Page 50 - KobiEfor Şubat 2022
P. 50
à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.
“Türkiye lojistik ağının güçlendirilmesi gerekiyor”
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lo- sındaki kararlılığının göstergesidir. Yük taşı-
jistik Hizmet Üretenleri Derneği) Yönetim macılığında rekabet gücünü arttırmak için
Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy, “Intermodal taşıma maliyetlerini düşürerek ekonomik
taşımacılığın ekonomik, sosyal ve çevresel taşıma gerçekleştirmek ve karasal taşımacı-
faydalarını yansıtan taşıma modlarından lık içerisinde demiryolu yük taşımacılığı pa-
birisi olan demiryolu taşımacılığı özellikle yını kısa vadede yüzde 11’e, orta vadede ise
COVID-19 salgını sonrası Avrupa ile kara- Ayşem yüzde 17’ye yükseltme hedefi doğrultusunda
yolu geçişlerindeki kısıtlamalardan kay- Ulusoy çalışmalar devam etmektedir.”
naklanan sıkıntıların çözümünde önemli bir Türkiye’nin lojistik bir üs veya transit
alternatif oldu. Demiryolu bu anlamda dünya ticaretinin aktarma merkezi olması için lojistik ağının güçlendi-
sürdürülebilirliği açısından ne kadar değerli bir ulaşım rilmesi, coğrafi konumu nedeniyle karma taşımalara
modu olduğunu göstermiş oldu” diyor. daha büyük yatırımlar yapılması gerektiğine dikkat
Pandemi sebebiyle özellikle 2020’de tercih edilen çeken Ulusoy, örneğin; Çin’den başlayıp İngiltere’ye
ve ‘temassız ticaret’ faaliyetlerine olanak sağlayan de- kadar uzanan bir hat üzerinde konumlanan Türkiye’de
miryolu yük taşımacılığının payının marjinal seviyede yüklerin ülkemize varışlarının ardından Mersin Limanı
arttığının görüldüğünü kaydeden Ulusoy, TCDD Taşı- ile Kuzey ve Güney Afrika’ya, Marmara Bölgesi’ndeki
macılık A.Ş. tarafından yapılan son açıklamaya göre limanlar aracılığıyla Güneydoğu Avrupa’ya denizyolu
2020’de toplam 29.9 milyon ton yük taşınırken bu ra- ve demiryoluyla aktarılabilme imkanı mevcut bulun-
kamın 2021’de 33.2 milyon tona ulaştığını, uluslarara- duğunu paylaşıyor: “Ülke içindeki demiryolu hatları-
sı yük taşımalarının, 2021’de bir önceki yıla göre yüzde nın Halkalı-Kapıkule gibi yoğun koridorlarda çift hatta
24 artarak 4.3 milyon olarak gerçekleştiğini aktarıyor. çevrilmesi, hatlardaki elektrifikasyon ve sinyalizasyon
Ulusoy, şu bilgileri veriyor: “Diğer iki Demiryolu Tren oranlarının arttırılması demiryolu taşımacılığını gelişti-
İşleticisi’nin (DTİ) gerçekleştirdiği 5 milyon ton yük ta- rici adımlar olacaktır. Demiryolu ve intermodal taşıma-
şıması da ilave edildiğinde 2021’de toplam demiryolu lar için heyecan verici bir durum yaşandı. Avrupa Birliği
yük taşımacılığı 38.2 milyon tona ulaşmıştır. 2021’de Parlamentosu ve Konseyi tarafından 2021, Demiryolu
BTK üzerinden 482 bin 967 net ton, 787 bin 387 brüt ton yılı olarak ilan edildi. Demiryolunun en sürdürülebilir ve
taşıma gerçekleştirildi. 2020’ye göre taşımalarda yüzde yenilikçi ulaşım yöntemi olarak teşvik edilmesinin yanı
98 artış sağlandı. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı üze- sıra ‘European Green Deal’ ile vurgulanan 2050 iklim
rinden yapılan Türkiye-Rusya (Türkiye–Gürcistan–Azer- hedeflerinin gerçekleştirilmesine katkı sağlamak için
baycan-Rusya) demiryolu taşımaları ile yeni bir Kuzey- etkinlikler ve kampanyaların yapılacağı bildirilmiştir.”
Güney koridoru oluşturularak farklı destinasyonlar ve Bu gelişmenin Türkiye’ye yansımalarını bekledik-
farklı ürün gruplarının taşınması ihracatçımıza önemli lerini belirten Ulusoy, Türkiye’de demiryollarının ser-
bir avantaj sağlamaktadır. Türkiye-Rusya arasında BTK bestleştirilmesi uygulamalarının maalesef beklenen
hattı üzerinden demiryolu yük taşımacılığının artırılma- hızda ilerlemediğini, mevzuat yıllar önce yayınlanmış
sı ve hattın cazip hale gelmesi için yapılan çalışmalar ve olmasına rağmen TCDD’nin uygulamaları ve altyapı
işbirlikleri sayesinde bu yöne taşımalar da her geçen sorunları nedeniyle özel sektörün hem lokomotif hem
gün artış gösterecektir.” de vagon yatırımlarında istediği düzeye çıkamadığını
Asya ile Avrupa arasındaki yük taşımacılığı potansiye- anlatıyor: “Tüm taşıma modlarını kullansa da (AB ve
li dikkate alındığında, Türkiye’nin transit demiryolu taşı- yakın Asya ülkelerine karayolu taşımacılığı yoğun kul-
macılığında merkez ülke konumuna geldiğini ifade eden lanılırken toplam ticaretin içindeki büyük pay denizyo-
Ulusoy, şunları söylüyor: “Burada kesintisiz demiryoluna lu taşımacılığınındır. Mal değeri bazında bakıldığında
imkan veren Marmaray Boğaz Tüp Geçişi, bu koridorun havayolu taşımacılığı da önemli bir mod olarak görül-
altın halkasıdır. Marmaray Boğaz Tüp Geçişi ile 2021’de mektedir) üç kıtanın birbirine daha da yaklaştığı bir
yurt içi ve yurt dışına toplam 961 yük treniyle 394 bin noktada önemli bir lojistik üs vazifesi üstlenebilecek
net ton 773 bin brüt ton yük taşınarak açıldığı günden olan ülkemizde, küresel ölçekte ve kalitede sunulan
2021 sonuna kadar toplam 1476 yük treni geçişiyle 627 lojistik faaliyetlerin en üst seviyeye çıkarılabilmesi için
bin net ton 1.2 milyon brüt ton yük taşınmıştır. 2022’de intermodal taşımacılığın geliştirilmesi, demiryolunun
başta Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı olmak üzere Orta karayoluna alternatif bir taşıma moduna dönüştürü-
Koridor’un daha da yoğunlaşmasıyla birlikte bu koridor- lerek hem iç pazarda hem de dış ticaretteki payının
da daha fazla yük taşınmasının hedeflendiği açıklanmış- artırılması ve böylelikle karayolu üzerindeki baskının
tır. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından demiryol- azaltılması, limanların demiryolu bağlantılarının yapıl-
larının ulaşım bütçesindeki payının 2020’de yüzde 47’ye ması, doğu-batı yönünde kesintisiz demiryolu taşıma-
çıkarılması ve 2023’te bu oranın yüzde 64 gibi yüksek bir cılığının yapılabilmesi, OSB’lerin demiryolu ile liman-
değere ulaşacak olmasının öncelikli demiryolu politika- lara bağlanması oldukça önemlidir.”
50 KobiEfor ìXEDW