Page 50 - KobiEfor Temmuz 2022
P. 50
(/(.75à./à 9( +à%5à7 $5$d/$5
Otomotivde oyun yeniden kuruluyor, paradigmalar değişiyor:
¶(OHNWULNOL YH +LEULW $UDoODU·×Q GHYUL EDåODG×
Dünya’da 2030’a kadar her iki elektrifikasyona hazır olduğunu ifade
otomobilden birinin elektrikli araç ediyor. Süreci hızlandıran Türkiye’nin
olacağı öngörülüyor. Uzmanlar, ilk yerli otomobil girişimi Togg ise
Türkiye’de ‘Elektrikli ve Hibrit Araçlar’a 2022 sonunda ilk elektrikli aracını
olan ilginin hızla arttığını söylüyor. yollara çıkarmaya hazırlanıyor,
Türkiye, elektrikli araç projeksiyonunu 2023 ilk çeyreğinde ise otomobil
oluşturdu. Türk otomotiv ana sanayi ise satışına başlayacak.
ünyanın ve Türkiye’nin lokomotif sektörlerin- üzerinden gerçekleşeceği ve abonelik sistemiyle otomo-
den otomotiv endüstrisi, evrim geçiriyor. Uz- bil modellerinin değiştirilebileceği yeni bir gelecek bek-
Dmanlara göre; otomotivde oyun yeniden kuru- liyor. Otomotiv endüstrisinin 130 yıl önce doğuşundan
luyor, paradigmalar değişiyor. Fosil yakıtlarla çalışan bu yana, otomobil üreticileri günümüzde hiç olmadığı
araçların yerini ‘Elektrikli ve Hibrit Araçlar’ alacak. kadar teknolojik ve iş modeli değişimleriyle karşı kar-
İklim kriziyle ivmelenen bu evrimde Pandemi’yle hız şıya. 31 ülkeden ankete katılan 1.100’den fazla yönetici,
kazanan dijitalleşme, oyuna güçlü bir oyuncu olarak önümüzdeki 5-10 yılda sektörde kapsamlı bir dönüşüm
elektrikli veya hibrit tasarlanan yapay zeka destekli görmeyi bekliyor, yüzde 53’ü, otomobil endüstrisinin
‘otonom araçları’ da dahil etti. önümüzdeki 5 yılda daha kârlı bir büyüme göreceğine
‘Elektrikli ve Hibrit Araçlar’ın üretimi ve kullanımı inanıyor, yüzde 38’i kâr görünümünden endişe duyuyor.
giderek yaygınlaşıyor. Otonom ve elektrikli araçlar ar- KPMG Türkiye Otomotiv Sektör Lideri Hakan Ölek-
tık yakın gelecek değil, bugünün araçları haline geliyor. li, şunları ifade etti: “2030’a kadar elektrikli araçların
Deloitte’in ‘İleri Araç Teknolojilerinde Gerçeklik Kontro- pazar penetrasyonunun yüzde
lü’ Raporu’na göre; üreticiler, tedarikçiler ve teknoloji 50’lere ulaşması öngörülüyor.
şirketleri bu teknolojileri gerçeğe dönüştürebilmek için Bir başka KPMG araştırmasına
çok ciddi miktarlarda yatırım yapıyorlar. Rapor, otonom göre, EV’lerin (elektrikli araçlar)
araçların sürücü hatalarını minimuma indirerek yük- pazar penetrasyonu 2030’a ka-
sek sürüş güvenliği sağlama potansiyeline ve elektrikli dar yüzde 30’a yakın bir miktar-
araçlarla ulaşımla fosil yakıtların sebep olduğu çevresel
da gerçekleşirse bugünkü üre-
etkinin minimuma indirilebileceğine dikkat çekiyor.
Hakan tim rakamları baz alındığında,
Ölekli 2030’da yıllık 40 milyon adet üre-
2030’a kadar her iki otomobilden biri tim fazlası içten yanmalı motorlu
elektrikli araç olacak araç olacağı tahmin ediliyor. Bu durum ise 200 adet
KPMG’nin 22.’sini bu yıl yayınladığı 2021 yılı Küresel üretim tesisinin kökten değişmesi ya da kapanma-
Otomotiv Yöneticileri Anketi’ne göre; 2030 yılına kadar sı anlamına geliyor. Bununla birlikte Ukrayna-Rusya
otomotiv dünyasını; pazardaki her iki otomobilden bi- Savaşı’nın ve gelecekte yaşanması muhtemel jeopo-
risinin elektrikli araç olacağı, araç alımlarının internet litik sorunların yakıt fiyatları üzerindeki etkilerinin
50 KobiEfor Temmuz 2022