Page 76 - KobiEfor_Nisan_2015
P. 76

UZMAN                            ‹NOVASYON /YEN‹LEfi‹M*


                                    ‹  novasyon günümüzde pek çok kurulu-  Geçmiflte ve günümüzde pek çok örne¤ini
                                                                        gördü¤ümüz ve gelecekte de yaflam›m›za
                                       flun, yöneticinin, yönetim gurusunun di-
                                       le getirdi¤i bir kavram. ‹lerlemenin ve
                                                                        kat›lacak pek çok yeni üründe görece¤i-
                                       özellikle s›çramal› büyümenin en iyi yo-
                                                                        miz temel dürtülerden biri de k›s›tlama-
                                       lu olarak gösterilmektedir. Pek çok ku-
                                                                        Hatta denir ki  “k›s›tlamalar yeniliklerin
                                       rulufl ve hükümetlerin politikalar›nda  lard›r.
                                     yeralmakta, desteklenmekte, özendiril-  anas›d›r.”  Bir ikilem gibi görünse de bu
                                     mekte ve kurulufllar, bireyler buna yön-  durum giderek ve h›zla artan insan ihti-
                                     lendirilmektedir. Peki bu yeni bir anlay›fl  yaçlar›n›n karfl›lanmas›ndan kaynaklan-
                                     veya kavram m›d›r? Bakt›¤›m›zda nere-  makta ve bir baflka kavram› önümüze ge-
                                     deyse 30-40 y›ld›r gündemlerde oldu¤unu  tirmektedir: “Sürdürülebilirlik.” Bu kav-
                                     görüyoruz. Demek ki geçici bir dalga veya  ram üretme ve tüketme biçimlerimizi fle-
                                     moda de¤il kal›c› bir yöntemdir. Halen ba-  killendiren önemli geliflmelerdendir. Bu
                                     flar›n›n önemli faktörlerinden biridir. Bu  özelli¤i nedeniyle de yenilikçili¤i, sürekli
                                     gerekçelerle KalDer Mükemmellik Mode-  iyilefltirmeyi ve geliflmeyi iteleyen, tetikle-
                                     li son y›llarda ‘Sürdürülebilirlik’ kavram›  yen faktörlerden biridir. Gelecekte hiç
                                     ile ‘‹novasyon’ kavram›n› yönetim ilkeleri  kuflkusuz rekabetin en belirleyici eleman-
                                     aras›na katm›flt›r.                 lar›ndan biri olacakt›r.
                                     De¤erli okurlar,                   Ancak gözden uzak tutulmamas› gereken
            A. HAMD‹ DO⁄AN           Bu yaz›da inovasyon kavram›na genel bir  hususlardan biride çok say›da ama önem-
                                     girifl yaparak çerçeveyi sizlerle paylaflarak  siz fikir, ürün veya hizmet gelifltirmek ba-
                   KalDer            kavram›n aç›l›mlar›na önümüzdeki say›-  flar›y› garantilemez. Burada iki önemli
             Yönetim Kurulu Baflkan›  larda girmeyi planlad›m. ‹novasyonun ne  bafll›k vard›r.
                                     oldu¤unu, kimlerin yararlanabilece¤ini,  1- Bu yeni ürün veya hizmet kurulufla, his-
                                     zorluklar›n› ve nas›l bafllay›p sürecin nas›l  sedarlara, müflterilere, topluma kal›c› bir
                                     devam ettirilmesi gerekti¤ini kulland›¤›-  katmade¤er yaratmal›d›r. Anahtar sözcük
                        KalDer       m›z Mükemmellik Modeli çerçevesinden  “Katma De¤er Yaratmakt›r.”
                                     paylaflmaya çal›flaca¤›m.            2- Yeni ürün veya hizmeti yaratan inovas-
                Mükemmellik          Günümüz küreselleflme döneminde, bü-  yon kültürü  bu kavram›n ciddiyetle ele
                         Modeli      yüyen pazarlarda ölçek büyüterek rekabet  al›nd›¤› bir yönetim anlay›fl› içinde yeflerir
                                     gücünü artt›rmak ve piyasalarda kal›c›  ve kal›c› olur.
                  son y›llarda       olabilmek ancak yenilikçi ve yarat›c› bir  Biz Mükemmellik modelimizde inovasyo-
                                     yaklafl›m›n üretim veya hizmete yans›mas›  nu yeni fikirlerin yeni ürünler, hizmetler,
          ‘Sürdürülebilirlik’        ile mümkün olabilmektedir. Firmalar  süreçler, sistemler ve sosyal etkileflimle-
                   kavram› ile       ürettikleri mallar› hizmetleri sürekli gelifl-  re uygulamal› bir dönüflümü olarak ta-
                                     tirerek müflterilerine yeni ve di¤erlerin-  n›mlar›z. ‹novasyonu sadece yüksek tek-
                   ‘‹novasyon’       den farkl› çözümler üreterek ayakta kala-  nolojili bir ürün ile tan›mlamak do¤ru ol-
                    kavram›n›        biliyorlar. Son y›llar›n bir baflka çözümü de  maz. Bazen eski bir ürünün türevini yap-
                                     rakibini sat›n alarak yar›flta kal›c› olmak-  mak, bazen bir iflin yap›l›fl biçimini de¤ifl-
             yönetim ilkeleri        t›r. Bu da s›kça gördü¤ümüz eski ama ha-  tirmek, kimi zamanda yeni bir pazara girifl
                                     len geçerli yöntemlerden biridir. Ama ka-  inovasyonun kap›s›n› aralar. K›yaslama
          aras›na katm›flt›r.         l›c›l›¤›n›n süresi tart›fl›l›r. Günümüzde  iyileflmeyi ve inovasyonu tetikleyen kay-
               ‹novasyon her         çoklukla global flirketlerin yeni pazarlara  naklardan biridir.
                                     girmekte kestirmeden giderek kulland›k-  ‹novasyon; Rekabetin, ilerlemenin, gelifl-
          zaman Türkiye’nin          lar› yollardan biridir.            menin en önemli kald›raçlar›ndan biridir.
              gündeminde ve          Art›k hiçbir kurulufl var olan avantajlar›n›,  Öyle olmaya da uzun y›llar devam edecek-
                                     ürünlerindeki farkl›l›¤› uzun süre koruya-  tir. De¤iflen bir dünyada de¤iflen müflteri,
                   önceli¤inde       rak var olabilece¤ine inanmamaktad›r.  toplum sizleri mutlaka bu yeni ihtiyaçlar›
                                     ‹nanmamal›d›r da. Küreselleflme bilgi ve  ve beklentileri karfl›lamaya zorlayacakt›r.
                     olmal›d›r.      teknoloji transferini, sermaye ve iflgücü  Bu bazen bir ma¤azan›n vitrinin de rafla-
                                     ak›fl›n› öylesine h›zland›rm›flt›r ki k›sa sü-  r›nda görece¤iniz bir ürün olabilir. Bazen
                                     rede kopya edilebilir ve bir sabah nereden  de yönetim biçiminin de¤iflimi ile yaflama
                                     ç›kt›¤›n› dahi anlayamad›¤›n›z rakiple ken-  de¤er katan bir geliflmede odaklan›r.
                                     dinizi karfl› karfl›ya bulabilirsiniz. Bu yeni  ‹novasyon her zaman Türkiye’nin günde-
                                     dönemde kal›c› ve baflar›l› olmak istiyor-  minde ve önceli¤inde olmal›d›r.
                                     san›z elinizdeki kald›raç, anahtar “‹novas-  *Bu yaz› KalDer ve EFQM iflbirli¤iyle haz›rlanan
                                     yondur.’’                          Yenileflim Çerçevesi döküman› kayna¤› kullan›-
                                     KalDer ve EFQM inovasyon olgusunu yö-  larak haz›rlanm›flt›r.
                                     netim modeline katarak bu gerekçelere  ‹novasyon kelimesi birçok Türkçe kelime ile efl-
                                     dayal› bir çerçeve içinde konuya bakmak-  lefltirilmifltir. Biz KalDer olarak “Yenile-
                                     tad›r. Bir bütünün içinde kavram› de¤er-  flim”sözcü¤ünü tan›mlad›k. Ancak görülüyor ki
                                     lendirmektedir.                    orijinal sözcük yerleflmifl ve kullan›mdad›r.


           76 KobiEfor Nisan 2015
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81