Page 50 - KobiEfor Şubat 2022
P. 50

à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.




             “Türkiye lojistik ağının güçlendirilmesi gerekiyor”

             UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lo-               sındaki kararlılığının göstergesidir. Yük taşı-
           jistik Hizmet Üretenleri Derneği) Yönetim               macılığında rekabet gücünü arttırmak için
           Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy, “Intermodal                taşıma maliyetlerini düşürerek ekonomik
           taşımacılığın ekonomik, sosyal ve çevresel              taşıma gerçekleştirmek ve karasal taşımacı-
           faydalarını yansıtan taşıma modlarından                 lık içerisinde demiryolu yük taşımacılığı pa-
           birisi olan demiryolu taşımacılığı özellikle            yını kısa vadede yüzde 11’e, orta vadede ise
           COVID-19 salgını sonrası Avrupa ile kara-  Ayşem        yüzde 17’ye yükseltme hedefi doğrultusunda
           yolu geçişlerindeki kısıtlamalardan kay-  Ulusoy        çalışmalar devam etmektedir.”
           naklanan sıkıntıların çözümünde önemli bir                Türkiye’nin lojistik bir üs veya transit
           alternatif oldu. Demiryolu bu anlamda dünya ticaretinin   aktarma merkezi olması için lojistik ağının güçlendi-
           sürdürülebilirliği açısından ne kadar değerli bir ulaşım   rilmesi, coğrafi konumu nedeniyle karma taşımalara
           modu olduğunu göstermiş oldu” diyor.           daha büyük yatırımlar yapılması gerektiğine dikkat
             Pandemi sebebiyle özellikle 2020’de tercih edilen   çeken Ulusoy, örneğin; Çin’den başlayıp İngiltere’ye
           ve ‘temassız ticaret’ faaliyetlerine olanak sağlayan de-  kadar uzanan bir hat üzerinde konumlanan Türkiye’de
           miryolu yük taşımacılığının payının marjinal seviyede   yüklerin ülkemize varışlarının ardından Mersin Limanı
           arttığının görüldüğünü kaydeden Ulusoy, TCDD Taşı-  ile Kuzey ve Güney Afrika’ya, Marmara Bölgesi’ndeki
           macılık A.Ş. tarafından yapılan son açıklamaya göre   limanlar aracılığıyla Güneydoğu Avrupa’ya denizyolu
           2020’de toplam 29.9 milyon ton yük taşınırken bu ra-  ve demiryoluyla aktarılabilme imkanı mevcut bulun-
           kamın 2021’de 33.2 milyon tona ulaştığını, uluslarara-  duğunu paylaşıyor: “Ülke içindeki demiryolu hatları-
           sı yük taşımalarının, 2021’de bir önceki yıla göre yüzde   nın Halkalı-Kapıkule gibi yoğun koridorlarda çift hatta
           24 artarak 4.3 milyon olarak gerçekleştiğini aktarıyor.   çevrilmesi, hatlardaki elektrifikasyon ve sinyalizasyon
           Ulusoy, şu bilgileri veriyor: “Diğer iki Demiryolu Tren   oranlarının arttırılması demiryolu taşımacılığını gelişti-
           İşleticisi’nin (DTİ) gerçekleştirdiği 5 milyon ton yük ta-  rici adımlar olacaktır. Demiryolu ve intermodal taşıma-
           şıması da ilave edildiğinde 2021’de toplam demiryolu   lar için heyecan verici bir durum yaşandı. Avrupa Birliği
           yük taşımacılığı 38.2 milyon tona ulaşmıştır. 2021’de   Parlamentosu ve Konseyi tarafından 2021, Demiryolu
           BTK üzerinden 482 bin 967 net ton, 787 bin 387 brüt ton   yılı olarak ilan edildi. Demiryolunun en sürdürülebilir ve
           taşıma gerçekleştirildi. 2020’ye göre taşımalarda yüzde   yenilikçi ulaşım yöntemi olarak teşvik edilmesinin yanı
           98 artış sağlandı. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üze-  sıra ‘European Green Deal’ ile vurgulanan 2050 iklim
           rinden yapılan Türkiye-Rusya (Türkiye–Gürcistan–Azer-  hedeflerinin gerçekleştirilmesine katkı sağlamak için
           baycan-Rusya) demiryolu taşımaları ile yeni bir Kuzey-  etkinlikler ve kampanyaların yapılacağı bildirilmiştir.”
           Güney koridoru oluşturularak farklı destinasyonlar ve   Bu gelişmenin Türkiye’ye yansımalarını bekledik-
           farklı ürün gruplarının taşınması ihracatçımıza önemli   lerini belirten Ulusoy, Türkiye’de demiryollarının ser-
           bir avantaj sağlamaktadır. Türkiye-Rusya arasında BTK   bestleştirilmesi uygulamalarının maalesef beklenen
           hattı üzerinden demiryolu yük taşımacılığının artırılma-  hızda ilerlemediğini, mevzuat yıllar önce yayınlanmış
           sı ve hattın cazip hale gelmesi için yapılan çalışmalar ve   olmasına rağmen TCDD’nin uygulamaları ve altyapı
           işbirlikleri sayesinde bu yöne taşımalar da her geçen   sorunları nedeniyle özel sektörün hem lokomotif hem
           gün artış gösterecektir.”                      de vagon yatırımlarında istediği düzeye çıkamadığını
             Asya ile Avrupa arasındaki yük taşımacılığı potansiye-  anlatıyor: “Tüm taşıma modlarını kullansa da (AB ve
           li dikkate alındığında, Türkiye’nin transit demiryolu taşı-  yakın Asya ülkelerine karayolu taşımacılığı yoğun kul-
           macılığında merkez ülke konumuna geldiğini ifade eden   lanılırken toplam ticaretin içindeki büyük pay denizyo-
           Ulusoy, şunları söylüyor: “Burada kesintisiz demiryoluna   lu taşımacılığınındır. Mal değeri bazında bakıldığında
           imkan veren Marmaray Boğaz Tüp Geçişi, bu koridorun   havayolu taşımacılığı da önemli bir mod olarak görül-
           altın halkasıdır.  Marmaray Boğaz Tüp Geçişi ile 2021’de   mektedir) üç kıtanın birbirine daha da yaklaştığı bir
           yurt içi ve yurt dışına toplam 961 yük treniyle 394 bin   noktada önemli bir lojistik üs vazifesi üstlenebilecek
           net ton 773 bin brüt ton yük taşınarak açıldığı günden   olan ülkemizde, küresel ölçekte ve kalitede sunulan
           2021 sonuna kadar toplam 1476 yük treni geçişiyle 627   lojistik faaliyetlerin en üst seviyeye çıkarılabilmesi için
           bin net ton 1.2 milyon brüt ton yük taşınmıştır. 2022’de   intermodal taşımacılığın geliştirilmesi, demiryolunun
           başta Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı olmak üzere Orta   karayoluna alternatif bir taşıma moduna dönüştürü-
           Koridor’un daha da yoğunlaşmasıyla birlikte bu koridor-  lerek hem iç pazarda hem de dış ticaretteki payının
           da daha fazla yük taşınmasının hedeflendiği açıklanmış-  artırılması ve böylelikle karayolu üzerindeki baskının
           tır. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından demiryol-  azaltılması, limanların demiryolu bağlantılarının yapıl-
           larının ulaşım bütçesindeki payının 2020’de yüzde 47’ye   ması, doğu-batı yönünde kesintisiz demiryolu taşıma-
           çıkarılması ve 2023’te bu oranın yüzde 64 gibi yüksek bir   cılığının yapılabilmesi, OSB’lerin demiryolu ile liman-
           değere ulaşacak olmasının öncelikli demiryolu politika-  lara bağlanması oldukça önemlidir.”

         50 KobiEfor ìXEDW
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55