Page 67 - KobiEfor Şubat 2024
P. 67
UZMAN
Dijital Pazarlama Jargonu
üresel rekabetin inanılmaz lama bütünlüğüne yeteri kadar hakim
ölçüde artması, lojistik zin- değiller. Bu nedenle, şirketlerin yöne-
K cirindeki kırılmalar, ülkele- tim toplantılarında 1990’ların bilgi iş-
rin yapmakta oldukları ithalatlarda lem terimlerine benzer şekilde dijital
daha tutucu ve seçici davranmaya pazarlama terimleri uçuşmaya başla-
başlamaları klasik pazarlamacıların mıştır. Bu terimlerden bazıları, SEO,
+DOXN hQDOGÖ işlerini gittikçe daha zor bir hale ge- Google ads reklamları, web trafik,
tirmektedir. PTC, hosting, arama motoru, içerik pa-
haluk@paradigmam.com İşte tam bu noktada şir-
ketlerin hayatta kalmasını
Gelmiş sağlayacak yeni bir kur-
olduğumuz tarıcı olarak ortaya çıkan
dijital pazarlama, şirket
noktada tepe yönetimleri ile pa-
artık zarlama departmanlarını
rahatça daha fazla meşgul etmeye
söyleyebiliriz ki, başladı.
şirketlerin Ancak şahit olmaya baş-
‘hayatta kalması’ ladığımı üzülerek ifade
etmek isterim ki şirket
için patron ve tepe yöneticile-
ihtiyaç ri küresel rekabetin yeni ‘savaş alanı’ zarlama, blog, podcast gibi terimlerdir.
duydukları olan dijital pazarlamayı sadece bir Oysa stratejik pazarlama şemsiyesi
dijital pazarlamanın internet sitesi hazırlatmak ve içine altında değerlendirilmesi gereken
odağında ürünlerini yerleştirmek ve müşteri- dijital pazarlama bir kurumsal site
teknoloji değil, leri beklemek olarak görmektedir. hazırlamaktan çok ileri bir kavramdır
ve özellikle tepe yönetimi için köklü
Tam bu noktada şirket patronlarının
yetişmiş karşısına bir başka enteresan sorun bir eğitim ve ‘zihinsel devrim’ gerek-
insan gücü çıkmaktadır. Hatırlanacağı gibi, 1990’lı tirir. Şirketin dijital pazarlama stra-
vardır! yıllarda bilgisayarların şirketlere yayıl- tejilerinin nasıl oluşturulacağına ve
maya başladığı süreçte şirketlerdeki nasıl yönetileceğine yönelik olan bu
genelde genç bilgisayarcıların kendi- eğitime ilave olarak, şirketler dijital
lerine özel bir mesleki jargonları var- pazarlama konusunda yetkin bir yö-
dı. Hard disk, giga byte, ROM, RAM ve netici atamalı veya pazarlama direk-
benzeri kavramları yeteri kadar içsel- törlerini bu konuda ayrıntılı bir şekil-
leştiremeyen şirket patronları bilgi- de eğitmelidir.
sayar alım ve kullanımlarında ‘belir- Daha da ileri giderek, bazı küresel
sizlik’ altında karar vermek zorunda şirketler ‘pazarlama tepe yöneticisi’
kalıyorlardı. ile ‘bilişim tepe yöneticisi’ karışımın-
Şimdi benzer durumla tekrar karşı dan ‘dijital tepe yöneticisi’ adı altında
karşıyayız. Şirketlerimiz bu aşamada yeni bir yönetim kurulu üyesi göre-
yetkin bir dijital pazarlama direktörü vi üretmişlerdir. Bu yönetim kurulu
atamaktan veya pazarlama direktörü- üyesinin görevi; şirketin dijital pa-
ne bu konuda köklü bir eğitim aldır- zarlama stratejilerinin oluşturulma-
maktan genelde çok uzaklar. Şirket- sında, yönetim kurullarına liderlik
lerimizin birçoğunda dijital pazarlama etmektir.
konusu sosyal medyaya çok hakim Gelmiş olduğumuz noktada artık ra-
birkaç genç stajyer ile yönetilmeye hatça söyleyebiliriz ki, şirketlerin ‘ha-
çalışılmaktadır. Bu genç arkadaşları- yatta kalması’ için ihtiyaç duydukları
mız, genelde sosyal medya kullanımı dijital pazarlamanın odağında tekno-
konusunda bilgili ancak dijital pazar- loji değil, yetişmiş insan gücü vardır!
ìXEDW KobiEfor 67