Page 83 - KobiEfor Nisan 2024
P. 83

UZMAN


                                   Gençlik, Sorumluluk ve Hayat Kavgası


                                          uşaklar arası çatışma evrensel-  insanlar mutlaka hayatlarının efendileri
                                          dir. Çocuklar, çocuklukta hayran   olma yolunda tam gaz gideceklerdir. Başı-
                                   K oldukları anne-babalarından      na gelenlerden ailesini, hayatı, başkaları-
                                   ergenlik zamanında kaçmaya, gençlikte   nı suçlayanlar ve hatayı kendilerinde ara-
                                   beğenmemeye, onları cahil ve eski kafalı   mak yerine “düşman dışarda” anlayışında
                                   bulmaya ve ne zaman ki hayata atıldıkla-  olanlar hiçbir zaman başarılı olmazlar.
                                   rında anne-babalarının değerini anlama-  Hayatı zorluklarla geçmiş ve bir mevki,
         Prof.Dr.Turgay Biçer      ya daha sonralarda ise onları birer bilge   statü ve yer etmiş insanların çocuk ye-
                                   olarak kabul etmeye evrilir. Bu normaldir   tiştirmede yaptığı hatalarından önemlisi;
         turgay@marmara.edu.tr
                                   ama son günlerde yaşanılan sorunlardan   “Biz zorluk çektik, onlar çekmesin” an-
                                   birisi de gençlerin yeterince hayatlarının   layışıdır. Çocuklarınıza hayatı yeterinden
                                   sorumluluklarını almadıkları; hayatta   fazla kolaylaştırınca doğal olarak onlarda
         Kuşaklar                  mücadele etmek yerine kolayı seçmeleri,   mücadele azmi gelişmiyor. Refah ve kolay
         arası çatışma             sürekli anne-babalarını suçlamaları, hazı-  hayat, zayıf ve haz odaklı insanlar yaratı-
         evrenseldir.              rı seçmeleri ve kolay, zahmetsiz bir yerlere   yor. Sonra anne-babanın aklına geliyor
                                   gelmeleri konusundaki yaygın kanıdır.   ama bir yaşa gelmiş ve kolaya alışmış
         Hayatları                 İnsan doğasında iki kere iki dört etmiyor.   insanı yeniden eğitmek zor oluyor. Oyun-
         zorluklarla geçen         İnsan mantık dışı bir varlıktır. Haz haya-  cağını kendi yapmış, okul kıyafetlerini
         ama yılmaz,               tında önemli rol oynar. Hazza yönelen ve   kendi ütülemiş, kravatını kendi bağlamış,
         disiplinli, ısrarcı ve    hazzı yaşamın merkezine koyan insan   yatağını kendi toplamış insanlar kolay pes
                                   farklı bir tutum geliştirmeye başlar. Bir de   etmezler. Onları başarısızlık korkutamaz.
         hayal gücü yüksek
                                   refah içinde büyümüşse ona sorumlulu-  Hayata karşı takındığımız tutum, hayat ba-
         insanlar er ya da         ğu, mücadeleyi, disiplini öğretmek deveye   şarısında önemlidir. Kolay olan bir şey yok-
         geç bir şekilde           hendek atlatmaktan zordur. Haz odaklı   tur ama kolaylaştırılmamış şeyler vardır.
         başarıyorlar.             kişinin temel korkusu da acıdır ve acıdan   Gençlerin ve yetişkinlerin dahi öğrenmesi
                                   kaçmak için de denize düşse yılana sarılır   gereken önemli bir yaşam becerisi; sorun
         Burada önemli olan
                                   misali haz tuzağında debelenip durur.  çözme yetisi kazanmaktır. Okullarda ma-
         yılmazlık, disiplin       Hayatı mücadele içinde geçen, yokluktan   tematik bize sorun çözmeyi öğretir ama
         ve bir gün her şeyin      beslenen ve daha küçük yaşlarda hayatın   kâğıt üzerinde kalır genelde bu bilgiler.
         değişeceğine olan         soğuk rüzgarlarıyla kavrulan bireyler ise   Okulda matematikte başarılı olan büyük
                                   hayata daha fazla sarılmakta ve bir şey-  bir yüzde hayatta çuvallar. Çünkü sorun
         kök inançtır.
                                   ler olmak ve bir yerlere gelebilmek adına   çözmeyi kâğıt üzerinde bırakmış yaşamın
                                   -önceleri eksiklik gibi görülse de- daha   kendisine aktaramamıştır bu bilgiyi. Okul
                                   fazla şanslı olmakta. Ve yılmaz bir tutum   başarısı hayat başarısı anlamına gelmez
                                   içinde doğru bir karakter geliştirirler. Bir   büyük bir oranda. Hayatta başarılı olabil-
                                   yerlere gelmiş, iş kurmuş, buluş yapmış,   mek için daha başka yetilere ihtiyaç vardır.
                                   sivrilmiş insanların hayat hikayeleri ço-  Özsaygı, disiplin, yılmazlık, duygularını yö-
                                   ğunlukla yoklukla mücadele içinde geç-  netebilme, doğru iletişim, etkili dinleme ve
                                   miş ve oradan sert, kararlı ve güçlü olarak   kendini başkalarının yerine koyabilme gibi
                                   çıkmış birinci kuşak insanlardır. Derler   bir dizi donanım gerekir. Bu yetiler için de
                                   ya, “Zor zamanlar güçlü insanlar, kolay   okumak, okumak ve yine okumak önem-
                                   zamanlar zayıf insanlar yaratır”, işte öyle.   lidir. Zorluklarda şikayet eden, ‘buralarda
                                   Hayatları zorluklarla geçen ama yılmaz,   yaşanmaz’ diye başka ülkelere kaçma fır-
                                   disiplinli, ısrarcı ve hayal gücü yüksek in-  satı arayan, kendini geliştirmek ve değiş-
                                   sanlar er ya da geç bir şekilde başarıyor-  tirmek yerine sürekli iş, eş, yer değiştiren
                                   lar. Hayatları zorluk içinde gelen ve çabuk   kişiler, çoğunlukla kolaya kaçma dürtüsü
                                   yılan ve vazgeçenler de yok değil. Burada   içindedir ve bunlara mutluluk her zaman
                                   önemli olan yılmazlık, disiplin ve bir gün   başka yerde ve başka insanlarda olacaktır.
                                   her şeyin değişeceğine olan kök inançtır.   Hayat mücadele değildir, mücadelenin
                                   Başarıyı getiren para, statü, fiziksel cazi-  kendisini hayat olarak benimseyen birey-
                                   be, tek başına yetenek değildir. Başarıyı   ler ne istiyorlarsa dışarda onları içinde
                                   getiren; “Ne olduğunuzdan çok ne yaptı-  yaratanlardır. İnkar ederek birşeyin ol-
                                   ğınız ve ne yapmanız gerekendir.” Ne yap-  masını beklemez, istiyorlarsa ya bir yol
                                   manız gerektiğinin sorumluluğunu alan   bulurlar ya da bir yol yaparlar.
                                                                                     Nisan 2024 KobiEfor 83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88