Page 50 - KobiEfor Nisan 2024
P. 50
7h5.à<(ª1à1 /à0$1/$5,
‘Türkiye Limanları’nın önemi rın ülkenin ekonomik hayatına, ticari akışına katkısı
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üre- olacak şekilde planlanmalı. Örneğin; İzmir’de 13 yıl
tenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı önce temeli atılan Çandarlı Limanı halen tamam-
Bilgehan Engin, “Lozan Baris Antlaşması gereğince lanmamış durumda. Yunanistan’ın Pire Limanı’na
kapitülasyonlar ‘Türkiye Sa- alternatif olarak yapılması düşünülen limanda yıllar
hillerinde Nakliyatı Bahriye ve içerisinde yaşanan altyapı ve teknik sorunlar sebe-
Limanlarla Kara Suları Dahi- biyle yapımı tamamlanamadı. Bu sebeple mutlaka
linde İcrayı San’at ve Ticaret limanların kurgulanırken ihtiyaç durumu, teknik
Hakkında Kanun’, yani Ka- altyapı uygunluğu gibi hususlar gözden geçirilmeli.”
botaj Kanunu’nun yürürlüğe “Limanlarımız dış yatırım için cazibesini koru-
girmesiyle kaldırılmış ve Türk yacak”: Yabancı yatırımcıların özellikle ülkemizdeki
denizciliği için yeni bir dönüm limanlara yaptıkları yatırımlara da bakacak olursak
noktası başlamıştır. Ülkemizin Türkiye’de limancılığın önümüzdeki yıllarda çok
Bilgehan
üç tarafının denizlerle çevrili Engin daha ileri seviyelerde büyüyeceğini söyleyen Engin,
olması dolayısıyla denizcilik “Orta koridorda kritik bir coğrafi konuma sahip Tür-
ülkemizde her zaman ön planda olmuştur. Geçmiş- kiye özellikle doğu-batı eksenindeki yük hareketleri
ten itibaren en çok tercih edilen taşıma modu olarak için önemli bir uğrak noktası. Öte yandan ülkemi-
denizyolu bugüne kadar gelişimini sürdürmüştür. zi çevreleyen coğrafyadaki çatışmalar da ve siyasi
2023 taşımacılık verilerine baktığımızda da yaklaşık krizler de belirli yük hacimlerinin Türkiye limanla-
%60’ ile ilk sırada denizyolu taşımacılığının geldiği- rına kaymasıyla sonuçlandı. Önümüzdeki dönemde
ni görmekteyiz. İhracat taşımalarında %56, ithalat limanların dış yatırım için cazibesini koruyacağını
taşımalarında %61 ile denizyolu ilk tercih edilen ta- söylemek mümkün” diye konuşuyor.
şıma modu olarak yer alıyor” diyor. “Yeşil Limanlar yaygınlaşmalı”: Yeşil Liman
Türkiye’de kıyı tesislerinin sayısı 210’u geçerken uygulamasını denizyolunda sürdürülebilirliğin en
yaklaşırken 36 adet Liman Başkanlığı bulunduğunu önemli adımı diye niteleyen Engin, Denizcilik Genel
aktaran Engin, şu bilgileri veriyor: “Denizcilik Genel Müdürlüğü tarafından çevreye duyarlı liman tesis-
Müdürlüğümüzün verilerine göre bu limanlarımızda lerine gerekli şartları yerine getirdikleri takdirde
2023’te elleçlenen yük miktarı bir önceki yıla göre Yeşil Liman sertifikası verildiğini anımsatıyor: “Yeşil
%4 azaldı ve 521 milyon 79 bin 804 ton olarak ger- Liman projesi dünyanın önde gelen limanları tara-
çekleşti. Limanlarımızda elleçlenen konteyner mik- fından uygulanmaktadır. Ancak ülkemizde yeşil li-
tarı ise bir önceki yıla göre %1.5 artarak 12 milyon manların yaygınlaşması için teşvik mekanizmasına
556 bin 401 TEU gerçekleşti. 2023’te en fazla yük ihtiyaç duyulmaktadır.”
elleçlemesi yapılan Bölge Liman Başkanlığı Aliağa “Limanların demiryolu ve OSB’ler bağlantı-
oldu. Aliağa’yı sırasıyla Kocaeli, İskenderun, Ceyhan sı önemli”: Türkiye’de limanların demiryolu ve
ve Mersin Bölge Liman Başkanlıkları izledi. En faz- OSB’lere bağlantısının yok denecek kadar az sayı-
la konteyner elleçlemesi yapılan Bölge Liman Baş- da olduğunu aktaran Engin, hem ekonomiyi can-
kanlığı ise Ambarlı oldu, sonra Kocaeli, Mersin, Te- landırmak hem taşımacılık sektörünün kalitesini
kirdağ ve Aliağa Bölge Liman Başkanlıkları geldi.” artırmak için taşıma modları arasında mutlaka en-
“Yeni liman yatırımları yapılmalı”: Türkiye’de li- tegrasyonun sağlanması gerektiğine dikkat çekiyor:
manlarımızın oldukça önemli ve hizmet kalitesinin “Özellikle karbon ayak izini azaltmaya yönelik giri-
de yüksek olduğunu kaydeden Engin, “Limanlarda şimlerin yapıldığı bu dönemde demiryolunun deniz-
sunulan katmadeğerli hizmetlerle de ekonomiye yolu ile birlikte ön plana çıkarılması ve yatırımların
güçlü bir katkı sağlanmaktadır. Limanlarımızın daha çok bu alanlara yönelik yapılması önem taşı-
büyüme potansiyelinin önündeki en büyük engel yor. Limanlarımızın intermodal taşımacılık operas-
hinterlandının geniş olmaması. Fiziki büyümeye yonlarıyla entegre olmuş bir halde hizmet vermele-
müsaitliği olmayan, şehrin içinde kalmış liman ri gerekiyor. Öte yandan limanlarımızın sınırlı fiziki
tesisleri ne yazık ki bulundukları alanlara sıkışıp altyapıları sebebiyle verimliliklerini arttırmaları ge-
kalıyorlar. Geniş depolama alanlarının olmaması, rekiyor. İş süreçlerinin dijitalleşmesiyle birlikte bu
iltisak hatlarının yetersiz oluşu gibi sebepler de verimliliğin sağlanması mümkündür. Ancak sadece
limanların gelişimini engelliyor. Tüm bu sorunlar limanların dijitalleşmesi yeterli değil; gümrük ida-
göz önüne alınarak yeni liman yatırımları yapılırsa resinden nakliyecilere, taşıma işleri organizatör-
limanların çok daha hızlı ve verimli büyüyeceğini lerinden depolara kadar tüm paydaşların da uçtan
söyleyebiliriz” açıklamasını yapıyor. uca dijital süreçleri benimsemeleri gerekiyor. Ayrıca
Bilgehan Engin, limanların doğru yerlerde ve ih- limanların yer aldığı şehirler için de çevrelerine bü-
tiyaca uygun olacak şekilde konumlanmasının çok yük oranda bir istihdam desteği sağladığını da atla-
önemli olduğunu vurguluyor: “Bu büyük yatırımla- mamak gerekir.”
50 KobiEfor Nisan 2024