Page 134 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 134
UZMAN Toplant›larda Hangi Yöntemi
Kullanal›m?
B elli bir konuyu görüflmek, bir prob- fl›m›za gelecek problemler, s›k›nt›lar ön-
lemi çözmek ya da bir konuda ka-
görülerek ortaya ç›kar›l›r ve önlem al›n›r.
Bu aflamada flu sorunun cevab›n› arama-
rara varman›n gerekti¤i toplant›lar-
da, toplant›ya kat›lanlar genellikle
daldan dala atlamakta, herkes konuya l›y›z: Bu önerinin, projenin bize ne gibi
zararlar› olabilir?
farkl› aç›dan yaklaflmaktad›r. Pareto ana-
lizinden yola ç›karsak kat›l›mc›lar›n yüzde 4 4. fiAPKA: SARI fiAPKA
20’si toplant› zaman›n›n yüzde 80’ini kul- ‹yimser, avantaj ve faydalar flapkas›d›r.
lanmaktad›r. Bu da çok fazla zaman kay- Projenin avantajlar›n›n ve sonuçta elde
b›na sorunlar›n çözümünde ve sonuçlar›n edilecek faydalar›n ortaya kondu¤u flap-
ortaya ç›kmas›nda güçlüklere neden ol- kad›r. Yap›lacak iflin avantajlar› ortaya
maktad›r. konulur. Getirileri gözönüne al›n›r. Bu
Alt› fiapkal› Düflünme Tekni¤i*, toplant›- aflamada flu sorunun cevab› aran›r: Bu
lardaki düflünce ve önerilerin belirli bir projenin bize sa¤layaca¤› getiriler neler
düzen içinde sunulmas› ve sistematiklefl- olabilir?
tirilmesi için kullan›lan bir yöntemdir.
fiapkalar düflüncelerin ayr›flt›r›lmas› için 5. fiAPKA: YEfi‹L fiAPKA
kullan›lan bir semboldür. Kat›l›mc›lardan Yenilikçilik, yarat›c›l›k, üretken fikirler
flapkalar›n rengi de¤ifltikçe, rengin simge- flapkas›d›r. ‘Konu ile ilgili alternatifler ne-
ledi¤i düflüncelerin belirli bir düzen için- lerdir?’ sorusunun cevaplar› aran›r. Yarat›-
MEM‹fi YILMAM de s›ras›yla aktar›lmas› beklenir. c›l›k ön planda tutulur ve toplant›ya kat›-
Alt› flapkal› düflünme tekni¤inin ana ama- lanlar›n yarat›c› fikirlerini ortaya koymala-
Uzman E¤itmen/ c›: Düflünme sürecine odaklan›p gelifltir- r› teflvik edilir. En ayk›r› fikirler ödüllendi-
Yönetim Dan›flman› mek. Yarat›c›l›¤› cesaretlendirmek, paralel rilir. Fikrini söyleyenlere gülünmeyece¤i
ve lateral düflünmek. ‹letiflimi iyilefltir- garanti alt›na al›n›r. Fikir çok saçma da
memis@yilmam.com mek. Karar verme sürecini h›zland›rmak. olsa asla söyleyene satafl›lmamal›d›r.
Tart›flmalardan kaç›nmak. Önemli olan fikrin saçma olup olmad›¤›
de¤il; orijinal, yeni, üretken olmas› ve
Alt› fiapkal› NASIL UYGULANIR? katmade¤er yaratmas›d›r. Çünkü bir fikir
Kat›l›mc›lara üzerinde görüflme yapacakla- gerçekleflene kadar saçmad›r, gerçeklefl-
Düflünme Tekni¤i, r› konu verilir. Tüm kat›l›mc›lardan konu- tikten sonra saçma olmaktan ç›kar. Bu
ya yaklafl›rken ayn› flapkay› giymeleri, ya-
aflamada flu sorunun cevab› aranmal›d›r:
toplant›lardaki ni konuya ayn› flekilde yaklaflmalar› bek- Bu konudaki de¤iflik önerilerimiz neler
olabilir?
lenir. fiapkalar›n renkleri afla¤›da verilen
düflünce ve düflünme yaklafl›mlar›n› simgelemektedir. 6. fiAPKA: MAV‹ fiAPKA
1. fiAPKA: BEYAZ fiAPKA
önerilerin belirli bir Tarafs›z flapkad›r ve net bilgileri içerir. Serinkanl› durum analizi, de¤erlendirme
flapkas›d›r. Sonunu görmeden ifle baflla-
düzen içinde Görüflülen konu ile ilgili net bilgiler, say›- mamak istiyorsak bu aflama çok önemli-
dir. Sonuçlar›n ortaya kondu¤u flapkad›r.
lar, araflt›rmalar, ölçümler, kan›tlanm›fl
sunulmas› ve veriler ortaya konur. Bu aflamada flu so- Düflünceler, öneriler ve görüfller sistem-
lefltirilir. Toplant›n›n sonuçlar› ortaya ç›-
rular›n cevaplar› aranmal›d›r: Hangi bilgi-
lere sahibiz? Hangi bilgiler eksik? ‹htiyac›- kar›l›r ve özetlenir. ‘Ne yap›lacak? Niçin
sistematiklefltirilmesi m›z olan bilgiyi nas›l elde ederiz? yap›lacak? Nas›l yap›lacak? Kim yapacak?
Nerede yapacak? Ne zaman bafllayacak
için kullan›lan bir 2. fiAPKA: KIRMIZI fiAPKA ve bitecek?’ sorular›n›n cevaplar› net ola-
Duygusal, kiflisel flapkad›r. Kiflisel duygu- rak yaz›l›r ve projelendirilir.
yöntemdir. lar bu flapkada hesaba kat›l›r. Görüflülen Kat›l›mc›lar flapkalar›n tümünü belirli bir
konu ile ilgili olarak kat›l›mc›lara hiçbir düzen içerisinde takarak düflünce ve öne-
fiapkalar dayana¤› olmasa da duygular›n› ve hisle- rilerini s›rayla aktar›rlar ve böylece top-
rini söyleme flans› verilir. Kat›l›mc›lar›n ki- lant› hedefe ulafl›r. Bu aflamalar›n sonun-
düflüncelerin flisel görüflleri al›n›r. Bu görüfllerinden da gelecekten bugüne bakmam›z›** sa¤-
dolay› fikirlerini söyleyenler suçlanmama- layan flu sorular›n cevaplar› verilmifl ol-
ayr›flt›r›lmas› için l›d›r. Bu aflamada flu sorunun cevab› mal›d›r. Aksi halde tekrar birinci flapkay›
aranmal›d›r: Söz konusu olay, durum, giymeniz toplant›ya yeniden bafllaman›z
kullan›lan bir öneri, sorun vb. hakk›nda neler hissedi- gerekir: Geçmiflteki durumumuz-Neydik,
yorsunuz? ne olduk? fiimdiki durumumuz-Ne oluyor?
semboldür. Gelecekteki istenen durumumuz-Ne ola-
3. fiAPKA: S‹YAH fiAPKA ca¤›z? Sonra neler olmal›? Son olarak da
Kötümser, tedbir flapkas›d›r. Riskler, teh- istedi¤imiz gelece¤e ulaflmak için yap›l-
ditler ve tehlikelerle ilgili olan flapkad›r. mas› gerekenler, performans aç›klar›m›z
Kötümser tüneli görür, iyimser ise tünelin ile ilgili flu soruyu sormal›y›z: Ne olmu-
ucundaki ›fl›¤›. ‹yimser olmadan önce tü- yor?
nele girece¤imizi bilmemiz gerekir. Belir- *Alt› fiapkal› Düflünme Tekni¤i Edward De
sizliklerin önüne geçmek için konunun Bono’nun 1985’te yay›nlanan kitab›d›r.
riskleri hesaplanmal›d›r. Belirsizli¤in s›n›r- ‹ngilizce ad› Six Thinking Hats’tir.
lar› yoktur ve hesaplanamaz. Oysa riskin **Gelecekten Bugüne Bakmak: Düflün! Ne
s›n›rlar› bellidir ve risk hesaplanabilir. Ne oluyor? Ne olmal›? “Ne olmuyor”lar› belir-
kadar risk yüklenece¤imizi bilmeden yola le ve harekete geç! Yap! Sürdür! Gelifltir!
ç›kmamal›y›z. Bu aflamada gelecekte ba- Ol!
134 KobiEfor Aral›k 2010