Page 129 - KobiEfor_Nisan_2010
P. 129
milyon tonunun iç pazarda tüketildi¤i
tahmin ediliyor.
‹stanbul Maden ve Metaller ‹hracatç› Birlikleri
(‹MM‹B) Genel Sekreteri Mehmet Zeren, katma de- 2009 y›l› sonunda
¤eri yüksek ürün üreten boru sektörünün, net ihra- ABD, Çin’den al›nan
catç› konumunu sürdürerek Türkiye’ye ciddi döviz çelik borulara
gümrük vergisi
girdisi sa¤lamaya devam etti¤ini belirtiyor. 2009 y›- uygulama karar› ald›.
l› de¤erlendirmelerinde, 2008 y›l› son çeyre¤inden Uygulaman›n
itibaren yaflanmaya bafllayan küresel ekonomik kri- önümüzdeki
zin çok önemli yer tuttu¤unu belirten Zeren, 2008 günlerde çelik
y›l›n›n ilk dokuz ay›nda küresel talebin artt›¤›n›, bu boru fiyatlar›n›
düflürmesi
art›fla ba¤l› olarak gerek hammadde gerekse mamul bekleniyor.
fiyatlar›nda art›fllar gözlendi¤ini ifade ediyor.
Zeren, toplam boru ihracat›n›n (demir çelik-plas-
tik-alüminyum ve bak›r), 2009 y›l› genelinde miktar-
da yüzde 6.3, de¤erde de yüzde 20.4 oran›nda aza-
l›flla, 1 milyon 824 bin ton karfl›l›¤› 2 milyar 135 mil-
yon dolar seviyelerine düfltü¤ünü belirtiyor.
En fazla ihracat›n demir çelikten mamul boruda
oldu¤unu kaydeden Zeren, “Sektör, 2009 y›lsonu yerli üretimle karfl›lanmaktad›r. ‹thalat›n iç pazarda-
itibariyle miktarda yüzde 6.3, de¤erde yüzde 20.4 ki oran› yüzde 7 civar›ndad›r. Sektörün yaflad›¤› so-
oran›nda azal›flla 1 milyon 562 bin ton karfl›l›¤›, 1 runlardan en önemlisi, ülkemizin hammadde konu-
milyar 496 milyar dolar ihracat gerçeklefltirmifltir. sunda yaflad›¤› darbo¤azd›r. Plastik borular›n ana
Demir çelikten mamul borular›n 2009 y›l›nda en faz- hammaddesi olan PVC veya PP konusunda büyük
la ihraç edildi¤i ülkeler; Cezayir (418 milyon dolar, oranda ithalata ba¤›ml› olunmas›, hiç kuflkusuz sek-
yüzde 16.5 art›fl) , Irak (138 milyon dolar, yüzde törün verimlili¤ini olumsuz yönde etkilemektedir.
101.6 art›fl), ABD (106 milyon dolar, 49.1 azal›fl), ‹n- Plastik boru sektöründe 2010 y›l›nda çift basamakl›
giltere (64 milyon dolar, yüzde 57.9 azal›fl), Maca- büyüme rakamlar› gerçekleflece¤i tahmin edilmekte-
ristan (63 milyon dolar, yüzde 0.38 art›fl) fleklinde dir.”
s›ralanm›flt›r” diye konufluyor. Zeren, boru sektörünün di¤er ürün gruplar›nda
Boru sektöründe ikinci önemli ürün grubu plastik yer alan alüminyum borulardan 2009 y›l›nda 24.8
boru sektörünün ihracat›n›n y›ldan y›la art›fl göste- milyon dolarl›k ihracat yap›l›rken, bak›r borular ihra-
rerek, 2005 y›l›ndaki 246.9 milyon dolarl›k ihracat cat›n›n ise 20.3 milyon dolar olarak gerçekleflti¤ini
hacmini, 2009 y›lsonu itibariyle 594.6 milyon dolar bildiriyor.
seviyesine yükseltti¤i bilgisini veren Zeren, flu de- Zeren, sektörün ihracatta yaflad›¤› di¤er önemli
¤erlendirmeyi yap›yor: “Plastik boru ihracat›nda bir sorunun ise 2009 y›l› itibariyle çelik borunun
önemli pazarlar›m›z Libya, Irak, Rusya Federasyonu, hammaddesi olan s›cak/so¤uk rulo saclar›n 3. ülke-
Kazakistan, Türkmenis- lerden yap›lan ithalat›nda al›nan yüksek gümrük
Mehmet Zeren tan, Azerbaycan, Ro- vergi oranlar› oldu¤unu vurguluyor. Bu durumun ba-
manya ve Suriye olarak z› üreticileri serbest bölgelerde üretim yapmaya
öne ç›kmaktad›r. Sektör sevk etti¤ine dikkat çeken Zeren, bunun sonucun-
2009 y›l›n› 2008 y›l›na da, yass› mamullerde ithalata ba¤›ml› olan Türki-
göre miktarda yüzde 9 ye’de gümrük vergilerinde yap›lan bu art›fllar›n, bo-
art›fl ve de¤erde yüzde ru üreticilerinin maliyetlerinde ciddi art›fllara neden
9.7 oran›nda azal›fllarla oldu¤unu ve bu durumunda yurtd›fl› pazarlarda re-
kapatm›flt›r. ‹ç pazar›n kabet gücünü azaltt›¤›n› kaydediyor.
talebi, yüksek oranda Türkiye’nin petrol ve do¤algaz sevkiyat›nda geçifl
Nisan 2009 KobiEfor 129