Page 98 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 98
PAZAR ÜLKE
Türkiye ile “Ortak Pazar” kurmak zorunda olan ülke;
EKONOM‹K GÖSTERGELER 2010 IRAK
2009
2 2007 2008
3.470 3.744 3.897 4.056
Kifli Baflı Gelir: 62.338 84.719 74.424 88.944
6.2
GSY‹H 1.5 7.8 5.8 6.1
Büyüme(%) 2.8 3.5
Enflasyonu %) 30.7
Irak’› iç pazar›m›z›n bir parças› gibi
düflünmek ve hemen harekete geçmek
gerekiyor. Irak’ta her sektörde ciddi
aç›klar ve Türkiye’den talepler var.
T ürk giriflimci, yat›r›mc› ve ihracatç›s› için geç “Stratejik iflbirli¤i ve ekonomik entegrasyon’’dur.
Entegrasyon bafllad› bile. Türkiye’nin ihracatı
kalmamak kofluluyla gözde bir pazar do¤u-
yor: Irak. Irak’› iç pazar›m›z›n bir parças› gibi
2009’da yüzde 30 geriledi ama Kuzey Irak’a ihraca-
düflünmek ve hemen harekete geçmek, özel-
Türk flirketleri yap›yor ve say›lar› 600’e ulaflt›.
likle Türk KOB‹’leri aç›s›ndan önem tafl›yor. Çünkü t› yüzde 50 arttı. Bölgedeki yatırımların yüzde 70’ini
Irak’ta herkes, Türkiye ile “Ortak Pazar” oluflturma-
y› zorunlu görüyor. Bu yeni ve önemli pazar›n özel- Kuzey Irak güvenli yat›r›m bölgesi
li¤i, küresel ekonomik krizin etkilerinden uzak kal- Kuzey Irak pazar›na girip kök salmada bugün
mas›, hızla geliflmesi ve yeniden yapılanmakta olu- Türk firmalar› en avantajl› durumdad›r. Tecrübe,
fludur. Türkiye’den bak›ld›¤›nda ülke bugün için, bi- standart ve duyulan güven Türk ürün ve hizmetleri-
ri “Kuzey Irak”, di¤eri de “Irak” olmak üzere iki ay- ne yönelimi art›rd›. Kuzey Irak pazar›nda Türkiye
r› pazard›r. Bu fark, “güvenlik”ten de¤il, “yap›sal” öne geçti. Çünkü, karfl›l›kl› güven anlaflmalara ba¤-
nedenlerden dolay›d›r. land›. Kuzey Irak pazar›na yat›r›mla en kestirme ve
güvenli girifl, güvenilir bir yerli firmay› ortak almak-
Kuzey Irak pazar› Türkiye ba¤›ml›s›d›r t›r. Kuzey Irak’ta bugün Türk firmalar›na en aç›k ve
Kuzey Irak, artan ihtiyaç ve taleplerinin hemen cazip alan, müteahhitlik hizmetleridir. ‹hale yoluyla
hemen tamamını ithalatla karflılıyor. Türk markaları al›nan inflaat ifllerinin yüzde 40’› Ba¤dat’tan, yüzde
bu pazarda ayrıcalıklı ra¤bet görüyor. Irak'ın kuzeyi 60’› da yerel idareden al›nmaktad›r.
gelece¤in Dubai'si olmayı hedefliyor. Avrupa`ya ih- fiu alanlarda ihaleler yo¤undur: ● Okul inflası ● ‹ç-
racat› yüzde 35-40’a yakın daralm›fl olan Türkiye me suyu-kanalizasyon altyapısı ● Toplu konut ● Köp-
için Kuzey Irak pazar›, telafi edici bir önem tafl›yor. rü-yol projeleri ● ‹nflaat projelerine ekipman-malzeme
Bu pazarda petrolden baflka üretim yok gibi. Her temini ● Sa¤lık sektörüne malzeme ve hizmet temini
sektörde ciddi aç›klar ve Türkiye’den talepler var. ● Yeni mobil telefon a¤ının kurulması ● Telekomüni-
Iraklı ifladamları ve devlet yetkilileri gerek ithalatta, kasyon altyapıs›nın onarılması ● ‹nsan taflımacılı¤ı,
gerekse ifl yaptırma anlamında kalite nedeniyle Tür- otobüs ve midibüsler ● Motorin ve benzin ● Beyaz ve
kiye’yi tercih ediyor. Hemen bugün hareket edilme- Elektronik eflyalar (gümrük ve test d›fl›d›r) ● Makine ve ak-
li. Kuzey Irak pazarından pay almak isteyen Türk samları ● Gıda, çikolata ● Otomotiv yedek parça ● Hid-
yatırımcı, tam da bu zamanda yat›r›m yapmal›. Çün- rolik ● Tarım ve tar›m aletleri ● Dalgıç, pompa ● Maden-
kü baflka rakipler ç›k›p gelebilir. Türkiye-Kuzey Irak cilik ● Kent mobilyaları ve çocuk parkları ● Giyim ● Mo-
aras›nda sözkonusu olan sadece mal ticareti de¤il bilya ● Otel ● Lokanta ● Market.
98 KobiEfor Nisan 2010