Page 98 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 98

PAZAR ÜLKE


                    Türkiye ile “Ortak Pazar” kurmak zorunda olan ülke;



         EKONOM‹K GÖSTERGELER               2010             IRAK
                                     2009
                      2 2007    2008
                        3.470   3.744   3.897   4.056
          Kifli Baflı Gelir:   62.338   84.719   74.424  88.944
                                              6.2
          GSY‹H         1.5    7.8    5.8     6.1
          Büyüme(%)             2.8     3.5
          Enflasyonu %)  30.7
                                                       Irak’› iç pazar›m›z›n bir parças› gibi
                                                     düflünmek ve hemen harekete geçmek
                                                       gerekiyor. Irak’ta her sektörde ciddi
                                                        aç›klar ve Türkiye’den talepler var.

















           T     ürk giriflimci, yat›r›mc› ve ihracatç›s› için geç  “Stratejik iflbirli¤i ve ekonomik entegrasyon’’dur.
                                                            Entegrasyon bafllad› bile. Türkiye’nin ihracatı
                 kalmamak kofluluyla gözde bir pazar do¤u-
                 yor: Irak. Irak’› iç pazar›m›z›n bir parças› gibi
                                                            2009’da yüzde 30 geriledi ama Kuzey Irak’a ihraca-
                 düflünmek ve hemen harekete geçmek, özel-
                                                            Türk flirketleri yap›yor ve say›lar› 600’e ulaflt›.
           likle Türk KOB‹’leri aç›s›ndan önem tafl›yor. Çünkü  t› yüzde 50 arttı. Bölgedeki yatırımların yüzde 70’ini
           Irak’ta herkes, Türkiye ile “Ortak  Pazar” oluflturma-
           y› zorunlu görüyor. Bu yeni ve önemli pazar›n özel-  Kuzey Irak güvenli yat›r›m bölgesi
           li¤i, küresel ekonomik krizin etkilerinden uzak kal-  Kuzey Irak pazar›na girip kök salmada bugün
           mas›, hızla geliflmesi ve yeniden yapılanmakta olu-  Türk firmalar› en avantajl› durumdad›r. Tecrübe,
           fludur. Türkiye’den bak›ld›¤›nda ülke bugün için, bi-  standart ve duyulan güven Türk ürün ve hizmetleri-
           ri “Kuzey Irak”, di¤eri de “Irak” olmak üzere iki ay-  ne yönelimi art›rd›. Kuzey Irak pazar›nda Türkiye
           r› pazard›r. Bu fark, “güvenlik”ten de¤il, “yap›sal”  öne geçti. Çünkü, karfl›l›kl› güven anlaflmalara ba¤-
           nedenlerden dolay›d›r.                           land›. Kuzey Irak pazar›na yat›r›mla en kestirme ve
                                                            güvenli girifl, güvenilir bir yerli firmay› ortak almak-
              Kuzey Irak pazar› Türkiye ba¤›ml›s›d›r        t›r. Kuzey Irak’ta bugün Türk firmalar›na en aç›k ve
              Kuzey Irak, artan ihtiyaç ve taleplerinin hemen  cazip alan, müteahhitlik hizmetleridir. ‹hale yoluyla
           hemen tamamını ithalatla karflılıyor. Türk markaları  al›nan inflaat ifllerinin yüzde 40’› Ba¤dat’tan, yüzde
           bu pazarda ayrıcalıklı ra¤bet görüyor. Irak'ın kuzeyi  60’› da yerel idareden al›nmaktad›r.
           gelece¤in Dubai'si olmayı hedefliyor. Avrupa`ya ih-  fiu alanlarda ihaleler yo¤undur: ● Okul inflası ● ‹ç-
           racat› yüzde 35-40’a yakın daralm›fl olan Türkiye  me suyu-kanalizasyon altyapısı  ● Toplu konut  ● Köp-
           için Kuzey Irak pazar›, telafi edici bir önem tafl›yor.  rü-yol projeleri ● ‹nflaat projelerine ekipman-malzeme
           Bu pazarda petrolden baflka üretim yok gibi. Her  temini ● Sa¤lık sektörüne malzeme ve hizmet temini
           sektörde ciddi aç›klar ve Türkiye’den talepler var.  ● Yeni mobil telefon a¤ının kurulması  ● Telekomüni-
           Iraklı ifladamları ve devlet yetkilileri gerek ithalatta,  kasyon altyapıs›nın onarılması  ● ‹nsan taflımacılı¤ı,
           gerekse ifl yaptırma anlamında kalite nedeniyle Tür-  otobüs ve midibüsler ● Motorin ve benzin ● Beyaz ve
           kiye’yi tercih ediyor. Hemen bugün hareket edilme-  Elektronik eflyalar (gümrük ve test d›fl›d›r) ● Makine ve ak-
           li. Kuzey Irak pazarından pay almak isteyen Türk  samları ● Gıda, çikolata ● Otomotiv yedek parça ● Hid-
           yatırımcı, tam da bu zamanda yat›r›m yapmal›. Çün-  rolik ● Tarım ve tar›m aletleri ● Dalgıç, pompa ● Maden-
           kü baflka rakipler ç›k›p gelebilir. Türkiye-Kuzey Irak  cilik ● Kent mobilyaları ve çocuk parkları ● Giyim ● Mo-
           aras›nda sözkonusu olan sadece mal ticareti de¤il  bilya ● Otel ● Lokanta ● Market.

           98 KobiEfor Nisan 2010
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103