güç-     l Koleksiyonu: Saat         al›flkanl›klar› k›rmay› baflar›r. Me-
           lü bir firmas› olma yolunda ilerle-  l Hedefi: 55 yafl›ndan sonra   san’›n Siemens için üretti¤i kilitler
           meye bafllar. Vizyonu genifl, hedef-    ‹ngilizce konuflmak       di¤er birçok firma taraf›ndan tercih
           leri büyüktür. Müflteriye sayg›y› temel                       edilir. Türkiye’nin kendine has krizleri
           ilke edinen firma, alan›nda ilk say›lacak                 ise büyüme hamlesini k›smen yavafllat›r.
           ürünlerde dahi yüksek kar oran› ile çal›flmaz.           1990’l› y›llarda ürün çeflidi 20’yi aflan Mesan
           R›dvan Mertöz’ün sermayesi eme¤idir. Geceli gündüz-  Kilit, modern üretim teknikleriyle büyümeye devam
           lü varolma mücadelesinde düzlü¤e ç›kma baflar›s›n›  eder. 1999’da Topçular’dan ‹kitelli’ye tafl›nan firma, flu
           gösterir. Kardefli ile omuz omuza vermenin meyveleri-  an toplam 5 bin 200 metrekare alanda imalat›n› sür-
           ni almaya bafllar. Ta ki 1990’a kadar. ‹ki kardeflin yol-  dürüyor. Mertöz, 2011 y›l›n›n sonunda 12 bin metreka-
           lar› ayr›l›r.                                    relik fabrika alanlar›na tafl›nmay› hedefledikleri söylü-
              Mertöz, örnek bir ayr›l›k karar› ald›klar›n› flöyle ak-  yor. Kuruluflundan bu yana her y›l ortalama yüzde 16-
           tar›yor: “Kolektif çal›flma duygular›m›z yok oldu. Fazla  17 büyüyen Mesan Kilit, flu an Almanya ve Çin’deki flir-
           didiflmeden ayr›lmay› baflard›k. Çevremiz bile ayr›ld›¤›-  ketler dahil toplam 128 kifliyi istidam ediyor.
           m›z› çok sonra anlad›. ‹ki ayr› firma olduk. Benim ye-  Mesan Kilit, bugün üretiminin yüzde 60’›n› say›s›
           ni orta¤›m ise eflim oldu. 1990 Mesan Kilit için bir mi-  50’yi aflan ülkeye ihraç ediyor. Firman›n; Singa-
           latt›r. Zira bu tarihte hem kardeflimle ortakl›¤› bitirdik,  pur’dan, Kolombiya’ya kadar dünyan›n birçok ülkesin-
           hem de yeni bir alanda üretime bafllad›k. Art›k mobil-  de bayilikleri bulunuyor.
                                                                                       Nisan 2011 KobiEfor 97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104