Page 50 - KobiEfor Nisan 2024
P. 50

7h5.à<(ª1à1 /à0$1/$5,



            ‘Türkiye Limanları’nın önemi                  rın ülkenin ekonomik hayatına, ticari akışına katkısı
            Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üre-  olacak şekilde planlanmalı. Örneğin; İzmir’de 13 yıl
         tenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı   önce temeli atılan Çandarlı Limanı halen tamam-
         Bilgehan Engin, “Lozan Baris Antlaşması gereğince   lanmamış durumda. Yunanistan’ın Pire Limanı’na
         kapitülasyonlar ‘Türkiye Sa-                     alternatif olarak yapılması düşünülen limanda yıllar
         hillerinde Nakliyatı Bahriye ve                  içerisinde yaşanan altyapı ve teknik sorunlar sebe-
         Limanlarla Kara Suları Dahi-                     biyle yapımı tamamlanamadı. Bu sebeple mutlaka
         linde İcrayı San’at ve Ticaret                   limanların kurgulanırken ihtiyaç durumu, teknik
         Hakkında Kanun’, yani Ka-                        altyapı uygunluğu gibi hususlar gözden geçirilmeli.”
         botaj Kanunu’nun yürürlüğe                         “Limanlarımız dış yatırım için cazibesini koru-
         girmesiyle kaldırılmış ve Türk                   yacak”: Yabancı yatırımcıların özellikle ülkemizdeki
         denizciliği için yeni bir dönüm                  limanlara yaptıkları yatırımlara da bakacak olursak
         noktası başlamıştır. Ülkemizin                   Türkiye’de limancılığın önümüzdeki yıllarda çok
                                                Bilgehan
         üç tarafının denizlerle çevrili          Engin   daha ileri seviyelerde büyüyeceğini söyleyen Engin,
         olması dolayısıyla denizcilik                    “Orta koridorda kritik bir coğrafi konuma sahip Tür-
         ülkemizde her zaman ön planda olmuştur. Geçmiş-  kiye özellikle doğu-batı eksenindeki yük hareketleri
         ten itibaren en çok tercih edilen taşıma modu olarak   için önemli bir uğrak noktası. Öte yandan ülkemi-
         denizyolu bugüne kadar gelişimini sürdürmüştür.   zi çevreleyen coğrafyadaki çatışmalar da ve siyasi
         2023 taşımacılık verilerine baktığımızda da yaklaşık   krizler de belirli yük hacimlerinin Türkiye limanla-
         %60’ ile ilk sırada denizyolu taşımacılığının geldiği-  rına kaymasıyla sonuçlandı. Önümüzdeki dönemde
         ni görmekteyiz. İhracat taşımalarında %56, ithalat   limanların dış yatırım için cazibesini koruyacağını
         taşımalarında %61 ile denizyolu ilk tercih edilen ta-  söylemek mümkün” diye konuşuyor.
         şıma modu olarak yer alıyor” diyor.                “Yeşil Limanlar yaygınlaşmalı”: Yeşil Liman
            Türkiye’de kıyı tesislerinin sayısı 210’u geçerken   uygulamasını denizyolunda sürdürülebilirliğin en
         yaklaşırken 36 adet Liman Başkanlığı bulunduğunu   önemli adımı diye niteleyen Engin, Denizcilik Genel
         aktaran Engin, şu bilgileri veriyor: “Denizcilik Genel   Müdürlüğü tarafından çevreye duyarlı liman tesis-
         Müdürlüğümüzün verilerine göre bu limanlarımızda   lerine gerekli şartları yerine getirdikleri takdirde
         2023’te elleçlenen yük miktarı bir önceki yıla göre   Yeşil Liman sertifikası verildiğini anımsatıyor: “Yeşil
         %4 azaldı ve 521 milyon 79 bin 804 ton olarak ger-  Liman projesi dünyanın önde gelen limanları tara-
         çekleşti. Limanlarımızda elleçlenen konteyner mik-  fından uygulanmaktadır. Ancak ülkemizde yeşil li-
         tarı ise bir önceki yıla göre %1.5 artarak 12 milyon   manların yaygınlaşması için teşvik mekanizmasına
         556 bin 401 TEU gerçekleşti. 2023’te en fazla yük   ihtiyaç duyulmaktadır.”
         elleçlemesi yapılan Bölge Liman Başkanlığı Aliağa   “Limanların demiryolu ve OSB’ler bağlantı-
         oldu. Aliağa’yı sırasıyla Kocaeli, İskenderun, Ceyhan   sı önemli”:  Türkiye’de limanların demiryolu ve
         ve Mersin Bölge Liman Başkanlıkları izledi. En faz-  OSB’lere bağlantısının yok denecek kadar az sayı-
         la konteyner elleçlemesi yapılan Bölge Liman Baş-  da olduğunu aktaran Engin, hem ekonomiyi can-
         kanlığı ise Ambarlı oldu, sonra Kocaeli, Mersin, Te-  landırmak hem taşımacılık sektörünün kalitesini
         kirdağ ve Aliağa Bölge Liman Başkanlıkları geldi.”  artırmak için taşıma modları arasında mutlaka en-
            “Yeni liman yatırımları yapılmalı”: Türkiye’de li-  tegrasyonun sağlanması gerektiğine dikkat çekiyor:
         manlarımızın oldukça önemli ve hizmet kalitesinin   “Özellikle karbon ayak izini azaltmaya yönelik giri-
         de yüksek olduğunu kaydeden Engin, “Limanlarda   şimlerin yapıldığı bu dönemde demiryolunun deniz-
         sunulan katmadeğerli hizmetlerle de ekonomiye    yolu ile birlikte ön plana çıkarılması ve yatırımların
         güçlü bir katkı sağlanmaktadır. Limanlarımızın   daha çok bu alanlara yönelik yapılması önem taşı-
         büyüme potansiyelinin önündeki en büyük engel    yor. Limanlarımızın intermodal taşımacılık operas-
         hinterlandının geniş olmaması.  Fiziki büyümeye   yonlarıyla entegre olmuş bir halde hizmet vermele-
         müsaitliği olmayan, şehrin içinde kalmış liman   ri gerekiyor. Öte yandan limanlarımızın sınırlı fiziki
         tesisleri ne yazık ki bulundukları alanlara sıkışıp   altyapıları sebebiyle verimliliklerini arttırmaları ge-
         kalıyorlar. Geniş depolama alanlarının olmaması,   rekiyor. İş süreçlerinin dijitalleşmesiyle birlikte bu
         iltisak hatlarının yetersiz oluşu gibi sebepler de   verimliliğin sağlanması mümkündür. Ancak sadece
         limanların gelişimini engelliyor. Tüm bu sorunlar   limanların dijitalleşmesi yeterli değil; gümrük ida-
         göz önüne alınarak yeni liman yatırımları yapılırsa   resinden nakliyecilere, taşıma işleri organizatör-
         limanların çok daha hızlı ve verimli büyüyeceğini   lerinden depolara kadar tüm paydaşların da uçtan
         söyleyebiliriz” açıklamasını yapıyor.            uca dijital süreçleri benimsemeleri gerekiyor. Ayrıca
            Bilgehan Engin, limanların doğru yerlerde ve ih-  limanların yer aldığı şehirler için de çevrelerine bü-
         tiyaca uygun olacak şekilde konumlanmasının çok   yük oranda bir istihdam desteği sağladığını da atla-
         önemli olduğunu vurguluyor: “Bu büyük yatırımla-  mamak gerekir.”

         50 KobiEfor Nisan 2024
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55