Page 52 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 52

(/(.75à./à 9( +à%5à7 $5$d/$5



               Dünya genelinde elektrikli araçlara (EV) geçiş trendini
               hızlandıracağını söylemek yanlış olmaz.”            “Türk otomotiv ana sanayi
                  Ankete göre piyasaya sürülen yeni ve heyecan verici   elektrifikasyona hazır”
               araçlarla daha da hızlanması beklenen EV’lere  dönü-
                                                                   Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu
               şüm büyük trendler arasında. 2030 sonunda, EV ma-
                                                                Başkanı Cengiz Eroldu, Türkiye’de benzinli ve dizel
               liyetlerinin içten yanmalı araçların maliyetine yaklaş-
               ması bekleniyor. Yöneticilerin beklentisi bu tarihe kadar   araç üretiminde kimsenin 2030’un ilerisine gidemeye-
               Japonya, Çin, ABD ve Batı’daki otomobil pazarının ya-  ceğini söyledi: “Bir kere 2027’de
               rısının elektrikli araçlardan oluşacağı yönünde. Anket,   Euro 7 var, hem de GSR var. İçten
               EV’lerin yaygınlaşmasının kısmen hızlı şarj altyapısına   yanmalı motorların ömrü için
               yapılacak yatırımlara bağlı olacağını da ortaya koyuyor.   2027’den sonrası çok zor. Avru-
                                                                pa odaklı bir pazarımız var ve
                                                                etrafımızda satacağımız başka
                                                                pazar yok. Elektrikli araç üretimi
                                                                Türk otomotiv sanayi açısından   Cengiz
                                                                bir zorunluluk. Eğer Avrupa’ya   Eroldu
                                                                satmak istiyorsak, başka şansı-
                                                                mız yok. Elektrikli araç üretmek içten yanmalıdan daha
                                                                basit. Türk otomotiv ana sanayi elektrifikasyona hazır
                                                                ve birçoğu başladı. Bu oyunun dışında kalan kimse yok.
                  Yeni teknolojiler ve yeni girişler: Yöneticiler, Ar-Ge   Burada bizim yapmamız gereken, yan sanayi parkımızı
               bütçelerini; yeni aktarma organları teknolojilerine (yüz-  geliştirmemiz, Türkiye’de yerli payını çok azaltmama-
               de 28 ile ilk sırada), ileri ADAS / otonom araç donanım ve   mız lazım. O bir tehdit olur. Onu iyi yönetmemiz lazım.”
               yazılımlar (yüzde 23), bağlantılı araç teknolojileri (yüzde
               20) ayıracağını belirtiyor. Birçok otomobil üreticisi ve te-  rı ilginin nedeni; öncelikli olarak bu araçların çevreye
               darikçisi, şirketlerinin stratejik olmayan varlıkları elden   daha az zarar vermesi. Tüketiciyi elektrikli araçlardan
               çıkaracağını, yeni teknolojilere yatırım yapmak için nakit   uzaklaştıran başlıca etkenler; yetersiz şarj altyapısı ve
               artıracağını söylüyor. Yüzde 85’i de önümüzdeki yıllarda   yüksek fiyat. Tüketiciler, vergi indirimi ve teşviklerin
               yeni teknoloji şirketlerine yatırımlar yapmayı, satın alım-  elektrikli araç satışlarını artıracağı beklentisinde. Dizel
               lar gerçekleştirmeyi ve ortaklıklar kurmayı düşünüyor.  araç seçeneği 2020’ye kıyasla 17 puan düşse de yüzde
                                                                31 ile hâlâ ilk tercih. Rapora göre; otomotivdeki çip ve
                  Türkiye’de elektrikli ve hibrit araçlara      tedarik krizi, tüketicinin marka tercihlerini etkileyebilir.
                  olan ilgi hızla artıyor                       Türkiye’de tüketiciler, yüzde 35’le internetten araç si-
                  EY (Ernst&Young) Türkiye’nin, ‘Otomotiv Tüketicileri-  pariş etme fikrine sıcak bakıyor. Araç tercihlerinde ‘gü-
               nin Satın Alma ve Kullanım Tercihleri’ başlıklı araştır-  venlik, fiyat ve yakıt ekonomisi’ ilk üçte, onu; ‘iyi satış
               masına göre; Türkiye’de tüketicinin elektrikli ve hibrit   sonrası hizmet’ kalitesi izliyor.
                                 araçlara yönelik ilgisi hızla artıyor.
                                 EY Türkiye Danışmanlık Bölümü    Türkiye’nin elektrikli araç projeksiyonu
                                 Şirket Ortağı ve İleri Üretim Sek-  Elektrikli Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe
                                 törü Lideri Arda Karaçelebi, araş-  Programı: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, hızlı şarj is-
                                 tırmanın bu yılki en dikkat çekici   tasyonu yatırımını teşvik etmek amacıyla ‘Elektrikli
                                 bulgularından birinin, elektrikli   Araçlar İçin Hızlı Şarj İstasyonları Hibe Programı’nı
                                 ve hibrit araçlara yönelik tüketici   başlattı. Toplam bütçesi 300 milyon TL olan hibe deste-
                                 ilgisinin birçok faktörün etkisiyle   ğiyle 81 ilde bin 560 noktada hızlı şarj istasyonu kuru-
                           Arda
                       Karaçelebi  ülkemizde daha önce hiç olmadığı   lumu sağlanacak.
                                 kadar yükselmesi olduğunu vur-   Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Milli Teknoloji Genel
               guladı: “Araç satın almayı planlayan tüketicilerin, vergi   Müdürlüğü’nün hazırladığı Mobilite Araç ve Teknolo-
               indirimi ve teşviklerin elektrikli araç satışlarını artırabi-  jileri Yol Haritası’nda, Türkiye’de elektrikli araçların
               leceği yönündeki beklentileri de önemli.”        gelişimine dair düşük, orta ve yüksek olmak üzere 3
                  Bir sonraki satın alacakları aracın hibrit ya da elekt-  farklı senaryoyu içeren bir projeksiyon oluşturuldu.
               rikli olacağını söyleyen Türk tüketicilerin oranı geçen   Buna göre 2025’te; yüksek senaryoda yıllık elektrikli
               yıla kıyasla 11 puan artışla yüzde 27 oldu. Gelecekte   araç satışının 180 bin, elektrikli araç stoğunun 400 bin,
               kesinlikle elektrikli ve hibrit araç alabileceklerini be-  orta senaryoda yıllık elektrikli araç satışının 120 bin,
               lirten Türk tüketicilerin oranı yüzde 29, fiyat teklifinin  elektrikli araç stoğunun 270 bin, düşük senaryoda yıllık
               yeterince cazip olması durumunda bu oran yüzde 90’a   elektrikli araç satışının 65 bin, elektrikli araç stoğunun
               yükseliyor. Türk tüketicilerin elektrikli araca duydukla-  160 bin civarında olacağı tahmini yapıldı.
               52 KobiEfor Temmuz 2022
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57