Page 134 - KobiEfor_Aralik_2010
P. 134

UZMAN                      Toplant›larda Hangi Yöntemi
                                                          Kullanal›m?


                                     B    elli bir konuyu görüflmek, bir prob-  fl›m›za gelecek problemler, s›k›nt›lar ön-
                                          lemi çözmek ya da bir konuda ka-
                                                                         görülerek ortaya ç›kar›l›r ve önlem al›n›r.
                                                                         Bu aflamada flu sorunun cevab›n› arama-
                                          rara varman›n gerekti¤i toplant›lar-
                                          da, toplant›ya kat›lanlar genellikle
                                      daldan dala atlamakta, herkes konuya  l›y›z: Bu önerinin, projenin bize ne gibi
                                                                         zararlar› olabilir?
                                      farkl› aç›dan yaklaflmaktad›r. Pareto ana-
                                      lizinden yola ç›karsak kat›l›mc›lar›n yüzde  4 4. fiAPKA: SARI fiAPKA
                                      20’si toplant› zaman›n›n yüzde 80’ini kul-  ‹yimser, avantaj ve faydalar flapkas›d›r.
                                      lanmaktad›r. Bu da çok fazla zaman kay-  Projenin avantajlar›n›n ve sonuçta elde
                                      b›na sorunlar›n çözümünde ve sonuçlar›n  edilecek faydalar›n ortaya kondu¤u flap-
                                      ortaya ç›kmas›nda güçlüklere neden ol-  kad›r. Yap›lacak iflin avantajlar› ortaya
                                      maktad›r.                          konulur. Getirileri gözönüne al›n›r. Bu
                                      Alt› fiapkal› Düflünme Tekni¤i*, toplant›-  aflamada flu sorunun cevab› aran›r: Bu
                                      lardaki düflünce ve önerilerin belirli bir  projenin bize sa¤layaca¤› getiriler neler
                                      düzen içinde sunulmas› ve sistematiklefl-  olabilir?
                                      tirilmesi için kullan›lan bir yöntemdir.
                                      fiapkalar düflüncelerin ayr›flt›r›lmas› için  5. fiAPKA: YEfi‹L fiAPKA
                                      kullan›lan bir semboldür. Kat›l›mc›lardan  Yenilikçilik, yarat›c›l›k, üretken fikirler
                                      flapkalar›n rengi de¤ifltikçe, rengin simge-  flapkas›d›r. ‘Konu ile ilgili alternatifler ne-
                                      ledi¤i düflüncelerin belirli bir düzen için-  lerdir?’ sorusunun cevaplar› aran›r. Yarat›-
           MEM‹fi YILMAM               de s›ras›yla aktar›lmas› beklenir.  c›l›k ön planda tutulur ve toplant›ya kat›-
                                      Alt› flapkal› düflünme tekni¤inin ana ama-  lanlar›n yarat›c› fikirlerini ortaya koymala-
           Uzman E¤itmen/             c›: Düflünme sürecine odaklan›p gelifltir-  r› teflvik edilir. En ayk›r› fikirler ödüllendi-
           Yönetim Dan›flman›          mek. Yarat›c›l›¤› cesaretlendirmek, paralel  rilir. Fikrini söyleyenlere gülünmeyece¤i
                                      ve lateral düflünmek. ‹letiflimi iyilefltir-  garanti alt›na al›n›r. Fikir çok saçma da
           memis@yilmam.com           mek. Karar verme sürecini h›zland›rmak.  olsa asla söyleyene satafl›lmamal›d›r.
                                      Tart›flmalardan kaç›nmak.           Önemli olan fikrin saçma olup olmad›¤›
                                                                         de¤il; orijinal, yeni, üretken olmas› ve
            Alt› fiapkal›              NASIL UYGULANIR?                   katmade¤er yaratmas›d›r. Çünkü bir fikir
                                      Kat›l›mc›lara üzerinde görüflme yapacakla-  gerçekleflene kadar saçmad›r, gerçeklefl-
        Düflünme Tekni¤i,              r› konu verilir. Tüm kat›l›mc›lardan konu-  tikten sonra saçma olmaktan ç›kar. Bu
                                      ya yaklafl›rken ayn› flapkay› giymeleri, ya-
                                                                         aflamada flu sorunun cevab› aranmal›d›r:
          toplant›lardaki             ni konuya ayn› flekilde yaklaflmalar› bek-  Bu konudaki de¤iflik önerilerimiz neler
                                                                         olabilir?
                                      lenir. fiapkalar›n renkleri afla¤›da verilen
            düflünce ve                düflünme yaklafl›mlar›n› simgelemektedir.  6. fiAPKA: MAV‹ fiAPKA
                                      1. fiAPKA: BEYAZ fiAPKA
       önerilerin belirli bir         Tarafs›z flapkad›r ve net bilgileri içerir.  Serinkanl› durum analizi, de¤erlendirme
                                                                         flapkas›d›r. Sonunu görmeden ifle baflla-
           düzen içinde               Görüflülen konu ile ilgili net bilgiler, say›-  mamak istiyorsak bu aflama çok önemli-
                                                                         dir. Sonuçlar›n ortaya kondu¤u flapkad›r.
                                      lar, araflt›rmalar, ölçümler, kan›tlanm›fl
           sunulmas› ve               veriler ortaya konur. Bu aflamada flu so-  Düflünceler, öneriler ve görüfller sistem-
                                                                         lefltirilir. Toplant›n›n sonuçlar› ortaya ç›-
                                      rular›n cevaplar› aranmal›d›r: Hangi bilgi-
                                      lere sahibiz? Hangi bilgiler eksik? ‹htiyac›-  kar›l›r ve özetlenir. ‘Ne yap›lacak? Niçin
     sistematiklefltirilmesi           m›z olan bilgiyi nas›l elde ederiz?  yap›lacak? Nas›l yap›lacak? Kim yapacak?
                                                                         Nerede yapacak? Ne zaman bafllayacak
        için kullan›lan bir           2. fiAPKA: KIRMIZI fiAPKA            ve bitecek?’ sorular›n›n cevaplar› net ola-
                                      Duygusal, kiflisel flapkad›r. Kiflisel duygu-  rak yaz›l›r ve projelendirilir.
            yöntemdir.                lar bu flapkada hesaba kat›l›r. Görüflülen  Kat›l›mc›lar flapkalar›n tümünü belirli bir
                                      konu ile ilgili olarak kat›l›mc›lara hiçbir  düzen içerisinde takarak düflünce ve öne-
              fiapkalar                dayana¤› olmasa da duygular›n› ve hisle-  rilerini s›rayla aktar›rlar ve böylece top-
                                      rini söyleme flans› verilir. Kat›l›mc›lar›n ki-  lant› hedefe ulafl›r. Bu aflamalar›n sonun-
           düflüncelerin               flisel görüflleri al›n›r. Bu görüfllerinden  da gelecekten bugüne bakmam›z›** sa¤-
                                      dolay› fikirlerini söyleyenler suçlanmama-  layan flu sorular›n cevaplar› verilmifl ol-
        ayr›flt›r›lmas› için           l›d›r. Bu aflamada flu sorunun cevab›  mal›d›r. Aksi halde tekrar birinci flapkay›
                                      aranmal›d›r: Söz konusu olay, durum,  giymeniz toplant›ya yeniden bafllaman›z
           kullan›lan bir             öneri, sorun vb. hakk›nda neler hissedi-  gerekir: Geçmiflteki durumumuz-Neydik,
                                      yorsunuz?                          ne olduk? fiimdiki durumumuz-Ne oluyor?
            semboldür.                                                   Gelecekteki istenen durumumuz-Ne ola-
                                      3. fiAPKA: S‹YAH fiAPKA              ca¤›z? Sonra neler olmal›? Son olarak da
                                      Kötümser, tedbir flapkas›d›r. Riskler, teh-  istedi¤imiz gelece¤e ulaflmak için yap›l-
                                      ditler ve tehlikelerle ilgili olan flapkad›r.  mas› gerekenler, performans aç›klar›m›z
                                      Kötümser tüneli görür, iyimser ise tünelin  ile ilgili flu soruyu sormal›y›z: Ne olmu-
                                      ucundaki ›fl›¤›. ‹yimser olmadan önce tü-  yor?
                                      nele girece¤imizi bilmemiz gerekir. Belir-  *Alt› fiapkal› Düflünme Tekni¤i Edward De
                                      sizliklerin önüne geçmek için konunun  Bono’nun 1985’te yay›nlanan kitab›d›r.
                                      riskleri hesaplanmal›d›r. Belirsizli¤in s›n›r-  ‹ngilizce ad› Six Thinking Hats’tir.
                                      lar› yoktur ve hesaplanamaz. Oysa riskin  **Gelecekten Bugüne Bakmak: Düflün! Ne
                                      s›n›rlar› bellidir ve risk hesaplanabilir. Ne  oluyor? Ne olmal›? “Ne olmuyor”lar› belir-
                                      kadar risk yüklenece¤imizi bilmeden yola  le ve harekete geç! Yap! Sürdür! Gelifltir!
                                      ç›kmamal›y›z. Bu aflamada gelecekte ba-  Ol!
          134 KobiEfor Aral›k 2010
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139