Page 107 - KobiEfor Mayıs 2022
P. 107

UZMAN


                                   Hayatın Özü İletişimdir…

                                  Y       aşam kalitemiz, kendimizle   ve başarılı olabilmek ve şiddeti ön-
                                          ve başkaları (insan, hayvan,
                                                                      lemek de iletişimin temel görevidir.
                                          çevre, ağaç, eşya vs.) ile kur-
                                   duğumuz iletişimin kalitesine bağlıdır   “‘İç’te barış yoksa ‘dış’ta da barış
                                                                      olamayacaktır.” Oysa yapılan temel
                                   dersem her halde pek itiraz etmez-  hatalar başkalarını ve onların yap-
                                   siniz. Zira kendimizden başlayarak,   tıkları yanlışları yaşamın temeline
                                   yaşadığımız ekosistemle yani bizim   koyarak onları değiştirmeye veya et-
         Prof.Dr.Turgay Biçer      dışımızdaki varlıklarla iletişimimiz;   kilemeye çalışmaktır ki bu yanlıştır.
         turgay@marmara.edu.tr     mutluluğumuzu ve başarılarımızı be-  Başkalarını değiştirebilme şansımız
                                   lirleyecektir. Hakeza yanlış iletişim ise   yoktur ama kendimizi, düşünceleri-
                                   mutsuzluk, başarısızlık ve anlamsızlı-  mizi, davranışlarımızı-ki bunlar al-
         İnsan kendini             ğı da beraberinde getirecektir.    gıyı değiştirmekle başlar-o zaman
         yönetmeyi                 İletişim bir tarafla yapılır ve önce   dışarıyı yani başka insanlarla olan
         öğrenmelidir ve öz        anlamak ve anlamlandırmak üze-     iletişimimizi etkileyecektir ve çok
         yönetim                   re kurgulanır. Bu taraflardan birisi   şeyi de kontrol altına almamızı sağ-
         eğitimi de                kendimizle kurduğumuz iletişim ve   layacaktır. İşte güç budur bence. Bu-
                                   hatta bunun kalitesidir. Herhangi bir   nun için de dil, sözcükler ve davra-
         hem evde
                                   şey (olumlu-olumsuz) başımıza gel-  nışlar bir amaç değil birer araçtır. Ve
         hem de okulda             diğinde nasıl tepki verdiğimiz bizim   o minvalde gerçekçi, yapıcı, iyimser
         verilmelidir.             kendimizle iletişimimizin kalitesini   ve kafamızda düşlediğimizi kendimi-
         İşin şakası yoktur.       belirler, uyaranlar ve vesile olan şey-  zi oluşturabilir ve o bağlamda davra-
         Eğitim ve öğretim         ler dışarıdan bile gelse. Olayları an-  nabiliriz. Hayatın amacı da kendinizi
         sadece ezber bilgi        lamak, nedenine inmek ve onlardan   aşmak, oluşturmak, bulmak ve ken-
                                   öğrenmek yerine tepkisel davrandı-  dini yaşamak değil midir zaten…
         yüklemekle olmaz.
                                   ğımızda, suçlu, hatalı ve yanlışı ken-  Kurban ve aciz değiliz asla ve biz is-
         Yaşam becerileri          di dışımızda aradığımızda kendimiz-  temeden kimse bizi kurban ve aciz
         yoksa bir eğitimde        le kurduğumuz iletişim bozulmaya   yapamaz. Teslim olmamak, diren-
         o eğitim eksiktir         başlar; olayları ve süreçleri yöne-  mek, karşı koymak ve daha olum-
         ve temeli de              temediğimizden kurban durumuna     lu, yapıcı ve iyimser bir çaba ortaya
         insanın kendisiyle        düşeriz. Olaylara verdiğimiz anlamı   koymak gerekir ki bunun da temeli
                                   daha gerçekçi düşünür, onların etki-  ‘umut’tur. Umut çare üretir; insanı
         ve başkalarıyla
                                   lerinden kendimizi koruyabilir, deği-  harekete geçirir. İyimserlik, öğreni-
         kuracağı iletişim         şebilir veya değiştirme gücüne sahip   lebilen ve sahip olduğumuz kaynak-
         kalitesidir.              olduğumuzda hayatımızın efendisi   ları doğru kullanarak daha güzeli
         İletişimini düzelten      olmaya bir adım atar ve daha etkin,   ortaya koyabilme yetkinliğidir. İyim-
         bir toplumun              etkili ve belirleyici bir role sahip ola-  ser gerçekçilik ise olgun bir insanın
         sorunlarını               biliriz. Kendisine öykündüğümüz,   zenginliğidir.
                                   örnek aldığımız birçok insan bizim   İnsan kendini yönetmeyi öğrenmeli-
         %70- 80 oranında
                                   yaşadığımız olumsuz olaylara farklı,   dir ve öz yönetim eğitimi de hem evde
         çözebileceğine            yapıcı, güçlendirici ve belirleyici ba-  hem de okulda verilmelidir. İşin şa-
         inancım                   karlar ve ona göre bir tutum içinde   kası yoktur. Eğitim ve öğretim sadece
         yüksektir…                bulunurlar. Onlar için mümkün ola-  ezber bilgi yüklemekle olmaz. Yaşam
                                   bilen her şey bizim için de mümkün-  becerileri yoksa bir eğitimde o eğitim
                                   dür ama o boyuta gelebilmek için bir   eksiktir ve temeli de insanın kendi-
                                   fırın ekmek yemek lazımdır.        siyle ve başkalarıyla kuracağı iletişim
                                   İletişim gücü anlama, anlamlan-    kalitesidir. İletişimini düzelten bir top-
                                   dırma ve yönlendirme üzerine ku-   lumun sorunlarını %70- 80 oranında
                                   rulduğu için bu yeti öğrenilebilen   çözebileceğine inancım yüksektir…
                                   bir yetidir ve insan gelişimin temeli   Bahar geldi seviniyoruz ama içi-
                                   olmalıdır. İletişim, sadece haber-  mizdeki baharın hep devam etmesi
                                   leşmek ve etkilemek değildir. Mutlu   umuduyla neşeli günler dilerim.

                                                                                    0D\ÜV      KobiEfor
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112