Page 48 - KobiEfor Şubat 2022
P. 48
à17(502'$/ 9( 08/7à02'$/ 7$á,0$&,/,.
demiryolu, deniz ve kara-
yolu) gerçekleştirilmesine “KÖİ Modeli ile devletimiz
rağmen, taşımanın tama- ilave gelirlere kavuşacak”
mından (hukuki anlamda)
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaisma-
sorumludur. Taşıyıcı, tüm
iloğlu, Zigana Tüneli Işık Görme Töreni’nde;
taşıma araçlarına sahip
Türkiye’nin ve Avrupa’nın
olmak zorunda değildir ve pratikte genellikle sahip değil-
en uzun, dünyanın ise 3. en
dir; taşıma genellikle alt taşıyıcılar tarafından gerçekleş-
uzun çift tüp karayolu tüne-
tirilir. Taşımanın tamamından sorumlu taşıyıcı, çok mod-
li; Zigana Tüneli ve bağlantı
lu bir taşıma operatörü veya MTO olarak adlandırılır.”
yollarının yapımı, tasarımı
Bir diğer tanıma göre; “Multimodal taşıma, tüm lojistik
ve kontrolünde yüzde 100
servis türlerinin kombinasyonunu içeriyor. İhtiyaç duyu- Adil yerli ve milli kaynakların
lursa yükün türüne göre ve yapılacak optimum planlama Karaismailoğlu
kullanıldığını, mevcut yolun
çerçevesinde farklı taşıma türlerine rahatlıkla dönüştü-
kısalmasıyla seyahat süresinin otomobiller için 30
rülebiliyor. Operasyonun başından sonuna kadar tek bir
dakika, ağır tonajlı araçlar için 60 dakika azalaca-
taşıyıcının sorumluluğunda yürütülen süreçte yükleme
ğını, böylece zamandan 19 milyon TL, akaryakıttan
adresinden varış noktasına kadar kullanılan her taşıma
40 milyon TL olmak üzere yıllık toplam 59 milyon
modülü için toplamda tek bir taşıma sözleşmesi dü-
TL tasarruf sağlanacağını anlattı.
zenlenmesi gerekiyor. Multimodal taşımacılıkta aslolan
2003’ten bugüne Ulaşım ve Lojistik Master Planı
yükün varış noktaları arasındaki yolculuğunda en az iki
doğrultusunda planlı şekilde Türkiye’nin jeostratejik
farklı lojistik servis türünün kullanılması. Genellikle dök-
önemini gözeterek yatırımları gerçekleştirdiklerini
me yüklerin taşınmasında kullanılan bir lojistik modu.”
aktaran Karaismailoğlu, şu bilgileri verdi: “Üç kıta-
nın kesişim noktasındaki ülkemiz, yalnızca 4 saatlik
İntermodal ve multimodal taşımacılığın uçuşla 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon
sunduğu faydalar dolar Gayri Safi Millî Hasıla’ya ve 7 trilyon dolar ticaret
• Verimli, zamanında, düşük maliyetli ve çevre hacmine sahip 67 ülkenin merkezindedir. Çin ile Av-
dostu taşımacılık hizmeti sunulmasını sağlıyor. rupa arasında 700 milyar doları aşan ticaret hacminin
• Süre açısından hassas yükler için ciddi avantajlar; tam ortasındayız. 19 yılda tamamlanan 1 trilyon 145
zaman ve maliyet tasarrufu, hız ve esneklik sunuyor. milyarlık projelerimizin yüzde 20’sini Kamu Özel İş
• Güvenilir taşımacılık hizmeti, sabit taşıma sürele- Birliği (KÖİ) modeli çerçevesinde hayata geçirdik. KÖİ
riyle; trafik yoğunluğu, zorlu hava koşulları, sınırlarda projeleri ile 38 ayrı projede yapım sırasında devletin
bekleme gibi sorunlar ne olursa olsun, herhangi bir kasasından 1 kuruş çıkmadan 37.5 milyar dolarlık
etkilenme olmadan yükler belirtilen zamanda istenen yatırımla, havalimanları, limanlar ve 1250 kilomet-
yere sevk ediliyor. Sevkiyatlarda yönetim ve kontrol son re otoyol altyapısını tamamladık.” Karaismailoğlu,
derece kolay, bu da daha planlı ve sistematik bir sevki- 2025’ten itibaren; ulaştırma sektörü genel olarak
yat yapma olanağı sağlıyor. değerlendirildiğinde, KÖİ Modeli ile yapılan projeler
• En önemli avantajı ekolojik bir yöntem olması. En özelinde net nakit akışı sağlanacağını, dolayısıyla
çevre dostu taşıma yöntemlerinden biri. Karayolu ta- devletin ilave gelirlere de kavuşacağını açıkladı.
şımacılığıyla birlikte ortaya çıkan karbon salınımları
multimodal taşımacılıkla yüzde 75 azaltılabiliyor. başka bir lojistik servise aktarılıyor.
• Multimodal taşımacılıkta ihtiyaca göre tüm lo-
jistik servis türlerinin kombinasyonu söz konusu
İntermodal taşımacılık ve multimodal
taşımacılık arasındaki farklar olabilir. İntermodal taşımacılık ise genellikle demir-
yolu, denizyolu ve karayolu servisleri kullanılıyor.
• Multimodal taşımacılıkta, yükleme adresi ile ad-
• Her iki taşıma türünde de ülkeler arası geçiş-
res arasında kullanılan her taşıma türü için bir nakliye
lerdeki kurallardan ya da sınırlandırmalardan yo-
sözleşmesi imzalanır, intermodal taşımacılıkta ise her
ğun şekilde etkilenilmesi söz konusu değil. Özellikle
bir taşıma modu için çeşitli nakliye sözleşmeleri imza-
işini doğru yöneten ve tecrübeli bir ekiple çalışıldı-
lanır. Multimodalde bir taşıyıcı nakliye işlemini yönetir-
ğında günümüzün en modern taşımacılık metotla-
ken aynı zamanda bu taşıyıcı tüm süreçten, intermo-
rından rahatlıkla faydalanmak, operasyonel yükünü
dalde ise; işlemden birkaç taşıyıcı sorumludur.
azaltırken, verimliliği artırmak mümkün.
• Multimodal taşımada yükler, bulundukları taşı- Kaynakça: https://en.wikipedia.org
ma kaplarından başka taşıma kaplarına aktarılarak https://www.ekol.com/tr
lojistik servis değişikliği sağlanır. İntermodal taşı- https://globelink-unimar.com
https://www.pasifikeurasia.com.tr
macılıkta ise yüklerin taşıma kaplarında herhangi https://www.esalco.com
bir değişiklik olmaz ve yük mevcut kabı ile birlikte https://www.clk-logistics.com
48 KobiEfor ìXEDW