Page 58 - KobiEfor Ekim 2023 Sayı 289
P. 58

KAPAK


                    Türkiye’nin Beyin Göçü Politikaları
                    Türkiye’nin Beyin Göçü Politikaları


           KobiEfor Sanayi Ekonomi Dergisi Genel           Ayrımları ve Alternatif Ortaklıklar”
           Koordinatörü ve “Türkiye’nin Beyin              kitabının Yazarı Dr. Nurdan Sönmez,
           Göçü Politikaları: Tarihsel Derinliğinden       dergimiz KobiEfor’a özel yazdığı
           Uluslararası Sistemde İtme ve Çekme             makalesinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin
           Bağlamında Etkileri” kitabının ve               100 yıllık perspektifinde; Türkiye’nin
           “Uluslararası Sistemde Türkiye: Yol             ‘Beyin Göçü’ politikalarını anlattı.


                                                           mut, 1826’dan sonra Batı’ya öğrenci göndermiştir.
                                                           Osmanlı’nın son dönemlerine rastlayan, on sekizinci
                                                           yüzyılın başlangıcında başta (1773); Büyük Balkan
                                                           Göçleri ve 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Birinci
                                                           Dünya Savaşı nedeniyle gelen nitelikli insan gücü göç-
                                                           leri günümüz Türkiye’sinin yapı taşlarının oluşmasın-
                                                           da önemli rol oynamıştır.
                                                              Erken Cumhuriyet Dönemi göç politikaları ise;
                                                           1923-1950 yılları arasındaki dönemde bir yandan bi-
                                                           limsel temelli bir yapılaşma ile ulus devlet kurma ça-
                                                           balarına yönelik, diğer yandan milli kimlik ve aidiyet
                                                           oluşturma yönündedir. Bilimsel temelli bir ulus devlet
                                                           yapılanmasında Avrupa’nın kültürel değerlerinin alın-
                                                           masına dikkat edilmiş, bunun için Balkan ve Yahudi
                                                           bilim insanlarından azami derecede yararlanılmaya
                                                           çalışılmıştır. 1925’te devlet eliyle sanayileşme ham-
                                                           lesi başlatıldığında, açılan Etibank, MKE, MTA, SEKA,
                                                           Sümerbank, Türkiye Çimento Fabrikaları A.Ş., Türkiye
                                                           Şeker Fabrikaları A.Ş. gibi kuruluşlar ihtiyaç duyduk-
                                                           ları yetişmiş işgücü ve yöneticileri yetiştirmek için yurt
                                                           dışına öğrenci göndermişlerdir. Yurt dışına gönderilen
                                                           burslu öğrencilerin eğitimlerini tamamlayarak yur-
                                                           da döndüklerinde adına öğrenim gördükleri branşlar-
                                                           da istihdam edilmişlerdir.
     ‘                                                        Nitelikli beyin gücü çekme ve somut faydaya dö-
                                         Dr. Nurdan Sönmez  nüştürme anlamında Cumhuriyet’in en önemli ‘Beyin
                                                           Göçü’ çekme politikası Üniversite Reform Kanunları’dır.
                eyin Göçü’; kısaca bir ülkenin nitelikli insan kay-  Burada Mustafa Kemal Atatürk’ün, vizyonunun tek-
                nağının bir kısmının göçle kaybedilmesidir. ‘Be-  rar devreye girdiği görülmektedir. Atatürk’ün, ülkenin
          Byin Göçü’, ilk defa bir sorun olarak 1945 yılların-  dünya eğitim standartlarına hızlı ve yüksek kaliteyle
           da II. Sanayi Devrimi’nin başlamasıyla İngiltere’de fark   ulaşmasını hedeflemesiyle; 1931 yılında üniversite re-
           edilmiştir. Özellikle Soğuk Savaş’ın başlamasıyla ‘Beyin   formu başlatılmıştır. 1933-1945 arası Hitler faşizmin-
           Göçü’ politik gündeme alınmıştır. ‘Beyin Göçü’yle ilgili   den kaçan bilim insanları Türkiye’ye davet edilmişler;
           İngiltere, ABD ve Almanya gibi ülkeler önemli politika-  Üniversite Reformu’na katkı sağlamaları için yeni ku-
           lar geliştirmişlerdir. Türkiye ise Atatürk’ün Üniversite   rulan üniversite ile fakültelerde görevlendirilmişlerdir.
           Reform Kanunları’ndan sonra somut ‘Beyin Göçü’ poli-  Atatürk’ün Nazi zulmünden kaçan ‘Bilim İnsanları’ için
           tikalarını daha çok 1963 yılı itibarıyla Beş Yıllık Kalkınma   geliştirdiği Üniversite Reform Kanunları önemli bir be-
           Planlamaları kapsamında oluşturmuştur.          yin gücü çekme politikasıdır ve yeni cumhuriyetin bi-
             O zamanlar ‘Beyin Göçü’ olgusu bilinmese de Tür-  limsel yapılanmasında çok önemli etkileri vardır. Zira
           kiye Cumhuriyeti’nin göç ve ‘Beyin Göçü’ politikaları,   Türkiye aynı zamanda Sovyetler Birliği’nin dağılması ile
           Osmanlı İmparatorluğu politikalarının da etkisini ta-  Türk Cumhuriyetleri’nden bir miktar ‘Beyin Göçü’ al-
           şır. Osmanlı İmparatorluğu da dışarıdan nitelikli insan   mış olsa da bunu iyi değerlendirdiğini söylemek doğru
           kaynağı ve işgücü getirip, bilgi donanımlı insanlar ye-  olamayacaktır. Diğer yandan; bir itici faktör de Türkiye
           tiştirmeye çalışmıştır. Sürecin hızlanması için II. Mah-  Cumhuriyeti Devleti’nin 1938 yılında peş peşe çıkarttığı

           56 KobiEfor Ekim 2023
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63