Page 82 - KobiEfor Mart 2024
P. 82
UZMAN
Danışmanlık Ücreti Yatırım Kalemidir
itabın tam ortasından konuş- niz gidin, size standart olarak kendi
mak istiyorum: Ülkemiz- uzman oldukları çözümü satmaya
K de yönetim danışmanlığının çalışırlar. Bu durum farklı hastalık-
sorunu; şirketlerin her çeşit yönetsel lara aynı ilacı vermek gibi bir şeydir.
sorunları hakkında makul seviyede bil- Ülkemizde hemen hemen her insan
giye sahip olup, sorunlara teşhis koya- kaynakları, kalite kontrol veya üretim
+DOXN hQDOGÖ bilen, onları uzman danışmanlara yön- müdürü potansiyel bir danışmandır
lendirebilen ve şirket patronları ile aynı ve danışmanlık görevi üstlendiğinde
haluk@paradigmam.com dili konuşabilen ‘pratisyen danışman’ de problemi genelde kendi uzmanlık
sayısının azlığıdır. perspektifinden görür ve çözmeye
Türkiye’deki Özellikle aile şirketlerimizin acil da- çalışır. Çünkü ellerinde sadece çekiç
aile şirketlerimizin nışmanlık ihtiyacı olduğu halde, da- olanlar, her şeyi çivi gibi görürler.
nışmanlık şirketlerimizin bu ihtiyaca
dünya standardında yeteri kadar cevap veremediklerini
rekabet gücü hayretle izliyoruz. Kurumsallaşma
kazanabilmeleri süreçlerini tamamlamadan küresel-
için, öncelikle; leşmek, müşteri odaklı olmayı çö-
onların dilinden zümleyemeden pazar odaklı olmak,
anlayan ve ürün kalitesini sağlayamadan yö-
netim kalitesini iyileştirmek zorun-
yönetim araçlarının da kalan aile şirketlerimizin yoğun
tamamı konusunda danışmanlık ihtiyaçlarına rağmen,
ana hatları ile danışmanlık şirketlerimiz müşteri
bilgi sahibi olan bulmakta enteresan bir şekilde zor-
yüzlerce iyi eğitim lanıyor. Birçok şirketimiz destek almaya is-
almış ve Pazarlamanın temel kuralına sadık tekli olduğu halde danışmanla aynı
dili konuşmakta zorlanır.
kalarak bu durumu irdeleyelim.
iyi yetişmiş Bir pazarlama faaliyeti olabilmesi Bir kısım şirketimizin yönetim rahat-
danışmana için beş şartın aynı anda sağlanması sızlığı ‘ilaç’ ile tedavi olabilecek iken,
ihtiyaç vardır ve gerekmektedir. Bunlar; iki taraf, ta- danışman nedeni ile lüzumsuz yere
danışmanlara rafların teklif edebilecekleri değerli ‘ameliyat olmak’ zorunda kalır.
yapılan ödeme bir ürünleri, birbirlerinin farkında- Birçok şirketimizin akademik değil,
bir masraf lığı, karşılıklı tekliflerini kabul veya pratik ve verimli çözümlere ihtiyacı
reddetme güçleri ve birbirleri ile
vardır ve sorunları genelde üniversite
kalemi değil, müzakere etmeye istekleri olmalı- kampüslerinden görünenden de çok
yatırım dır. Bu şartlardan, genelde, en az biri farklıdır.
kalemidir. sağlanmadığı için aile şirketlerimiz Birçok şirketimiz danışmanlık ücre-
kendi yönetsel problemleri ile yalnız tini bir yatırım kalemi olarak değil,
başlarına mücadele etmek zorunda masraf kalemi olarak görür ve ge-
kalırlar. nelde yüksek olduğunu düşündüğü
Bir kısım şirket patronumuz yönetsel ücreti ödemek istemez.
probleminin sadece kendisine özgü Türkiye’deki aile şirketlerimizin dün-
olduğunu düşünür, danışman tarafın- ya standardında rekabet gücü kaza-
dan çözüm bulunabileceğinin farkın- nabilmeleri için, öncelikle; onların
da değildir ve hiç danışman aramaz. dilinden anlayan ve yönetim araçla-
Bir kısım şirket patronumuz sınır- rının tamamı konusunda ana hatları
lı bilgiye sahip ‘sözde’ uzmanlardan ile bilgi sahibi olan yüzlerce iyi eğitim
aldığı lüzumsuz destekten dolayı da- almış ve iyi yetişmiş danışmana ih-
nışmanlık kurumuna küsmüştür. Ör- tiyaç vardır ve danışmanlara yapılan
neğin; bazı danışmanlık şirketlerine ödeme bir masraf kalemi değil, yatı-
hangi yönetim problemi ile giderse- rım kalemidir.
82 KobiEfor Mart 2024