Page 44 - KobiEfor Mart 2022
P. 44

.2&$(/à 0h=(6à




              Kerpe’de sualtındaki tarihi zenginlik

              Serkan Gedük, Kocae-
            li Müzesi olarak özellikle
            Kerpe’de devam ettikleri
            arkeolojik sualtı kazısı ça-
            lışmalarına da değiniyor:
            “Kocaeli’nin Kandıra ilçe-
            sine bağlı Kerpe’de bulu-
            nan doğal koy içerisinde
            yer alan antik liman çağlar
            boyunca birçok medeniyet tarafından kullanılmış. Li-  resinde yapılan sualtı araştırması ve kazıları sonucunda
            man ve çevresi Calpe adı ile antik dönem yazarlarından   elde edilen eserler sayesinde liman ve bölgenin antik
            Ksenophon’un kaleme aldığı Anabasis metinlerinde de   deniz ticaretindeki yeri hakkında bilgilere ulaşılmıştır.
            yer alıyor. Kerpe arkeolojik sualtı kazısı, Türkiye’nin Ka-  Sualtında bulunan amphoraların M.Ö. 4. yüzyıl ile M.S.
            radeniz kıyılarında gerçekleştirilmiş ilk sualtı kazısıdır.   14. yüzyıllara ait geniş bir kronoloji vermesi ve kazılar
            Kazı, Akdeniz ve Ege kıyılarında yoğunlaşmış bilimsel   sırasında çıkartılan amphoraların üretim merkezlerinin
            faaliyetlerin, zor deniz koşullarına rağmen Karadeniz’de   Kuzey Afrika, Güney Avrupa, Ege, Marmara ve Doğu Ka-
            de yapılabileceğini göstermiş, bu bölgede yapılacak ça-  radeniz olduğu değerlendirildiğinde bölgenin geniş bir
            lışmaların öncüsü olmuştur. Antik Kerpe limanı ve çev-  ticaret ağı sahip olduğu anlaşılmıştır.”


             “Soruların cevapsız kalmayacağı               interaktif öğrenme yöntemleri kullanılarak tarihsel sü-
             bir müze hayal ediyoruz”                      reci anlatmaktır. Bu proje kapsamında her bir adım, ar-
             Serkan Gedük, öncelikli hedeflerinin müzelerin ge-  keolojinin temel sorulara cevap bulabilmek için nasıl bir
           rekli bakım ve onarım çalışmalarını tamamlayarak   yol izlemesi gerektiği üzerine kurgulanmıştır. Özellikle
           teşhirlerini yenilemek ve insanların müzelerde daha   interaktif oyunlardan yardım alınarak çocukların hayal
           fazla vakit geçirmeleri ve keyif alma-                         gücü harekete geçirilecek ve doğru
           larını sağlamak olduğunu açıklıyor:                            soru sorma bilinci kazandırılmaya ça-
           “Eserlerin kendilerini anlatabileceği,                         lışılacak, yazının bulunuşuna kadarki
           bilgilerin herkes tarafından algılana-                         süreç oyunlarla öğretilecektir.”
           bileceği teknoloji ve dijital dünyaya                            Serkan Gedük, Müze sergi salo-
           uyum sağlayan bir teşhir düzenlemesi                           nunda çocuklar için Ne, Neden, Niçin
           hazırlamayı planlıyoruz.  Bu bağlam-                           köşesi hazırladıklarını da anlatıyor:
           da Atatürk, Redif ve Etnografya Mü-                            “Özellikle aylık periyotlar halinde bir
           zemiz restorasyonu yapılarak teşhir                            eseri seçerek eserin nasıl yapıldığı,
           tanzim çalışmaları tamamlandı çok                              niçin üretildiği, eserin ne olduğu gibi
           kısa zamanda açılışı yapılacak. Bunun                          genel soruların cevaplarının verildiği
           dışında Osman Hamdi Bey Evi ve Müzesi’nin bu yıl için-  özel bir vitrin tasarlıyoruz. Bu şekilde soruların cevap-
           de onarım ve teşhir-tanzim çalışmaları başlayacak. Ço-  sız kalmayacağı bir müze ha-
           cuklar için yeni eğitim programları planlıyoruz, özellikle   yal ediyoruz. 7-12 yaş çocukla-
           ‘Eserden Hikayeye-Sihirli Sandık’ etkinliği yaparak sınıf   rımızın kültürel miras algısını
                               ortamında öğrencilere eserle-  güçlendirmek için, özel hazır-
                               rin hikayesini anlatarak ilgile-  lanmış müze haritası üzerin-
                               rini çekmek istiyoruz özellikle   den ‘Müzede ara bul’ etkinli-
                               öğrencilerin aileleriye birlikte   ğiyle eserlerin yerini bulmak
                               müzelerimizi gezmelerini isti-  için çocukların hayal dünyasını
                               yoruz. Ayrıca lise ve üniversite   geliştirmek istiyoruz.”
                               öğrencilerine kültürel mirasın   Serkan Gedük, önümüzdeki
                               korunması konusunda panel-  dönem hayata geçirmeyi plan-
                               ler yapmak istiyoruz. Müzede   ladıkları bir diğer projelerinin
                               öğrenciler için eğitim kitleri ha-  de müzelerin olmasa olmazı geçici sergiler olduğunu
                               zırlıyoruz. Bunlardan bir tanesi   dile getiriyor: “Müzeler çeşitli sosyal etkinliklerin ger-
                               ‘Biz Taş Devrindeyiz’ eğitim   çekleştirildiği alanları bünyesinde barındırarak, insan-
           kiti projesidir. Projede temel amaç; güncel veriler, yeni   lar arasında kültürler etkileşimi sağlar. Bu etkileşimin
           yöntemler, gelişen teknolojiler ve son keşifler ışığında   en etkili yöntemlerinden biri de yılın belirli periyotla-

           44 KobiEfor Mart 2022
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49