Page 44 - KobiEfor Mart 2022
P. 44
.2&$(/à 0h=(6à
Kerpe’de sualtındaki tarihi zenginlik
Serkan Gedük, Kocae-
li Müzesi olarak özellikle
Kerpe’de devam ettikleri
arkeolojik sualtı kazısı ça-
lışmalarına da değiniyor:
“Kocaeli’nin Kandıra ilçe-
sine bağlı Kerpe’de bulu-
nan doğal koy içerisinde
yer alan antik liman çağlar
boyunca birçok medeniyet tarafından kullanılmış. Li- resinde yapılan sualtı araştırması ve kazıları sonucunda
man ve çevresi Calpe adı ile antik dönem yazarlarından elde edilen eserler sayesinde liman ve bölgenin antik
Ksenophon’un kaleme aldığı Anabasis metinlerinde de deniz ticaretindeki yeri hakkında bilgilere ulaşılmıştır.
yer alıyor. Kerpe arkeolojik sualtı kazısı, Türkiye’nin Ka- Sualtında bulunan amphoraların M.Ö. 4. yüzyıl ile M.S.
radeniz kıyılarında gerçekleştirilmiş ilk sualtı kazısıdır. 14. yüzyıllara ait geniş bir kronoloji vermesi ve kazılar
Kazı, Akdeniz ve Ege kıyılarında yoğunlaşmış bilimsel sırasında çıkartılan amphoraların üretim merkezlerinin
faaliyetlerin, zor deniz koşullarına rağmen Karadeniz’de Kuzey Afrika, Güney Avrupa, Ege, Marmara ve Doğu Ka-
de yapılabileceğini göstermiş, bu bölgede yapılacak ça- radeniz olduğu değerlendirildiğinde bölgenin geniş bir
lışmaların öncüsü olmuştur. Antik Kerpe limanı ve çev- ticaret ağı sahip olduğu anlaşılmıştır.”
“Soruların cevapsız kalmayacağı interaktif öğrenme yöntemleri kullanılarak tarihsel sü-
bir müze hayal ediyoruz” reci anlatmaktır. Bu proje kapsamında her bir adım, ar-
Serkan Gedük, öncelikli hedeflerinin müzelerin ge- keolojinin temel sorulara cevap bulabilmek için nasıl bir
rekli bakım ve onarım çalışmalarını tamamlayarak yol izlemesi gerektiği üzerine kurgulanmıştır. Özellikle
teşhirlerini yenilemek ve insanların müzelerde daha interaktif oyunlardan yardım alınarak çocukların hayal
fazla vakit geçirmeleri ve keyif alma- gücü harekete geçirilecek ve doğru
larını sağlamak olduğunu açıklıyor: soru sorma bilinci kazandırılmaya ça-
“Eserlerin kendilerini anlatabileceği, lışılacak, yazının bulunuşuna kadarki
bilgilerin herkes tarafından algılana- süreç oyunlarla öğretilecektir.”
bileceği teknoloji ve dijital dünyaya Serkan Gedük, Müze sergi salo-
uyum sağlayan bir teşhir düzenlemesi nunda çocuklar için Ne, Neden, Niçin
hazırlamayı planlıyoruz. Bu bağlam- köşesi hazırladıklarını da anlatıyor:
da Atatürk, Redif ve Etnografya Mü- “Özellikle aylık periyotlar halinde bir
zemiz restorasyonu yapılarak teşhir eseri seçerek eserin nasıl yapıldığı,
tanzim çalışmaları tamamlandı çok niçin üretildiği, eserin ne olduğu gibi
kısa zamanda açılışı yapılacak. Bunun genel soruların cevaplarının verildiği
dışında Osman Hamdi Bey Evi ve Müzesi’nin bu yıl için- özel bir vitrin tasarlıyoruz. Bu şekilde soruların cevap-
de onarım ve teşhir-tanzim çalışmaları başlayacak. Ço- sız kalmayacağı bir müze ha-
cuklar için yeni eğitim programları planlıyoruz, özellikle yal ediyoruz. 7-12 yaş çocukla-
‘Eserden Hikayeye-Sihirli Sandık’ etkinliği yaparak sınıf rımızın kültürel miras algısını
ortamında öğrencilere eserle- güçlendirmek için, özel hazır-
rin hikayesini anlatarak ilgile- lanmış müze haritası üzerin-
rini çekmek istiyoruz özellikle den ‘Müzede ara bul’ etkinli-
öğrencilerin aileleriye birlikte ğiyle eserlerin yerini bulmak
müzelerimizi gezmelerini isti- için çocukların hayal dünyasını
yoruz. Ayrıca lise ve üniversite geliştirmek istiyoruz.”
öğrencilerine kültürel mirasın Serkan Gedük, önümüzdeki
korunması konusunda panel- dönem hayata geçirmeyi plan-
ler yapmak istiyoruz. Müzede ladıkları bir diğer projelerinin
öğrenciler için eğitim kitleri ha- de müzelerin olmasa olmazı geçici sergiler olduğunu
zırlıyoruz. Bunlardan bir tanesi dile getiriyor: “Müzeler çeşitli sosyal etkinliklerin ger-
‘Biz Taş Devrindeyiz’ eğitim çekleştirildiği alanları bünyesinde barındırarak, insan-
kiti projesidir. Projede temel amaç; güncel veriler, yeni lar arasında kültürler etkileşimi sağlar. Bu etkileşimin
yöntemler, gelişen teknolojiler ve son keşifler ışığında en etkili yöntemlerinden biri de yılın belirli periyotla-
44 KobiEfor Mart 2022