Page 99 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 99
R›dvan Mertöz, bir aile flirketi-
nin patronu olsa da kurumsallafl-
man›n önemini yads›m›yor. Ku-
rumsallaflma R›dvan Mertöz’ün
farkl› organizasyonlarda yer alma-
s›n›n önünü açan yegane yönetim
modeli. Mertöz, “tecrübe ve bilgi
birikimlerimi paylaflmak, topluma
faydal› olmak” amac›yla ‹stanbul
Sanayi Odas›, ‹hracatç›lar Birli¤i ve
çeflitli STK’larda görev al›yor.
töz’ün küçük atölyesi için ifller ray›ndan ç›kar. “H›zl›!” ya kilidi yan›nda endüstriyel kilit üretimi yapmaya
bir giriflimcilik deneyimi yaflayan Mertöz, ifl yaflam›n- bafllad›k.”
da prensip olacak ilk dersi al›r: “Yumurtalar› ayn› se-
pete koyma.” Babas› ve piyasadaki dostlar› sayesin- Endüstriyel kilitte 1 numara
de yeniden toparlanmaya bafllasa da art›k a¤z› Yeni bir piyasa, yeni makineler, yeni müflteri
yanm›flt›r. Bir daha hiçbir müflterisi cirola- kitlesi. ‘Milat’ ifadesi abart› de¤il. Mertöz
r›n›n yüzde 70’ini oluflturmaz. Y›lmaz, l Ço¤u Avrupa ülkesi risk al›r, kardefliyle ayn› sektörde faali-
yeni bir imalat›n pefline düfler. Çe- olmak üzere 40’tan fazla yet yürütmek istemez. Ayn› zamanda
lik mobilya sektörünün güçlü ol- ülkeyi ziyaret etti. endüstriyel kilit sektöründe ‘gele-
du¤u bir dönemde; sektörün l En çok etkilendi¤i ülke; Çin, cek’ görmüfltür. Piyasaya girmek
ihtiyac› olan kilitleri üretmeye Kore ve Hindistan ise o kadar kolay de¤ildir. Mer-
karar verir. töz, flöyle konufluyor: “Sie-
l Almanya’n›n flehir düzenini, ‹talya’n›n
tarihi dokusunu be¤eniyor mens gibi bir dev kurulufla mal
Ortakl›k kültürü vermek için yeri geldi¤inde
Türkiye’de yok l Keyif ald›¤› ortam: Pazar kahvalt›lar› haftada 3-4 kez Anadolu-Avru-
1980’li y›llar›n bafl›nda l Sevdi¤i yemek: Malatya tabiri ile köfte pa yakas› aras› mekik doku-
olarak nitelendirilen 20’ye yak›n yemek
sadece 4 ürünü olmas›na l K›yafetleri özel dikim yordum. Baflard›k ve Sie-
ra¤men fiyat listesi ile sat›fl l Araba markas›: Mercedes mens’e ifl yapmak yolumuzu
yapan Mesan Kilit, kalitesi ve l Ayakkab›lar›: ‹talyan açt›.” Mesan Kilit, sektördeki
ciddiyeti ile sektörün imaj› güç- l Koleksiyonu: Saat al›flkanl›klar› k›rmay› baflar›r. Me-
lü bir firmas› olma yolunda ilerle- l Hedefi: 55 yafl›ndan sonra san’›n Siemens için üretti¤i kilitler
meye bafllar. Vizyonu genifl, hedef- ‹ngilizce konuflmak di¤er birçok firma taraf›ndan tercih
leri büyüktür. Müflteriye sayg›y› temel edilir. Türkiye’nin kendine has krizleri
ilke edinen firma, alan›nda ilk say›lacak ise büyüme hamlesini k›smen yavafllat›r.
ürünlerde dahi yüksek kar oran› ile çal›flmaz. 1990’l› y›llarda ürün çeflidi 20’yi aflan Mesan
R›dvan Mertöz’ün sermayesi eme¤idir. Geceli gündüz- Kilit, modern üretim teknikleriyle büyümeye devam
lü varolma mücadelesinde düzlü¤e ç›kma baflar›s›n› eder. 1999’da Topçular’dan ‹kitelli’ye tafl›nan firma, flu
gösterir. Kardefli ile omuz omuza vermenin meyveleri- an toplam 5 bin 200 metrekare alanda imalat›n› sür-
ni almaya bafllar. Ta ki 1990’a kadar. ‹ki kardeflin yol- dürüyor. Mertöz, 2011 y›l›n›n sonunda 12 bin metreka-
lar› ayr›l›r. relik fabrika alanlar›na tafl›nmay› hedefledikleri söylü-
Mertöz, örnek bir ayr›l›k karar› ald›klar›n› flöyle ak- yor. Kuruluflundan bu yana her y›l ortalama yüzde 16-
tar›yor: “Kolektif çal›flma duygular›m›z yok oldu. Fazla 17 büyüyen Mesan Kilit, flu an Almanya ve Çin’deki flir-
didiflmeden ayr›lmay› baflard›k. Çevremiz bile ayr›ld›¤›- ketler dahil toplam 128 kifliyi istidam ediyor.
m›z› çok sonra anlad›. ‹ki ayr› firma olduk. Benim ye- Mesan Kilit, bugün üretiminin yüzde 60’›n› say›s›
ni orta¤›m ise eflim oldu. 1990 Mesan Kilit için bir mi- 50’yi aflan ülkeye ihraç ediyor. Firman›n; Singa-
latt›r. Zira bu tarihte hem kardeflimle ortakl›¤› bitirdik, pur’dan, Kolombiya’ya kadar dünyan›n birçok ülkesin-
hem de yeni bir alanda üretime bafllad›k. Art›k mobil- de bayilikleri bulunuyor.
Nisan 2011 KobiEfor 97