Page 193 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 193

‹ç pazar› neler kuvvetlendirir derseniz.. En önem-  ya’ya ihracattaki art›fl oran› yüzde 13 seviyesindedir.
           li ad›mlardan biri Hurda Teflvik Yasas›’n›n ç›kmas›  2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda Romanya yüzde 74’lük bir
           olacakt›r. Yasan›n yürürlü¤e girmesiyle piyasan›n  art›fl ile yan sanayinin ikinci büyük ihracat pazar› ol-
           önü aç›lacak. 2003-2004 y›llar›nda hurda teflvikleri  mufltur. Yan sanayi ihracat›nda, Romanya haricinde
           uyguland›¤›nda ayda 20 bin araç hurdaya ç›k›yordu;  Rusya, Brezilya, M›s›r, Hollanda, Suudi Arabistan,
           daha sonra teflvik kalkt›¤›nda bu rakam›n 2 bini bi-  Çek Cumhuriyeti, Bulgaristan, Arjantin , Güney Afri-
           le bulmad›¤›n› gördük. Mevcut durumda var olan   ka Cumhuriyeti dikkat çeken di¤er ülkelerdir. Tüm
           araçlar›n üçte biri 16 yafl›ndan büyük. Bu araçlar ha-  araç türlerini dikkate ald›¤›m›zda yerli üretimden sa-
           van›n kirlenmesine de neden oluyor.              t›fl oran› yüzde 42, ithal sat›fl oran› ise yüzde 58 se-
                                                            viyesindedir.
              Özlem Gülflen Arkan
              TAYSAD Genel Sekreteri
                                                                 YEN‹ CADDY, P‹YASADA
              Yan sanayi ihracat› artt›                         Volkswagen Ticari Araç’›n tüm dünyada önem-
                                        2010 y›l›n›n Eylül   li bir sat›fl baflar›s›na imza atan modeli Caddy, ta-
                                      ay›nda 54 bin 46       mamen yenilenmifl haliyle showroomlarda yerini
                                      otomobil, 39 bin 334   ald›. Yenilenen d›fl tasar›m›yla fl›k bir görünüme
                                      hafif ticari araç, 3 bin  kavuflan Yeni Caddy, standart olarak sundu¤u
                                      73 a¤›r ticari araç, 2  ilave ekipmanlar›yla hem sürücü hem de yolcu
                                      bin 808 traktör ol-    güvenli¤inde fark yarat›yor. Türkiye’de 1.6 TDI
                                      mak üzere toplam 99    motor seçenekleriyle sat›lan yeni Caddy daha
                                      bin 261 araç üretil-   sessiz oluflu ve düflük yak›t tüketim de¤eriyle
                                      mifltir. 2009 y›l›n›n   gözde. Caddy trendline ve comfortline olmak
                                      Eylül ay›na göre oto-  üzere iki farkl› donan›m seçene¤iyle, 36.790-
                                      mobil üretimi yüzde    TL’den bafllayan anahtar teslim fiyat›yla sat›fla
                                      7, hafif ticari araç   sunuluyor. Yeni tasar›m DNA’s›na sahip üçüncü
                                      yüzde 15, a¤›r ticari  model olan Caddy bütünüyle yeniden tasarlan-
                                      araç yüzde 74, trak-   m›fl ön bölüme sahip. Radyatör ›zgaras› tasar›m
           tör üretimi ise yüzde 153 artm›flt›r. Toplam araç üre-  aç›s›ndan tek bir birimi oluflturuyor ve radyatö-
           timindeki art›fl oran› ise yüzde 14 seviyesindedir.  rün yatay çizgileri ön far grubuna kadar devam
              2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda ise 443 bin 236 otomo-  ediyor. Yeniden tasarlanan VW ambleminin ›zga-
           bil, 320 bin 816 hafif ticari araç, 20 bin 250 a¤›r ti-  raya entegre edildi¤i Caddy’in ön k›sm›, yeni sis
           cari araç, 21 bin 302 traktör olmak üzere 805 bin  farlar› ile daha dikkat çekici hale geliyor. Caddy
           604 adetlik toplam üretim adedine ulafl›lm›flt›r. 2009  yeni dizel motorlar›yla yüzde 21’e varan verimli-
           y›l›n›n ayn› dönemine göre otomobil üretimi yüzde  lik sunuyor. Yine ilk kez bütün versiyonlar›nda
           18, hafif ticari araç üretimi yüzde 40, a¤›r ticari araç  ikinci koltuk s›ras›n›n bütünüyle ç›kar›labildi¤i
           üretimi yüzde 82, traktör üretimi ise yüzde 107 art-  Yeni Caddy’nin 5 koltuklu versiyonu bu sayede,
           m›flt›r. Toplam araç üretimi art›fl› yüzde 29 seviye-  tavana kadar yüklendi¤inde, 3,030 litreye varan
           sindedir.                                         bir yük kapasitesi sa¤l›yor.
              Eylül ay›nda otomotiv yan sanayi ihracat› 358
           milyon dolar› aksam ve parça, 85 milyon dolar› iç ve
           d›fl lastik, 9.5 milyon dolar› akümülatör, 2 milyon
           dolar› emniyet cam› olmak üzere toplam 455 milyon
           dolar seviyesindedir. 2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda geçen
           senenin ayn› dönemine göre yüzde 11 artarak 3.9
           milyar dolar de¤erine ulaflm›flt›r.
              Sanayi ihracat›n›n yüzde 70’inden fazlas›n›n AB
           üyesi ülkelere gerçekleflmesi ve Avro / Dolar parite-
           sinde, paritenin dolar lehine de¤iflmesinin sonucun-
           da sanayimizi maliyetler aç›s›ndan olumsuz olarak
           etkilemeye devam ederken, ihracat de¤erinde de tu-
           tar olarak gerçek art›fl›n görülememesine neden ol-
           maktad›r. 2010 y›l› ihracat öngörümüz 16 - 17 milyar
           dolar seviyesinde bir ihracat›n gerçekleflece¤i yö-
           nündedir.
              2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda yan sanayi ihracat› geçen
           senenin ayn› dönemine göre yüzde 10.57 oran›nda
           art›fl ile 3.9 milyar dolar seviyesine yükselmifltir. Yan
           sanayi ihracat›nda en büyük paya sahip olan Alman-
                                                                                      Kas›m 2010 KobiEfor 191
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198