Page 191 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 191
ELEKTR‹KL‹
ARAÇLAR SEKTÖRÜ
DE⁄‹fiT‹RECEK
Deloitte taraf›ndan yay›nla-
nan "Gelece¤i fiarj Etmek:
Elektrikli Araçlar ve Bir En-
düstrinin De¤iflimi" bafll›k-
l› makalede, 2020’de dün-
yada yaklafl›k 13 milyon
elektrikli arac›n kullan›la-
ca¤› tahmin ediliyor. Bu
konuda daha düflük ra-
kamlar veren, bu say›y› 2
milyon civar›nda tahmin eden projeksiyonlar da
bulunuyor. 2020'de otomobil sat›fllar›n›n 100 mil-
yon civar›nda olaca¤› göz önünde bulunduruldu-
¤unda, elektrikli araçlar›n beklenen pazar pay›n›n
az oldu¤u görülüyor. ‹çten yanmal› motorlu araç-
lar›n en az›ndan 10 y›l daha pazar lideri olarak
kalacaklar› anlafl›l›yor. Yaz›da elektrikli araçlar›n
flu anda pazarda önemli bir yeri bulunmad›¤›, an-
cak baz› faktörlerin bu araçlar›n gelece¤ini ayd›n-
YERL‹ ÖZGÜN ‹KL‹MSEL latt›¤› kaydediliyor. Bu faktörler aras›nda petrol
fiyatlar›n›n sürekli yükselmesinin yan› s›ra çevre-
TEKNOLOJ‹ VE TASARIM
yi koruma kayg›lar›n›n artmas› da yer al›yor. De-
Türkiye’nin “‹klim De¤iflikli¤i” kapsam›ndaki ulusal loitte Türkiye Dan›flmanl›k Hizmetleri Direktörü
Günefl Süsler, "Elektrikle çal›flan araçlar otomo-
vizyonu do¤rultusunda temiz ve yenilenebilir ener-
tiv sektörünün hükümetlerin gündemindeki öne-
ji kaynaklar›n›n üretimi ve kullan›m›n› gelifltirmek
mini güçlendiriyor. Hibrid araçlar yavafl yavafl ül-
üzere, düflük karbon emisyonlu çevre dostu araçlar
kemizde de görülüyor. Elektrikli araçlar sadece
konusunda özgün teknoloji, tasar›m ve üretim ile
otomotiv sektörünü de¤il, yaflam›m›z› da önemli
alternatif yak›t konusundaki teknolojik yat›r›mlar›n
ölçüde de¤ifltirecek. Elektrikli otomobiller sektör-
desteklenmesi ile ilgili politikalar büyük önem tafl›-
de yap›sal de¤ifliklikler yaflanmas›n› sa¤layacak.
maktad›r. Ancak bu hedefin yerli üretimde daha
Türkiye’nin gelece¤e yönelik stratejileri göz
yüksek katma de¤er önceli¤i ile gelifltirilmesi için
önünde bulunduruldu¤unda daha yüksek katma
özel önlemlerin de al›nmas› zorunludur.
de¤erli üretim yapabilen, inovatif ve marka odak-
l› bir yap›n›n amaçland›¤›n› görmekteyiz. Elektrik-
li otomobiller, bu aç›dan sektör ve Türkiye için
önemli bir f›rsat teflkil etmekte" diye konufluyor.
ile dünyan›n en iyi üreticileri aras›nda. Zira Türki- Almanya 2020'de 1 milyon, Çin ise 4 milyon elek-
ye’de üretilen araçlar tüm dünyaya ihraç ediliyor. trikli araç kullan›m›n› hedefliyor. ABD ise 2015 y›-
Sektörün en büyük sermayesini ise; dünya kalitesin- l›nda 1 milyon hibrid arac› olmas›n› öngörüyor.
de yetiflmifl insan kayna¤› oluflturuyor. Türkiye bu- Elektrikli araçlar›n en büyük dezavan-
gün itibariyle üretiminin yüzde 80’ini ihraç ederken tajlar› aras›nda yüksek pil fiyatlar›,
bunun yüzde 90’›n› ise geliflmifl Avrupa Birli¤i ülke- 160 kilometrenin alt›ndaki men-
lerine gerçeklefltiriyor. 2010 y›l› A¤ustos ay› otomo- zilleri ve yeterince verimli ol-
bil sat›fllar› ile Türkiye, Avrupa otomobil sat›fllar›nda mayan altyap›lar› yer al›yor.
6. s›rada yer al›rken, Ocak-A¤ustos dönemi otomo- Elektrikli araçlar›n say›s› art-
bil sat›fllar› ile Türkiye, Avrupa otomobil sat›fllar› s›- t›kça üretim maliyetlerinin
ralamas›nda yine 8. s›rada yer ald›. 2010 y›l› A¤us- azalmas› bekleniyor. Japon-
tos ay› hafif ticari araç pazar sat›fllar› ile Türkiye, Av- ya'da da konuyla ilgili de-
rupa hafif ticari araç pazar› sat›fllar›nda 2. s›rada yer vam eden çal›flmalara göre
al›rken, Ocak-A¤ustos dönemi hafif ticari araç sat›fl- 2030 y›l›nda piller çok daha
lar› ile Türkiye, Avrupa hafif ticari araç sat›fllar›n› 3. kuvvetli olacak ve elektrikli
s›rada tamamlad›. Gerek iç pazarda gerek yurtd›fl›n- araçlar tek dolumda 1,600 kilo-
da sektör sürdürülebilir bir büyüme stratejisine ihti- metre gidebilecekler.
yaç duyuyor.
Kas›m 2010 KobiEfor 189