Page 76 - KobiEfor_Nisan_2015
P. 76
UZMAN ‹NOVASYON /YEN‹LEfi‹M*
‹ novasyon günümüzde pek çok kurulu- Geçmiflte ve günümüzde pek çok örne¤ini
gördü¤ümüz ve gelecekte de yaflam›m›za
flun, yöneticinin, yönetim gurusunun di-
le getirdi¤i bir kavram. ‹lerlemenin ve
kat›lacak pek çok yeni üründe görece¤i-
özellikle s›çramal› büyümenin en iyi yo-
miz temel dürtülerden biri de k›s›tlama-
lu olarak gösterilmektedir. Pek çok ku-
Hatta denir ki “k›s›tlamalar yeniliklerin
rulufl ve hükümetlerin politikalar›nda lard›r.
yeralmakta, desteklenmekte, özendiril- anas›d›r.” Bir ikilem gibi görünse de bu
mekte ve kurulufllar, bireyler buna yön- durum giderek ve h›zla artan insan ihti-
lendirilmektedir. Peki bu yeni bir anlay›fl yaçlar›n›n karfl›lanmas›ndan kaynaklan-
veya kavram m›d›r? Bakt›¤›m›zda nere- makta ve bir baflka kavram› önümüze ge-
deyse 30-40 y›ld›r gündemlerde oldu¤unu tirmektedir: “Sürdürülebilirlik.” Bu kav-
görüyoruz. Demek ki geçici bir dalga veya ram üretme ve tüketme biçimlerimizi fle-
moda de¤il kal›c› bir yöntemdir. Halen ba- killendiren önemli geliflmelerdendir. Bu
flar›n›n önemli faktörlerinden biridir. Bu özelli¤i nedeniyle de yenilikçili¤i, sürekli
gerekçelerle KalDer Mükemmellik Mode- iyilefltirmeyi ve geliflmeyi iteleyen, tetikle-
li son y›llarda ‘Sürdürülebilirlik’ kavram› yen faktörlerden biridir. Gelecekte hiç
ile ‘‹novasyon’ kavram›n› yönetim ilkeleri kuflkusuz rekabetin en belirleyici eleman-
aras›na katm›flt›r. lar›ndan biri olacakt›r.
De¤erli okurlar, Ancak gözden uzak tutulmamas› gereken
A. HAMD‹ DO⁄AN Bu yaz›da inovasyon kavram›na genel bir hususlardan biride çok say›da ama önem-
girifl yaparak çerçeveyi sizlerle paylaflarak siz fikir, ürün veya hizmet gelifltirmek ba-
KalDer kavram›n aç›l›mlar›na önümüzdeki say›- flar›y› garantilemez. Burada iki önemli
Yönetim Kurulu Baflkan› larda girmeyi planlad›m. ‹novasyonun ne bafll›k vard›r.
oldu¤unu, kimlerin yararlanabilece¤ini, 1- Bu yeni ürün veya hizmet kurulufla, his-
zorluklar›n› ve nas›l bafllay›p sürecin nas›l sedarlara, müflterilere, topluma kal›c› bir
devam ettirilmesi gerekti¤ini kulland›¤›- katmade¤er yaratmal›d›r. Anahtar sözcük
KalDer m›z Mükemmellik Modeli çerçevesinden “Katma De¤er Yaratmakt›r.”
paylaflmaya çal›flaca¤›m. 2- Yeni ürün veya hizmeti yaratan inovas-
Mükemmellik Günümüz küreselleflme döneminde, bü- yon kültürü bu kavram›n ciddiyetle ele
Modeli yüyen pazarlarda ölçek büyüterek rekabet al›nd›¤› bir yönetim anlay›fl› içinde yeflerir
gücünü artt›rmak ve piyasalarda kal›c› ve kal›c› olur.
son y›llarda olabilmek ancak yenilikçi ve yarat›c› bir Biz Mükemmellik modelimizde inovasyo-
yaklafl›m›n üretim veya hizmete yans›mas› nu yeni fikirlerin yeni ürünler, hizmetler,
‘Sürdürülebilirlik’ ile mümkün olabilmektedir. Firmalar süreçler, sistemler ve sosyal etkileflimle-
kavram› ile ürettikleri mallar› hizmetleri sürekli gelifl- re uygulamal› bir dönüflümü olarak ta-
tirerek müflterilerine yeni ve di¤erlerin- n›mlar›z. ‹novasyonu sadece yüksek tek-
‘‹novasyon’ den farkl› çözümler üreterek ayakta kala- nolojili bir ürün ile tan›mlamak do¤ru ol-
kavram›n› biliyorlar. Son y›llar›n bir baflka çözümü de maz. Bazen eski bir ürünün türevini yap-
rakibini sat›n alarak yar›flta kal›c› olmak- mak, bazen bir iflin yap›l›fl biçimini de¤ifl-
yönetim ilkeleri t›r. Bu da s›kça gördü¤ümüz eski ama ha- tirmek, kimi zamanda yeni bir pazara girifl
len geçerli yöntemlerden biridir. Ama ka- inovasyonun kap›s›n› aralar. K›yaslama
aras›na katm›flt›r. l›c›l›¤›n›n süresi tart›fl›l›r. Günümüzde iyileflmeyi ve inovasyonu tetikleyen kay-
‹novasyon her çoklukla global flirketlerin yeni pazarlara naklardan biridir.
girmekte kestirmeden giderek kulland›k- ‹novasyon; Rekabetin, ilerlemenin, gelifl-
zaman Türkiye’nin lar› yollardan biridir. menin en önemli kald›raçlar›ndan biridir.
gündeminde ve Art›k hiçbir kurulufl var olan avantajlar›n›, Öyle olmaya da uzun y›llar devam edecek-
ürünlerindeki farkl›l›¤› uzun süre koruya- tir. De¤iflen bir dünyada de¤iflen müflteri,
önceli¤inde rak var olabilece¤ine inanmamaktad›r. toplum sizleri mutlaka bu yeni ihtiyaçlar›
‹nanmamal›d›r da. Küreselleflme bilgi ve ve beklentileri karfl›lamaya zorlayacakt›r.
olmal›d›r. teknoloji transferini, sermaye ve iflgücü Bu bazen bir ma¤azan›n vitrinin de rafla-
ak›fl›n› öylesine h›zland›rm›flt›r ki k›sa sü- r›nda görece¤iniz bir ürün olabilir. Bazen
rede kopya edilebilir ve bir sabah nereden de yönetim biçiminin de¤iflimi ile yaflama
ç›kt›¤›n› dahi anlayamad›¤›n›z rakiple ken- de¤er katan bir geliflmede odaklan›r.
dinizi karfl› karfl›ya bulabilirsiniz. Bu yeni ‹novasyon her zaman Türkiye’nin günde-
dönemde kal›c› ve baflar›l› olmak istiyor- minde ve önceli¤inde olmal›d›r.
san›z elinizdeki kald›raç, anahtar “‹novas- *Bu yaz› KalDer ve EFQM iflbirli¤iyle haz›rlanan
yondur.’’ Yenileflim Çerçevesi döküman› kayna¤› kullan›-
KalDer ve EFQM inovasyon olgusunu yö- larak haz›rlanm›flt›r.
netim modeline katarak bu gerekçelere ‹novasyon kelimesi birçok Türkçe kelime ile efl-
dayal› bir çerçeve içinde konuya bakmak- lefltirilmifltir. Biz KalDer olarak “Yenile-
tad›r. Bir bütünün içinde kavram› de¤er- flim”sözcü¤ünü tan›mlad›k. Ancak görülüyor ki
lendirmektedir. orijinal sözcük yerleflmifl ve kullan›mdad›r.
76 KobiEfor Nisan 2015