Page 193 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 193
‹ç pazar› neler kuvvetlendirir derseniz.. En önem- ya’ya ihracattaki art›fl oran› yüzde 13 seviyesindedir.
li ad›mlardan biri Hurda Teflvik Yasas›’n›n ç›kmas› 2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda Romanya yüzde 74’lük bir
olacakt›r. Yasan›n yürürlü¤e girmesiyle piyasan›n art›fl ile yan sanayinin ikinci büyük ihracat pazar› ol-
önü aç›lacak. 2003-2004 y›llar›nda hurda teflvikleri mufltur. Yan sanayi ihracat›nda, Romanya haricinde
uyguland›¤›nda ayda 20 bin araç hurdaya ç›k›yordu; Rusya, Brezilya, M›s›r, Hollanda, Suudi Arabistan,
daha sonra teflvik kalkt›¤›nda bu rakam›n 2 bini bi- Çek Cumhuriyeti, Bulgaristan, Arjantin , Güney Afri-
le bulmad›¤›n› gördük. Mevcut durumda var olan ka Cumhuriyeti dikkat çeken di¤er ülkelerdir. Tüm
araçlar›n üçte biri 16 yafl›ndan büyük. Bu araçlar ha- araç türlerini dikkate ald›¤›m›zda yerli üretimden sa-
van›n kirlenmesine de neden oluyor. t›fl oran› yüzde 42, ithal sat›fl oran› ise yüzde 58 se-
viyesindedir.
Özlem Gülflen Arkan
TAYSAD Genel Sekreteri
YEN‹ CADDY, P‹YASADA
Yan sanayi ihracat› artt› Volkswagen Ticari Araç’›n tüm dünyada önem-
2010 y›l›n›n Eylül li bir sat›fl baflar›s›na imza atan modeli Caddy, ta-
ay›nda 54 bin 46 mamen yenilenmifl haliyle showroomlarda yerini
otomobil, 39 bin 334 ald›. Yenilenen d›fl tasar›m›yla fl›k bir görünüme
hafif ticari araç, 3 bin kavuflan Yeni Caddy, standart olarak sundu¤u
73 a¤›r ticari araç, 2 ilave ekipmanlar›yla hem sürücü hem de yolcu
bin 808 traktör ol- güvenli¤inde fark yarat›yor. Türkiye’de 1.6 TDI
mak üzere toplam 99 motor seçenekleriyle sat›lan yeni Caddy daha
bin 261 araç üretil- sessiz oluflu ve düflük yak›t tüketim de¤eriyle
mifltir. 2009 y›l›n›n gözde. Caddy trendline ve comfortline olmak
Eylül ay›na göre oto- üzere iki farkl› donan›m seçene¤iyle, 36.790-
mobil üretimi yüzde TL’den bafllayan anahtar teslim fiyat›yla sat›fla
7, hafif ticari araç sunuluyor. Yeni tasar›m DNA’s›na sahip üçüncü
yüzde 15, a¤›r ticari model olan Caddy bütünüyle yeniden tasarlan-
araç yüzde 74, trak- m›fl ön bölüme sahip. Radyatör ›zgaras› tasar›m
tör üretimi ise yüzde 153 artm›flt›r. Toplam araç üre- aç›s›ndan tek bir birimi oluflturuyor ve radyatö-
timindeki art›fl oran› ise yüzde 14 seviyesindedir. rün yatay çizgileri ön far grubuna kadar devam
2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda ise 443 bin 236 otomo- ediyor. Yeniden tasarlanan VW ambleminin ›zga-
bil, 320 bin 816 hafif ticari araç, 20 bin 250 a¤›r ti- raya entegre edildi¤i Caddy’in ön k›sm›, yeni sis
cari araç, 21 bin 302 traktör olmak üzere 805 bin farlar› ile daha dikkat çekici hale geliyor. Caddy
604 adetlik toplam üretim adedine ulafl›lm›flt›r. 2009 yeni dizel motorlar›yla yüzde 21’e varan verimli-
y›l›n›n ayn› dönemine göre otomobil üretimi yüzde lik sunuyor. Yine ilk kez bütün versiyonlar›nda
18, hafif ticari araç üretimi yüzde 40, a¤›r ticari araç ikinci koltuk s›ras›n›n bütünüyle ç›kar›labildi¤i
üretimi yüzde 82, traktör üretimi ise yüzde 107 art- Yeni Caddy’nin 5 koltuklu versiyonu bu sayede,
m›flt›r. Toplam araç üretimi art›fl› yüzde 29 seviye- tavana kadar yüklendi¤inde, 3,030 litreye varan
sindedir. bir yük kapasitesi sa¤l›yor.
Eylül ay›nda otomotiv yan sanayi ihracat› 358
milyon dolar› aksam ve parça, 85 milyon dolar› iç ve
d›fl lastik, 9.5 milyon dolar› akümülatör, 2 milyon
dolar› emniyet cam› olmak üzere toplam 455 milyon
dolar seviyesindedir. 2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda geçen
senenin ayn› dönemine göre yüzde 11 artarak 3.9
milyar dolar de¤erine ulaflm›flt›r.
Sanayi ihracat›n›n yüzde 70’inden fazlas›n›n AB
üyesi ülkelere gerçekleflmesi ve Avro / Dolar parite-
sinde, paritenin dolar lehine de¤iflmesinin sonucun-
da sanayimizi maliyetler aç›s›ndan olumsuz olarak
etkilemeye devam ederken, ihracat de¤erinde de tu-
tar olarak gerçek art›fl›n görülememesine neden ol-
maktad›r. 2010 y›l› ihracat öngörümüz 16 - 17 milyar
dolar seviyesinde bir ihracat›n gerçekleflece¤i yö-
nündedir.
2010 y›l›n›n ilk 9 ay›nda yan sanayi ihracat› geçen
senenin ayn› dönemine göre yüzde 10.57 oran›nda
art›fl ile 3.9 milyar dolar seviyesine yükselmifltir. Yan
sanayi ihracat›nda en büyük paya sahip olan Alman-
Kas›m 2010 KobiEfor 191