Page 85 - KobiEfor Ekim 2024
P. 85

UZMAN

                                   İnsan Yönetiminde Yapay Zekânın Faydaları

                                   Y       apay zekâ, son yıllarda birçok   memnuniyetinin artmasına katkı sağlar.
                                                                      Çalışan Deneyiminin İyileştirilmesi: Ya-
                                           endüstride köklü değişiklik-
                                           lere yol açmış ve insan yöne-
                                   timinde de önemli yenilikler getirmiştir.   pay zekâ, çalışanların genel deneyimini
                                                                      iyileştirmek için de etkili bir araçtır. Ya-
                                   İnsan yönetimi, çalışanların verimli, mut-  pay zekâ tabanlı anket ve geri bildirim
                                   lu ve üretken bir şekilde çalışmasını sağ-  sistemleri, çalışanların sürekli olarak
                                   lamayı amaçlayan süreçlerin bütününü   memnuniyetini ölçer ve yöneticilere ger-
                                   kapsar. Yapay zekâ, insan yönetimine hız,   çek zamanlı geri bildirim sağlar. Bu, ça-
         Kadri Demir               verimlilik, objektiflik ve stratejik derinlik   lışanların ihtiyaç ve beklentilerine hızlı
                                   katmaktadır. Bu sayımızda yapay zekânın   yanıt verilmesini sağlar.
         kadri.demir@poldy.com.tr
                                   insan yönetiminde sağladığı başlıca fay-  Ek olarak yapay zekâ destekli chatbotlar,
                                   daları aşağıda sizlerle paylaşıyorum.  çalışanların sorularını hızlıca yanıtlaya-
         Yapay zekâ,
                                   Verimlilik ve Zaman Tasarrufu: Yapay   bilir, insan kaynakları ile ilgili sorunları
         insan yönetiminde         zekâ, insan yönetiminde birçok süreci   çözebilir ve çalışanlara kariyer gelişimi
         hız,                      otomatikleştirerek verimliliği artırır. Özel-  hakkında kişiselleştirilmiş önerilerde bu-
         verimlilik,               likle tekrarlayan ve zaman alıcı görevlerde   lunabilir. Bu tür teknolojiler, çalışanların
         objektiflik                yapay zekâ, önemli bir avantaj sunar. Ör-  organizasyonda kendilerini daha değerli
                                   neğin; çalışan işe alım süreçlerinde yapay   ve bağlı hissetmelerine yardımcı olur.
         ve stratejik
                                   zekâ, özgeçmiş tarama, adaylarla ilk ileti-  Tahmin Yeteneği ve Stratejik Planlama:
         derinlik sunarak          şim ve mülakat planlaması gibi adımları   Yapay zeka, insan yönetiminde geleceğe
         organizasyonların         hızlıca tamamlayabilir. Bu sayede, insan   yönelik tahminlerde bulunma ve strate-
         çalışanlarını             kaynakları profesyonelleri daha stratejik   jik planlama süreçlerinde büyük faydalar
         daha iyi                  görevlerle ilgilenebilirken işe alım süreci   sağlar. Yapay zekâ algoritmaları, geçmiş
         yönetmelerini             daha kısa sürede tamamlanır.       veriler ve mevcut çalışan davranışları
         sağlar.                   Ayrıca; performans değerlendirme sü-  üzerinden analiz yaparak, çalışanların iş-
                                   reçlerinde de yapay zekânın kullanımı,   ten ayrılma risklerini tahmin edebilir. Bu
         Yapay zekânın             hem zaman tasarrufu sağlar hem de sü-  sayede organizasyonlar, değerli çalışan-
         başarılı                  rekli izleme ve raporlama imkanı sunar.   ları elde tutmak için proaktif önlemler
         uygulanabilmesi           Çalışanların iş performansları, yapay   alabilir ve insan kaynakları stratejilerini
         için                      zekâ algoritmaları tarafından otomatik   daha iyi şekillendirebilirler.
                                   olarak analiz edilerek yöneticilere anlık   İlave olarak, yapay zekâ, iş gücü plan-
         etik kuralların ve
                                   geri bildirimler sağlanır. Bu, hem per-  lamasında kullanılabilir. Örneğin; orga-
         insan faktörünün
                                   formans yönetimini hızlandırır hem de   nizasyonun gelecekte hangi becerilere
         göz önünde                çalışanların zamanında gelişim fırsatları   ihtiyaç duyacağı ve hangi pozisyonların
         bulundurulması            elde etmesini sağlar.              doldurulması gerektiği konusunda ön-
         gerektiği                 Daha Objektif Kararlar: İnsan yöneti-  görüler sunabilir. Bu, işletmelerin uzun
         unutulmamalıdır.          minde yapay zekânın en büyük avantaj-  vadeli insan kaynakları stratejileri geliş-
                                   larından biri, süreçlerin daha objektif ve   tirmesine yardımcı olur.
                                   adil hale getirilmesidir. Geleneksel yön-  Yapay zekâ, insan yönetiminde hız, ve-
                                   temlerde, insan hatası  veya  önyargılar   rimlilik, objektiflik ve stratejik derinlik
                                   kararlara etki edebilir. Özellikle çalışan-  sunarak organizasyonların çalışanlarını
                                   ların işe alınması, terfi ettirilmesi ya da   daha iyi yönetmelerini sağlar. İşe alımdan
                                   performanslarının değerlendirilmesi gibi   performans değerlendirmesine, çalışan
                                   süreçlerde bu önyargılar ciddi sonuçlar   memnuniyetinden stratejik planlamaya
                                   doğurabilir. Ancak, yapay zekâ veriye da-  kadar birçok alanda yapay zekâ, önemli
                                   yalı analizler yaparak, karar alma süreç-  avantajlar getirir. Ancak, yapay zekânın ba-
                                   lerini daha şeffaf ve nesnel hale getirir.  şarılı bir şekilde uygulanabilmesi için etik
                                   Örneğin; bir çalışanı terfi ettirirken sade-  kuralların ve insan faktörünün göz önün-
                                   ce geçmiş performans verileri, iş sonuç-  de bulundurulması gerektiği unutulma-
                                   ları ve belirli kriterlere göre hareket eden   malıdır. Yapay zekâ, insan yönetiminde bir
                                   bir yapay zekâ sistemi kullanıldığında,   araçtır; ancak insan ilişkileri ve karar alma
                                   kişisel önyargılar devre dışı bırakılır. Bu   süreçlerinde nihai sorumluluk her zaman
                                   da organizasyonlarda adaletin ve çalışan   yöneticilere ait olup, insan odaklı olmalıdır.
                                                                                      Ekim 2024 KobiEfor 85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89