Page 48 - KobiEfor Şubat 2022
P. 48

à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.



                                  demiryolu, deniz ve kara-
                                  yolu) gerçekleştirilmesine   “KÖİ Modeli ile devletimiz
                                  rağmen, taşımanın tama-    ilave gelirlere kavuşacak”
                                  mından (hukuki anlamda)
                                                             Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaisma-
                                  sorumludur. Taşıyıcı, tüm
                                                           iloğlu, Zigana Tüneli Işık Görme Töreni’nde;
                                  taşıma araçlarına sahip
                                                                              Türkiye’nin ve Avrupa’nın
         olmak zorunda değildir ve pratikte genellikle sahip değil-
                                                                              en uzun, dünyanın ise 3. en
         dir; taşıma genellikle alt taşıyıcılar tarafından gerçekleş-
                                                                              uzun çift tüp karayolu tüne-
         tirilir. Taşımanın tamamından sorumlu taşıyıcı, çok mod-
                                                                              li; Zigana Tüneli ve bağlantı
         lu bir taşıma operatörü veya MTO olarak adlandırılır.”
                                                                              yollarının yapımı, tasarımı
         Bir diğer tanıma göre; “Multimodal taşıma, tüm lojistik
                                                                              ve kontrolünde yüzde 100
         servis türlerinin kombinasyonunu içeriyor.  İhtiyaç duyu-  Adil      yerli ve milli kaynakların
         lursa yükün türüne göre ve yapılacak optimum planlama   Karaismailoğlu
                                                                              kullanıldığını, mevcut yolun
         çerçevesinde farklı taşıma türlerine rahatlıkla dönüştü-
                                                           kısalmasıyla seyahat süresinin otomobiller için 30
         rülebiliyor. Operasyonun başından sonuna kadar tek bir
                                                           dakika, ağır tonajlı araçlar için 60 dakika azalaca-
         taşıyıcının sorumluluğunda yürütülen süreçte yükleme
                                                           ğını, böylece zamandan 19 milyon TL, akaryakıttan
         adresinden varış noktasına kadar kullanılan her taşıma
                                                           40 milyon TL olmak üzere yıllık toplam 59 milyon
         modülü için toplamda tek bir taşıma sözleşmesi dü-
                                                           TL tasarruf sağlanacağını anlattı.
         zenlenmesi gerekiyor. Multimodal taşımacılıkta aslolan
                                                             2003’ten bugüne Ulaşım ve Lojistik Master Planı
         yükün varış noktaları arasındaki yolculuğunda en az iki
                                                           doğrultusunda planlı şekilde Türkiye’nin jeostratejik
         farklı lojistik servis türünün kullanılması. Genellikle dök-
                                                           önemini gözeterek yatırımları gerçekleştirdiklerini
         me yüklerin taşınmasında kullanılan bir lojistik modu.”
                                                           aktaran Karaismailoğlu, şu bilgileri verdi: “Üç kıta-
                                                           nın kesişim noktasındaki ülkemiz, yalnızca 4 saatlik
            İntermodal ve multimodal taşımacılığın         uçuşla 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon
            sunduğu faydalar                               dolar Gayri Safi Millî Hasıla’ya ve 7 trilyon dolar ticaret
            • Verimli, zamanında, düşük maliyetli ve çevre   hacmine sahip 67 ülkenin merkezindedir. Çin ile Av-
         dostu taşımacılık hizmeti sunulmasını sağlıyor.   rupa arasında 700 milyar doları aşan ticaret hacminin
            • Süre açısından hassas yükler için ciddi avantajlar;   tam ortasındayız. 19 yılda tamamlanan 1 trilyon 145
         zaman ve maliyet tasarrufu, hız ve esneklik sunuyor.   milyarlık projelerimizin yüzde 20’sini Kamu Özel İş
            • Güvenilir taşımacılık hizmeti, sabit taşıma sürele-  Birliği (KÖİ) modeli çerçevesinde hayata geçirdik. KÖİ
         riyle; trafik yoğunluğu, zorlu hava koşulları, sınırlarda   projeleri ile 38 ayrı projede yapım sırasında devletin
         bekleme gibi sorunlar ne olursa olsun, herhangi bir   kasasından 1 kuruş çıkmadan 37.5 milyar  dolarlık
         etkilenme olmadan yükler belirtilen zamanda istenen   yatırımla, havalimanları, limanlar ve 1250 kilomet-
         yere sevk ediliyor. Sevkiyatlarda yönetim ve kontrol son   re otoyol altyapısını tamamladık.” Karaismailoğlu,
         derece kolay, bu da daha planlı ve sistematik bir sevki-  2025’ten itibaren; ulaştırma sektörü genel olarak
         yat yapma olanağı sağlıyor.                       değerlendirildiğinde, KÖİ Modeli ile yapılan projeler
            • En önemli avantajı ekolojik bir yöntem olması. En   özelinde net nakit akışı sağlanacağını, dolayısıyla
         çevre dostu taşıma yöntemlerinden biri. Karayolu ta-  devletin ilave gelirlere de kavuşacağını açıkladı.
         şımacılığıyla birlikte ortaya çıkan karbon salınımları
         multimodal taşımacılıkla yüzde 75 azaltılabiliyor.   başka bir lojistik servise aktarılıyor.
                                                            • Multimodal taşımacılıkta ihtiyaca göre tüm lo-
                                                          jistik servis türlerinin kombinasyonu söz konusu
            İntermodal taşımacılık ve multimodal
            taşımacılık arasındaki farklar                olabilir. İntermodal taşımacılık ise genellikle demir-
                                                          yolu, denizyolu ve karayolu servisleri kullanılıyor.
            • Multimodal taşımacılıkta, yükleme adresi ile ad-
                                                            • Her iki taşıma türünde de ülkeler arası geçiş-
         res arasında kullanılan her taşıma türü için bir nakliye
                                                          lerdeki kurallardan ya da sınırlandırmalardan yo-
         sözleşmesi imzalanır, intermodal taşımacılıkta ise her
                                                          ğun şekilde etkilenilmesi söz konusu değil. Özellikle
         bir taşıma modu için çeşitli nakliye sözleşmeleri imza-
                                                          işini doğru yöneten ve tecrübeli bir ekiple çalışıldı-
         lanır. Multimodalde bir taşıyıcı nakliye işlemini yönetir-
                                                          ğında günümüzün en modern taşımacılık metotla-
         ken aynı zamanda bu taşıyıcı tüm süreçten, intermo-
                                                          rından rahatlıkla faydalanmak, operasyonel yükünü
         dalde ise; işlemden birkaç taşıyıcı sorumludur.
                                                          azaltırken, verimliliği artırmak mümkün.
            • Multimodal taşımada yükler, bulundukları taşı-  Kaynakça: https://en.wikipedia.org
         ma kaplarından başka taşıma kaplarına aktarılarak   https://www.ekol.com/tr
         lojistik servis değişikliği sağlanır. İntermodal taşı-  https://globelink-unimar.com
                                                            https://www.pasifikeurasia.com.tr
         macılıkta ise yüklerin taşıma kaplarında herhangi   https://www.esalco.com
         bir değişiklik olmaz ve yük mevcut kabı ile birlikte   https://www.clk-logistics.com
         48 KobiEfor ìXEDW
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53