Page 125 - KobiEfor_Mayıs_2010
P. 125

K       entleflme ve buna ba¤l› olarak geliflen dikey  tim yapan firmalar›n korunmas›, haks›z rekabetin
                  yap›laflma ile birlikte, h›zla büyüyen Türkiye
                                                            önlenmesi için yap›lacak giriflimler sayesinde sektö-
                                                            rün hareketlili¤i sa¤lanabilir” diye konufluyor.
                  asansör ve yürüyen merdiven sektörü, önü-
                  müzdeki 10 y›l içinde Avrupa, Balkanlar, Or-
                  ta Asya, Ortado¤u ve Afrika’y› kapsayan
            bölgede gerek üretim, gerekse hizmet alanlar›nda li-  Denetimler yetersiz
                                                               Toplam 160-170 bin adet asansör ve yürüyen
            der konumuna ulaflmay› hedefliyor. Türkiye’de sek-  merdiven bulunan Türkiye’de ortalama her y›l 7-15
            törün büyüklü¤ü, y›llara göre de¤iflmekle birlikte  bin aras›nda asansör ile 400 yürüyen merdiven ku-
            ola¤an y›llarda 500 milyon Euro mertebesindedir.  rulumu gerçeklefltiriliyor. Günlük yaflant›da kullan›-
            2010 y›l›nda ancak 2009 y›l› seviyesinin korunaca¤›  lan 160 bin ünitenin, ancak yüzde 25’inin denetimi
            bekleniyor. Bu da 350 milyon Euro civar›nda bir  servis konusunda yeterli kifli ve kurumlarca yap›l›-
            beklentidir.                                    yorAksöz, piyasa gözetimi ve denetimlerinin say›s›
              Sektörde faaliyet gösteren firma say›s› (taahhüt,  artmad›¤› sürece yap›lan yanl›fl imalatlar›n önüne
            imalat, montaj) yaklafl›k 2 bin 500’dür. Sanayi Ba-  geçmenin mümkün olmad›¤›n› dile getiriyor. Asan-
            kanl›¤›’n›n verilerine göre; 422 adet asansör firmas›  sör stokunun her geçen gün büyüdü¤ünü ve yafllan-
            var. Onaylanm›fl kurulufllar›n elindeki verilerden ba-  d›¤›n› kaydeden Aksöz, flu uyar›larda bulunuyor:
            k›ld›¤›nda ise montaj ve taahhüt firmas› say›s› 800  “Ülkemizdeki mevcut asansörlerin en az yar›s›n›n
            civar›nda. Bunun yüzde 8’ini emniyet aksam› üreti-  modernizasyona ihtiyac› vard›r. Belirli bir yafl› aflm›fl
            cileri oluflturuyor. Yaklafl›k 13 bin kiflinin istihdam  her asansörün modernizasyonu flartt›r. Ya da bir
            edildi¤i sektörün yüzde 25’ine 5 yabanc› firma ha-  baflka deyiflle geliflen teknoloji modernizeyi flart k›-
            kim.  Türkiye’de en fazla talep gören asansörler ise  lar. Özellikle Avrupa’da yeni inflaatlar yap›lmad›¤›n-
            h›zlar› 1 m/s ila 1.6 m/s aras›nda olan asansör tiple-  dan dolay› oradaki sektör hemen hemen moderni-
            ridir.  Son dönemde, homelift ad› verilen genelde  zasyonla ayakta durmaktad›r. Belki ülkemizdeki du-
            hidrolik sistemle çal›flan daha çok villa veya özel  rum henüz bu safhada de¤il ancak asansörlerin ya-
            konutlarda kullan›lan kiflisel asansörlerin sat›fl›nda  fl› ilerledikçe modernizasyonun kaç›n›lmaz bir du-
            da art›fl yaflan›yor.                             rum olaca¤› ya da oldu¤u da bir gerçektir. Mevcut
                                                            standartlar›n mecburiyeti, son kullan›c›lara ve bina
              Kriz vurdu                                    yöneticilerine do¤ru anlat›labilmesi, sorumluluklar›n
              Tüm Asansör Sanayici ve ‹fladamlar› Derne¤i (TA-  artmas›, eski asansörlerin modernizasyonunu bir ih-
                                  S‹AD) Yönetim Kurulu      tiyaç haline dönüfltürmektedir.”
                                  Baflkan› Abdurrahman Ak-
                                  söz,  2010 y›l›n›n ilk çey-
                                  re¤inde sektörde reel an-           MEKCEN ASANSÖR,
                                  lamda henüz tafllar›n yeri-
                                  ne oturmad›¤›n› ancak        KAL‹TES‹YLE FARK YARATIYOR
                                  olumlu iyileflmelerin göz-     Mekcen Asansör, asansörün kumanda sistem-
                                  lemlendi¤ini söylüyor. Ak-  lerinde hizmet vermek amac›yla 1997 y›l›nda An-
                                  söz, 2009 y›l›nda hemen     kara’da kuruldu. Mekcen Asansör Genel Müdürü
                                  hemen tüm sektörlerde       Mehmet K›vrak, asansörün elektronik kontrol sis-
                                  oldu¤u gibi asansör sek-    temlerini yapt›klar›n› belirterek, Ankara a¤›rl›kl›
                                  törünün de s›k›nt›l› bir
           TAS‹AD Yönetim Kurulu   dönem geçirdi¤ini belirte-  çal›flt›klar›n› söylüyor. Ankara d›fl›nda 15 ile daha
           Baflkan› Abdurrahman                                hizmet verdiklerini belirten K›vrak, 210 metreka-
           Aksöz, geçmiflte lüks say›lan   rek, flu de¤erlendirmeyi  relik bir alanda, 6 kifli ile y›ll›k 600 kumanda  pa-
           asansörlerin bugün     yap›yor: “Krizin sektöre    neli satt›klar›n› ifade ediyor.
           vazgeçilmez bir tesis haline  etkisi, 2008 son çeyre¤in-
           geldi¤ini söylüyor.    den fazla 2009 y›l›nda        K›vrak, yeni ürünler ç›karmak için Ar-Ge çal›fl-
                                  hissedildi. 2008 y›l›na k›-  malar› yapt›klar›n›, bu vesile ile yurtd›fl›na gön-
                                                              derdikleri ürünleri oldu¤unu dile getiriyor. Bosna,
            yasla 2009 y›l›ndaki daralma, yüzde 30 civar›ndad›r.  Cezayir, Fas ve Kuzey Irak firmalar›na dolayl› yo-
            Yeni yat›r›m azalmas› ve yürümekte olan inflaatlar›n  lardan malzeme gönder-
            durdurulmas› veya yavafllat›lmas›, sektörü olumsuz  diklerini ifade eden K›v-
            etkilemifltir. Aksam üreten firmalar kapasite kulla-  rak, “Ürünlerimizde CE
            n›m oranlar›n› azaltm›fl, asansör tesis eden firmalar  Belgesi mevcuttur” di-
            ödeme güçlü¤üne düflmüfltür.”                       yor. Avrupa Birli¤i Uyum
              Sektörün canlanmas› için hükümetin asansörde    Yasalar›’n›n  asansör
            de baz› teflvik uygulamalar›n› bafllatmas› gerekti¤i-  sektörü için çok önemli
            nin alt›n› çizen Aksöz, “Örne¤in KDV oran›n›n yüzde  oldu¤unu vurgulayan
            8’e düflürülüp, leasing uygulamalar›nda yat›r›m mal-  K›vrak, CE Belgesi’nin
            lar›na yüzde 1 KDV uygulanmas›, piyasa gözetim ve  flart koflulmas›n› istiyor.
            denetim faaliyetlerinin etkinlefltirilerek belgeli üre-
                                                                                      May›s 2010 KobiEfor 125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130