Page 82 - KobiEfor Mart 2024
P. 82

UZMAN


                                   Danışmanlık Ücreti Yatırım Kalemidir


                                            itabın tam ortasından konuş-  niz gidin, size standart olarak kendi
                                            mak istiyorum: Ülkemiz-   uzman oldukları çözümü satmaya
                                   K de yönetim danışmanlığının       çalışırlar. Bu durum farklı hastalık-
                                   sorunu; şirketlerin her çeşit yönetsel   lara aynı ilacı vermek gibi bir şeydir.
                                   sorunları hakkında makul seviyede bil-  Ülkemizde hemen hemen her insan
                                   giye sahip olup, sorunlara teşhis koya-  kaynakları, kalite kontrol veya üretim
         +DOXN hQDOGÖ              bilen, onları uzman danışmanlara yön-  müdürü potansiyel bir danışmandır
                                   lendirebilen ve şirket patronları ile aynı   ve danışmanlık görevi üstlendiğinde
         haluk@paradigmam.com      dili konuşabilen ‘pratisyen danışman’   de problemi genelde kendi uzmanlık
                                   sayısının azlığıdır.               perspektifinden görür ve çözmeye
         Türkiye’deki              Özellikle aile şirketlerimizin acil da-  çalışır. Çünkü ellerinde sadece çekiç
         aile şirketlerimizin      nışmanlık ihtiyacı olduğu halde, da-  olanlar, her şeyi çivi gibi görürler.
                                   nışmanlık şirketlerimizin bu ihtiyaca
         dünya standardında        yeteri kadar cevap veremediklerini
         rekabet gücü              hayretle izliyoruz. Kurumsallaşma
         kazanabilmeleri           süreçlerini tamamlamadan küresel-
         için, öncelikle;          leşmek, müşteri odaklı olmayı çö-
         onların dilinden          zümleyemeden pazar odaklı olmak,
         anlayan ve                ürün kalitesini sağlayamadan yö-
                                   netim kalitesini iyileştirmek zorun-
         yönetim araçlarının       da kalan aile şirketlerimizin yoğun
         tamamı konusunda          danışmanlık ihtiyaçlarına rağmen,
         ana hatları ile           danışmanlık şirketlerimiz müşteri
         bilgi sahibi olan         bulmakta enteresan bir şekilde zor-
         yüzlerce iyi eğitim       lanıyor.                           Birçok şirketimiz destek almaya is-
         almış ve                  Pazarlamanın temel kuralına sadık   tekli olduğu halde danışmanla aynı
                                                                      dili konuşmakta zorlanır.
                                   kalarak bu durumu irdeleyelim.
         iyi yetişmiş              Bir pazarlama faaliyeti olabilmesi   Bir kısım şirketimizin yönetim rahat-
         danışmana                 için beş şartın aynı anda sağlanması   sızlığı ‘ilaç’ ile tedavi olabilecek iken,
         ihtiyaç vardır ve         gerekmektedir. Bunlar; iki taraf, ta-  danışman nedeni ile lüzumsuz yere
         danışmanlara              rafların teklif edebilecekleri değerli   ‘ameliyat olmak’ zorunda kalır.
         yapılan ödeme             bir ürünleri, birbirlerinin farkında-  Birçok şirketimizin akademik değil,
         bir masraf                lığı, karşılıklı tekliflerini kabul  veya   pratik ve verimli çözümlere ihtiyacı
                                   reddetme güçleri ve birbirleri ile
                                                                      vardır ve sorunları genelde üniversite
         kalemi değil,             müzakere etmeye istekleri olmalı-  kampüslerinden görünenden de çok
         yatırım                   dır. Bu şartlardan, genelde, en az biri   farklıdır.
         kalemidir.                sağlanmadığı için aile şirketlerimiz   Birçok şirketimiz danışmanlık ücre-
                                   kendi yönetsel problemleri ile yalnız   tini bir yatırım kalemi olarak değil,
                                   başlarına mücadele etmek zorunda   masraf kalemi olarak görür ve ge-
                                   kalırlar.                          nelde yüksek olduğunu düşündüğü
                                   Bir kısım şirket patronumuz yönetsel   ücreti ödemek istemez.
                                   probleminin sadece kendisine özgü   Türkiye’deki aile şirketlerimizin dün-
                                   olduğunu düşünür, danışman tarafın-  ya standardında rekabet gücü kaza-
                                   dan çözüm bulunabileceğinin farkın-  nabilmeleri için, öncelikle; onların
                                   da değildir ve hiç danışman aramaz.  dilinden anlayan ve yönetim araçla-
                                   Bir kısım şirket patronumuz sınır-  rının tamamı konusunda ana hatları
                                   lı bilgiye sahip ‘sözde’ uzmanlardan   ile bilgi sahibi olan yüzlerce iyi eğitim
                                   aldığı lüzumsuz destekten dolayı da-  almış ve iyi yetişmiş danışmana ih-
                                   nışmanlık kurumuna küsmüştür. Ör-  tiyaç vardır ve danışmanlara yapılan
                                   neğin; bazı danışmanlık şirketlerine   ödeme bir masraf kalemi değil, yatı-
                                   hangi yönetim problemi ile giderse-  rım kalemidir.

         82 KobiEfor Mart 2024
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87