Page 194 - KobiEfor_Mart_2010
P. 194

‹K‹TELL‹ OSB

                                    Aras Cargo’nun katk›lar›yla haz›rlanm›flt›r
            www.arascargo.com
                                                             Mesan Kilit, gözünü Çin’e dikti
                      BÜLENT ÖZGÜL:
                                                               Endüstriyel  kilit
              SEFAKÖY’ÜN ‹K‹ SORUNUNA                        üreticisi olan Mesan

                    ÇÖZÜM BULACA⁄IZ                          Kilit, krizi vizyonuyla
                                                             aflt›. Krizi öngörerek
               Sefaköy Küçük Sanayi Sitesi Yönetim Kurulu    tüm yap›lanmalar›n›
             Baflkan› Bülent Özgül, 278 ortak ve 418 modül-   ona göre ayarlad›kla-
             den oluflan sitelerinin krizi birebir yaflad›¤›n›,  r›n› belirten Mesan Ki-
             krizin pik yapt›¤› aylarda bofl dükkan say›lar›n-  lit Genel Müdürü R›d-
             da yüzde 20’leri bulduklar›n› aktar›yor.        van Mertöz, “Krizi cid-
               2010 y›l›yla birlikte iyimser havan›n yüzde   diye ald›k. 2001 ve
             7’lik bir toparlanma sa¤lad›¤›n› anlatan Özgül,  1994 krizi gibi de¤er-
             istihdamdaki hareketlili¤in de benzer bir oran  lendirmedik. Sat›fl
             oldu¤unu paylafl›yor. Özgül, “Krizin korkusuyla  yapt›¤›m›z tüm ülkele-
             baya bir frene bas›ld›. Ama tabi ki her fleyin dur-  rin krizden etkilenme
             mas› mümkün de¤il. Tüketim devam etti¤i süre-   ihtimalini de¤erlendir-
             ce toparlanma olacakt›r” diye konufluyor.        dik. Daha ucuz kredi-
               Sefaköy Sanayi Sitesi’nde iki problemle u¤-   lere yo¤unlaflt›k, öz
             raflt›klar›n› ifade eden Özgül, flu bilgileri veriyor:  kayna¤a yöneldik”
             “Atölye binalar›n›n büyütülmesini amaçl›yoruz.  diyor.
             Ama Sanayi ve Ticaret Bakanl›¤›’na dava açma      Endüstriyel  kilit
             sürecindeyiz. Sefaköy KSS olarak yap›laflman›n   alan›nda pazar›n yüz-
             en düflük oldu¤u sitelerden biriyiz. Ama bir tür-  de 40- 45 oran›nda
             lü gerekli onay› alamad›k. Asl›nda kanun ve yö-  darald›¤›n› hat›rlatan
             netmelikten gelen hakk›m›z› kullanmak istiyo-   Mertöz, 2009 y›l›n›n
             ruz.”                                           ilk aylar›nda kapasi-
               Sefaköy’ün ikinci sorunu ise sosyal tesis ala-  telerinin yüzde 50’nin
             n›. Bölgede sosyal tesis alan› için ayr›lm›fl arsa-  alt›na düfltü¤ünü, buna ra¤men iflçi ç›karmaya yönel-
             lar kooperatif ortaklar›n›n üzerine. Özgül, flu  mediklerini söylüyor. Mertöz, “Finans giderlerini
             aç›klamalar› yap›yor: “Kooperatif ortaklar› üze-  azaltmaya çal›flt›k. Ayr›ca 3-4 y›ld›r uygulad›¤›m›z Ya-
             rindeki arsalar›n kooperatif tüzel kiflili¤inde top-  l›n Üretim Stratejisi’ne a¤›rl›k verdik. Stoklar›m›z› ve-
             lanmas› çal›flmas›n› yap›yoruz. Sosyal tesis ala-  rimli kullanmaya çal›flt›k. Stok tüketimi ile ciddi tasar-
             n›m›zda tesis ve ticaret merkezleri yapmay›     ruf sa¤lad›k. Ar-Ge’ye yo¤unlaflt›k. Ar-Ge harcamalar›-
             planl›yoruz. Hangi yöntemle yap›laca¤›na iliflkin  n› önceki y›la göre yüzde 30 artt›rd›k. Krizde yeni
             flu an temkinli bir yaklafl›m var. Tapular› birlefl-  ürün gelifltirme, süreç iyilefltirme ile e¤itime a¤›rl›k
             tirmeden hiçbir fley yapamay›z. Toplam 4 tapu-   verdik” diye konufluyor.
             daki arsa 13 dönüm alandan olufluyor. 2010’da      Krizden daha az etkilenen Uzakdo¤u bölgesinde
             tapular›n toplanmas› ile imar iskan haz›rl›klar›n›  büyüme kaydettiklerini dile getiren Mertöz, flu bilgile-
             tamamlar›z.”                                    ri veriyor: “Krizden önce Çin, Endonezya, Singapur,
                                                             Tayland, Malezya gibi ülkelere sat›fl yapamazken
                                                             2009’da bu bölgelere sat›fllar›m›z, toplam sat›fl›n
                                                             yüzde 14’ünü oluflturdu. Büyüyen Uzakdo¤u pazar›n-
                                                             dan daha fazla pay almak için Çin’de flirket kurduk.
                                                             2010’da daha fazla büyüme bekliyoruz. Pazar› büyüt-
                                                             tük, Afrika’da yeni ülkeleri pazar›m›za katt›k. ‹hracat›-
                                                             m›z›n büyük bir bölümünü oluflturan Bat› Avrupa ül-
                                                             kelerinde sat›fllar›m›z›n düflmesine ra¤men toplam
                                                             sat›flta kriz öncesi ciromuzu yakalam›fl durumday›z.
                                                             Avrupa pazar›nda büyüme hedefimizi Almanya’da flir-
                                                             ket kurarak gösteriyoruz.”
                                                               Dünyada kendi sektöründe en çok tan›nan 4. fir-
                                                             ma olduklar›na dikkat çeken Mertöz, artan talebi kar-
                                                             fl›lamak için Silivri’de yapt›klar› fabrikaya 2011’in so-
                                                             nunda tafl›nmay› düflündüklerini aktar›yor. ‹kitelli’nin
                                                             köklü kurulufllar›ndan biri olduklar›n› hat›rlatan Mer-
                                                             töz, ‹kitelli’nin yeni bir vizyonla yeni bir planlamaya
                                                             ihtiyac› oldu¤unu sözlerine ekliyor.

            194  KobiEfor Mart 2010
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199