Page 136 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 136
SEKTÖR/PROJE LOJ‹ST‹⁄‹
Sektör 2015’te 100 milyar dolar› hedefliyor
Lojistik kavfla¤› Türkiye
Türkiye’de yük taflmac›l›¤›n›n
yüzde 43’ten fazlas›n›
kamyonlar karayolu üzerinden
yap›yor. 60 y›ld›r uyuyan
demiryolu tafl›mac›l›¤› bir
dokunma ile canlan›verdi.
2023 y›l›nda tafl›mac›l›¤›n
yüzde 20’si raylar
üzerinde olacak.
T ürkiye’nin en dinamik sektörlerinden “Lojis- yeniden “Devlet Politikas›” haline geldi¤ini belirte-
rek 60 y›l sonra ilk defa demiryoluna ayr›lan yat›r›m
tik” 52 milyar dolarlık pazara sahip. Pazarda
pay›n›n karayoluna ayr›lan yat›r›m pay›ndan yüzde
1.4o0 kadar operatör firma faaliyette. A¤›rl›k
karayolu kullan›m›nda. Bu yoldan üç kıtada
Öz, Türkiye’nin 2008 y›l› itibariyle yur-
57 ülkeye tafl›ma var. Türkiye ihracat›n›n yüzde 10 daha fazla oldu¤una dikkat çekti.
40’tan aflk›n›n› kamyonlar tafl›yor. Sektörün büyü- tiçi yük tafl›ma miktar›n›n 460 milyon to-
mesi ve genifllemesi h›zl› seyrediyor. 2015 yılında na ulaflt›¤›n›, y›lda ortalama yüzde 5’lik
pazar›n ikiye katlanarak 100 milyar dolara ulaflaca¤ı bir ekonomik büyüme ile bu rakam›n
hesaplanıyor. Çünkü, dıfl ticaretle u¤raflan 50 bin ci- 2023 y›l›nda 860 milyon tonu bulaca¤›n›
var›nda flirketin 5 bini 1 milyon doların üzerinde dıfl söyledi ve 2023 y›l›nda demiryoluna yüz-
ticaret hacmini gerçeklefltiriyor. Sektörde 44 bin de 20’lik bir tafl›ma pay›, yani y›ll›k 170 ‹brahim Öz
kamyon faal durumda. 400 bin kifli istihdam edili- milyon ton öngörüldü¤ünü vurgulad›.
yor. 5 milyar avroyu aflan yatırımı olan sektör, milli
ekonomiye 3.5 milyar avroluk yıllık katma de¤er Logitrans Transport ve Lojistik Fuarı
sa¤lıyor. Türkiye Lojistik sektörünü 4-6 Kasım 2010 tarihle-
Türkiye “sahne” olarak da kilit lojistik ülkesi. Üze- rinde ‹stanbul Fuar Merkezi’nde EKO Fuarcılık ta-
rinden y›lda, Do¤u-Bat› çift istikametli, 600 milyar rafından düzenlenen 4. Logitrans Transport ve Lojis-
dolarlık yük geçiyor. Bu rakamın 2015 yılında 1 tril- tik Fuarı’nda bir kere daha tan›d›k. Fuarda hizmet
yon dolar olması bekleniyor. sektöründen a¤ırlıklı katılımcı profilinde karayolu
Karayolu ile gerçekleflen taflımalar dıflında Orta taflımacıları, 3’üncü ve 4’üncü parti lojistik flirketle-
Asya, hava ve deniz trafi¤inde yük hareketlerinin en ri, demiryolu ve denizyolu acenteleri, havayolları, li-
hızlı büyüdü¤ü bölge ve Türkiye burada. Sadece ha- man otoriteleri, tedarik zinciri yöneticileri, sigorta ve
va kargo, bu bölgede kriz öncesinde yüzde 8 büyü- finans kurumları vard›.
me göstermiflti. ‹htiyaçlarının yüzde 80’ini ithal eden Sektörün endüstriyel aya¤ından ise depolama ve
körfez ülkeleri küresel ihracatın en dikkate de¤er pa- raf sistemleri, forklift, istif makineleri ile depo ekip-
zar› durumdad›r. Lojistik hizmeti Türkiye’nin bu alan- manları, yazılım ve otomasyon çözümleri, araç takip
daki ana etkinli¤i haline gelmifltir. ve filo yönetim sistemleri, sinyalizasyon teknolojile-
ri, ticari araçlar, yedek parçaları ve aksesuarları ile
Demiryolu 60 y›l sonra k›p›rdad› çekicileri kat›l›mc›yd›.
Demiryolu Tafl›mac›l›¤› Derne¤i Yönetim Kurulu Okurlar›m›za, sektörden önemli bir kesit sunan
Baflkan› ‹brahim Öz, Son 6-7 y›ld›r demiryollar›n›n seçilmifl baz› firmalar› tan›t›yoruz.
136 KobiEfor Aral›k 2010