Page 192 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 192
SEKTÖR/OTOMOT‹V
Bu say›m›zda, k›p›rdan›fl› bile di¤er sektörler
üzerinde coflku yaratan Otomotiv Sektörümüzü,
sektörü yöneten büyük sivil toplum kurulufllar›;
OSD, ODD ve TAYSAD’›n dilinden okurlar›m›za ak-
tar›yoruz:
Prof. Dr. Ercan Tezer
Otomotiv Sanayicileri Derne¤i Genel Sekreteri
Sanayi stratejisi
önemli
2010 y›l› Ocak-Eylül dö-
neminde toplam pazar,
2009 y›l› ayn› dönemine
göre yüzde 11.8 oran›nda
artarak 484 bin adet düze-
yinde gerçekleflti. 2010 y›l›-
n›n ilk aylar›nda otomobil
sat›fllar›n›n bir miktar geri-
lemesine karfl›l›k daha son- Mustafa Bayraktar
ra talep art›fl› süreklilik ka- Otomotiv Distribütörleri Derne¤i (ODD) Baflkan›
zanm›fl ve Eylül ay›nda da
talepteki hareketlilik, geniflleyen kredi piyasalar›n›n Dünyan›n en iyi üreticilerindeniz
olumlu etkisine ba¤l› olarak devam etmifltir. Otomotiv sanayii baflta demir-çelik ve petro-kim-
2010 y›l› ilk 9 ayl›k dönemde hafif ticari araç pa- ya gibi farkl› sektör ürünlerinin bafll›ca al›c›s› konu-
zar›ndaki art›fl yüzde 11’i buldu. mundad›r. Bu sebeple otomotivdeki geliflmeler, eko-
2010 y›l› Ocak-Eylül döneminde a¤›r ticari araçlar nominin tamam›nda önemli yans›malar yaratmakta-
pazar› bir önceki y›l›n ayn› dönemine göre yüzde 37 d›r. Sektörümüzün ülke ekonomisine sa¤lad›¤› kat-
oran›nda artt›. Yat›r›m mal› olan ticari araç talebin- ma de¤er beraberinde do¤rudan ve dolayl› olarak
deki art›fllar, gelecek ile ilgili olumlu beklentilerin yaratt›¤› istihdam en önemli unsurlardand›r. ODD
geliflti¤ini de göstermektedir. Sonuç olarak 2010 y›- olarak, ekonomideki pozitif görünüme paralel ola-
l› Ocak ay›ndan itibaren hemen tüm ürünlerde iç ve rak, otomotiv sektörü aç›s›ndan 2010 y›l›n›n ilk do-
d›fl pazarlarda talebin ve buna ba¤l› olarak üretim kuz ay›nda gerçekleflen olumlu seyrin senenin son
art›fl›n›n devam etti¤i görülmektedir. üç ay›nda da sürece¤ini tahmin ediyoruz.
Otomotiv sanayinin sürdürülebilir küresel rekabe- Yaflanan küresel krizin sonucu olarak, gerek ülke-
ti aç›s›ndan Sanayi ve Ticaret Bakanl›¤› koordinas- mizde gerekse dünyada ekonomik ve finansal piya-
yonunda haz›rlanan Sanayi Strateji Belgesi önemli- salarda yaflanan s›k›nt›l› süreçte, asl›nda Türkiye
dir. aç›s›ndan önemli f›rsatlar oldu¤unu da belirtmek is-
terim. Otomotiv sektörünün, gerek yan sanayi, gerek
Temel Politika Öncelikleri olarak: ana sanayi ve gerekse distribütörler aç›s›ndan po-
l ArGe Altyap›s›n›n Yetersizli¤i tansiyeli çok yüksek. Peki bu potansiyel ne zaman
l fiirketlerin Tasar›m, Üretim ve Markalaflma Ka- karfl›l›¤›n› bulur?
pasiteleri ve Yetenekleri Konusundaki Yetersizlikler Orta vadede Türkiye’nin geliflimine paralel olarak
l Fiziki Altyap›n›n Yetersizli¤i bir de¤iflim, geliflim yaflanacakt›r.
l Hukuki ve ‹dari Düzenlemelere ‹liflkin Sorunlar Uzun vadede ise, hem alt yap›s›
olmak üzere dört temel politika alan› tespit edil- kurulmaya bafllanan çal›flmalar
mifltir. hem de Türkiye’nin yüksek potan-
Öte yandan Türkiye’nin “‹klim De¤iflikli¤i” kapsa- siyeli ile ana ve yan sanayide çok
m›ndaki ulusal vizyonu do¤rultusunda temiz ve ye- ciddi bir at›l›m olacak. Sektörün
nilenebilir enerji kaynaklar›n›n üretimi ve kullan›m›- ihtiyac› k›sa vadeli çözüm-
n› gelifltirmek üzere, düflük karbon emisyonlu çevre ler de¤il, sürekli ve sür-
dostu araçlar konusunda özgün teknoloji, tasar›m ve dürülebilir bir büyüme
üretim ile alternatif yak›t konusundaki teknolojik ya- stratejisi gerekiyor. ‹ç
t›r›mlar›n desteklenmesi ile ilgili politikalar büyük pazar büyümeden,
önem tafl›maktad›r. güçlenmeden ata-
Eylem plan› içinde yer alan ve sanayimiz aç›s›n- ca¤›n›z hiçbir ad›m
dan di¤er bir önemli bir konu da, otomotiv ürünle- ya da alaca¤›n›z
rine uygun oto-port nitelikli limanlar ve çevresinde- hiçbir önlem uzun
ki ulaflt›rma altyap›s›n›n gelifltirilmesidir. soluklu ve kal›c› olmaz.
190 KobiEfor Kas›m 2010