Page 104 - KobiEfor Mart 2022
P. 104
3DQGHP°Q°Q HNRQRP° JQOãh
Tüm dünya tasarrufta
Pandemi’nin ardından ekonomide değişen den- ülkelerin yaklaşık yüz-
geler, hane halkı tasarruflarını doğrudan etkiledi. de 88’i 2021’de bir ön-
2022’de izlenecek en büyük değişim, hane hal- ceki yıla göre abone-
kı tasarruflarında ve bunun tüketici harcamaları liklerde artış gösterdi.
üzerindeki potansiyel etkisinde olacak. Tüketici- 2022’de harcama ve
lerin tasarruf alışkanlıkları, büyüme görünümünü tasarrufun ekonomiye
anlamak için kritik öneme sahip. Özellikle, küre- potansiyel etkisini daha iyi anlamak için birkaç se-
sel hane halkı tasarruf oranı, Pandemi öncesine naryo üzerine kurgular da içeren rapora göre, ancak
kıyasla 2020-2021’de neredeyse iki katına çıkmış- üç yıl içerisinde kademeli olarak eski alışkanlıkları-
tı. Mastercard Global Ekonomi Enstitüsü raporuna mıza geri döneceğiz.
göre bu büyük değişimin etkisi devam edecek. Seyahat sektörünün rolü önemli: Uluslarara-
Dijitalleşmede lider perakende: Küresel veriler sı seyahat için önlemlerin biraz daha gevşeme-
e-ticarete geçişte zirvenin neredeyse yüzde 20’sinin si 2022’de izlenmesi önemli bir gelişme olacak.
perakende sektörü olduğunu ve bu durumun da ka- 2021’de iç hat uçuşları ve keyfi seyahatlerde artış
lıcı olacağını gösteriyor. Dijitalin küresel olarak yük- gözlemlenmişti. Sınırlar açılıp insanlar yeniden
selişte olmasıyla e-ticaret abonelikleri ciddi arttı. 32 seyahat etmeye başladıkça, tüketiciler kriz öncesi
pazardaki abonelik ekonomisine ilişkin analize göre deneyim harcamalarına geri dönecekler.
Çalışana değer veren yeni bir iş kültürü anlayışı yükselişte
Microsoft, global çapta 9600 saha yeterlince faydalanamadı. Microsoft
çalışanıyla yürüttüğü araştırmanın so- Türkiye İş Çözümleri Direktörü Ozan
nuçlarını ‘İş Trendleri Endeksi Özel Ra- Öncel, “Ofis dışında bulunan saha çalı-
poru’ başlığı altında paylaştı. Elde edi- şanlarının üretkenliği, deneyimi, saha
len sonuçlara göre saha çalışanlarının bilgileri ve öngörüleri şirketler için her
yüzde 62’si çalıştıkları şirketin yeni bir geçen gün daha da değerli hale geli-
kültür yaratmayı önceliklendirmediğini yor. Bu çalışanların kurum bilgi ağına
belirterek, iş hayatında çalışana değer veren bir kültü- katılımının sağlanmasının önümüzdeki dönemde en
rün parçası olmak istediklerini ifade ediyorlar. önemli başlıklarından biri olacağına inanıyoruz” dedi.
Pandemi’yle birlikte hız kazanan dijital dönüşüm Araştırma verilerine göre hemen hemen tüm işletme-
masa başında çalışanlara büyük kolaylıklar sunarken ler, ‘çalışan iyiliğini sağlama’ ve ‘etkili iş sonuçları alarak
saha çalışanları bu alanda yaşanan gelişmelerden büyüme’ arasında denge kurmakta güçlük çekiyor.
Türkiye cazip bir üretim merkezi haline dönüşüyor
Cushman & Wakefield’ın ofis, perakende, sana- coğrafi konumunu ve maliyet yapısını bir fırsat ola-
yi, lojistik, konut, otel ve öğrenci yurtları sektör- rak değerlendiriyor. 2021’in ilk çeyreğinde dünya
lerine yönelik hazırladığı ‘Türkiye Pazar Analizleri devi otomotiv şirketi Ford ve Volkswagen, piyasaya
2021 Yıl Sonu’ raporuna göre Türkiye ekonomisi, çıkaracakları yeni ticari araçları için Kocaeli’de üre-
ikinci çeyrekteki büyümenin ardından, üçüncü tim yapacaklarını açıkladı.
çeyrekte yüzde 21.7 oranında kayda değer büyü- Konut satışlarında son 10 yılın ikinci rekoru:
me gerçekleştirdi. Üçüncü çeyrekte ekonominin 2020’de Türkiye konut satışları, bir önceki yılın aynı dö-
yukarı yönlü seyretmesi ile işsizlik oranı yılın ikin- nemine oranla yüzde 0.5 azalmış olsa da son 10 yılda
ci yarısından itibaren ilk yarıya kıyasla düşmesine ikinci rekorunu kırarak 1.49 milyon kaydedildi. Yaban-
karşın yıl sonunda yükselmesi beklenmektedir. cılara satış ise bir önceki yıla kıyasla yüzde 43.5 arta-
Öte yandan, Aralık’ta yıllık enflasyon yüzde 36.08 rak 58.576 olarak gerçekleşti. İstanbul, toplam konut
olarak kaydedilirken, beklentiler 2022’de zirveye satışlarında olduğu gibi ilk sırada yerini aldı.
ulaşması yönünde. Yıl sonu büyüme oranları ise Yabancı ziyaretçilerdeki artış otel dolulukları-
pozitif yönlü olacak. nı ikiye katladı: Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi
Lojistik sektörü ivme kazanmaya devam ediyor: sayısı salgının etkilerinin devam etmesine rağmen
Lojistik maliyetlerinin artması ile çözüm arayışı bir önceki yıla göre yüzde 88.08 belirgin bir artışla
içerisinde olan uluslararası yatırımcılar, Türkiye’nin 30.97 milyon kaydedildi.
104 KobiEfor Mart 2022