Page 124 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 124

UZMAN                              Dinlemenin Erdemi…

                                       Y    ›llar önce e¤itim için gitti¤im  anlat›p dururlar. Hat›rlar›m bir e¤i-
                                            Amerika-California Üniversi-
                                                                          timde yemek yerken can›m s›k›l-
                                                                          m›fl ve ça¤›ran flirket yöneticisine
                                            tesi’nde K›z›lderililer günü-
                                        birlik pazar kurmufllar, kendi     “Bence e¤itimi siz vermelisiniz;
                                        ürünlerini sat›yorlard›. Ben de bir-  bana verdi¤iniz paray› soka¤a at›-
                                        kaç deri parças›, bir mavi boncuk  yorsunuz” demek zorunda kalm›fl-
                                        ve birkaç tüy ilifltirilmifl olan; ad›-  t›m.
                                        na “Talking Stick” denilen, 10    Son zamanlarda insanlar›n birbir-
                                        cm’lik bir bu çubu¤u ilginç bul-  lerini dinlemede sorun yaflad›kla-
                                        mufl, 8.50 dolar vererek alm›flt›m.  r›na daha çok tan›k oluyorum. O
                                        K›z›lderili’ye çubu¤un ne ifle yara-  kadar çok hata yakal›yorum ki ör-
                                        d›¤›n› sordu¤umda bana “Bizim     ne¤in: Dinlermifl gibi görünenler,
                                        çad›rlarda bunu alan konuflur” de-  saplant›l› dinleyenler, hata bul-
                                        di; “Peki ya di¤erleri?” dedi¤imde,  mak için dinleyenler, sürekli sa-
                                        “Onlar da dinleme erdemi göste-   vunma yaparak dinleyenler, taklit-
                                        rirler” demiflti. Bu sözden etkilen-  çi dinleyenler ve ifline geleni din-
                                        mifl ve çubu¤u alm›flt›m. Çok kez   leyenler. Bir de gerçekten karfl›-
             Prof. Dr.                  de bu çubu¤u kendi e¤itimlerimde  s›ndakini öne ç›kar›p ne dedi¤ini
                                        kullanm›flt›m.                     anlamaya çal›flanlar var. Bu insan-
             TURGAY B‹ÇER               Y›llard›r dinlemenin nas›l bir er-  lar› görünce gözlerim parl›yor; do-
             turgay@marmara.edu.tr      dem oldu¤unu kendi kafamda sor-   ¤al olarak sayg› duymaya bafll›yo-
                                        gulay›p durmufltum. ‹nsan hem      rum. Bu insanlar gerçekten karfl›-
                                        davran›fl bilimleri ile u¤rafl›p hem  s›ndaki kifliye odaklan›yorlar. Ona
                                        de y›llarla birlikte olgunlaflmaya  sorular soruyorlar, gerçekten anla-
                Dinlemek                bafllay›nca gerçekten dinlemenin   maya çal›fl›yorlar, önyarg›s›zlar.
                                        farkl› bir olgu, beceri, yetenek ve  Yeri geldi¤inde de gerçekten ko-
            basit, anlaml›,             olgunluk oldu¤unu anlad›m. Oysa   nuflmaya, anlaflmaya çal›fl›yorlar
             zarars›z ve bir            bugüne kadar konuflman›n daha      ve asla karfl›s›ndakinin üstünde
                                        önemli oldu¤una tan›k olmufltum.   bir hakimiyet kurmak veya karfl›-
               o kadar da               Konuflabiliyor, sorgulayabiliyor,  s›ndakine gününü göstermek diye
             “insan› insan              emir verebiliyor, insanlara ne ka-  bir niyetleri yok; gerek bile duy-
                                        dar tepeden bakabiliyor ve hatta  muyorlar.
                 yapan”                 ne kadar gizemli görünüyorsan o   ‹letiflim araçlar›n›n hayal edileme-
               önemli bir               kadar de¤erli ve önemlisindir.    yecek kadar geliflti¤i bir zamanda
                                        Özellikle büyük mevkilere gelmifl-  iletiflim, konuflma ve özellikle
                 insanl›k               sen, ad›n›n önünde unvanlar›n     “dinleme” becerilerimizin körleflti-
               k›stas›d›r.              varsa -istisnalar hariç- o kadar sö-  ¤i bir zaman dahi hat›rlam›yorum.
                                        zü dinlenen ve özel ihtimam gös-  Korkar›m böyle giderse “körler sa-
                                        terilen birisi olursun bizim ülke-  ¤›rlar birbirini a¤›rlar” özdeyiflini
                                        mizde.                            daha çok s›k duyar olaca¤›z…
                                        Daha geçen bir gün arkadafl mec-   Oysa dinlemek o kadar basit, an-
                                        lisinde bir arkadafl bana merakla  laml›, zarars›z ve o kadar da “in-
                                        benim meslekten sorular yöneltti.  san› insan yapan” önemli bir in-
                                        Ben daha a¤z›m› açmadan di¤er     sanl›k k›stas›d›r…
                                        arkadafllar›m olayla ilgili döktür-
                                        meye bafllad›lar. Ben de hayretle
                                        onlar› dinlemeye bafllad›m. Birisi
                                        ç›k›p da “Yahu arkadafllar burada
                                        uzman› var neden ona sormuyo-
                                        ruz ki” bile demedi…
                                        Bazen e¤itime gitti¤imde kurum-
                                        larda yemek esnas›nda veya ara-
                                        larda baz› yöneticiler bana soru
                                        sormak, bilgilerimi almak ve beni
                                        tan›mak yerine, benim konumun
                                        ne kadar hakimi olduklar›n› bana


           122 KobiEfor Nisan 2011
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129