Page 85 - KobiEfor Ekim 2024
P. 85
UZMAN
İnsan Yönetiminde Yapay Zekânın Faydaları
Y apay zekâ, son yıllarda birçok memnuniyetinin artmasına katkı sağlar.
Çalışan Deneyiminin İyileştirilmesi: Ya-
endüstride köklü değişiklik-
lere yol açmış ve insan yöne-
timinde de önemli yenilikler getirmiştir. pay zekâ, çalışanların genel deneyimini
iyileştirmek için de etkili bir araçtır. Ya-
İnsan yönetimi, çalışanların verimli, mut- pay zekâ tabanlı anket ve geri bildirim
lu ve üretken bir şekilde çalışmasını sağ- sistemleri, çalışanların sürekli olarak
lamayı amaçlayan süreçlerin bütününü memnuniyetini ölçer ve yöneticilere ger-
kapsar. Yapay zekâ, insan yönetimine hız, çek zamanlı geri bildirim sağlar. Bu, ça-
Kadri Demir verimlilik, objektiflik ve stratejik derinlik lışanların ihtiyaç ve beklentilerine hızlı
katmaktadır. Bu sayımızda yapay zekânın yanıt verilmesini sağlar.
kadri.demir@poldy.com.tr
insan yönetiminde sağladığı başlıca fay- Ek olarak yapay zekâ destekli chatbotlar,
daları aşağıda sizlerle paylaşıyorum. çalışanların sorularını hızlıca yanıtlaya-
Yapay zekâ,
Verimlilik ve Zaman Tasarrufu: Yapay bilir, insan kaynakları ile ilgili sorunları
insan yönetiminde zekâ, insan yönetiminde birçok süreci çözebilir ve çalışanlara kariyer gelişimi
hız, otomatikleştirerek verimliliği artırır. Özel- hakkında kişiselleştirilmiş önerilerde bu-
verimlilik, likle tekrarlayan ve zaman alıcı görevlerde lunabilir. Bu tür teknolojiler, çalışanların
objektiflik yapay zekâ, önemli bir avantaj sunar. Ör- organizasyonda kendilerini daha değerli
neğin; çalışan işe alım süreçlerinde yapay ve bağlı hissetmelerine yardımcı olur.
ve stratejik
zekâ, özgeçmiş tarama, adaylarla ilk ileti- Tahmin Yeteneği ve Stratejik Planlama:
derinlik sunarak şim ve mülakat planlaması gibi adımları Yapay zeka, insan yönetiminde geleceğe
organizasyonların hızlıca tamamlayabilir. Bu sayede, insan yönelik tahminlerde bulunma ve strate-
çalışanlarını kaynakları profesyonelleri daha stratejik jik planlama süreçlerinde büyük faydalar
daha iyi görevlerle ilgilenebilirken işe alım süreci sağlar. Yapay zekâ algoritmaları, geçmiş
yönetmelerini daha kısa sürede tamamlanır. veriler ve mevcut çalışan davranışları
sağlar. Ayrıca; performans değerlendirme sü- üzerinden analiz yaparak, çalışanların iş-
reçlerinde de yapay zekânın kullanımı, ten ayrılma risklerini tahmin edebilir. Bu
Yapay zekânın hem zaman tasarrufu sağlar hem de sü- sayede organizasyonlar, değerli çalışan-
başarılı rekli izleme ve raporlama imkanı sunar. ları elde tutmak için proaktif önlemler
uygulanabilmesi Çalışanların iş performansları, yapay alabilir ve insan kaynakları stratejilerini
için zekâ algoritmaları tarafından otomatik daha iyi şekillendirebilirler.
olarak analiz edilerek yöneticilere anlık İlave olarak, yapay zekâ, iş gücü plan-
etik kuralların ve
geri bildirimler sağlanır. Bu, hem per- lamasında kullanılabilir. Örneğin; orga-
insan faktörünün
formans yönetimini hızlandırır hem de nizasyonun gelecekte hangi becerilere
göz önünde çalışanların zamanında gelişim fırsatları ihtiyaç duyacağı ve hangi pozisyonların
bulundurulması elde etmesini sağlar. doldurulması gerektiği konusunda ön-
gerektiği Daha Objektif Kararlar: İnsan yöneti- görüler sunabilir. Bu, işletmelerin uzun
unutulmamalıdır. minde yapay zekânın en büyük avantaj- vadeli insan kaynakları stratejileri geliş-
larından biri, süreçlerin daha objektif ve tirmesine yardımcı olur.
adil hale getirilmesidir. Geleneksel yön- Yapay zekâ, insan yönetiminde hız, ve-
temlerde, insan hatası veya önyargılar rimlilik, objektiflik ve stratejik derinlik
kararlara etki edebilir. Özellikle çalışan- sunarak organizasyonların çalışanlarını
ların işe alınması, terfi ettirilmesi ya da daha iyi yönetmelerini sağlar. İşe alımdan
performanslarının değerlendirilmesi gibi performans değerlendirmesine, çalışan
süreçlerde bu önyargılar ciddi sonuçlar memnuniyetinden stratejik planlamaya
doğurabilir. Ancak, yapay zekâ veriye da- kadar birçok alanda yapay zekâ, önemli
yalı analizler yaparak, karar alma süreç- avantajlar getirir. Ancak, yapay zekânın ba-
lerini daha şeffaf ve nesnel hale getirir. şarılı bir şekilde uygulanabilmesi için etik
Örneğin; bir çalışanı terfi ettirirken sade- kuralların ve insan faktörünün göz önün-
ce geçmiş performans verileri, iş sonuç- de bulundurulması gerektiği unutulma-
ları ve belirli kriterlere göre hareket eden malıdır. Yapay zekâ, insan yönetiminde bir
bir yapay zekâ sistemi kullanıldığında, araçtır; ancak insan ilişkileri ve karar alma
kişisel önyargılar devre dışı bırakılır. Bu süreçlerinde nihai sorumluluk her zaman
da organizasyonlarda adaletin ve çalışan yöneticilere ait olup, insan odaklı olmalıdır.
Ekim 2024 KobiEfor 85