Page 52 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 52
(/(.75à./à 9( +à%5à7 $5$d/$5
Dünya genelinde elektrikli araçlara (EV) geçiş trendini
hızlandıracağını söylemek yanlış olmaz.” “Türk otomotiv ana sanayi
Ankete göre piyasaya sürülen yeni ve heyecan verici elektrifikasyona hazır”
araçlarla daha da hızlanması beklenen EV’lere dönü-
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu
şüm büyük trendler arasında. 2030 sonunda, EV ma-
Başkanı Cengiz Eroldu, Türkiye’de benzinli ve dizel
liyetlerinin içten yanmalı araçların maliyetine yaklaş-
ması bekleniyor. Yöneticilerin beklentisi bu tarihe kadar araç üretiminde kimsenin 2030’un ilerisine gidemeye-
Japonya, Çin, ABD ve Batı’daki otomobil pazarının ya- ceğini söyledi: “Bir kere 2027’de
rısının elektrikli araçlardan oluşacağı yönünde. Anket, Euro 7 var, hem de GSR var. İçten
EV’lerin yaygınlaşmasının kısmen hızlı şarj altyapısına yanmalı motorların ömrü için
yapılacak yatırımlara bağlı olacağını da ortaya koyuyor. 2027’den sonrası çok zor. Avru-
pa odaklı bir pazarımız var ve
etrafımızda satacağımız başka
pazar yok. Elektrikli araç üretimi
Türk otomotiv sanayi açısından Cengiz
bir zorunluluk. Eğer Avrupa’ya Eroldu
satmak istiyorsak, başka şansı-
mız yok. Elektrikli araç üretmek içten yanmalıdan daha
basit. Türk otomotiv ana sanayi elektrifikasyona hazır
ve birçoğu başladı. Bu oyunun dışında kalan kimse yok.
Yeni teknolojiler ve yeni girişler: Yöneticiler, Ar-Ge Burada bizim yapmamız gereken, yan sanayi parkımızı
bütçelerini; yeni aktarma organları teknolojilerine (yüz- geliştirmemiz, Türkiye’de yerli payını çok azaltmama-
de 28 ile ilk sırada), ileri ADAS / otonom araç donanım ve mız lazım. O bir tehdit olur. Onu iyi yönetmemiz lazım.”
yazılımlar (yüzde 23), bağlantılı araç teknolojileri (yüzde
20) ayıracağını belirtiyor. Birçok otomobil üreticisi ve te- rı ilginin nedeni; öncelikli olarak bu araçların çevreye
darikçisi, şirketlerinin stratejik olmayan varlıkları elden daha az zarar vermesi. Tüketiciyi elektrikli araçlardan
çıkaracağını, yeni teknolojilere yatırım yapmak için nakit uzaklaştıran başlıca etkenler; yetersiz şarj altyapısı ve
artıracağını söylüyor. Yüzde 85’i de önümüzdeki yıllarda yüksek fiyat. Tüketiciler, vergi indirimi ve teşviklerin
yeni teknoloji şirketlerine yatırımlar yapmayı, satın alım- elektrikli araç satışlarını artıracağı beklentisinde. Dizel
lar gerçekleştirmeyi ve ortaklıklar kurmayı düşünüyor. araç seçeneği 2020’ye kıyasla 17 puan düşse de yüzde
31 ile hâlâ ilk tercih. Rapora göre; otomotivdeki çip ve
Türkiye’de elektrikli ve hibrit araçlara tedarik krizi, tüketicinin marka tercihlerini etkileyebilir.
olan ilgi hızla artıyor Türkiye’de tüketiciler, yüzde 35’le internetten araç si-
EY (Ernst&Young) Türkiye’nin, ‘Otomotiv Tüketicileri- pariş etme fikrine sıcak bakıyor. Araç tercihlerinde ‘gü-
nin Satın Alma ve Kullanım Tercihleri’ başlıklı araştır- venlik, fiyat ve yakıt ekonomisi’ ilk üçte, onu; ‘iyi satış
masına göre; Türkiye’de tüketicinin elektrikli ve hibrit sonrası hizmet’ kalitesi izliyor.
araçlara yönelik ilgisi hızla artıyor.
EY Türkiye Danışmanlık Bölümü Türkiye’nin elektrikli araç projeksiyonu
Şirket Ortağı ve İleri Üretim Sek- Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe
törü Lideri Arda Karaçelebi, araş- Programı: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, hızlı şarj is-
tırmanın bu yılki en dikkat çekici tasyonu yatırımını teşvik etmek amacıyla ‘Elektrikli
bulgularından birinin, elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe Programı’nı
ve hibrit araçlara yönelik tüketici başlattı. Toplam bütçesi 300 milyon TL olan hibe deste-
ilgisinin birçok faktörün etkisiyle ğiyle 81 ilde bin 560 noktada hızlı şarj istasyonu kuru-
Arda
Karaçelebi ülkemizde daha önce hiç olmadığı lumu sağlanacak.
kadar yükselmesi olduğunu vur- Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Milli Teknoloji Genel
guladı: “Araç satın almayı planlayan tüketicilerin, vergi Müdürlüğü’nün hazırladığı Mobilite Araç ve Teknolo-
indirimi ve teşviklerin elektrikli araç satışlarını artırabi- jileri Yol Haritası’nda, Türkiye’de elektrikli araçların
leceği yönündeki beklentileri de önemli.” gelişimine dair düşük, orta ve yüksek olmak üzere 3
Bir sonraki satın alacakları aracın hibrit ya da elekt- farklı senaryoyu içeren bir projeksiyon oluşturuldu.
rikli olacağını söyleyen Türk tüketicilerin oranı geçen Buna göre 2025’te; yüksek senaryoda yıllık elektrikli
yıla kıyasla 11 puan artışla yüzde 27 oldu. Gelecekte araç satışının 180 bin, elektrikli araç stoğunun 400 bin,
kesinlikle elektrikli ve hibrit araç alabileceklerini be- orta senaryoda yıllık elektrikli araç satışının 120 bin,
lirten Türk tüketicilerin oranı yüzde 29, fiyat teklifinin elektrikli araç stoğunun 270 bin, düşük senaryoda yıllık
yeterince cazip olması durumunda bu oran yüzde 90’a elektrikli araç satışının 65 bin, elektrikli araç stoğunun
yükseliyor. Türk tüketicilerin elektrikli araca duydukla- 160 bin civarında olacağı tahmini yapıldı.
52 KobiEfor Temmuz 2022