Page 89 - KobiEfor Ağustos 2023 Sayı 287
P. 89
UZMAN
Düşünce Virüsleri…
D üşüncenin virüsleri mi olur?” birer sembol ama zihin onları ciddiye
demeyin, olur ve bazı düşün-
alıyor, bizlerle kedinin fareyle oynadığı
ce virüsleri diğer virüsler
kadar tehlikeli ve ölümcül olabiliyor. Bu gibi oynayabiliyor.
Demek istediğim şu ki; ünlü düşünür
virüsler insanı öyle sarıyor ki bazen kur- Platon’un dediği gibi; “Gölgeler gerçek
tulmak o kadar kolay olamayabiliyor… değildir, sadece yansımadır.” Gerçeğe
Hayatın anlamsız, sevginin boş, insanın dönmek ve gerçeklerle yüzleşmek ve
Prof.Dr.Turgay Biçer babasına bile güvenmemesi gerektiğini, gerçeği gölgelerden ayırt etmeyi öğ-
turgay@marmara.edu.tr tanıdık olmadan bile bir yerlere geline- renmek zorundayız yaşamı anlamlı
meyeceğini, çalmadan zengin olunama- kılmak ve daha cesur bir yaşam için…
yacağını, paranın hiçbir şey olduğunu
veya paranın bütün kötülüklerin anası
Daha onurlu, özgür,
olduğunu, yalnızlığın kötü olduğunu,
insanca bir yaşam insanın tek başına yaşayamayacağını,
mümkündür, çocukların saf, erkeklerin güvenilmez,
mümkün kadınların şeytan olduğunu…. Ve buna
kılmak istersek. benzer sayısız telkinleri bir düşünün…
Hangileri ne kadar gerçek? Hangi du-
Gezegenimiz
rumda farklılık gösterebilir bu telkin-
bizsiz yaşar ama
ler… Yine de insan bu sözlere inanınca
biz gezegenimiz zihin inandığı ölçüde davranmaya, tu-
olmadan tum ve davranışlar bu kalıplar üzerinde
yaşayamayız… yükselmeye başlıyor…
Kötümserlik, İnsan yaşarken bu telkin veya inançla- İnsanı sınırlayan, hayattan ve cesur,
ra kapılarak kendi zihinsel gerçekliği- özgür ve korkusuz olmaktan alıko-
acımasızlık,
ni oluşturuyor. İçinde yaşanılan kültür yan, onu bunu kötüleyen, kötümser-
açgözlülük,
olumsuz, yıkıcı ve kişiyi sarmal gibi sa- liğe iten, savaşlar çıkaran, hamaset
inançsızlık, ran bir yol aldığında kişi bir anlamda ya- kokan, insanı her türlü fakirliğe ve
karamsarlık, şayan bir ölüye dönüşüyor ve çocukluk yoksulluğa iten, insanı, hayatı ve tüm
kötülük, bencillik günlerindeki saflığını arıyor ve o gün- doğayı acımazsızca değersizleştiren
hipnozlarından lerin özlemi ile ‘belki bir gün gelecekte ne varsa onlar düşünce virüsleridir
mutlu olabilirim’ duygu ve beklentisiyle ve birçok ölümcül virüsten daha teh-
bir önce uyanmak
bir ömür harcayabiliyor… likelidir. İnsanlık, bunların farkına
zorundayız.
Hayatı, dünyayı ve olayları zihinsel ve varmalı ve onları hayatımızdan çı-
Bu virüsleri yok dil filtreleri ile algılarız. Algımızı içinde karabilme yetkinliğine ve olgunluğa
etmenin en emin bulunduğumuz kültür, aile, cinsiyet ve ulaşmalıyız yoksa başka gezegenler
yolu aydınlanmak yönelimlerimiz belirlemeye başlıyor. aramak zorunda kalacağız.
ve bilginin Algılarken doğal olarak genellemeler, Daha onurlu, özgür, insanca bir yaşam
çarpıtmalar ve silmeler yaparak bir mümkündür, mümkün kılmak ister-
peşinden gitmektir.
dünya oluşturuyoruz ve bu bizim ger- sek. Gezegenimiz bizsiz yaşar ama biz
İlime, bilime,
çeğimiz oluyor. Gerçek olarak algıladı- gezegenimiz olmadan yaşayamayız…
felsefeye, ğımız düşünceler; diğer adıyla haritalar Kötümserlik, acımasızlık, açgözlü-
edebiyata, müziğe, aslında gerçek değil, sadece algıları- lük, inançsızlık, karamsarlık, kötü-
sanata sarılarak mızın temsili ama biz onları gerçek gibi lük, bencillik hipnozlarından bir önce
güçlenebiliriz. algılayarak çeşitli tepkiler verebiliyo- uyanmak zorundayız. Bu virüsleri yok
ruz. Yemek menüsü yemeğin kendisi, etmenin en emin yolu aydınlanmak
Sevgiyi, bilgiyi ve
fotoğrafımız bizim kendimiz değil ama ve bilginin peşinden gitmektir. İlime,
başarıyı paylaşarak
onlara sanki gerçeğin kendisi gibi dav- bilime, felsefeye, edebiyata, müziğe,
daha yaşanılabilir ranabiliyoruz. Yemek görünce ağzımız sanata sarılarak güçlenebiliriz. Sevgi-
bir dünya sulanıyor, birisi bizim fotoğrafımıza bir yi, bilgiyi ve başarıyı paylaşarak daha
yaratabiliriz… çizik atsa kızıyoruz. Oysa onlar sadece yaşanılabilir bir dünya yaratabiliriz…
$ðXVWRV KobiEfor 89