Page 124 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 124
UZMAN Dinlemenin Erdemi…
Y ›llar önce e¤itim için gitti¤im anlat›p dururlar. Hat›rlar›m bir e¤i-
Amerika-California Üniversi-
timde yemek yerken can›m s›k›l-
m›fl ve ça¤›ran flirket yöneticisine
tesi’nde K›z›lderililer günü-
birlik pazar kurmufllar, kendi “Bence e¤itimi siz vermelisiniz;
ürünlerini sat›yorlard›. Ben de bir- bana verdi¤iniz paray› soka¤a at›-
kaç deri parças›, bir mavi boncuk yorsunuz” demek zorunda kalm›fl-
ve birkaç tüy ilifltirilmifl olan; ad›- t›m.
na “Talking Stick” denilen, 10 Son zamanlarda insanlar›n birbir-
cm’lik bir bu çubu¤u ilginç bul- lerini dinlemede sorun yaflad›kla-
mufl, 8.50 dolar vererek alm›flt›m. r›na daha çok tan›k oluyorum. O
K›z›lderili’ye çubu¤un ne ifle yara- kadar çok hata yakal›yorum ki ör-
d›¤›n› sordu¤umda bana “Bizim ne¤in: Dinlermifl gibi görünenler,
çad›rlarda bunu alan konuflur” de- saplant›l› dinleyenler, hata bul-
di; “Peki ya di¤erleri?” dedi¤imde, mak için dinleyenler, sürekli sa-
“Onlar da dinleme erdemi göste- vunma yaparak dinleyenler, taklit-
rirler” demiflti. Bu sözden etkilen- çi dinleyenler ve ifline geleni din-
mifl ve çubu¤u alm›flt›m. Çok kez leyenler. Bir de gerçekten karfl›-
Prof. Dr. de bu çubu¤u kendi e¤itimlerimde s›ndakini öne ç›kar›p ne dedi¤ini
kullanm›flt›m. anlamaya çal›flanlar var. Bu insan-
TURGAY B‹ÇER Y›llard›r dinlemenin nas›l bir er- lar› görünce gözlerim parl›yor; do-
turgay@marmara.edu.tr dem oldu¤unu kendi kafamda sor- ¤al olarak sayg› duymaya bafll›yo-
gulay›p durmufltum. ‹nsan hem rum. Bu insanlar gerçekten karfl›-
davran›fl bilimleri ile u¤rafl›p hem s›ndaki kifliye odaklan›yorlar. Ona
de y›llarla birlikte olgunlaflmaya sorular soruyorlar, gerçekten anla-
Dinlemek bafllay›nca gerçekten dinlemenin maya çal›fl›yorlar, önyarg›s›zlar.
farkl› bir olgu, beceri, yetenek ve Yeri geldi¤inde de gerçekten ko-
basit, anlaml›, olgunluk oldu¤unu anlad›m. Oysa nuflmaya, anlaflmaya çal›fl›yorlar
zarars›z ve bir bugüne kadar konuflman›n daha ve asla karfl›s›ndakinin üstünde
önemli oldu¤una tan›k olmufltum. bir hakimiyet kurmak veya karfl›-
o kadar da Konuflabiliyor, sorgulayabiliyor, s›ndakine gününü göstermek diye
“insan› insan emir verebiliyor, insanlara ne ka- bir niyetleri yok; gerek bile duy-
dar tepeden bakabiliyor ve hatta muyorlar.
yapan” ne kadar gizemli görünüyorsan o ‹letiflim araçlar›n›n hayal edileme-
önemli bir kadar de¤erli ve önemlisindir. yecek kadar geliflti¤i bir zamanda
Özellikle büyük mevkilere gelmifl- iletiflim, konuflma ve özellikle
insanl›k sen, ad›n›n önünde unvanlar›n “dinleme” becerilerimizin körleflti-
k›stas›d›r. varsa -istisnalar hariç- o kadar sö- ¤i bir zaman dahi hat›rlam›yorum.
zü dinlenen ve özel ihtimam gös- Korkar›m böyle giderse “körler sa-
terilen birisi olursun bizim ülke- ¤›rlar birbirini a¤›rlar” özdeyiflini
mizde. daha çok s›k duyar olaca¤›z…
Daha geçen bir gün arkadafl mec- Oysa dinlemek o kadar basit, an-
lisinde bir arkadafl bana merakla laml›, zarars›z ve o kadar da “in-
benim meslekten sorular yöneltti. san› insan yapan” önemli bir in-
Ben daha a¤z›m› açmadan di¤er sanl›k k›stas›d›r…
arkadafllar›m olayla ilgili döktür-
meye bafllad›lar. Ben de hayretle
onlar› dinlemeye bafllad›m. Birisi
ç›k›p da “Yahu arkadafllar burada
uzman› var neden ona sormuyo-
ruz ki” bile demedi…
Bazen e¤itime gitti¤imde kurum-
larda yemek esnas›nda veya ara-
larda baz› yöneticiler bana soru
sormak, bilgilerimi almak ve beni
tan›mak yerine, benim konumun
ne kadar hakimi olduklar›n› bana
122 KobiEfor Nisan 2011